Seuraa 
Viestejä45973

Kävin tänään katsastamassa 16v vanhaa autoa. Olin varannut viikon aikaa puuhastella autoa korjaten kun jotain korjattavaa ilmenesi. Ja mitä vielä. Ei muka löytynyt mitään vikaa. Mitäs tämä tämmöinen katsastaminen on kun maksan rahaa että etsitään autosta vikoja ja sitten ei muka mikään vikoja löydy? Voinko vaatia osan rahoista takaisin koska eivät löytäneet vikoja vaikka olin tästä palvelusta maksanut?

Sivut

Kommentit (19)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Katsastusmies rikkoi mun vaimon auton. Katsastukseen vietäessä käsijarru toimi ihan hyvin, mutta sitten insinööri sitä kokeillessaan repäisi kahvasta niin että vaijeri pamahti katkipoikki. Ja hylky tuli, jumalauta. Koetin sitten jälkeenpäin kysellä jotta mitenkäs se rahallinen korvaus kun auto rikottiin konttorilla, eivät halunneet keskustella. Muistelen miten kauan sitten (onneksi) inssi meni auton alle, otti paksun teräspiikin ja löi sen lattiapellistä läpi. Kun läpi meni, niin tietenkin piti se reikä korjata ja tulla uudestaan näyttämään.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Ne hakkas sen piikkinsä kanssa niin lujaa, että ei uskaltanut uudessakkaan autossa pitää jalkoja lattialla kun pelkäsi, että tulee pellistä läpi ja käy jalkaan.

80-luvun loppupuolella käytiin oikeutta siitä, että kuka maksaa kun ruostesuoja-aineet puhkotaan ja raavitaan rikki alustasta. Se jälkeen ne piikit ja hakut jäivät pikkuhiljaa pois.

En oo käyny valtion konttorilla kertaakaan sen jälkeen kun yksityinen tuli. Enkä mee. Sen verran on huonot muistot "palvelusta" siellä.

- Ubi bene, ibi patria -

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Astronomy
Katsastusmies rikkoi mun vaimon auton. Katsastukseen vietäessä käsijarru toimi ihan hyvin, mutta sitten insinööri sitä kokeillessaan repäisi kahvasta niin että vaijeri pamahti katkipoikki. Ja hylky tuli, jumalauta. Koetin sitten jälkeenpäin kysellä jotta mitenkäs se rahallinen korvaus kun auto rikottiin konttorilla, eivät halunneet keskustella. Muistelen miten kauan sitten (onneksi) inssi meni auton alle, otti paksun teräspiikin ja löi sen lattiapellistä läpi. Kun läpi meni, niin tietenkin piti se reikä korjata ja tulla uudestaan näyttämään.

Eikös se ole hyvä homma, että vaijeri meni poikki konttorilla? Ettei auto ollut jossain kaupungilla mäessä parkissa ja siellä pamahtanut. Jos niinkin keskeinen, liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia kuin jarrut, ei kestä normaalia käsittelyä, auto pitääkin hylätä.

Entä jos kyseessä olisi ollut vaikka ruostunut jarruputki, joka olisi revennyt dynossa?

Erittäin harvoin normaalissa arkiajossa ajoneuvoa viedään äärirajoille ( täysjarrutus, kaasutus, kaarreajo). Mutta kun se hirvi tai lapsi juoksee ajoradalle, olisi suotavaa ettei tekniikka petä.

Itse vanhoilla autoilla ajavana erikseen pyydän katsuria kunnolla runnomaan jarruja.

Nimim. Äkkijarrutuksessa takapiirin jarruputken halkaissut, onneksi tarve oli hyvin lyhyelle jarrutukselle, joten poljin ei ennen tarvittavaa pysähdystä ehtinyt voipua lattiaan asti.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
mika 69

Eikös se ole hyvä homma, että vaijeri meni poikki konttorilla? Ettei auto ollut jossain kaupungilla mäessä parkissa ja siellä pamahtanut. Jos niinkin keskeinen, liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia kuin jarrut, ei kestä normaalia käsittelyä, auto pitääkin hylätä.

Entä jos kyseessä olisi ollut vaikka ruostunut jarruputki, joka olisi revennyt dynossa?

Erittäin harvoin normaalissa arkiajossa ajoneuvoa viedään äärirajoille ( täysjarrutus, kaasutus, kaarreajo). Mutta kun se hirvi tai lapsi juoksee ajoradalle, olisi suotavaa ettei tekniikka petä.

Ei ollut hyvä homma että hyvän vaijerin rikkoivat, ja ilmeisesti tahallaan, ylenpalttista voimaa käyttäen. Jarruputket kyllä kestivät ihan hyvin. Sitäpaitsi, auton käyttöohjekirjassa vartavasten sanotaan, että jos pysäköit auton mäkeen, niin laita palikat renkaiden taakse niin, että jos jarru tai vaihde pettää, niin palikat pitää auton vielä paikallaan. Tätäkin neuvoa ollaan noudatettu, palikat ovat aina mukana takakontissa.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Siis katsastuksen olennaisin ideahan on autoilijan kannalta saada auto lailliseksi ajaa, tai myyntiin "leiman" kera. Sehän on ihan sama mitä ne sieltä löytää, parempi tietenkin jos ei löydä mitään. Ei tarvitse korjata.

くそっ!

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Ronron
Siis katsastuksen olennaisin ideahan on autoilijan kannalta saada auto lailliseksi ajaa, tai myyntiin "leiman" kera. Sehän on ihan sama mitä ne sieltä löytää, parempi tietenkin jos ei löydä mitään. Ei tarvitse korjata.

Ei se ole sama mitä ne sieltä löytää hyvän auton rikkoessaan. Konttorilla aiheutetun vian korjaus maksaa aina, ja konttori sitä ei maksa. Korjauksen maksaa auton omistaja. Asia on ihan eri, jos tuon auton katsastukseen niin että auton iskarit ovat ihan lopussa tai jarrut eivät ota kiinni ollenkaan. Silloin on hyvä että niistä saa korjauskehotuksen ja pyynnön tulla näyttämään korjattua autoa.

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

no onko vaijeri joka menee poikki ehyt ja tarkoituksen mukainen? ei ainakaan minusta sillä on se sen verran paksua että kunnossa olevaa ei saa ihmisvoimin poikki muilla kuin leikkurilla. kuluvaosa se vaijeri on jossa korroosio sekä aika tekevät tehtävänsä. vaijerin "tahallisesta rikkomisesta" on minusta turhaa nipottaa se vain osoittaa omistajan turhamaisuuden ja välinpitämättömyyden omaa ja muiden turvallisuuden osalta.

autojen pohjiin on joskus tahallisesti tehty reikiä lyömällä vasaralla jolloin "heikko" paikka on löytynyt ja jos ei kipakka osuma ole mennyt läpi on tullut vain lommu.

toisen polven pilkkuvirhe

sinnipirtti
no onko vaijeri joka menee poikki ehyt ja tarkoituksen mukainen? ei ainakaan minusta sillä on se sen verran paksua että kunnossa olevaa ei saa ihmisvoimin poikki...

Hah. Tiedän kaverin joka on ehjän käsijarruvaijerin katkaissut ihmisvoimin.

Kaveri nimittäin kertoi että meni vanhasta Nissanista käsijarruvaijeri poikki. Pidin tätä jokseenkin mahdottomana koska olin ko. autoon vaihtanut käsijarruvaijerin puolisen vuotta aiemmin ja tivasin että mites tuo nyt on mahdollista. Kaveri kertoi että kun auto oli seisonut viikon käsijarru päällä niin jarrut jäivät jumiin. Ja hän niitä yritti laukaista mm. käsijarrusta vetämällä niin vaijeri katkesi. Pidin edelleenkin jokseenkin mahdottomana että ehjä vaijeri katkeaa käsivoimin vetämällä ja tivasin että miten sitä kahvaa vedettiin. Kaveri vastasi että rautakankea käytettiin apuna...

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
sinnipirtti
no onko vaijeri joka menee poikki ehyt ja tarkoituksen mukainen? ei ainakaan minusta sillä on se sen verran paksua että kunnossa olevaa ei saa ihmisvoimin poikki muilla kuin leikkurilla. kuluvaosa se vaijeri on jossa korroosio sekä aika tekevät tehtävänsä. vaijerin "tahallisesta rikkomisesta" on minusta turhaa nipottaa se vain osoittaa omistajan turhamaisuuden ja välinpitämättömyyden omaa ja muiden turvallisuuden osalta.
riippuu tietysti siitä autolla ajavasta ihmisestä. kyllä minä ainakin saisin autostani käsijarrun rikki tarpeetonta voimaa käyttämällä. pelkällä voimalla sitä ei varmaankaan saa poikki, mutta käyttämällä nopeutta ja voimaa yhdessä se ei kestä. joko kahva jäisi käteen, tai vaijeri paukkuisi poikki. ei sitä käsijarrua ole tarkoitettu voimalla nopeasti vedettäväksi. mäessäkään en koskaan käytä käsijarrua, vaan jätän kiltisti vaihteen päälle. ikävää, jos +-0 kelillä on takarenkaat lähtiessä jumissa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Lyde
Kävin tänään katsastamassa 16v vanhaa autoa. Olin varannut viikon aikaa puuhastella autoa korjaten kun jotain korjattavaa ilmenesi. Ja mitä vielä. Ei muka löytynyt mitään vikaa. Mitäs tämä tämmöinen katsastaminen on kun maksan rahaa että etsitään autosta vikoja ja sitten ei muka mikään vikoja löydy? Voinko vaatia osan rahoista takaisin koska eivät löytäneet vikoja vaikka olin tästä palvelusta maksanut?

Ihmeelliset valituksen aiheet sullakin.
Minäkin kävelin männä päivinä punasia päin, eikä poliisit antaneet sakkoja. Minkä helvetin takia minä maksan veroja, kun koppalakit eivät edes sakota rikollisia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat