Seuraa 
Viestejä45973

Onko yleistä, että masentuneella, dopamiiniriippuvaisella ei ole mitään hinkua päihteiden käyttöön, uhkapelaamiseen tai muuhun vastaavaan käyttäytymiseen?

Sivut

Kommentit (32)

ovolo
Seuraa 
Viestejä6596

Todella masentunut ei jaksa edes dokata, saati sitten harjoittaa uhkapelaamista. Syvä masennus lamaannuttaa ja ihminen makaa vain sängyn pohjalla. Jos masennukseen liittyy ahdistusta, saattaa hän hakea helpotusta esim. alkoholista.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

miten masennuksen tunnistaa?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
taucalm

Kyllä sen tunnistaa jos se iskee. Useinmiten ihminen alkaa silloin huomaamaan olevansa energiaton, elämän viehätysvoimat ovat maassa - ei jaksa, ei tahdo mitään. Silloin funtsii ja odottaa parempaa.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
asdfprkl
Onko yleistä, että masentuneella, dopamiiniriippuvaisella ei ole mitään hinkua päihteiden käyttöön, uhkapelaamiseen tai muuhun vastaavaan käyttäytymiseen?

Eikös tuollaiset uhkapelaamiset ole enempi vaikka bipolaarien touhuja maniavaiheessa. Tai sellaisten ihmisten jotka pystyvät kuvittelemaan että jotain hyvää voisi tapahtua, kuten esim. päävoitto. Ei masentuneella ole tuollaisiin harhoihin energiaa.

Viinaahan täällä Suomessa vetävät kaikki, mutta ainakin naissukupuolen taholta kyllä löytynee jotain masentuneita absolutisteja itsenikin lisäksi. Jos ei ole jo nuorena kitannut viinaa, ei sitä ehkä vanhemmitenkaan enää opettele juomaan. Masennuksen lievityskeinot löytyvät muualta, tai sitten eivät mistään. Jos kärsii myös ahdistuksesta masennuksen ohella, niin sitten voi tietysti olla näennäisesti maanisia piirteitä tai käytöstä, mutta kyllä se viina siltikin jää niistä kuvioista sivuun jos ihminen ei ole koskaan ollut sellaisissa ympyröissä joissa sen kanssa lotrataan.

Tai omaa omaisen jonka deekuesimerkistä on ottanut opikseen.

Jyri T.
Seuraa 
Viestejä1356
deep'n'dark
taucalm

Kyllä sen tunnistaa jos se iskee. Useinmiten ihminen alkaa silloin huomaamaan olevansa energiaton, elämän viehätysvoimat ovat maassa - ei jaksa, ei tahdo mitään. Silloin funtsii ja odottaa parempaa.

Ei sitä itse tunnista välttämättä ollenkaan. Oireet voivat olla hyvinkin epämääräisiä, esim. ummetusta tms.

Lääkäritkään eivät tunnista sitä helposti (ainakaan yhden nopean käynnin aikana). Siksi se on huomattavan alidiagnosoitu tauti.

Itselläni esim. meni vuosia ennen kuin sain masennusdiagnoosin.

Suosikkiurheilulajini on nojatuolisarkasmi.

ovolo
Seuraa 
Viestejä6596
Jyri T.
Ei sitä itse tunnista välttämättä ollenkaan. Oireet voivat olla hyvinkin epämääräisiä, esim. ummetusta tms.

Lääkäritkään eivät tunnista sitä helposti (ainakaan yhden nopean käynnin aikana). Siksi se on huomattavan alidiagnosoitu tauti.

Tarviiko sitä sellaista masennusta, mitä ei itse tunnista, edes diagnosoida lääkärin toimesta. Tarkoitan sitä, että jos olo itsestä tuntuu normaalilta.

Lääkäreillä lienee masennuksen selvittämiseksi rasti ruutuun-kysymyksiä ja jos tarpeeksi monta rastia tulee, niin masennusdiagnoosi tulee. Luulisi noita samoja rastikysymyksiä löytyvän netistä, jos itse ei tunnista, mikä vaiva on kysymyksessä.

Ummetus kyllä tuntuu meko kaukaiselta oireelta, jos muuta ei ole. Ja ummetukseen löytyy lääkkeitä apteekista ilman reseptiä.
Vai onko nykykäytäntö sellainen, että ummetukseen määrätään masennuslääkkeitä!

Arkkimeedees
Seuraa 
Viestejä995
ovolo
Jyri T.

Tarviiko sitä sellaista masennusta, mitä ei itse tunnista, edes diagnosoida lääkärin toimesta. Tarkoitan sitä, että jos olo itsestä tuntuu normaalilta.

Lääkäreillä lienee masennuksen selvittämiseksi rasti ruutuun-kysymyksiä ja jos tarpeeksi monta rastia tulee, niin masennusdiagnoosi tulee. Luulisi noita samoja rastikysymyksiä löytyvän netistä, jos itse ei tunnista, mikä vaiva on kysymyksessä.

Ummetus kyllä tuntuu meko kaukaiselta oireelta, jos muuta ei ole. Ja ummetukseen löytyy lääkkeitä apteekista ilman reseptiä.
Vai onko nykykäytäntö sellainen, että ummetukseen määrätään masennuslääkkeitä!

Mielenterveyden häiriö, jota ei itse tunnista mutta muut tunnistavat, kutsutaan yleensä psykoosiksi. Valkotakit tulevat ja vievät.

Masentunut kyllä huomaa oireet, vaikka ei ymmärtäisikään, mistä on kysymys. Jos mikroruuan lämmittäminen tai suihkussa käynti tuntuvat ylivoimaisilta haasteilta, on mitä todennäköisimmin kysymys masennuksesta.

Jyri T.
Seuraa 
Viestejä1356
Arkkimeedees
Mielenterveyden häiriö, jota ei itse tunnista mutta muut tunnistavat, kutsutaan yleensä psykoosiksi. Valkotakit tulevat ja vievät.

Masentunut kyllä huomaa oireet, vaikka ei ymmärtäisikään, mistä on kysymys. Jos mikroruuan lämmittäminen tai suihkussa käynti tuntuvat ylivoimaisilta haasteilta, on mitä todennäköisimmin kysymys masennuksesta.

Ei masentunut välttämättä itse tajua olevansa masentunut. Voi olla vaan kaikenlaisia kipuja ja särkyjä eikä muutenkaan tunnu hyvältä.

Syytä etsitään sitten (ensin) kaikkialta muualta kuin masennuksesta.

Jos joku tajuaa itse olevansa masentunut, hyvä niin, mutta ei mikään itsediagnoosi korvaa lääkärin tekemää tutkimusta --- niin kornilta kuin se saattaa tuntuakin.

Jyri T.

Ei masentunut välttämättä itse tajua olevansa masentunut. Voi olla vaan kaikenlaisia kipuja ja särkyjä eikä muutenkaan tunnu hyvältä.

Syytä etsitään sitten (ensin) kaikkialta muualta kuin masennuksesta.

Jos joku tajuaa itse olevansa masentunut, hyvä niin, mutta ei mikään itsediagnoosi korvaa lääkärin tekemää tutkimusta --- niin kornilta kuin se saattaa tuntuakin.

Totta. Vakava masennus kuitenkin yleisesti ottaen tunnistetaan hyvin sillä sen oireet ovat jo niin näkyvät ettei arvailun varaan paljoa jää. Kuten joku jo aiemmin kommentoikin on masennuksen vakavimpia asteita ne ettei sängyn pohjalta pääse enää ylöskään ja aivan viime kädessä masennuspotilas voi vaipua jopa psykoosiin mikä taatusti huomataan.

Lievä ja keskivaikea masennus voivat taas hyvinkin pysyä piilossa eikä niitä kukaan välttämättä koskaan tunnistakaan. keskivaikean ja ennenkaikkea lievän masennuksen oireet kun ovat niin häilyviä ja voivat selittyä helpommin muilla sairauksilla.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Jyri T. on oikeassa. Masennus oireilee melkein kaikilla psykosomaattisin oirein, joista ummetus on varmaan yksi yleisimpiä. Itsellä kylläkin toisin päin, vetää veteläksi. Muutenkin reagoin mahallani tosi herkästi.

Masennus voi olla itsellä hankala tunnistaa, koska masennus saattaa alkaa salavihkaa vain yleisenä haluttomuutena ja kiinnostamattomuutena. Masentunut ei saa enää nautintoa entisistä asioistaan vaan passivoituu. Samalla mielen valtaa kuitenkin hälläväliä-fiilis, eikä tilanne jaksa edes huolestuttaa. Sitä menee päivästä toiseen kuin robotti. Hoitaa työnsä, kommunikoi läheistensä kanssa (jos niitä on) mutta muutoin tuijottaa vaan seinää tai telkkaria apaattisena. Samaan aikaan psykosomaattiset oireet lisääntyvät. Jos läheinen ei tässä vaiheessa tormuuta sairastunutta hoitoon, hän saattaa hakeutua sinne itse nimen omaan valittamaan jotain fyysistä oiretta. Jos sille ei pian löydetä syytä, niin asiansa osaava lääkäri ohjaa potilaan kadun toiselle puolelle. (Oulussa keskustan TK ja MTT on vastapäätä toisisaan.)

Vielä tässä vaiheessa masentunut saattaa olla suuttunut ja tuskissaan siitä, että häntä ei oteta todesta kun hän valittaa vaikkapa vatsaansa tai pääkipua. Hän saattaa tuntea alemmutta ja toivottomuutta siitä, että häntä pidetään hulluna! Koska vain hullut ohjataan MTT:lle. Yleensä kuitenkin MTT:n henkilökunta osaa selittää masentuneelle mistä oikeastaan on kysymys ja sairautta voidaan alkaa hoitaa jos sellainen diagnosoidaan. Optimitapauksessa hoitovaste on hyvä ja elämän mielekkyys alkaa taas löytyä ennen kuin sairaus kroonistuu.

Jokaisella meistä voi olla tuollaisia lieviä masennuksia ja alakulon hetkiä. Silloin kun ne alkavat haitata arjessa suoriutumista ja/tai aiheuttavat fyysisiä oireita eivätkä osoita laantumisen merkkejä on hyvä hakeutua lääkäriin. Aina ihmisen ei ole helppo eritellä tunteitaan ja tuntemuksiaan, vaan siihen tarvitaan todellakin sitä lääkärin apua. Nettilomake ei aina riitä. Lääkäri osaa useimmiten kysyä ne oikeat kysymykset ja arvoida ulkopuolisena ihmisenä kokonaistilanteen. Nettilomake ei näe eleitäsi, kehon kieltäsi, ryhtiä. Nettilomake ei näe oletko tilanteessa läsnä eikä sitä kulkevatko ajatuksesi normaalia rataa. Se ei näe onko puheentuottosi vaikeutunut tai onko ajattelusi hajanaista. Nettilomake ei näe onko sinun hankalaa puhua joistain asioista tai ahdistutko. Se ei näe kihoavatko silmiisi kyyneleet tai muututko levottomaksi jos tietyt asiat otetaan puheeksi. Nettilomake varmasti auttaa, itseäni se on auttanut. Se on hyvä lähtökohta, mutta ei korvaa toista ihmistä, ammattilaista.

Hämmentää.

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Ei minua koskaan diagnosoitu. Sanotaan, kun alkoi olla päälle vuosi eristäytymistä, vuokraa ei viitsinyt maksaa, vaikka oli rahaa (eikä sitä juuri mihinkään mennyt), niin alkoi kyllä epäillä asiaa. Taisin olla vähät välittämättä, jos olisi heitetty pihalle. Ajattelin varmaan vetää siihen päälle itseni hengiltä. Vanhemmat painostivat sitten puoliväkisin maksamaan vuokran ja hakeutumaan hoitoon. Jälkimmäistä en koskaan tehnyt. Nykyään se on ohi. Olin aika ahdistunut siinä samalla.
Viinaa en halunnut koskaan vetää.

Olinkohan masentunut?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

idiotus
Ei minua koskaan diagnosoitu. Sanotaan, kun alkoi olla päälle vuosi eristäytymistä, vuokraa ei viitsinyt maksaa, vaikka oli rahaa (eikä sitä juuri mihinkään mennyt), niin alkoi kyllä epäillä asiaa. Taisin olla vähät välittämättä, jos olisi heitetty pihalle. Ajattelin varmaan vetää siihen päälle itseni hengiltä. Vanhemmat painostivat sitten puoliväkisin maksamaan vuokran ja hakeutumaan hoitoon. Jälkimmäistä en koskaan tehnyt. Nykyään se on ohi. Olin aika ahdistunut siinä samalla.

Olinkohan masentunut?

Pikemminkin jonkinlaista eksistentiaalista kriisiä. Tuskin oli mitään lääketieteellistä ongelmaa.

Jyri T.
Seuraa 
Viestejä1356
ihmisen_hautaseppele
idiotus

Olinkohan masentunut?

Pikemminkin jonkinlaista eksistentiaalista kriisiä. Tuskin oli mitään lääketieteellistä ongelmaa.

Kyllä se on voinut olla masennusta.

PS. Onko tuo sinun kuvakkeesi jokin anti-islamilainen kannanotto? Siinä tapauksessa se on mauton.

Jyri T.
Seuraa 
Viestejä1356
Vatkain
Masennus voi olla itsellä hankala tunnistaa, koska masennus saattaa alkaa salavihkaa vain yleisenä haluttomuutena ja kiinnostamattomuutena. Masentunut ei saa enää nautintoa entisistä asioistaan vaan passivoituu. Samalla mielen valtaa kuitenkin hälläväliä-fiilis, eikä tilanne jaksa edes huolestuttaa.

Amen.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat