Seuraa 
Viestejä3033

Kuuma teltta voi auttaa masennukseen?

http://www.iltalehti.fi/mieli/2012080615924560_md.shtml
http://www.dailymail.co.uk/health/artic ... mical.html

Jos näin on, niin Suomessa ei kait pitäisi juurikaan olla masentuneita?

Kommentit (11)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Seikka jonka puolesta voisin varovaisesti liputtaa. Olen nimittäin hellekesinä itse yleensä ollut vähiten masentunut. Olen olettanut että kysymys on valonmäärästä, mutta olisiko se ratkaiseva tekijä sitten todellakin lämpö? Monet fyysisetkin vaivani ovat vähäisimmillään hellesäällä (vaikkakaan kosteasta helteestä en pidä ja se tekee kärttyiseksi), ja kyllähän masennus yleensä kaikenlaista kremppaa pahentaa - miksei siis masennuksen väheneminen vähentäisi fyysisiäkin vaivoja.

Suomalaisten fanaattinen saunominen tässä kalsassa kaamoksen maassa on entistä ymmärrettävämpää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
CE-hyväksytty
Joka kerta kun mä oon herännyt kuumasta teltasta kuumana päivänä hikisenä ja nestehukkaisena on ollut kyllä ihan hitollinen masennus. Onneksi aina on ollut kylmää lääkettä.

Kyseinen lääke lienee sen masennuksen myös aiheuttanutkin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
CE-hyväksytty
Joka kerta kun mä oon herännyt kuumasta teltasta kuumana päivänä hikisenä ja nestehukkaisena on ollut kyllä ihan hitollinen masennus. Onneksi aina on ollut kylmää lääkettä.

Mun ei tartte edes herätä kuumasta teltasta kokeakseni masennusta. Helteen vaikutusta masennukseeni en olekkaan ennen huomannut pohtia, mutta ainakaan saunassa en ole havainnut masennuksen vähenevän, ehkä jopa päinvastoin. Enkä ole havainnut masennuksen lisääntymistä ollessani pilkillä kylmässä säässä, ehkä jopa päinvastoin. Jos kuumuus auttaa masennukseen, niin minun ehkä pitäisi olla kaikkein masentunein silloin kun olen ulkona pakkasessa? Joku tässä nyt tökkii, kertokaa kansalaiset että mikä?

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Mutta mutta... Eihän sitä voi tietää tai siis ettäkö... Jos normaali olotila on se, että vituttaa paljon aina ja joskus harvoin ei muista vituttaa, niin olen omassa päässä kuvitellu, että se on sitä, jos joku ihminen on semmonen, joka ei ole masentunu. Tai jotenki niin. Kö kyllähän sen kumminki tietää sisimmässään, että päin persettähän tässä mennään, niin sitä yrittää teeskennellä, ettei muka olis niin ja koittaa olla, ettei vituttais. Ehkä saunassa se sitte unohtuu hetkeksi ko kuuma löyly kirveltää selkänahkaa.

Sama juttu, että jos litistää peukalon ovenvälliin, niin potkasee sitte varpaan lujemmasti, niin peukku unohtuu. Samalla tavalla isompi vitutus peittää hetkeksi sen kestovitutuksen. Eli siis sauna oli huono esimerkki ko siellähän on kiva, mutta jos on vaikka tukahduttavan kuumassa autossa tuntikausia putkeen, niin siltä tukehtumiselta unohtuu vitutus.

Siksihän ihminen harrastaaki, että olis välillä niin, ettei vituttais.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Astronomy
Jos kuumuus auttaa masennukseen, niin minun ehkä pitäisi olla kaikkein masentunein silloin kun olen ulkona pakkasessa? Joku tässä nyt tökkii, kertokaa kansalaiset että mikä?

Kertoa en voi mutta arvella kylläkin. Kun kerran jutussa puhuttiin yllättäen betaendorfiineista, niin vaikutukset välittyy varmaankin kylmään, kuumaan ja kipuun reagoivien hermosyiden kautta, ja kylmän veden on havaittu ihan samoin aiheuttavan endorfiinien vapautumista kuin muidenkin.

Ja kyllähän siis kuumassa autossa pitkään istuminen nyt on useimmiten vaan ihan helvettiä. Sauna on jees.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
μOR

kylmän veden on havaittu ihan samoin aiheuttavan endorfiinien vapautumista kuin muidenkin.

Siksikö avantouimarit ovatkin niin hilpeitä vaikka eivät olisi juoneet tippaakaan viinaa? Ja viinaahan voi toki pitää ilman hauskaakin.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Lueskelin tuossa juuri erästä sivustoa kilpirauhaslääkkeistä ja samalla sivustolla todettiin, että kylmänä kautena toiset tarvitsevat enemmän kilpirauhaslääkettä. Eli kilpirauhasen kautta ajateltuna asia voi ollakin näin! Kilpparihormonien puutehan johtaa masennuksen kaltaiseen olotilaan. Minulla on antaa viite vain tuohon sivustoon
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankk ... inperaiset

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Ihan loogista. Sauna on suomalaisen temppeli jossa mieli ja ruumis lepää. Saunan taikaseinien sisälle ei pääse masennuskaan kokonaan. Ja se vähä mikä sinne pääsee niin ei pääse sieltä pois vaan jää sinne. Näinpä saunan jälkeen on murusen verran vähemmän masentunut kuin sinne mennessään. Ellei sitten ole niin masentunut että ei peseydy kolmeen viikkoon...

Hämmentää.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Veli Hopea
μOR

kylmän veden on havaittu ihan samoin aiheuttavan endorfiinien vapautumista kuin muidenkin.

Siksikö avantouimarit ovatkin niin hilpeitä vaikka eivät olisi juoneet tippaakaan viinaa? Ja viinaahan voi toki pitää ilman hauskaakin.

No kyllä se yksi syy varmaan on. Ja samaa mieltä että viinaa todellakin voi pitää ilman hauskaa, vaikka samaa kautta sekin osittain sitä fiilistä nostaa niin turruttaa sitten samalla.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat