Seuraa 
Viestejä5161

onkos kukaan mittaillut 12V porakoneen virrankulutusta rasitettuna? paljon mahtaa olla maksimi virta? olisi niinkin sanana ärsyttävä kuin visio päässä.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Kommentit (18)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

siinä on sopevasti kaikki mitä en itse osaa rakentaa eli pmw säädin ja suunnanvaihto valmiina pakettina. myös vaihteistoa löytyy joten siitä voi sellaiselle pienelle miehen alulle rakentaa vaikka microauton tai vaikka veturin.

nykyinen mc queen 6V motteineen alkaa olemaan "tylsää kun ei maisema meinaa vaihtua"...

optimistit kehuivat että parhaillaa imisi 100A mutta pessimistit väittävät että 10A on aivan liikaa.

itsellä kun ei ole tarvittavia mittareita, auton akkuja kyllä löytisi ja 12V pora mutta se mittari vain...

toisen polven pilkkuvirhe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Kokeilin tuommoista antiikkista Makitaa jostain viime vuosituhannelta. Nimellisjännite 7,2 V. Käsin istukasta jarruttamalla virtaa kulkee jotain 15 A, ja kierrokset putovat melko vähiin.

Kun jännite on 10 V, niin istukasta ei jaksa pienen pojan kätösellä jarruttaa niin, että kierrokset paljon putoaisivat. Suurin saavutettu virta 16 A. Sen jälkeen hakkurivirtalähteestä pamahti tasasuuntaaja.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

njahaa...

eipä sitten kuullosta pahaltakaan. parilla auton akulla pääsee sitten jo pitkälle ja nyt osaa sitten vähän mitoitella muita osia kun ottaa 20A virran kaavoihin.

tuossa kun kattelin ympäri muailmaa on sielläkin ihmetelty samaa jossain määrin. tosin mittaustuloksissa pohjat on vetänyt 28V milwaukee 200A... kerkesin pirulainen hukata jo kyseisen sivun.

toisen polven pilkkuvirhe

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Niin.

Kyllä tasasähkökone ottaa virtaa, kun sitä kuormitetaan. Eri asia on se, paljonko virtaa se suostuu nielemään ennen savumerkkiviestitystä. Varmaan kannattaisi hankkia joko lämpöanturi (klixon tms.) tai selvittää, kuinka paljon koneesi lämpiää milläkin virralla ja sitten asentaa napilla palautettava ylikuormitussuoja moottorin johtoon.

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=6647

Saattaa tietysti olla koneessasi ylikuormitussuoja valmiina.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Rakensin naskaleille kiinalaisesta 12Vakkuporakoneesta menopelin moottorin joskus.

Otin poran akun auki, poistin kennot, tinasin virtapiuhat kiinni ja kasasin.

(Tuo akkuadapteri on minulla ollut työmaillakin joskus, missä ei sähköä. Auton akusta tms. on käytetty.

Kaasu ja suunnanvaihto ihan mekaanisella välityksellä porakoneelta hallintalaitteille.

Porakone kiinni sikafleksillä ja reikäpannalla kiinnityskappaleeseensa.

Poljettavaan punaiseen traktoriin sen sovitin
-------------------------------

7,2V Makitaa älköön kukaan turmelko. Se on reliikki ja lisäksi erittäin monessa hommassa paras laite yhä vielä. Akkuja saa.

- Ubi bene, ibi patria -

Tuulettimella pitää lämpöjä kurissa sen käyttötyylin kanssa. Ajopelinä kuormitus vaihtelee ellei nassikka ala seinää puskemaan. Ei kannata sanoa että se siitä rikki menee niin ei sillä ala vahvempaa juonimaan.

Jotkut on tuulilasin pyyhkijän moottoria siinä käyttäneet ja jos tuo poran säädin kestää sen virrat niin on hyvä peli. Voihan siihen kytkeä kaksi konetta ja säädintä pyörille erikseen niin jo on tehoa. Noissa halppisporissa näyttää olevan jenkkiläiset moottorit?

mika 69
Seuraa 
Viestejä136

Jokohan kalleimmissa koneissa alkaa olla harjattomia kolmivaihemoottoreita? Luulisin.

Tuli viimesyksynä jonkun ikäkriisin seurauksena ostettua em. koneella varustettu leluauto.
Aivan älyttömiä tehoja sellaisesta reilun D-patterin kokoisesta mötistä tulee, luokkaa 2-3Kw.

Noissa ainakin piikkivirrat ovat luokkaa satoja amppeereja.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

onhan niitä olemassa mutta maksavat sitten sen 600 euroa ja ovat pääasiassa yli 18V laitteita.

mulle projektiin kyllä riittää ihan yksi helvetin kone joita saa pariin kymppiin ja rakentaa niin että saa vaihdettua helposti jos tuntuu että savut nousee.

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

aika ongelmallisia reikien poraaminen koteloon sillä mitä olen nuita purkanut on motti sen verran huolellisesti kiinnitetty runkoon että reikien teko heikentää rakennetta joka on parin kympin vehkeissä heikko jo valmiiksi.

Poika kun varsinainen juna-fani niin voisi yritellä väsätä lattaraudasta ja lankusta kiskot ja puurunkoisen veturin porakoneen motilla. Kiskoilla hintaa olis n. 4 euroa metri. Inspiraatiota odotellessa.

toisen polven pilkkuvirhe

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Minulla olisi sähkötolppia aikamoinen kasa. Ne kun vetäisi halki ja n. metrin pätkiksi niin saisi ratapölkkyjä.

Kevytpeite ja routamatto ratapenkan alle joka sepelistä n. 5-10cm vahvuudelta ja n. 120cm leveydeltä. Kiskot vaikka tammesta sahais ja tervaisi. Pistäisi sähkötolpanpätkänpuolikkaan pyöreä puoli ylös niin, että tamminen raide ei olisi kosketuksissa maahan. Liottaisi jäteöljyssä johon sotkettu sienimyrkyt. Voisi vetää pölkyistä pikku segmentin pois, että tulisi tasapaksua tavaraa. Kestäisi ainakin 50 vuotta. Olisi aika polleeta kun olisi oma raitiotie saunatuvalle (1km). Mitenköhän tuo raideliikennejuopumus käytännössä? Miten kekkulissa saa ajaa junaa omalla rautatiellä?

- Ubi bene, ibi patria -

sinnipirtti
aika ongelmallisia reikien poraaminen koteloon sillä mitä olen nuita purkanut on motti sen verran huolellisesti kiinnitetty runkoon että reikien teko heikentää rakennetta joka on parin kympin vehkeissä heikko jo valmiiksi.

Poika kun varsinainen juna-fani niin voisi yritellä väsätä lattaraudasta ja lankusta kiskot ja puurunkoisen veturin porakoneen motilla. Kiskoilla hintaa olis n. 4 euroa metri. Inspiraatiota odotellessa.


Samankaltaisia olen miettinyt ja leveän kaapelihyllyn sopivuutta kiskoiksi.

n. 20 cm laipalliset kiskopyörät vaunuihin. esim

http://www.hjulex.se/index.php?id=24&pr ... _id=45&L=3

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Einheri
sinnipirtti
aika ongelmallisia reikien poraaminen koteloon sillä mitä olen nuita purkanut on motti sen verran huolellisesti kiinnitetty runkoon että reikien teko heikentää rakennetta joka on parin kympin vehkeissä heikko jo valmiiksi.

Poika kun varsinainen juna-fani niin voisi yritellä väsätä lattaraudasta ja lankusta kiskot ja puurunkoisen veturin porakoneen motilla. Kiskoilla hintaa olis n. 4 euroa metri. Inspiraatiota odotellessa.


Samankaltaisia olen miettinyt ja leveän kaapelihyllyn sopivuutta kiskoiksi.

n. 20 cm laipalliset kiskopyörät vaunuihin. esim

http://www.hjulex.se/index.php?id=24&pr ... _id=45&L=3





kaapelikiskot eivät kestää kovin pitkään ja ovat muutenkin kovin hauraita. junalle massaa tulee kuitenkin nopeasti sen 100kg matkustajan kanssa ja kerran kun pyörät pyörähtävät on kaapelikisko entinen siltä kohtaa. eli on tuhoon tuomittu ajatus käyttää. vieläkin edullisimmalta ja käyttöiältään näyttää tuo lattarauta ja kakkoselonen. kaapelikiskojen ongelma on myös siinä että niiden kääntösäde on ongelmallinen sillä kääntösäde pitää olla pienelläkin junalla 5 metriä tai yli riippuen kuinka monta akselia junassa on.

kiskonpyörät vievät mukavasti ajatusta eteenpäin ja kiitos niistä.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat