Seuraa 
Viestejä6989

Ennenwanhaan kuorma-autot, rekat ja bussit oli varustettu n.s. lehtijousilla. Ne oli optimoitu toimimaan raskaalla kuormalla. Sitten joskus 1970 luvulla keksittiin ilmajouset. Ne oli tarkoitettu sellaisiksi, että niitä voi säätää kuorman mukaan. Ilmajousitettuihin rekkoihin sai ottaa kalliimpaa lastia, kuten sen ajan n.s. "tietokoneita".

Nyt oon ollut bussin pakkokäyttäjä noin viikon verran, kun auto hajosi.
Kysymys kuuluu: Miksi bussi tärisee niin helvetisti, että amalgaamit tippuu hampaista? Se ei tärise pelkästään Tampereen Hämeenkadulla, vaan muuallakin. Varsinkin siellä takaosassa se tärinä tuntuu voimakkaimmalta. Ilmajousethan keksittiin juuri sitä varten, että kyyti olisi pehmeää. Mikä ihmeen suunnitteluvirhe noissa nykyajan kaupunkibusseissa on?

Sivut

Kommentit (16)

Liekkö vaan niin kevytrakenteisia ettei runko absorboi itseensä moottori- ja alustaperäisiä värinöitä. Erilaisella raskaalla kalustolla ajellessa, ilmapusseilla ja jousilla, on tullut huomattua, että ainakin alustan värinät tuntuu kovemmilta, kun autossa ei ole massaa päällä, jolloinka renkaskokoon ja alustarakenteeseen nähden ajoneuvo ei seuraa kunnolla tien pinnan vaihteluja. Tiedä häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
Diam
Se on varmaan teli. Ainakin metsäkärryillä inha matkustaa.

Olen samaa mieltä. Matkustin jokin aika sitten pitkän matkan telibussilla muutaman sata kilometriä ja tärinä oli pahimmillaan helvetillinen. Enkä laittaisi tärinää tien syyksi, koska henkilöauto kulkee vastaavassa paikassa varsin tasaisesti.

Olisiko syynä telin nivelten väljyys tai telin virheellinen suuntaus?

Vanha jäärä

Oranki
Seuraa 
Viestejä1309
Ertsu
Kysymys kuuluu: Miksi bussi tärisee niin helvetisti, että amalgaamit tippuu hampaista? Se ei tärise pelkästään Tampereen Hämeenkadulla, vaan muuallakin. Varsinkin siellä takaosassa se tärinä tuntuu voimakkaimmalta. Ilmajousethan keksittiin juuri sitä varten, että kyyti olisi pehmeää. Mikä ihmeen suunnitteluvirhe noissa nykyajan kaupunkibusseissa on?

Kardaani vääntynyt / epätasapainossa? Tuntuuko tärinä voimakkaammalta kiihdytettäessä?

Jos bussi tärisee sileällä asfaltilla niin kyse on voimansiirron viasta. Jos se taas tärisee vain huonolla alustalla niin kyse on silloin jousituksen / iskunvaimennuksen / pyörän ripustusten - vioista

Älä anna auringon pilata sadettasi. Nouse ylös ja valita!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6989

Tärinällä tarkoitin nimenomaan epätasaisen kadunpinnan aiheuttamaa tärinää. Jos esim asvaltissa on halkeama, niin bussi tärähtää vallan hitosti, vaikka sitä ei henkilöautolla huomaa miksikään. Olisiko pitänyt sanoa "tärähtelee"?

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

laitetaan henkilöauton renkaaseen 8baarin paine ja saman verran jousittamatonta massaa niin johan tärähtää.

Jardalaani on kyllä hyvä aiheuttamaan värähtelyitä väännön aikana.

toisen polven pilkkuvirhe

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Arvaus

Kaupunkibussien matalasta alustasta johtuen joustovara on kai tehty äärimmäisen lyhyeksi. Peräylitys ja akseliväli mm. lmelkoinen ja maavara olematon. Kai ne siksi periaatteessa kulkee ripustukset jonkinlaisilla pohjaanlyöntikumeilla leväten ettei korin kulmat raavi kanttikiviä, ja renkaat myös varmasti varsin muotonsa pitävät samasta syystä.

Arvaus päättyy

- Ubi bene, ibi patria -

Tavallinen meno on niillä aika löllöä, mutta kuopissa, varsinkin täryalustalla se pohjaa ja se kumitoppari välittää sen suoraan runkoon ja kori resonoi.
Jatkuva tärinä on pyörän epätasapainon, iskarin tai renkaan runkovaurion syytä. Olen nähnyt kun pyörä pomppi 20 cm maasta motarilla.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772

Ei liity tärinään mutta busseihin kylläkin; miksi busseissa kestää julmetun kauan vaihtaa vaihdetta? Harvoin busseissa istun mutta aina sen huomaa että kun kuski painaa kytkintä vaihtaakseen vaihdetta niin saattaa mennä 1-2 sekuntia tai jopa enemmän ennenkuin se saa uuden vaihteen silmään. Mistä tällainen johtuu, onko siihen joku käytännön syy? Kestääkö kytkin kauemmin tai jotain tuollaista ihan järkevää syytä, vai onko ihan joku rakenteellinen pakko käyttää siihen vaihtamiseen niin hirvittävän pitkiä aikoja?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Nobelaner
Ei liity tärinään mutta busseihin kylläkin; miksi busseissa kestää julmetun kauan vaihtaa vaihdetta? Harvoin busseissa istun mutta aina sen huomaa että kun kuski painaa kytkintä vaihtaakseen vaihdetta niin saattaa mennä 1-2 sekuntia tai jopa enemmän ennenkuin se saa uuden vaihteen silmään. Mistä tällainen johtuu, onko siihen joku käytännön syy? Kestääkö kytkin kauemmin tai jotain tuollaista ihan järkevää syytä, vai onko ihan joku rakenteellinen pakko käyttää siihen vaihtamiseen niin hirvittävän pitkiä aikoja?



Isoissa vaihdelaatikoissa pyörivillä osilla on paljon massaa. Vaihdetta ei voi kytkeä ennenkuin pyörimisnopeudet on oikealla hollilla, muuten narahtaa ja osat kuuluu. Tämä voi edellyttää rauhallista vaihtamista, kaksoispainallusta kytkimellä ja välikaasua pienemmälle vaihdettaessa. Henkilöautossa osat on niin kevyitä, että synkronointi toimii melkein millä nopeudella ja vaihdella hyvänsä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

harvemmin linja-autoissa on fulleria joka vaatii jo osaamista ja kaksoispoljennan välikaasulla. Son muten yksi nopeimmista laatikoista kun osaavan ei tarvitse käyttää kytkintä kuin liikkeelle lähdössä.

Eikä linja-autot ole mitään rallivehkeitä vaikka niissäkin pykälän saa nopeasti silmään. Kyytiläiset eivät vain oikein tykkää.

toisen polven pilkkuvirhe

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3783

Ei vain ole liikennöitsijöillä varaa pitää kiesejä kunnossa. Iskunvaimentimet, jouset, koko kalusto vetelee viimeisiään.

Kyllä sitä muuten vietäisiin maksavaa asiakasta kuin kukkaa kämmenellä, kuin taksissa ikään.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat