Seuraa 
Viestejä45973

Hei,
Olen 21 vuotias ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Viimeaikoina olen työskennellyt paljon psykiatrisella osastolla ja kiinnostunut kuulohallusinaatioista. Nyt mietin jos täältä löytyisi joku kenellä on omia kokemuksia ja kenen kanssa voisin keskustella asiasta. Nimiä en tarvitse, kyselen vaan oppiakseni enemmän aiheesta.

Minulla itselläni ei ole muita kun hoitajan kokemuksia ja haluaisin myöhemmin kirjoittaa koulussa aiheesta. Ja kuten sanottu, nimiä en tarvitse vaan haluan keskustella eri kokemuksista ja millaisia toiveita henkilöillä kenellä on kuulohallusinaatioita on hoitohenkilökuntaa kohtaan.

En siis todellakaan yritä leikkiä vapaa-ajan psykologia, siihen tarvitaan aivan eri koulutus. Vaan olen täällä oppimassa.

Hej,

Jag är 21 år gammal och studerar till sjukskötare. På den senaste tiden har jag arbetat mycket på en psykiatrisk avdelning och blivit intresserad av hörselhallucinationer. Nu funderar jag ifall det skulle finnas någon som skulle vilja diskutera om saken med mig, jag vill gärna lära mig mera om olika upplevelser och vilka önskemål ni som har hörselhallucinationer har mot vårdpersonalen.

Jag funderar på att skriva ett arbete i skolan om ämnet, men detta blir i ett senare skede. Jag behöver inga namn, eftersom jag gör det här endast av intresse och jag tycker att det är helt ok att vara anonym.

Jag har själv inte några erfarenheter av hörselhallucinationer, endast av en vårdares perspektiv.

Jag försöker alltså inte leka fritidspsykolog, utan är här för att lära mig mera.

Sivut

Kommentit (20)

EV+
Seuraa 
Viestejä770

Ainoan kerran olen kuullut ääniä 16-vuotiaana oltuani ruotsinristeilyllä ja siinä tuli juotua kolmisen päivää. Möreän matala miesääni toisteli etunimeäni ollessani krapulassa. Ääni loppui kun tolkutin itselleni että se on epätodellista ja taisihan siinä tulla rukoiltuakin.

Olen myöhemmin juonut tolkuttoman paljon pidempiä putkia ja kärsinyt kovempia krapuloita. Ääniä ei ole enää ollut vaikka olen kärsinyt mm. vainoharhoista krapuloita darratessani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Sillon kun mulla oli sekmauotoinen vaihe menossa kakssuuntasessa ja siihen liittyi psykoottisia oireita, niin kuulin ääniä. Kuulin naisten puhetta. Se oli ärsyttävää, koska en ihan erottanut sanoja. Sitten kuulin musiikkia. Musiikki kuullosti siltä niin kuin jossain olisi ollut radio auki. Ei ollut, tarkistin. Olin silloin okt:ssa yötä, joten musiikki ei tullut naapuristakaan. Lisäksi kuulin muiden ajatuksia ja esim. ulkomaalaiset ystäväni puhuivat suomea. Yleensä jotain pahaa minusta tai arvostelivat. Jonkun sortin projisio vissiin. Tuohon liittyi vahvaa vainoharhaisuutta ja näköharhoja. Säpsähtelin. Pelotti ihan sairaasti, mutta ei nuo harhat vaan kaikki pelotti.

Hämmentää.

Vatkain
Sillon kun mulla oli sekmauotoinen vaihe menossa kakssuuntasessa ja siihen liittyi psykoottisia oireita, niin kuulin ääniä. Kuulin naisten puhetta. Se oli ärsyttävää, koska en ihan erottanut sanoja. Sitten kuulin musiikkia. Musiikki kuullosti siltä niin kuin jossain olisi ollut radio auki. Ei ollut, tarkistin. Olin silloin okt:ssa yötä, joten musiikki ei tullut naapuristakaan.

Kuulitko noita ääniä silloinkin, kun liikuit esim. julkisissa paikoissa vai kuulitko niitä vain tietyssä tilanteissa, kuten yksin ollessa tms? Yrititkö millään tavalla tutkia, ovatko ne harhoja vai todellisia ääniä?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Shriek
Vatkain
Sillon kun mulla oli sekmauotoinen vaihe menossa kakssuuntasessa ja siihen liittyi psykoottisia oireita, niin kuulin ääniä. Kuulin naisten puhetta. Se oli ärsyttävää, koska en ihan erottanut sanoja. Sitten kuulin musiikkia. Musiikki kuullosti siltä niin kuin jossain olisi ollut radio auki. Ei ollut, tarkistin. Olin silloin okt:ssa yötä, joten musiikki ei tullut naapuristakaan.

Kuulitko noita ääniä silloinkin, kun liikuit esim. julkisissa paikoissa vai kuulitko niitä vain tietyssä tilanteissa, kuten yksin ollessa tms? Yrititkö millään tavalla tutkia, ovatko ne harhoja vai todellisia ääniä?

Kuulin sekä että. Noita naisten ääniä ja musiikkia tarkistin, eivät tulleet ympäristöstä. Noita kuulin kumpaakin vain pari kertaa. Enemmän kuulin muiden ihmisten ajatuksia. Selvitin, tai siis tajusin järjellä, että olen "kuullut" omiani mitä tulee muiden puheisiin, vasta joskus vuosi sitten.

Hämmentää.

Pari kertaa nukahtamisen hetkellä on kuulunut päässä kovaäänistä keskustelua. Tuntui ikään kuin keskustelu olisi tullut keskeltä päätä eikä aistimus niinkään linkittynyt suoraan korviin. Hetken aikaa tarkkailin tätä kunnes tajusin ettei tämä ole normaalia ja säikähdin jolloin tunsin fyysisesti ikään kuin olisin liikkunut pois pääni sisältä äänien samalla hävitessä. Äänet olivat realistisimpia, voimakkaampia ja selkeämpiä kuin mitä hereillä ollessa kuulee. Näitä tapauksia lukuunottamatta en luojan kiitos kuule ääniä pääni sisältä.

Kokemukset kyllä valotti miten realistiselta äänten kuuleminen esim. skitsofreenikoilla voi mahdollisesti olla. Se ei tosiaankaan vaikuta illuusion omaiselta muuten kuin rationaalisesti ajattelemalla.

Vatkain
Kuulin sekä että. Noita naisten ääniä ja musiikkia tarkistin, eivät tulleet ympäristöstä. Noita kuulin kumpaakin vain pari kertaa. Enemmän kuulin muiden ihmisten ajatuksia. Selvitin, tai siis tajusin järjellä, että olen "kuullut" omiani mitä tulee muiden puheisiin, vasta joskus vuosi sitten.

Kun äänien kuulemista ei voi mitenkään konkreettisin keinoin rajata tiettyä tilaa koskevaksi tai harhat muuttavat muotoa esim. äänistä visuaalisiin harhoihin tai ajatuksiin, niin vaikuttavat olevan sisäsyntyisiä. Jos taas kuulemiseen voisi tietoisesti vaikuttaa ja sama menetelmä toimisi lähes aina äänien estämisessä, niin siinä tapauksessa on kai suurempi syy uskoa, että äänet ovat lähtöisin jostakin kehon ulkopuolelta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Shriek
Kun äänien kuulemista ei voi mitenkään konkreettisin keinoin rajata tiettyä tilaa koskevaksi tai harhat muuttavat muotoa esim. äänistä visuaalisiin harhoihin tai ajatuksiin, niin vaikuttavat olevan sisäsyntyisiä. Jos taas kuulemiseen voisi tietoisesti vaikuttaa ja sama menetelmä toimisi lähes aina äänien estämisessä, niin siinä tapauksessa on kai suurempi syy uskoa, että äänet ovat lähtöisin jostakin kehon ulkopuolelta.

No siis eikö tämä nyt ole itsestäänselvyys?

Hämmentää.

Vatkain

Riippuu varmaan siitä, kauanko sinulla siihen meni aikaa. Itsehän juuri totesit, että olet vasta noin vuosi sitten ymmärtänyt asian.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Shriek
Vatkain

Riippuu varmaan siitä, kauanko sinulla siihen meni aikaa. Itsehän juuri totesit, että olet vasta noin vuosi sitten ymmärtänyt asian.

Hmm... Mää en nyt taida ymmärtää sun pointtia tässä.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Shriek
Vatkain
Hmm... Mää en nyt taida ymmärtää sun pointtia tässä.

Ei kai sulla vain ole mania menossa tällä hetkellä?

Päin vastoin, käyn näköjään normaalia hitaammin... xD

Hämmentää.

Ihmismieli on hämmästyttävän monipuolinen, ja hiljaisuudessakin kaikki kyllä kuulevat "omiaan"

Eli jos aistimukset ovat rajattuja, niin mieli tuottaa ärsytyksen (itsestään)

Itse olen herännyt ovikellon soittoon päivänokosilta, noin tunnin, puolen kuluttua, ja ei minun ole edes tarvinnut ovella käydä tietääkseni sen kuuluneen omasta (päästäni).

Psykoottiset tilat ovat sitten oma lukunsa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat