Sivut

Kommentit (232)

Facebookia käsittelevä tutkimus on räjähtänyt. Vuonna 2005 sosiaalitieteissä julkaistiin FB:stä yksi tutkimusartikkeli, nyt artikkeleja on 475.

-Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan runsaasti Facebookia käyttävät naiset ovat onnettomampia ja tyytymättömämpiä elämäänsä kuin muut ihmiset.

- Mitä enemmän murrosikäiset tytöt käyttävät FB:tä, sitä todennäköisemmin heille tulee syömishäiriö.

- Georgian yliopiston tutkimuksen mukaan FB-kaverien ja päivitysten suuri määrä korreloi narsismin kanssa.

http://tyopiste.ttl.fi/Uutiset/Sivut/Fa ... oissa.aspx

Vierailija
Ulmas
Paul M
Wanhassa kunnon Neuvvostoliitossa oli tauti nimeltään hiipivä skitsofrenia. Se vaivasi niitä, jotka eivät oikein olleet mukana systeemissä. Tauti hävisi johonkin liiton hajoamisen myötä. Mutta hävisikö se oikeasti?

Hyvin kirjoitettu

Ei. Nykyään niitä kutsutaan prodromaalioireiksi ja mielenterveyshoidoista/hoitoon ohjaamisesta on tullut jatkuvasti agressiivisempia.

Lääkärit ovat kuin jotain headhuntereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
jogger
Seuraa 
Viestejä2936
Einheri
Facebookia käsittelevä tutkimus on räjähtänyt. Vuonna 2005 sosiaalitieteissä julkaistiin FB:stä yksi tutkimusartikkeli, nyt artikkeleja on 475.

-Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan runsaasti Facebookia käyttävät naiset ovat onnettomampia ja tyytymättömämpiä elämäänsä kuin muut ihmiset.

- Mitä enemmän murrosikäiset tytöt käyttävät FB:tä, sitä todennäköisemmin heille tulee syömishäiriö.

- Georgian yliopiston tutkimuksen mukaan FB-kaverien ja päivitysten suuri määrä korreloi narsismin kanssa.

http://tyopiste.ttl.fi/Uutiset/Sivut/Facebook-tutkimus_rajahti_mita_hyot...
Ha! en olekaan epänormaali, vaan feispuuk nuubit ovat, phiuh!

Foorumin salainen sääntö #1: Pienellä alkukirjaimella kirjoitetut aiheet lukitaan.
Foorumin salainen sääntö #2: Älä kerro kenellekään säännöstä #1 tai tulee bannit!

Minulle on vissiin jotenkin yllättäen sähköpostiin pesiytynyt hyvä suodin: nigerialaisilta prinsseiltä ei ole muutamaan vuoteen tullut ainuttakaan rikastumistarjousta.

IFEUN_2.0
Minulle on vissiin jotenkin yllättäen sähköpostiin pesiytynyt hyvä suodin: nigerialaisilta prinsseiltä ei ole muutamaan vuoteen tullut ainuttakaan rikastumistarjousta.

Ei se ole pelkästään nigerialaiset prinssit, mä olen onnistunut jotenkin houkuttelemaan suomalaisia naisia, jotka jopa sukunimensä kera tarjoaa "5000 euroa nyt" tms. Mutta se kyllä kuulostaa houkuttelevammalle kuin Ahmedin lähettämä "free viagara now".

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643
jogger
Einheri

http://tyopiste.ttl.fi/Uutiset/Sivut/Facebook-tutkimus_rajahti_mita_hyot...
Ha! en olekaan epänormaali, vaan feispuuk nuubit ovat, phiuh!

Miten voin edelleen välttyä liittymästä naamakirjaan?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

I2P-verkossa löytyy isoveli-aiheestakin mielenkiintoista jubinaa. JA sen verran tuosta USA-Suomi akselista, että kyllähän täällä ollaan niin kuuliaisia että totellaan kirjaimellisesti kaikkea mitä suurlähettiläs käskee, varmaan enemmän kuin jenkeissäkin.

Mutta enemmänhän noilla halutaan pilata tunnelmaa julkisilla paikoilla, ettei ihmiset osoittaisi tunteita. Tuo kuvausjärjestelmä nimittäin poimii kaikki massasta poikkeavat erille muista.

Poikkeavat. Anomaliat. Ne, jotka eivät aivopeseydy, vaikka kuinka vatkataan medialla päätä.

Sitten ne on helppo poimia yhteen Saksan tapaan leireille aivopeseytymään. Tällä kertaa vaan sen tekevät juutalaiset. Viime kerralla suunta taisi olla toisinpäin, sitä en tiedä oliko perimmäisenä pelkona taustamotivaattorina se, että jos niin ei tehdä niin käy näin kuin nykyisin.

Valittu kansa käyttäytyy perin ylimielisesti, ja on sitä varmaan tehnyt jo tuhansia vuosia. Pelkästään sillä kerää jo aika ison joukon ei-tykkääjiä.

Facebook on idiootti-profilaattori, eräänlainen mainostoimistojen ja heidän "asiakkaittensa" välillä toimiva kalikka, sähköinen mainospostimies, joka yrittää pudottaa "asiakkaan" silmien eteen (lupaa kysymättä tietenkään) sen juuri sopivimman mainoksen, lisäten todennäköisyyttä sille että palvelun maksaja eli markkinoija saa myytyä voitolla jotain turhaa paskaa juntille.

Ja jotenkin tähän tapaan Zuckerberg sen varmaan on menestyksekkäästi kaupannut omille asiakkaillensa. Ylimielisesti, massoja hyväksikäyttäen. Ja tällainen sitten valitaan Time-lehden toimesta vuoden henkilöksi. Mielenkiintoinen maailma. Mutta kenen maailma?

En ole lukenut palstaa alusta asti, puolivälin jälkeen laiskuus iski ja loput vain silmäilin pikaisesti, joten pahoittelen jos toistan jo valmiiksi käsiteltyä asiaa.

Harvemmin kuulen kysyttävän miksi joku ON Facebookissa. Tavallisesti selitystä odotetaan sinne kuulumattomalta. Milloin Facebookkiin kuulumisesta on tullut perusolettamus? Minusta kysymys tulisi asettaa juurikin toisin päin.

En keksi ainuttakaan niin hyvää syytä, joka meni kaikkien niiden huonojen syiden ohitse. Toki voidaan sanoa Facebookin lisäävän sosiaalista vuorovaikutusta ihmisten välillä, auttavan pitämään yhteyttä kaukana asuviin sukulaisiin ja tuttaviin, mutta nämä kaikki voitaisiin hoitaa toisin; vaikkakin joskus astetta työläämmän viestimen kautta.

Yleensä Facebookin harjoittamaa valvontaa ei koeta millään tavoin haitaksi/kiusalliseksi. Tavallisin perustelu tälle on se, että käyttäjällä ei ole mitään salattavaa (lähinnä mitään rikollista), joten se ei häntä haittaakaan. Minusta vastaus on huono. Minusta jokaisella pitäisi olla oikeus säilyttää oma yksityisyytensä - oli sitten kuinka tavallinen Mattimeikälainen tahansa. Internetissä se on toki paljon hankalampaa ja voidaan ehkä kysyä, onko moinen edes mahdollista nykypäivän maailmassa?

Itse olen sosiaalisilta taidoiltani lahonneen kannon tasolla. Ystävystyn todella hitaasti ja läheiset ystäväni voi laskea yhden käden sormilla, eikä tuttaviakaan varsinaista laumaa ole. Vaikka en Facebookista löydy, uskallan sanoa olevani mieleltäni terve. On uskomatonta, miten muutamasta kilahtaneesta tapauksesta voidaan vetää noin radikaali johtopäätös? Taitaa olla Dailymailin toimittajilla lusikka sopassa...

Sellainen kummajainen tosin olen, että en osaa keskustella luontevasti tietokoneen välityksellä. Viesteistä tulee jotenkin epäaitoja. Hymiöillä on aivan mahdotonta yrittää ilmaista yhtään mitään. Pitäisi liittää oma naama kuvana mukaan, mutta en kyllä kuvaani kehtaa kellekään lähettää... Säikähtäisivät pahasti. Mutta tämä on kyllä minun oma omituisuuteni, en tiedä kuinka yleinen se on, mutta kuitenkin.

Loppuun haluan vielä sanoa, että useita vuosia ohjelmointia harrastaneena ja työksenikin sitä tehneenä voin todeta, että Facebookin turvajärjestelyt ovat ala-arvoisia. Ohjelmoinnista ja tietoturva-asioihin perehtynyt henkilö voisi mitään sen suurempia ongelmia käydä urkkimassa kenen hyvänsä tiliä. Riski on ehkä pieni, mutta se on olemassa. Surkuhupaisinta tässä on, että tämä kaikki on mahdollista suorittaa lakia rikkomatta. Olen ollut asiasta yhteydessä useaan otteeseen usean tahon kanssa, mutta ilmeisesti asialle ei voida tällä hetkellä mitään.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54553
AnnaJokela
En ole lukenut palstaa alusta asti, puolivälin jälkeen laiskuus iski ja loput vain silmäilin pikaisesti, joten pahoittelen jos toistan jo valmiiksi käsiteltyä asiaa.

Harvemmin kuulen kysyttävän miksi joku ON Facebookissa. Tavallisesti selitystä odotetaan sinne kuulumattomalta. Milloin Facebookkiin kuulumisesta on tullut perusolettamus? Minusta kysymys tulisi asettaa juurikin toisin päin.

Eikö populaation keskiarvokäytös määrittele normaaliuden? Joten jos suurin osa on FBssä se on normaalia ja ne jotka ei ole, ovat epänormaaleja? Samanlain kuin tyhmät ja viisaat on epänormaaleja populaatiossa koska he edustavat vähemmistöä populaatiossa?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Demokratiassa enemmistön mielipide ei ole välttämättä kaikkien kannalta se toivottavin mielipide. Revi siitä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Eikö populaation keskiarvokäytös määrittele normaaliuden? Joten jos suurin osa on FBssä se on normaalia ja ne jotka ei ole, ovat epänormaaleja? Samanlain kuin tyhmät ja viisaat on epänormaaleja populaatiossa koska he edustavat vähemmistöä populaatiossa?

Piti ihan käydä päivittämässä pölyttyneet tietoni Facebookin kävijämääristä (http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/finland - tuolta löytyy luku, mikäli joku muukin on päässyt homehtumaan). Täytyy kyllä myöntää, että kuvittelin luvun paljon pienemmäksi suomalaisten osalta.

Sanomassasi taitaa piillä totuuden siemen. En voi sille mitään, että minua häiritsee Facebook -ilmiön suhteellisen nuori ikä. Tuntuu jotenkin hassulta ajatella, että vain muutaman vuoden vanhaan ilmiöön on näin moni jo ehtinyt hurahtaa. Kun matkapuhelimet ilmestyivät niin sellaisen "turhakkeen" hankkija oli se, jota tuijoteltiin. Nyt vuosien päästä tilanne on toisin päin - matkapuhelimesta on tullut välttämättömyys. Taidan tarvita 10 vuoden siirtymäajan sopeutuakseni ympäristön muutoksiin...

Mielenkiintoista, että yksi ainoa verkkopalvelu (vai joko sitä voidaan sovellukseksi kutsua) saa liikkeelle näin suuren massan ihmisiä. Itse olen kuitenkin kuullut (ja kokenut) Facebookista enimmäkseen pelkkää pahaa. Uutisointi aiheesta on lähes poikkeuksesta negatiivisesti värittynyttä, kuitenkaan sillä ei vaikuta olevan käyttäjiin minkäänlaista merkitystä?

Olen myös pannut merkille, että Facebook on saanut roolin kouluissakin. Opettaja voi ilmoittaa sähköpostinsa lisäksi Facebook -tilinsä (mikä on mielestäni ihan OK), mutta sitä on pariinkin kertaan kokeiltu myös oppimisympäristönä. Vaikka idea on sinänsä hieno, en ottaisi Facebookkia tai muuta vastaavaa sosiaalista mediaa mukaan kouluihin. Tietysti koulujen tulee elää maailman mukana, mutta mielestäni asian suhteen pitäisi olla hivenen maltillisempia. Kaikki ovat hirveällä kiireellä juoksemassa jonnekin, mistä he eivät tiedä taikka tajua mitään.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä54553
AnnaJokela

Olen myös pannut merkille, että Facebook on saanut roolin kouluissakin. Opettaja voi ilmoittaa sähköpostinsa lisäksi Facebook -tilinsä (mikä on mielestäni ihan OK), mutta sitä on pariinkin kertaan kokeiltu myös oppimisympäristönä. Vaikka idea on sinänsä hieno, en ottaisi Facebookkia tai muuta vastaavaa sosiaalista mediaa mukaan kouluihin. Tietysti koulujen tulee elää maailman mukana, mutta mielestäni asian suhteen pitäisi olla hivenen maltillisempia. Kaikki ovat hirveällä kiireellä juoksemassa jonnekin, mistä he eivät tiedä taikka tajua mitään.

Tekstini oli tarkoituksella provosoiva jotta syntyy keskustelua, minulla on hieman huono näkemys massojen "kollektiivisesta älystä" fiksukin ihminen tyhmentyy/yksinkertaistuu massassa/joukossa. Massassa mennään massan mukana sen kummemmin miettimättä luottaen että kai se joku tässä massassa mietti/miettii mihin suuntaan massa menee? Todellisuus on todennäköisesti karumpi.

AnnaJokela
Kaikki ovat hirveällä kiireellä juoksemassa jonnekin, mistä he eivät tiedä taikka tajua mitään.

Minusta tällaisen kommentin voisi ottaa vaikka nuorten aliarvioimisena. Kyllä heistä moni tietää mistä facebookissa on kyse, vaikka ei näiden palvelujen käyttöön liittyviä riskejä ymmärtäisikään.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4839
AnnaJokela

Piti ihan käydä päivittämässä pölyttyneet tietoni Facebookin kävijämääristä (http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/finland - tuolta löytyy luku, mikäli joku muukin on päässyt homehtumaan). Täytyy kyllä myöntää, että kuvittelin luvun paljon pienemmäksi suomalaisten osalta.

Sanomassasi taitaa piillä totuuden siemen. En voi sille mitään, että minua häiritsee Facebook -ilmiön suhteellisen nuori ikä. Tuntuu jotenkin hassulta ajatella, että vain muutaman vuoden vanhaan ilmiöön on näin moni jo ehtinyt hurahtaa. Kun matkapuhelimet ilmestyivät niin sellaisen "turhakkeen" hankkija oli se, jota tuijoteltiin. Nyt vuosien päästä tilanne on toisin päin - matkapuhelimesta on tullut välttämättömyys. Taidan tarvita 10 vuoden siirtymäajan sopeutuakseni ympäristön muutoksiin...

Mielenkiintoista, että yksi ainoa verkkopalvelu (vai joko sitä voidaan sovellukseksi kutsua) saa liikkeelle näin suuren massan ihmisiä. Itse olen kuitenkin kuullut (ja kokenut) Facebookista enimmäkseen pelkkää pahaa. Uutisointi aiheesta on lähes poikkeuksesta negatiivisesti värittynyttä, kuitenkaan sillä ei vaikuta olevan käyttäjiin minkäänlaista merkitystä?

Minusta aika mainiosti kirjoitettu. Lähden mielihyvin facebookiin keksityllä nimellä/profiililla vaan googlen käyttäjänä tällä tuskin loppupelissä mitään väliä. Toisaalta jos tulisi ns loputon ripuli tai muu vastaava superharmillinen sairaus, voisi ko sivuston päivittely olla suurtakin hubaa.
Touhu sopinee ns BB-porukalle

jussipussi

Tekstini oli tarkoituksella provosoiva jotta syntyy keskustelua, minulla on hieman huono näkemys massojen "kollektiivisesta älystä" fiksukin ihminen tyhmentyy/yksinkertaistuu massassa/joukossa. Massassa mennään massan mukana sen kummemmin miettimättä luottaen että kai se joku tässä massassa mietti/miettii mihin suuntaan massa menee? Todellisuus on todennäköisesti karumpi.

Ymmärsin pointtisi. Koulut tulivat mieleeni vasta viimetinkaan, mutta päätin ne silti mainita, sillä koulujen vaikutusta nuorten asennoitumista kohtaan ei mielestäni tule vähätellä. Yhteiskunta voi opiskelijan silmissä painostaa ottamaan osaa sosiaalisessa mediassa. Oppilas voi tuntea painostusta, mikäli kaverit ja jopa koulu ohjaavat enemmän tai vähemmän liittymään Facebookkiin. Kaverit jakavat ja kuulevat toistensa jutut Facebookin kautta, verkossa jaetut aineoistot pitää kysyä opettajalta erikseen... Asiaan ei tarvitse liittyä kiusaamista taikka mitään muutakaan tarkoituksellista, mutta erilaisuuden tunnetta on tällöin hankala välttää.

Shriek

Minusta tällaisen kommentin voisi ottaa vaikka nuorten aliarvioimisena. Kyllä heistä moni tietää mistä facebookissa on kyse, vaikka ei näiden palvelujen käyttöön liittyviä riskejä ymmärtäisikään.

Viimeisellä virkkeelläni tarkoitin lähinnä sitä, että näin nuoreksi ilmiöksi Facebook on saanut käsittämättömän suuret mittasuhteet, mutta mitään varmuutta sen pysyvyydestä saatika vaikutuksista ei ole. Tarkoituksenani ei ole vähätellä nuoria. En myöskään väitä, että Facebookkia käyttävät olisivat jotenkin tyhmiä. Jokaisella on omat syynsä, enkä minä voi kenenkään toisen motiiveja lähteä arvioimaan. Omassa vaakakupissanikin painavat järkisyiden lisäksi myös tunneperäiset perustelut. Facebookista voi toki olla merkittävää hyötyä, mikäli sitä käyttää oikein ja on täysin perillä sen riskeistä, joita varsinkin keltainen media tuntuu vääristelevän.

Olen itsekin nuori/aloitteleva aikuinen. Olen ainoa luokaltani ja kaveripiiristäni, jolla ei ole Facebookissa tiliä. Tuntemistani ihmisistä vain nuoremmalla veljelläni ei ole tiliä missään sosiaalisen median palvelussa. Tunnen useita nuoria (15-17-vuotiaita), jotka ovat hankkineet tilin ilman minkään näköistä syytä. Pääasia on, että tili on olemassa (ja voi sanoa ottavansa osaa sosiaaliseen mediaan).

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

En usko että naamakirjaa käytetään tosissaan oppimisympäristönä missään koska ensinnäkin se saattaa oppilaat eriarvoiseen asemaan ja toisekseen joka ikinen oppilaitos käyttää nykyään jotain sähköistä oppimisympäristöä (moodle, optima, peda.net jne.)

Hämmentää.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
AnnaJokela

Itse olen sosiaalisilta taidoiltani lahonneen kannon tasolla. Ystävystyn todella hitaasti ja läheiset ystäväni voi laskea yhden käden sormilla, eikä tuttaviakaan varsinaista laumaa ole.

Sosiaaliset taidot != ystävien lukumäärä. Väittäisin, että joku helposti harhaan johdateltava sosiaalinen pörriäinen on sosiaalisiltaan taidoiltaan täysi tumpelo.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Facebook kuvaa hyvin tätä BB-sukupolvea, itseään on saatava koko ajan esille, jotta se 15 minuuttia julkisuudessa saavutettaisiin. Mitä enemmän ulkoisesti muodollisempi pätevä, sitä enemmän aikaa itsensä mainostamiseen netin sosiaalisissa palveluissa käytetään. Kuva on pakko saada nettiin jakoon, jotta ollaan jotain. Mitä enemmän Facebook-kavereita, sitä merkityksellisemmäksi itsensä tuntee muiden silmissä. Ja enemmän kavereita saadakseen FB:ssä on vietettävä aikaa enemmän.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat