Seuraa 
Viestejä45973

Uusimmassa Helsingin sanomien Kuukausiliitteessä oli kirjoitus käsialasta. Mitä mieltä olette? Itse rakastan käsin kirjoittamista ja käsialoja.

Erosin lukioaikoinani Lukiolaisten liitosta siksi, että liitto ajoi digitaalisia ylioppilaskokeita. Se oli sikäli ongelmallista, että lukiolaisen ainut opiskelijakortti oli Lukiolaisten liiton jäsenkortti. Minulla ei siis vakaumukseni takia ollut mahdollisutta saada opiskelijakorttia.

Minusta on sairasta, että kouluissa ei enää opeteta kaunokirjoitusta. Digihuumaa.

En ole tekniikkaa vastaan. Opiskelenkin elektroniikkaa ja sähkötekniikkaa. Toivottavasti tulevaisuudessa on mahdollista kirjoittaa kynällä suoraan näytölle niin, että tekstinkäsittelyohjelma tunnistaa kirjaimet ja halutessani (huom. vain halutessani!) muuttaa ne Unicode-muotoon. Mahdollisuus oman käsialan eli omien autenttisten syötteiden (=kirjainten) säilyttämiseen tekstitiedostossa on kuitenkin oltava.

Luentomuistiinpanoja tehdessä tärkeässä osassa ovat tekstin lisäksi erilaiset piirrokset ja kaaviot. Niitä on hauska työstää. Ei onnistu läppärillä ainakaan minulta.

Olen täysin niiden aivotutkijoiden kannalla jotka uskovat, että käsin kirjoittaminen ja muukin käsillä tekeminen on aivoille tärkeää. Terve järkihän sen jo sanoo. Käsien ja ajattelun välillä on merkillinen yhteys.

Ehkä olen kuitenkin jäävi kommentoimaan asiaa. Tunnustan, että opiskelin steinerkoulussa, jossa vielä lukiossa käsinkirjoittamisella ja piirtämisellä oli suuri merkitys. Se oli osa koulun pedagogiaa. En luultavasti puolustaisi käsinkirjoittamista, jos en olisi koskaan kokeillut sitä. Ja kokeilemisella tarkoitan tuhansien sivujen kirjoittamista puhtaaksi mustekynällä. Se oli kyllä jollain tapaa kiitollista työtä. Sitä on vaikea selittää. Kuin olisi metsää raivannut tai peltoa kyntänyt -- näki oman työnsä tuloksen.

Onko käsinkirjoittaminen kuitenkin vain hyödytöntä pitsinnypläystä? Tai olisiko myös pitsinnypläys sittenkin hyödyllistä?

Kommentit (2)

lehto
Onko käsinkirjoittaminen kuitenkin vain hyödytöntä pitsinnypläystä? Tai olisiko myös pitsinnypläys sittenkin hyödyllistä?

Ei ole hyödytöntä. Minä ainakin kirjoitan kaikki tärkeimmät tekstit aina ensin käsin ja käsialla (olkoon se sitten millaista tahansa). Yleensä kyllä käsialani on hienoa, mutta se kuitenkin johtunee iästäni. Olen siihen koulussa jo oppinut. Työhakemukset olen aina tehnyt kaunokirjoituksella.

Pitsinnypläykseen sen verran, että täällä Raumalla näppis tunnetan nimellä knypyltyyn

Oppimistavat vaihtelee yksilöllisesti. Toisille parhaat tulokset syntyy kirjoittamalla käsin. Jollekin toiselle se on kuvien piirtely ja joku toinen voi omaksua asioita parhaiten kuuntelemalla.

Käsinkirjoittamista ei olla kokonaan lopettamassa opetussuunnitelmista, vaan ainoastaan jättämässä kaunokirjoitus opetussuunnitelman ulkopuolelle. Itse kirjoitin kaikki lukiomuistiinpanot tekstaamalla, jotta olisin saanut muistiinpanoistani selvää myös oppituntien jälkeen ja jotta niiden lukeminen olisi ollut sujuvaa. En sano, ettenkö olisi saanut selvää omasta käsialastani, mutta oppimisen kannalta säännöllinen ja säntillinen kirjasintyyppi helpotti lukemista sen verran, että päättelin olevan järkevämpää käyttää suuraakkosia tai tekstausta jäsennystason mukaan. Myöhemmin korkeakouluopinnoissa käytin sekä käsinkirjoittamista että tekstinkäsittelyohjelmaa muistiinpanojen tekemiseen.

Tekstaamalla alkaa enemmän kirjoittaessa muodostua ihan yhtä lailla käsialaa, kuin kaunokirjoituksellakin. Kirjaimet kiinnittyvät toisiinsa ja kirjoitusnopeus lisääntyy. Itse en näine kokemuksineni näe suurtakaan vahinkoa syntyväksi siitä, että kaarteet ja lenkit jäävät opetuksessa historiaan. Oletan, että opetuksessa esitellään aikaisempia kirjasintyyppejä ja kaunokirjoitus-kirjaimiakin sen verran, että joku saattaa galliografiasta jopa innostuakin sen verran, että kokeilee sitä muutenkin, kuin valitsemalla uuden fontin koneesta.

Mitä kuvien lisäämiseen tekstin lomaan tulee, niin sopivalla ohjelmistolla nykynuoret pystyy huomattavan vähällä vaivalla rakentelemaan sellaisia ja monipuolisempia kuvia, joihin aloittaja viitannee koneella piirtämistaidostaan puhuessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat