Seuraa 
Viestejä45973

Ollaanpa tuosta YLE:n uutisoinnin puolueettomuudesta mitä mieltä tahansa, on minun ainakin myönnettävä, että dokumentit siellä on parhaimmillaan älyttömän hyviä ja puhuttelevia. Katsokaa ihmeessä tuo YLE ykköseltä tullut dokumentti Areenasta tai näkyypä tuo lauantaina tulevan yhden aikaan uusintanakin.

Sivut

Kommentit (160)

Ylen tarjonta on melkeimpä ainoaa mitä viitsii nykyään katsoa.

Kyseisessä leffassa oli monta yhteenvetoa, jotka olisi hyvin voinut tulla minun key-boardistani. Tiedotusvälineiden omissuhteet on valitettava juttu läntisen maailman sananvapauden kannalta. Muutoksen mahdollisuus pidetään täällä aivan yhtä pimennossa, kuin Kiinassa demokratian mahdollisuus. Tosin leffa on amerikkalainen. Eu ei ole vielä yhtä pahassa tilassa moraalin ja omistussuhteiden kanssa, mutta tulevat pankkunioni ratkaisut voivat vielä viedä ihan mihin tahansa suuntaan.

Leffassa oli kyllä monta kohtaa, joissa näitä asioita paremmin tuntevat varmaan tunsivat myötähäpeän nousun. Pääpiirteissään asiat menivät kuitenkin oikein. Lopun veroratkaisuista osa oli minulle ihan uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Arvuuttelija
Lopun veroratkaisuista osa oli minulle ihan uusia.



Eikös tällä foorumilla ainakin ole puhuttu muistaakseni sellasesta kuin:

Resurssipohjainen talous?

Eikö se dokkarin ratkaisu ollut tätä?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Itseä ei tuossa juuri muu ärsyttänyt kuin tuo ympäristöosio. Ei sanallakaan mainittu väestöräjähdystä ja ratkaisua siihen. No, talouden näkökulmastahan tuota tietysti on tehtykin, mutta jotenkin näistä vaan aina tulee sellainen olo, että koko asia jätetään siksi käsittelemättä, että ratkaisuissa jouduttaisiin puuttumaan pyhiksi koettuihin yksilönvapauksiin.

Aika kivasti löytyi kyllä yhtymäkohtia tähän eurosotkuunkin ja muutenkin talouden kehitykseen Euroopassa,

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Anttijuhani
Itseä ei tuossa juuri muu ärsyttänyt kuin tuo ympäristöosio. Ei sanallakaan mainittu väestöräjähdystä ja ratkaisua siihen.



Olet väärässä.

Oli maininta siitä, ettei väestö sinällään ole probleema, vaan oikeudenmukaisuus. Kyllä pallo kantaa vielä tämän määrän väkeä jos ollaan hölmöilemättä. Dokumenttihan oli typeryyden historiaa.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

eskimo
Arvuuttelija
Lopun veroratkaisuista osa oli minulle ihan uusia.



Eikös tällä foorumilla ainakin ole puhuttu muistaakseni sellasesta kuin:

Resurssipohjainen talous?

Eikö se dokkarin ratkaisu ollut tätä?


Resurssien ja kuluttamisen verottamisesta oli puhe, mutta resurssitaloudesta? Ei kai?
Tosin en resurssitalouden pohjamutia ole tonkinut kun en usko moiseen muutokseen pystyttävän. Ratkaisut ovat liian kaukana reaalisesta todellisuudesta. Ehkä minun elämäni jälkeen...

Tiukka säätely ja läpinäkyvyys auttaa jo paljon. Maailmanlajuiset säännöt ja valvontaelimet jne..

eskimo
Anttijuhani
Itseä ei tuossa juuri muu ärsyttänyt kuin tuo ympäristöosio. Ei sanallakaan mainittu väestöräjähdystä ja ratkaisua siihen.



Olet väärässä.

Oli maininta siitä, ettei väestö sinällään ole probleema, vaan oikeudenmukaisuus. Kyllä pallo kantaa vielä tämän määrän väkeä jos ollaan hölmöilemättä. Dokumenttihan oli typeryyden historiaa.




Meni kyllä tämäkin kohta ohi, mutta eikö se ole hieman outoa, että dokumentissa myönnettiin kyllä, että talous ei voi rajallisella pallolla kasvaa koko ajan, mutta väestön kasvussa ei nähty ongelmaa. Siis kai se _kasvu_ tässä se mahdoton tekijä on eikä juuri tämän hetken väestön määrä.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

Arvuuttelija. En muista käytettyä termiä tarkalleen.

Se dokumentin idea on siinä, ettei resursseja polteta taivaalle noin vain, vaan niistä saadaan maksimihyöty. Nykyisellään ei tähän ole kunnon kannustinta.

Vaikea esim ymmärtää sitä, että miten saa ajaa yksityisautoa. Miten tähän on vara?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Anttijuhani
Siis kai se _kasvu_ tässä se mahdoton tekijä on eikä juuri tämän hetken väestön määrä.



Vähäkin porukka saa pallon tärviille. Vähän vain avaruusmatkailua ynnä muuta egoilua. Eihän sillä ole mitään rajoja jos joku alkaa kilpailemaan tällä saralla. Muiden on tultava perässä.

Tänään pistin silmään, että oli Rainbow:n maitoon tullut muovisuutin. Eiköhän ole ennenpitkää kaikissa tölkeissä? Pieni asia, mutta jos kansa osais boikotoida ja äänestää kukkarolla. Niin, tarvitaan tietoisuus vaikuttamisesta.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Anttijuhani
eskimo
Anttijuhani
Itseä ei tuossa juuri muu ärsyttänyt kuin tuo ympäristöosio. Ei sanallakaan mainittu väestöräjähdystä ja ratkaisua siihen.



Olet väärässä.

Oli maininta siitä, ettei väestö sinällään ole probleema, vaan oikeudenmukaisuus. Kyllä pallo kantaa vielä tämän määrän väkeä jos ollaan hölmöilemättä. Dokumenttihan oli typeryyden historiaa.




Meni kyllä tämäkin kohta ohi, mutta eikö se ole hieman outoa, että dokumentissa myönnettiin kyllä, että talous ei voi rajallisella pallolla kasvaa koko ajan, mutta väestön kasvussa ei nähty ongelmaa. Siis kai se _kasvu_ tässä se mahdoton tekijä on eikä juuri tämän hetken väestön määrä.

Asiaa ei juuri käsitelty ohjelmassa. Väestökasvu on kuitenkin hidastumassa ja koko planeetan väestön pitäisi alkaa nykyisten trendien mukaan vähetä muutaman vuosikymmenen kuluttua. Alueellisista eroista en tiedä ja maiden sisäisellä politiikalla voi vaikuttaa tilanteen muuttumiseen. Naisten koulutus ja yleinen hyvä terveys vähentää useimmiten perheiden kokoa. Lasten tekoa suosimalla voi saada myös aikaan nopeaa kasvua.

eskimo
Arvuuttelija. En muista käytettyä termiä tarkalleen.

Se dokumentin idea on siinä, ettei resursseja polteta taivaalle noin vain, vaan niistä saadaan maksimihyöty. Nykyisellään ei tähän ole kunnon kannustinta.

Vaikea esim ymmärtää sitä, että miten saa ajaa yksityisautoa. Miten tähän on vara?


Aivan.

Resurssitalouden ideaa en osaa niin syvällisesti, että olisin nähnyt jos sitä olisi suositeltu tuossa dokkarissa rivien välissä, mutta kyllä siinä resursseista puhuttiin.

Yksityisautoiluhan on jo pirun kallista Suomessa, mikä on ihan oikein. Vaikka tällaista satunnaista autoilijaa se sapettaakin. Kaupungitkin on rakennettu sen oletuksen varaan, että vauras keskiluokka käyttää omia autojaan.

.[/quote]
Asiaa ei juuri käsitelty ohjelmassa. Väestökasvu on kuitenkin hidastumassa ja koko planeetan väestön pitäisi alkaa nykyisten trendien mukaan vähetä muutaman vuosikymmenen kuluttua. Alueellisista eroista en tiedä ja maiden sisäisellä politiikalla voi vaikuttaa tilanteen muuttumiseen. Naisten koulutus ja yleinen hyvä terveys vähentää useimmiten perheiden kokoa. Lasten tekoa suosimalla voi saada myös aikaan nopeaa kasvua.[/quote]


Juu, tota väestön vähenemistä on ennustettu käytännössä niin kauan kuin väestön liikakasvu on tunnustettu ongelmaksi. Jos olemme ajamassa autolla päin seinää, ei luulisi paljon lämmittävän, että nopeus ei enää kasva niin paljon kuin ennen. Vaikka se itse asiassa taitaa sitäkin kyllä vielä tehdä.

Tuo naisten koulutuskin edellyttänee jonkinlaista elintasonkin kasvua, mikä kai ei ympäristön kannalta ole kovin tavoiteltava juttu. Tuskin niitä lapsia paljon jätetään tekemättä jos vaan opitaan derivoimaan.

Muutenkin dokumentin perään kuuluttama kehitysmaiden köyhyyden poistaminen on kyllä luonnon kannalta ihan kauhistus. Tai ainakin se pitäisi sitten kompensoida meidän elintasomme dramaattisena alenemisena,mikä tietty voisi olla kyllä ihan tavoiteltavakin juttu.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

.

Kannattaa säilyttää suhteellisuus. Väestö-ongelma on vain yksi. Näitä vastaavia on paljon ja lisää voi siunaantua yllättäen tai siis varmasti.

Tärkeintä on kykyisyys vastata haasteisiin. Nyt se puuttuu, koska esim demokratiaa ei käytännössä ole, vaikka sitä on jaksettu toitottaa.

Paha kaivata sitä, minkä luulee saavuttaneensa, mutta jota ei kuitenkaan ole.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Totta. Onhan tämä nyt vähän huvittavaa, että itse pistin tällaisen dokumentin suitsutus threadin ja sen jälken itse puin pelkästään sen puutteita:-)

eskimo

Vaikea esim ymmärtää sitä, että miten saa ajaa yksityisautoa. Miten tähän on vara?



No miten ratkaisisit esim. pääkaupunkiseudun liikenneongelman? Niin kauan kuin minulla menisi julkisilla töihin 1,5+ h suuntaansa ja omalla autolla 0,5h, valitsen kyllä oman auton käytön.

Entä kuinka ratkaisisit saman ongelman globaalisti?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat