Seuraa 
Viestejä45973

Martti Luther ja vittuilun taito: Nettikeskustelun perinteet luotiin jo uskonpuhdistuksen aikana

”Tavallisesti sivistyneet henkilöt päivittelevät kahvipöytäkeskusteluissa, kuinka töykeydet nettikeskustelussa ilmentävät keskustelijoiden tietämättömyyttä”, väittää vapaa toimittaja Kimmo Laakso nettikeskustelua koskevassa kirjoituksessaan.

”On kuitenkin osoitettavissa että negatiivisella keskustelukulttuurilla on sivistyneet perinteet, jotka ovat hämmästyttävän nopeasti painuneet unohduksiin.”

Laakson mukaan nykyisessä nettikeskustelun tasossa ei ole oikeastaan mitään uutta: kärkevä, röyhkeä ja loukkaavakin keskustelutyyli on ollut tuttua jo uskonpuhdistuksen aikaan. Uskonpuhdistaja Martti Lutherin mielestä ”keskustelijoiden oli suositeltavaa suoltaa kuraa toisten niskaan hyvin henkilökohtaisella tasolla - vain näin oli mahdollista houkutella totuus esiin”.

Asiaa

Sivut

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Katsomuksellisessa keskustelussa joku Lutteri ei ollut todellakaan ensimmäisiä joiden mielestä epäasiallinen käytös on ihan asiallista. En nyt jaksa kaivaa nimiä ja aikoja esille, mutta kirkkoisien aikoinaan "keskustellessa" siitä mikä oppi on se oikea kiukkuisimmat tyypit toivat kantansa esille nyrkin voimalla. Muistaakseni nimenomaan "Pyhä" Nikolaus, joulupukin yksi esi-isä, oli tässä asiassa erityisen ansioitunut. Turpiin vaan ja onnea...

Keskustelu on siis ihan asiallista niin kauan kuin ei aleta latelemaan tappouhkauksia...?

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Ulmas
”keskustelijoiden oli suositeltavaa suoltaa kuraa toisten niskaan hyvin henkilökohtaisella tasolla - vain näin oli mahdollista houkutella totuus esiin”.

Asiaa

Jep. HV vaan kaikille. Ja ihan henkilökohtaisesti.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1428

Näitä on ikävä:

Internetin Kuningas
Tämä on turha ketju. Te olette turhia ihmisiä. Julkaisin viime vuonna kaksitoista runokirjaa, joista yksi suomeksi. Muut kielet olivat saksa, norja, italia, venäjä, muinaisjapani ja polska.

Revontulia minulla on kotona asti, ja ne tanssivat täysin minun pillini mukaan, auttaen lakeijoitanikin askareissa, kun sille päälle satun.

Kuuden litran Kossupullo menee viiteetoista sekunttiin eikä edes huimaa vaikka hiihdän samalla 200 km/h 744 kg painavilla puusuksilla murtomaahiihtoa.

Tyttöystäviä on tällä hetkellä vain 400, koska otin puolet niistä vaimoiksi ja loput laitoin karhujahtiin Helsingin Porthanialle.

Meidän isä on kissa ja se on päivät pitkät päissään uuninpankolla. Homo päässään. Hauskaa joulua. Nyt on kesä.

Talvipakkasilla asun Teno-joessa. Yleensä alastomana.

En ole ottanut mitään. Osallistun vain teidän keskusteluun tasonne vaatimalla arvokkuudella. Senkin puusilmäiset ääliönaudat.

Olen käynyt niin rajut ja korkeatasoiset koulut että teistä yksikään ei kelpaisi niihin edes vessaharjoiksi. Eipä ihme. että minua sanotaan Internetin Kuninkaaksi jo vähän joka puolella. Pressakin kutsui kylään ja autan sen miestä opinnoissa ja pihan hiekotuksessa. Loppupäivän soitan pianoa ja rakastelen.

Tämä on tyhmien ihmisten pesä ja sikiämispaikka. Perustan oman palstan Internettiin ja sinne tulee kulkaa sen tason kunto- ja älykkyystesti, ettei kukaan teistä pääse mukaan. Sen verran olette tyhmiä ja rapakuntoisia.

Hypätkää paskalampeen kusiämpäri päässä. Joka iikka.

Lisää löytyy search.php?st=0&sk=t&sd=d&author=Internetin+Kuningas

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti, Iina Viinatossu).

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1428
Kalu!
Hypätkää paskalampeen kusiämpäri päässä. Joka iikka.

Lisää löytyy search.php?st=0&sk=t&sd=d&author=Internetin+Kuningas

Joo luin ne kaikki. Meni viisi vuotta ja paranin syvästä hulluudestani.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti, Iina Viinatossu).

Reifengas
Seuraa 
Viestejä3783

Olen tässä lueskellut Maiju Lassilan kertomusta "Tulitikkuja lainaamassa". Monet siellä esitetyt tapaukset olen itsekin kokenut, muunneltuina tosin.

Ei täällä internetissä tai keskustelupalstoilla tiedetä tosi vittuilusta mitään. Tämä on kaikki vapaa-ajan huvia, leikkivittuilua, jonka voi heittää sikseen, kun ei enää huvita.

Rinnan rikkahat ajavat,
käsityksin köyhät käyvät.

Ulmas
Martti Luther ja vittuilun taito: Nettikeskustelun perinteet luotiin jo uskonpuhdistuksen aikana

”Tavallisesti sivistyneet henkilöt päivittelevät kahvipöytäkeskusteluissa, kuinka töykeydet nettikeskustelussa ilmentävät keskustelijoiden tietämättömyyttä”, väittää vapaa toimittaja Kimmo Laakso nettikeskustelua koskevassa kirjoituksessaan.

”On kuitenkin osoitettavissa että negatiivisella keskustelukulttuurilla on sivistyneet perinteet, jotka ovat hämmästyttävän nopeasti painuneet unohduksiin.”

Laakson mukaan nykyisessä nettikeskustelun tasossa ei ole oikeastaan mitään uutta: kärkevä, röyhkeä ja loukkaavakin keskustelutyyli on ollut tuttua jo uskonpuhdistuksen aikaan. Uskonpuhdistaja Martti Lutherin mielestä ”keskustelijoiden oli suositeltavaa suoltaa kuraa toisten niskaan hyvin henkilökohtaisella tasolla - vain näin oli mahdollista houkutella totuus esiin”.

Asiaa

Onko se sitä kristillistä tyyliä keskustella? Jos haluaa aina olla oikeassa vaikka olisikin väärässä. Loan heitto toisten niskoille verbaalisesti, ei ole sivistyneisyyden merkki.

Reifengas
Olen tässä lueskellut Maiju Lassilan kertomusta "Tulitikkuja lainaamassa". Monet siellä esitetyt tapaukset olen itsekin kokenut, muunneltuina tosin.

Ei täällä internetissä tai keskustelupalstoilla tiedetä tosi vittuilusta mitään. Tämä on kaikki vapaa-ajan huvia, leikkivittuilua, jonka voi heittää sikseen, kun ei enää huvita.

Hiekkalaatikko ja leikkipaikka kenkkuilijoille. Kohottaahan se kai vähän heikkoa itsetuntoa jos saa alistaa ja alentaa toista hieman

Chair
Seuraa 
Viestejä2799
seija
Loan heitto toisten niskoille verbaalisesti, ei ole sivistyneisyyden merkki.

Tarkoitatko, että sinä muka et olisi sivistynyt?

"Die Theorie bestimmt was wir beobachten können."(Albert Einstein)

---
Seuraa 
Viestejä3561
seija

Onko se sitä kristillistä tyyliä keskustella? Jos haluaa aina olla oikeassa vaikka olisikin väärässä.

No se on just sitä.
seija

Loan heitto toisten niskoille verbaalisesti, ei ole sivistyneisyyden merkki.

Sanaa uskonto ja sivistys käytetäänkin yleensä eri lauseissa.

Daneelione
Seuraa 
Viestejä1313
seija
Reifengas

Hiekkalaatikko ja leikkipaikka kenkkuilijoille. Kohottaahan se kai vähän heikkoa itsetuntoa jos saa alistaa ja alentaa toista hieman

Tämä onkin loistava veto tässä kohtaa. Minusta nämä aiemmat lausahdukset malliin "hypätkää paskalampeen kusiämpäri päässä" yms. eivät ole Lutherin tarkoittamaa kuran heittoa. Ne ovat vain roiseja lauseita vailla tarkempaa kohdetta eli aika tylsiä teräaseiksi. Seijan kaksi, päällepäin aika miedon näköiset lausettat ovat terävä, nopeasti isketty miekka kilven reunan ohi vatsaan

Nutria:“Nyt puhutaan luonnontieteistä. Ei tarvi tuota popperisekoilua nyt tuoda tähän. Sillä ei ole mitään tekemistä lipidihypoteesin kanssa.”

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
visti
Keski-ajalla kuseskeltiin kaduille aivan yleisesti

No shit? Tiededokumenttien (tv) perusteella olen ollut siinä käsityksessä että virtsa oli niin arvokasta ainetta että ei sitä niin vain roiskittu hukkaan, vaan se kerättiin talteen. (Ainakin pesuaineen aineksiksi.)

Jaa, mutta kittasivathan ne vissiin niin paljon kaljaa ettei siinä aina ehtinyt keräystynnyrien äärelle virtsalle.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat