Sivut

Kommentit (63)

Nautin yksinäisyydestä pitkillä koko talven kestävillä aasian matkoillani. Vaikka tuskin koskaan konsa milloinkaan olen matkoillani aivan yksin. Kesäksi tulen takaisin ja nautin sosiaalisuudesta työrintamalla, sekä kavereiden keskuudessa. Buddhalaisen kirjan mukaan vain yksin voit olla vapaa.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5459
tietää
Voiko netin aikakaudella olla tahtomattaan yksin?

Miksei vois? Tietty netti tekee yhteydenoton ihmisii helpommaks, muttei sekään työnnä sosiaalisuutta sun nielustas alas. Jotta netistä olis jotain iloa, tarvii yksilöllä olla jotain mistä lähtä ja halun lisäks myöski tietoa mistä sopivaa juttuseuraa vois löytää. Eikä tämä tällänen ihmissuhteita korvaa, vaik jotain juttua pääseeki välil heittämään. Ilman henkilökohtaisuutta ei ole mitää saatavaanka.

Per se

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Läskiperse
Seuraa 
Viestejä950
Sinisiirtymä
Nautin yksinäisyydestä pitkillä koko talven kestävillä aasian matkoillani. Vaikka tuskin koskaan konsa milloinkaan olen matkoillani aivan yksin. Kesäksi tulen takaisin ja nautin sosiaalisuudesta työrintamalla, sekä kavereiden keskuudessa. Buddhalaisen kirjan mukaan vain yksin voit olla vapaa.

sama täällä, kuin kaksi marjaa. minun aasianmatkat talvella kestävät n. kuukauden. minun mielestä paras paikka thaimaassa on Koh Lanta Yai. viimetalvena olin lankawilla, ja se oli pettymys, koska saatanan turisteja oli kuin sieniä sateella.

nautin yksinäisyydestä, ja arvostan paljon buddhalaisuutta.

kokun ka.

Reiska
Ihmissuhteet on tarve siinä missä seksiki. Ilman kumpaaki voi elää, mutta puute voi aiheuttaa ongelmia ja masennusta. Jotku vaan oppii elämään ilman ja jotku käyttää korvikkeita.

Seksistä en niin tiedä, mutta ihmisten puute ei ainakaan minulla aiheuta ongelmia. Mieluummin olen ja teen yksin, ja harrastan. Jos lenkkikaveriksi pitäisi ottaa joku...eih.. Silti isäntä väittää että puhun liikaa elikkä vielä enemmän yksinäisyydessä kotioloissa viihtyvä. Minä taas olen oppinut puhumaan koirille, on hauskaa katsella niitten ilmeitä. Ne vastaavat omalla tyylillään. Jos tilalla olisi joku uteleva ukko tai kälättävä akka, en kestäisi kauaa pimahtamatta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Tässä menee puurot ja vellit nyt sekaisin. Ihminen, joka kaipaa ihmiskontakteja määrän X ei ole yksinäinen jos tuo määrä X täyttyy. Jos se ei täyty, ihminen kokee itsensä yksinäiseksi. Ei ihminen joka ei elämäänsä ketään kaipaa ole yksinäinen. Yksinäinen on ihminen, joka kaiipaa vaan ei saa.

Hämmentää.

unknown soldier
Seuraa 
Viestejä100
Vatkain
Tässä menee puurot ja vellit nyt sekaisin. Ihminen, joka kaipaa ihmiskontakteja määrän X ei ole yksinäinen jos tuo määrä X täyttyy. Jos se ei täyty, ihminen kokee itsensä yksinäiseksi. Ei ihminen joka ei elämäänsä ketään kaipaa ole yksinäinen. Yksinäinen on ihminen, joka kaiipaa vaan ei saa.

Kyllä ihminen on sen verta sosiaalinen eläin, että myös ne jotka väittävät etteivät kaipaisi toisia... Minä väittäisin että kaikki kaipaavat vähintään yhden luotettavan ihmisen rinnalleen. Toiset kaipaavat olla osana jotain isompaa jengiä ja kenties pelkäävät minuutensa kohtaamista tms. en tiedä? Toiset taas haluavat jakaa ne syvimmät tunteensa ja ajatuksensa joko kaverin tai kumppaninsa kanssa.

Itselläni on tärkeää juuri se että on ihmisiä joiden kanssa voi jakaa maailmankuvaansa. On vaikeaa saada ystäviä ollessaan näin syvällinen ja ehdoton, mutta minkäs sille itselleen voi. Joskus töiden vuoksi asuin vuosia Turussa ja havaitsin tuona aikana juuri tämän minuuteni vain voimistuneen. En tarkoita olevani itsekkäämpi tai ahneempi. Kenties jopa päin vastoin, mutta ne omat syvimmät ajatukset ja tunteet maailmasta vain vahvistuivat. Siihen vaadittiin surua ja melankoliaa, mutta jälkeen päin koen sen olleen avartava kokemus.

Hankalinta on kun itsensä kanssa oppii tulemaan toimeen on, että sitten on aina vain vaikeampi hyväksyä byrokratia ja alamaisuus hallinnolle. Jos taas aina olet toisten ympäröimänä niin helposti oma tahto jää paitsi ja ihminen oppii joustamaan liiaksikin. Tämän selkeän eron voi kokea matkustamalla vaikkapa Kiinaan tai muuhun suureen ns. kollektiiviseen yhteiskuntaan.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18401
Vatkain
Tässä menee puurot ja vellit nyt sekaisin. Ihminen, joka kaipaa ihmiskontakteja määrän X ei ole yksinäinen jos tuo määrä X täyttyy. Jos se ei täyty, ihminen kokee itsensä yksinäiseksi. Ei ihminen joka ei elämäänsä ketään kaipaa ole yksinäinen. Yksinäinen on ihminen, joka kaipaa vaan ei saa.

Juurikin näin.
Toisaalta yksinäisyyden kanssa oppii myös elämään, jos vaihtoehtoja ei ole. Kaikki ihmiset eivät kykene kompromisseihin, tai eivät halua niitä, koska hinta on liian kallis, vaan ovat mieluummin yksin, ja yksinäisiä. Jotkut sitten kompensoivat yksinäisyyttä pitämällä yllä näennäisystävyyksiä, joiden todellinen arvo lähenee nollaa. Mutta ei se synti ole sekään, ihmisiä tulee ja menee, ja se kuuluu elämään.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

IQ and the Problem of Social Adjustment

Psychologists have long known that there is a restricted range of intelligence that favors the development of successful and well-adjusted individuals. This limited range lies between approximately 120 and 140 IQ on most tests with a standard deviation of 16.1. Severe problems in social adjustment due to exceptional intelligence are rarely found in those testing below 150 IQ
...
The threshold dividing the gifted into optimum and suboptimum adjustment ranges is not a fixed boundary, but may vary from place to place depending on environmental conditions. In small, isolated communities the threshold will form lower than 145 IQ, whereas in sophisticated urban areas with a large professional class it will form at a somewhat higher level. The 145 level, however, is probably a good average for the nation taken as a whole.
...
The individual with an IQ of 140 is within communication range of 25 percent of the general population. An individual with an IQ of 150 has access to only about 10 per cent of the human race. The truly exceptional individual with an IQ of 180 will find himself cut off from all but one-tenth of one percent of his own kind. The threshold appears to form, then, at the level at which only about 15 percent of a person's contemporaries are like-minded enough to make congenial companions In essence, the threshold is a communications barrier that isolates the exceptionally gifted individual from those around him. For this reason, his childhood is not too unlike that of the deaf or neglected or even the feral child.
...
The child knows that something is terribly wrong, but may not realize what his problem is. He may, in desperation, turn rebellious, lashing out at a world that isolates and tortures him. Surrounded by unfeeling and stupid adults, he may acquire a contempt for authority that will carry over into adulthood, causing him lifelong problems. Nor does he have the support of his intellectual peers, as do those with IQs falling in the optimum range. Because of the rarity of his ability, he often has to contend with loneliness and isolation throughout the period of his immaturity. If he manages to resist forming attitudes of rebellion and cynicism, he may find companionship in learned societies and the like when he reaches adulthood. But even so, he frequently never overcomes the habits of solitude, shyness, and self-depreciation that were forged for him in childhood.
...
The exceptionally gifted individual, therefore, must come to terms with a world in which he is unlikely ever to meet his peer. His strategy for adjusting to his world must include a stoic acceptance of lifelong solitude. For him, being a loner is not the sign of maladjustment it is for others, but a realistic adaptation to an intractable world.
...
http://www.triplenine.org/download/IQ_a ... stment.pdf

Reiska
tietää
Voiko netin aikakaudella olla tahtomattaan yksin?

Miksei vois? Tietty netti tekee yhteydenoton ihmisii helpommaks, muttei sekään työnnä sosiaalisuutta sun nielustas alas. Jotta netistä olis jotain iloa, tarvii yksilöllä olla jotain mistä lähtä ja halun lisäks myöski tietoa mistä sopivaa juttuseuraa vois löytää. Eikä tämä tällänen ihmissuhteita korvaa, vaik jotain juttua pääseeki välil heittämään. Ilman henkilökohtaisuutta ei ole mitää saatavaanka.

Ajattele sitä kontaktipinnan räjähdyksen omaista kasvumahdollisuutta verraten normaaleihin kontakteihin arjessa, varsinkin maalla, erillaiste harrastepalstojen kautta joissa aktiivinen ihminen asiallisesti toimien saa samanhenkistä seuraa joko pyytäen tai suostuen tuttavuuteen.

Vatkain

No entä sitten tuo sohvalla makaava, muniaan raapiva ja haiseva ukonköntys joka joko urahtelee jotain, piereskelee tai käskee olemaan hiljempaa kun toosasta tulee jotain "homohyppelyitä" tai "urheiluruutu"?

Määrä X siis täyttyy mutta olen edelleen yksinäinen, vapaaehtoisesti.

Netissäkin on enemmän seuraa, täälläkin, kuin tuon sohvan lähistöllä

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Röyh!
Määrä X siis täyttyy mutta olen edelleen yksinäinen, vapaaehtoisesti.

Tä? Miten voit olla yksinäinen jos määrä X täyttyy? Yksinäisyys ei ole vapaaehtoista. Jos kokisit olevasi yksinäinen, hakisit kontakteja. Mutta koska et koe niin et ole. On eri asia viihtyä yksin kuin vapaaehtoisesti olla hakematta muiden seuraa jos siihen ei kerran tarvetta ole.

Hämmentää.

No tuon enempää ei voi kenenkään seurassa olla yksinäinen. En ole enää varma onko tämä vapaaehtoista vai ei..En hae enkä halua hakea muiden seuraa kuitenkaan

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1772
Vatkain
Jos kokisit olevasi yksinäinen, hakisit kontakteja. Mutta koska et koe niin et ole. On eri asia viihtyä yksin kuin vapaaehtoisesti olla hakematta muiden seuraa jos siihen ei kerran tarvetta ole.

Eipäs. Jos on vastenmielinen ihmishylkiö (kuten loogisesti päätellen täytyy olla koska ei kenellekään muulle kelpaa seuraksi) niin on äärimmäisen epäkohteliasta ja töykeää yrittää itse ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Tällöin ainoa korrekti toimintatapa on elää ja olla normaalisti ja odottaa että joku toinen ottaa kontaktia (osoittaen tällöin että ei pidä ko. hylkiötä vastenmielisenä sitten kuitenkaan.) Sehän kuitenkin tiedetään että näin tapahtuu hyvin harvoin eli ei koskaan, mutta se ei tuota perusasetelmaa muuta miksikään.

Yksinäisyys ei ole huonoa tuuria, vaan seurausta siitä että on huono ja kelvoton ihminen. Joko sen kanssa oppii elämään, tai tappaa itsensä, tai sitten onnistuu muuttamaan itsensä epäkohteliaaksi niin että ei välitä siitä että on epäkelpo hylkiö. Normaalit sosiaaliset ihmisethän jollain ihme mekanismilla tuon kolmannen saavuttavat ihan täysin yrittämättä, ja pitävätkin sitä normaalina ja terveenä olotilana.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Nobelaner
Vatkain
Jos kokisit olevasi yksinäinen, hakisit kontakteja. Mutta koska et koe niin et ole. On eri asia viihtyä yksin kuin vapaaehtoisesti olla hakematta muiden seuraa jos siihen ei kerran tarvetta ole.

Eipäs. Jos on vastenmielinen ihmishylkiö (kuten loogisesti päätellen täytyy olla koska ei kenellekään muulle kelpaa seuraksi) niin on äärimmäisen epäkohteliasta ja töykeää yrittää itse ottaa kontaktia muihin ihmisiin. Tällöin ainoa korrekti toimintatapa on elää ja olla normaalisti ja odottaa että joku toinen ottaa kontaktia (osoittaen tällöin että ei pidä ko. hylkiötä vastenmielisenä sitten kuitenkaan.) Sehän kuitenkin tiedetään että näin tapahtuu hyvin harvoin eli ei koskaan, mutta se ei tuota perusasetelmaa muuta miksikään.

Yksinäisyys ei ole huonoa tuuria, vaan seurausta siitä että on huono ja kelvoton ihminen. Joko sen kanssa oppii elämään, tai tappaa itsensä, tai sitten onnistuu muuttamaan itsensä epäkohteliaaksi niin että ei välitä siitä että on epäkelpo hylkiö. Normaalit sosiaaliset ihmisethän jollain ihme mekanismilla tuon kolmannen saavuttavat ihan täysin yrittämättä, ja pitävätkin sitä normaalina ja terveenä olotilana.

Juu, olet oikeassa. Mutta tässäkin esimerkissäsi ihminen kaipaa kontakteja mutta ei itsetunto-ongelmien vuoksi uskalla/kehtaa/ilkeä niitä hakea. Yksinäisyys voi olla myös huonoa tuuria, mutta varmasti siihen vaikuttaa myös tuo ujousaspekti. Paha on ihmiskontaktia lähteä hakemaan jos kokee itse olevansa siihen kelvoton. Tämä ei kuitenkaan poista tarvetta ihmiskontaktiin.

Hämmentää.

Läskiperse
Seuraa 
Viestejä950
Nobelaner
Yksinäisyys ei ole huonoa tuuria, vaan seurausta siitä että on huono ja kelvoton ihminen. Joko sen kanssa oppii elämään, tai tappaa itsensä...

haista oikein pitkä paska. en kadu päivääkään, vaikka olen ns. yksinäinen. pystyn kommunikoimaan muiden kanssa, mutta useinmiten olo tuntuu jotenkin vaivautuneelta, kun pitää laskeutua vastustajan tasolle.

tämä ihmiskunta on niin saatanan kusinen, koska se on niin perkeleen tyhmä ja pintaliitoinen. vittujako sellaisen ihmisen kanssa kommunikoida, jonka mielestä yhteiskunta on ihan hyvä.

olen ollut kolmeen otteeseen asunnottomana - kerrallaan noin vuoden pätkiä. viimeinen sellainen oli joskus vuosia sitten. olin töissä vantaalla, ja asuin pakettiauton etupenkeillä, koska takaloosteri oli täynnä roinaa, pimeä ja kylmä. hygienia hoitui käymällä uimahallissa.

meidän välissä on niin iso kuilu, ettei jaksa ruveta selittämään...

muuten, kun täytän 50 muutaman vuoden päästä, haen nuoren, sorjan ja kauniin vaimon thaimaasta. olen harkinnut myös sitä vaihtoehtoa, että asuttaisiin siellä Koh Lanta Yai:lla, ja vain kesällä kävisimme suomessa - jos silloinkaan.

ed: olen tutkinut veikkauksen pelistrategioita neljävuosikymmentä. nyt on kasassa algoritmi, joka antaa kenossa tilastollisesti 10 oikein per 5 vuotta. ensimmäisen osuman jälkeen lopetan nämä paskahommat.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat