Seuraa 
Viestejä45973

Nykyajan Bensiini polttoaine vanhenee lähes käyttökelvottomaksi noin 6 kuukaudessa. Miten on diesel polttoaineen säilyvyys käyttökelpoisena nykyään. Voiko sitä varastoida tynnyreihin, ja onko se käyttö kelpoista esim. 30Vuoden päästä? Onko talvi ja kesä dieselin pitkä aikaisessa säilymisessä eroa? Polttoöljy ja kesädiesel on käsittääkseni samaa ainetta.

Kommentit (14)

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Dieselissä oleva lakisääteinen biokomponentti härskiintyy.

Ajelen itse 2007 ostetulla dieselillä ja ei viitsi uuteen kalustoon enää sitä tankata.

Tuli ostettua hiukan reilummin 07 syksyllä x- ) Vielä on bauttia 2500 L pytyssä.

Aito maaöljytisle säilyikin. Oli 30 vuotiasta kerran, mutta en arvannut tankata sitä, vaan pistin öljypolttimesta sen läpi. Kuitin mukaan oli maksanut 12p litra.

------------------------------------------------------

Arktinen diesel oli ennenvanhaan melkein 1:1 valopetroolin kanssa, mutta en tiedä miten tuo biopakko / ilmaston viherpesukomponentti, että onko sitä siinä. Ellei ole, niin se voisi säilyä pitempään.

Venäjänmaalta voisi saada oikeaa dieseliä ja bensaa tuotua. Ne eivät kai ole mukana ilmastohömpässä samaan malliin kuten EU.maat.

Kaukoidän maissa tankataan ihan perinteistä petrokemiaa yhä, mutta se rahti.

- Ubi bene, ibi patria -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Diam
Seuraa 
Viestejä2744

Kaasuttimeen muodostuu E95 bensasta hartsia, se saattaa tukkia uimurikammion neulaventtiilin.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Tiedä liittyykö, mutta talven seisseen 110cc apinahondan moottorista oli viime viikolla neula jumissa. Lähti auki kun annoin paineilmaa bensa-liittimestä. Toki 98SE.tä käytän pelkästään. Opel ha ei eilen lähtenyt enää käyntiin vanhoilla, Puolet tankissa viime kesältä ja puolet tältä keväältä.

Ensitöiksi pitää käyttöön tuleviin bensakoneisiin virittää systeemi jolla polttoainejärjestelmän saa huuhdeltua tuoreella polttoaineella jos ajo ei ole vakituista.

Aerostart pulloja pyörii taas nykyään joka puolella. Retroa.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002

Kaikkiin sesonkivehkeisiin (mopot, ruohonleikkurit) olen viimeisen tankkauksen ennen talvilepoa pyrkinyt nykyisin tekemään V-Power 99:llä. Saattaa olla mielikuvituksen tuotettakin mutta tuntuisi kuin keväiset käynnistyvyysongelmat olisivat hieman vähentyneet.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Helpompaa on antaa "saattohoito" asiaan kuuluvalla pienkone bensalla, näin meillä.
Loppuu se pään raapiminen ja käynnistys ongelmat siinä sivussa.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Leader dog
Helpompaa on antaa "saattohoito" asiaan kuuluvalla pienkone bensalla, näin meillä.
Loppuu se pään raapiminen ja käynnistys ongelmat siinä sivussa.



tai ajaa kaasari teloille vietäessä tyhjäksi. helppoa vaivatonta eikä tartte miettiä kauonko pienkone bensa onkaan astiassa maannut.

toisen polven pilkkuvirhe

Eipä tunnu kovin pahasti talvikaudessa sentään nämä nykyisetkään bensat "happanevan". Ainakin omassa pihassa makailevista sesonkivehkeistä moposaha ja ruohonleikkuri lähtivät vanhalla litkulla ekalla nykäsyllä käyntiin kumainenkin. Ja eipä oo kuulemma appiukko koskaa tyhjennelly perämoottorin tankkia talveksi ja keväällä on kalat saatu kuitennii haettua kuiville. Jotta tiärä siten miten pitkään pitää bensan olla ennen kuin siitä käyttökelvotonta tulee. Joskus pentuna mopoon tuupattiin jotain x-vuotta vanhaa bensaa niin siinä oli jo vähän ongelmia, vaan kun koneen sai käyntiin ja lämpimäksi niin toimi se sekin, joskin savutti kumman paljon. Liekö enää kaasuunutunut kunnolla?No vanha kunnon Pappa-Tunturi (lämpimällä koneella) toimi lähes puhtaalla valopetroolillakin todella paksun valkoisen savupilven säestämänä..

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

2-t mopolla ei tarvinnut ajaa kuin +100 km lamppuöljyllä tai naftalla niin moottori oli aika mojenttes ja ainakin mäntä ja renkaat meni vaihtoon. Tai lamppuöljy ei ollut niin paha kuin nafta. Ajoin joskus kerosiini-Yamahalla 50 litran lamppuöljytynnyrin pois plissaamalla sitä moottoripetrooli joukkoon. 30% tehoista puuttui, haisi ja kilisti, mutta ei hajonnut. Se oli niitä aikoja kun moottoripetroolit ajettiin loppuun jonka jälkeen pistettin masiinat hylkyyn.

Se onkin noissa bensoissa eräs piirre, että joku lähtee jostain 5 vuotta vanhoilla ja toinen toisaalta ei lähde 6kk vanhoilla.

Periaatteessa tulee päästettyä kohokammio käytännössä aina tyhjäksi ja huuhdeltua uudella bensalla. Keskimäärin pääsen niin aikalailla vähemmällä.

Nuo uudet ruiskukoneet mietityttävät tässä suhteessa. Pakko yrittää käyttää pari kertaa vuodessa.

On käynyt mielessä, että mm. Museoajoneuvoista säädettäisiin, että voisi tarvitessa käyttää irtotankkia ja sähköistä siirtopumppua kuten veneessä tavataan. On aika perin hankalia tapauksia jos bensa vanhenee liikaa. Olisi näppärä käyttää moottoria välillä irtotankilla ja huuhdella näin järjestelmä. En hetkeäkään usko, että se kuitenkaan olisi milloinkaan laillisesti mahdollista koska kyse on Suomesta, sarvikuonojen maasta ja se olisi liian järkevä systeemi. En siis ota asiaa missään edes esille turhaan. Sitä ei saa palkaksi kuin pahan mielen.

- Ubi bene, ibi patria -

Diam
Seuraa 
Viestejä2744

Löytyykö täältä saabismeja tai Ford kuskeja, jotka laittavat puolet E85 etanaalia bensan joukkoon.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Karres
Seuraa 
Viestejä163

Mie oon tehny bensan vanhenemis testiä pienkoneisiin. Bensa E95 on ostettu 05/2015.

Viime kesänä käytin sitä moottorisahoissa Stihl 180 ja kiinan halpis saha  ja perämoottorissa Johnson 4hv vm.1976 sekä stiga ruohonleikkurissa (kiinalainen kone). Sahoissa muutaman tankillisen ja muissa pari tankillista.

Tänään pätkin puita kiinan sahalla tankillisen verran tätä bensaa käyttäen.

Kertaakaan ei ole ollut bensasta johtuvia käyntihäiriöitä.

Bensaa on n. 5L jäljellä, pitää säästää ainakin vuoteen 2020 asti.

TeeSi
Seuraa 
Viestejä438

Moottorini tuhosi E85 eli etanoli BMW 1990 koneessa kun idealistina paransin autoilua!. Syynä polttoainejärjestelmästä liueneet sivuosat jotka tukkivat 6-sylinterin polttoainelinjassa viimeisen suuttimen - kertyi kumiputkistosta liuennut sakka vaikka ei ollut riskiä!! Ensimmäinen moottorivaurio ajohistoriassqni yli 1,5 milj. km ja tässä riitti 15000km moottorin tuhoon.

Egyptissä TÄYSIN PUHDAS BENSIINI 95 maksoi lomamatkalla 26 senttiä/litra! Suomen polttoaineen loppuhinta alkoholilla huononnettuna maksaa 7 kertaisesti!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat