Sivut

Kommentit (232)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Shriek
Siinä ei kyllä puhuttu mitään pehmeitä yhtään mistään, vaan perusteltiin asioita psykologian näkökulmasta ihan asiallisesti. Eli epäsosiaalinen käytös voi kertoa mahdollisesta psykopatologiasta, koska epäsosiaalinen käytös on läsnä monessa psykopatologiassa.
siinä puhuttiin feisbuukista, tietokoneella istuminen ei ole todellakaan sosiaalista käytöstä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
taucalm
Shriek
Siinä ei kyllä puhuttu mitään pehmeitä yhtään mistään, vaan perusteltiin asioita psykologian näkökulmasta ihan asiallisesti. Eli epäsosiaalinen käytös voi kertoa mahdollisesta psykopatologiasta, koska epäsosiaalinen käytös on läsnä monessa psykopatologiassa.
siinä puhuttiin feisbuukista, tietokoneella istuminen ei ole todellakaan sosiaalista käytöstä.

Aivan, eli koko sosiaalisuuden käsitettä ollaan määrittelemässä oudolla tavalla uudelleen, ja sitten tätä uutta sosiaalisuuden määritelmää vasten leimataan tavallisia sosiaalisia ihmisiä epäsosiaalisiksi. Psykologin argumentti meni siis jotenkin näin, että jos tiettyyn ikäryhmään kuuluva ei ole naamakirjassa, niin se viittaa "sosiaalisen verkostoitumisen" puutteisiin ja siten mielenterveyden ongelmiin. Tässä selvästi arvotetaan olemisen ja tekemisen tapoja nykykulttuurin tilanteesta käsin, sen sijaan että tarkasteltaisiin tieteellisesti.

Jotenkin tuntuu siltä, että Internet on alkanut vääristämään käsityksiä sosiaalisuuden luonteesta. Jos sinulla on pari, kolme hyvää ystävää, joita tapaat perinteisin tavoin, mutta et esittele heitä verkossa, niin se kertoo "sosiaalisen verkostoitumisen puutteista". Nettiajan käsitys sosiaalisuudesta on siis se, että kaverit ja tuttavat ovat noodeja, joista versoo tehokkaasti elektronisia säikeitä toisiin noodeihin. Tavallisessa luomusosiaalisuudessa noodit eivät lähde haaromaan yhtä vapaasti kuin netissä, joten sitä pidetään sosiaalisesti rajoittuneena.

Huvittava yksityiskohta tuossa jutussa oli muuten se, että Breivikin sanotaan olleen MySpacessa, mutta ei FB:ssä. MySpacessa, mutta ei FB:ssä, joten selvästi erakkopsyko! Nyt vaan MySpacen käyttäjät selville, niin saadaan ne ihmisparat hoidon piiriin. Sairaalassa heitä voidaan sitten opastaa mm. oman FB-tilin luomisessa, osana psykososiaalista kuntoutusta.

taucalm

Jaa-a, että facebookin käyttäminen ei ole sosiaalista käytöstä? No, mitä se sitten on? Mitä esimerkiksi kännykkään puhuminen sitten on? Tai kirjeen kirjoittaminen? Jne...

--

Mutta jos jotain kritisoitavaa tuosta artikkelista pitäisi tarjota, niin kyllähän siinä selvästi ylipainotetaan itse facebookin merkitystä, kun se on vain yksi hyvin useista keinoista verkottautua tekniikan avulla.

En kyllä näe mitään hyvää siinä, että kilpaillaan "kavereiden" määrässä virtuaalitodellisuudessa. Tai että kymmeniä kertoja päivässä pitää tarkistaa status ja haalia uusia "ystäviä", päivittää omia tekemisiään reaaliajassa ikäänkuin ketään kiinnostaisi.

Twitter, Facebook ja mitä niitä onkaan ovat naurettavia. Jokunen vuosi(kymmen) sitten näihin hurahtaneita olisi pidetty häiriintyneinä persoonallisuuksina ja addikteina. Onko muka niin, että jos ei ole hankkinut em. tiliä, onkin nyt antisosiaalinen hylkiö, jota pidetään epäilyttävänä? Miten tämä on kääntynyt päälaelleen?

-:)lauri
Kuka mahtaa olla tämä saksalaislehden viittaama psykologi Christopher Moeller Hannoverista? En löytänyt googlella mitään tietoa kaverista.

Ei löytynyt Facebookistakaan. Miksei hän itse ole siellä?

väläys
-:)lauri
Kuka mahtaa olla tämä saksalaislehden viittaama psykologi Christopher Moeller Hannoverista? En löytänyt googlella mitään tietoa kaverista.

Ei löytynyt Facebookistakaan. Miksei hän itse ole siellä?

Taitaa olla samanlainen fiktiivinen hahmo, kuin aikanaan KUPONKIUUTISISSA. Siellä kaupiteltiin erilaisia rohtoja, mannekiininaan mm. Doktor Sejase arvostetusta sveitsiläisestä lääketieteellisestä instituutista. Ko. tohtoria tai instituuttia ei ollut olemassakaan, vaan oli otettu kuva valkotakkisesta herrasta alppimaisemassa ja laitettu mainokseen.

Onhan Facebook tietysti jonkin näköinen kanava olla sosiaalinen ja pitää yhteyttä elämänsä ihmisiin. Toisaalta, jotkut tekee sen paremmin oikeassa maailmassa eivätkä tarvitse sitä niinkään. Tuskin siitä nyt mitään psykopaattidiagnooseja pitäisi saada.

Itse toki käytän sitä erittäin paljon (itse asiassa nytkin se on tuolla taustalla auki), lähinnä kustannussyistä. On se paljon helpompaa ja halvempaa viestiä sitä kautta. Vähän niinkuin mesessä joskus aikoinaan.

IFEUN_2.0
En kyllä näe mitään hyvää siinä, että kilpaillaan "kavereiden" määrässä virtuaalitodellisuudessa. Tai että kymmeniä kertoja päivässä pitää tarkistaa status ja haalia uusia "ystäviä", päivittää omia tekemisiään reaaliajassa ikäänkuin ketään kiinnostaisi.

Twitter, Facebook ja mitä niitä onkaan ovat naurettavia. Jokunen vuosi(kymmen) sitten näihin hurahtaneita olisi pidetty häiriintyneinä persoonallisuuksina ja addikteina. Onko muka niin, että jos ei ole hankkinut em. tiliä, onkin nyt antisosiaalinen hylkiö, jota pidetään epäilyttävänä? Miten tämä on kääntynyt päälaelleen?

Tuo alku muuten ihan totta. Olen itsekin ihmetellyt, että mitä tekee ihminen tuhansilla kavereilla jossain feissarissa, joiden kanssa et juuri koskaan edes ole tekemisissä? Mulle riittää se, että siellä on kaikki, jotka mä olen edes joskus elämässäni nähnyt ja joiden kanssa ollaan tekemisissä enemmänkin kuin kerran vuodessa. Niitä on muuten itse asiassa FB:ssä 283 kappaletta. Niistäkin on osa sellaisia, ettei nää kovin usein. Ja paljon on taas toisaalta sellaisiakin kaiffareita, jotka eivät sinne ole koskaan liittyneetkään.

Kai se on jonkin näköinen sosiaalinen riippuvuus että pitää olla niin paljon kavereita että voi sanoa muille että on paljon kavereita. Ainakin Facebookissa.

unknown soldier
Seuraa 
Viestejä100

"tietokoneella istuminen ei ole todellakaan sosiaalista käytöstä."

"Aivan, eli koko sosiaalisuuden käsitettä ollaan määrittelemässä oudolla tavalla uudelleen, ja sitten tätä uutta sosiaalisuuden määritelmää vasten leimataan tavallisia sosiaalisia ihmisiä epäsosiaalisiksi."

Joo ei ole normaalia jos sosiaalisuus määritellään sen mukaan, että paljonko aikaa käyttää sähköiseen viestintään. Jos kaiken aikaa on facebookissa tai puhelimessa, niin entä sitten ne TODELLISET ihmissuhteet? Iästä riippuen ystävät joiden kanssa potkitaan palloa, perhe jne. Eihän siinä jää aikaa enää muuhun, kuin virtuaaliseen näennäiseen olemiseen.

Joskus itse haikaillut 90-luvulla vietettyä nuoruutta, kun kavereiden kanssa voitiin hengailla rennosti jonkun kaverin kotona. Istuttiin vaikka pöydässä tuntikausia paskaa jauhaen ja teetä tai kahvia juoden. Ei ollut kiirettä tai stressiä samalla tavoin kuin nykyään. Toki sitä harrasteltiin kaikenlaista, mutta jotenkin pelkkä oleminen tuntui luontevammalta.

Miksi muuten porukka haluaa viestiä kaiken fäisbookissa, jossa luotettavuus on surkeimmasta päästä? Tietoturvasta ei ole tietoakaan ja edes viestejä ei käytännössä saa poistettua? Vaikkei ihmeempiä salaisuuksia olisikaan, niin itse ainakin arvostan yksityisyyttä ja tietoturvaa. Netissä on rajaton määrä tapoja viestiä suojatusti ja ihan ilmaiseksi.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645

Minulla on feissbuukki - en kirjoittele siellä usein - siitä sivusta saa äkkiä tarpeekseen.
Ymmärrän siis täysin hyvin ettei joku halua siellä olla koska feissbuukki maistuu kakalle.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

EV+
Seuraa 
Viestejä770

Tiede.fi-sivuston Mitä tein tänään-ketju riittää naamakirjan korvikkeeksi. Sitäkään en jaksa usein lukea koska sielläkin kerrotaan että aamulla syötiin puuroa ja vessassa vatsa toimi, normaali ulosteen koostumus.

Zaibowski
Seuraa 
Viestejä1387

Juuri nämä, joilla on satoja tai tuhansia kavereita Facebookissa, ovat niitä narsisteja ja psykoja, sosiaalisia saalistajia. Facebookin avulla pystyy luomaan henkilöstä pienen kuvan, jota sosiaalisen pelisilmän omaavat hyödyntävät häikäilemättä, saalis/saalistaja. Koska narsistiselle henkilölle ulkoiset puitteet ovat kaikki kaikessa, niin täytyyhän niitä kavereita nyt olla satoja/tuhansia, kaikki hyviä tuttuja ja ystäviä, joilta voi vippailla rahaa, joita voi seukata yms. Psykoko jättäytyisi tällaisen mahdollisuuden ulkopuolelle?

MooM
Seuraa 
Viestejä8299

Tässä uutisessa on tyypillinen ajatuspieru, joka tapahtuu tutkimustulosten uutisoinnissa. Tutkija on todennäköisesti ihan oikeassa siinä, että tietyntyyppiset psykopaatit (tms) eivät liity SoMe-verkostoihin. Toimittaja vääntää syy-seuraus -suhteen väärinpäin: FB:n välttäminen on merkki psykopatiasta.

Ymmärrän myös tuon työnantajanäkökulman. FB ei ole ainoa verkosto, mutta monessa ammatissa SoMe on osa työnkuvaa. Ja henkilökohtaisissa asioissa kuulumattomuus voi olla hyvä tai paha, riippuen, miten sen perustelee ja minkätyyppistä henkilöä haetaan.

Itse muuten en ole koskaan ollut noissa My Space/FB -yhteisöissä tai vastaavissa. LinkedIn:issä ja usealla foorumilla kylläkin.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673

Muistakaa tarkkailla ihmisiä ympärillänne esim. linja-autoissa, teattereissa, kaupoissa ja torilla, ylipäätään kaikkialla. Ehkä lähistölläsi oleva epäilyttävä hyypiö ei ole feispuukissa!!!11 Todennäköinen vaarallinen psyko siis.

Heitä vaanii kaikkialla. Ehkä kauppajonossa takanasi jonottava henkilö ei ole naamakirjassa? Varmaan tuikkaa kohta veitsen selkääsi.

Ja aseet sitten kaikille mukaan aina kotoa poistuessa; koskaan ei tiedä milloin törmää hulluun afeissariin. Ja parempi ampua sitten nopeasti, muuten se antisosiaalinen feispuukkiin kuulumaton mulkku ehtii ensin.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat