Seuraa 
Viestejä27432

Kun näitä palloketjuja ei vielä ole ihan tarpeeksi... Oletteko olleet kuumailmapallon kyytissä? Minä en ole ollut, mutta haluaisin mennä. En tiedä mitään kuumailmapalloista, mutta haluaisin tietää niistä enemmän.

Mm. näihin haluaisin saada vastauksen:

- Kuinka iso pallo on?
- Paljonko se painaa, entä korin ja muiden vermeiden kanssa?
- Paljonko on sen kantokyky?
- Mitä varusteita siinä on? Esim. mimmonen moottori tekniikaltaan?
- Miten sitä ohjataan? Jos lähtee lennolle niin pääseekö takaisin lähtöpaikkaansa, vai onko se ihan tuurissaan?
- Kuinka pitkän matkan sillä voi ajella, eli minkä kokonen tankki ja mitä polttoaineena?
- Miten semmosen kyytiin voisi päästä ja paljoko kustantaisi?
- Entä paljonko kustantaisi pallo itessään?
- Mitä lupia tarttee?
- Mikä on tyypillinen lentokorkeus ja kuinka kylmä siellä on?
- Jos tekis ite ja säästäis, niin paljoko tarviin muovia (?) palloon ja paljonko saisin kantokyvyksi? Mistä moottori?

Tässä ketjussa saa ja pitää kirjottaa kaikkea kuumailmapalloista ja -palloilusta.

Muokkaan sen verran, että ne jotka on olleet kuumailmapallon kyytissä, vopisivat kertoa kokemuksestaan!

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (46)

Vatkain
Kun näitä palloketjuja ei vielä ole ihan tarpeeksi... Oletteko olleet kuumailmapallon kyytissä? Minä en ole ollut, mutta haluaisin mennä. En tiedä mitään kuumailmapalloista, mutta haluaisin tietää niistä enemmän.

Mm. näihin haluaisin saada vastauksen:

- Kuinka iso pallo on?
Iso
- Paljonko se painaa, entä korin ja muiden vermeiden kanssa?
- Paljonko on sen kantokyky?
- Mitä varusteita siinä on? Esim. mimmonen moottori tekniikaltaan?
Siinä on semmoinen poltin.
- Miten sitä ohjataan? Jos lähtee lennolle niin pääseekö takaisin lähtöpaikkaansa, vai onko se ihan tuurissaan?
Ohjataan vaihtelemalla korkeutta. Eri korkeuksissa tuulen suunta vaihtelee. Lähinnä tuurissaan.
- Kuinka pitkän matkan sillä voi ajella, eli minkä kokonen tankki ja mitä polttoaineena?
- Miten semmosen kyytiin voisi päästä ja paljoko kustantaisi?
- Entä paljonko kustantaisi pallo itessään?
- Mitä lupia tarttee?
- Mikä on tyypillinen lentokorkeus ja kuinka kylmä siellä on?
Suunniilleen yhtä lämmin kuin maan pinnalla. Tuulta ei tunne kun mennään sen mukana
- Jos tekis ite ja säästäis, niin paljoko tarviin muovia (?) palloon ja paljonko saisin kantokyvyksi? Mistä moottori?

Tässä ketjussa saa ja pitää kirjottaa kaikkea kuumailmapalloista ja -palloilusta.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
Vatkain
Kun näitä palloketjuja ei vielä ole ihan tarpeeksi... Oletteko olleet kuumailmapallon kyytissä? Minä en ole ollut, mutta haluaisin mennä. En tiedä mitään kuumailmapalloista, mutta haluaisin tietää niistä enemmän.

Mm. näihin haluaisin saada vastauksen:

- Kuinka iso pallo on?
- Paljonko se painaa, entä korin ja muiden vermeiden kanssa?
- Paljonko on sen kantokyky?
- Mitä varusteita siinä on? Esim. mimmonen moottori tekniikaltaan?
- Miten sitä ohjataan? Jos lähtee lennolle niin pääseekö takaisin lähtöpaikkaansa, vai onko se ihan tuurissaan?
- Kuinka pitkän matkan sillä voi ajella, eli minkä kokonen tankki ja mitä polttoaineena?
- Miten semmosen kyytiin voisi päästä ja paljoko kustantaisi?
- Entä paljonko kustantaisi pallo itessään?
- Mitä lupia tarttee?
- Mikä on tyypillinen lentokorkeus ja kuinka kylmä siellä on?
- Jos tekis ite ja säästäis, niin paljoko tarviin muovia (?) palloon ja paljonko saisin kantokyvyksi? Mistä moottori?

Tässä ketjussa saa ja pitää kirjottaa kaikkea kuumailmapalloista ja -palloilusta.


http://moments.fi/tuotteet
Kun lentää kuumailmapallolla saa aatelisarvon.
Minäkin olen herttua. Todistus vaan on hukkunu.
Lennettiin parikymmentä kilometriä, välillä korkealla välillä puiden latvoja raapien.
Lähdettiin pieneltä niityltä ja laskeuduttiin pienelle lentokentälle. Siellä juotiin sampanjaa ja saatiin nämä aatelisvaltakirjat.
Kymmenkunta nestekaasupulloa oli voimanlähteenä. Polttimista kuului nousussa hirmuinen meteli.
Välillä polttimet suljettiin ja liikuttiin ihan äänettömästi. Mitään oikeita asiatietoja en enää muista. Täytyi olla melkoisen tyyntä, jotta sai startata. Kummityttö tuli kaksi kertaa Suomesta lentoa varten, molemmilla kerroilla lento peruttiin kovan tuulen takia. Kolmatta kertaa ei tullut, silloin oli mukana yks tuttu nainen. Sai aateliskirjansa kummityttöni nimellä, jouduin itse väärentämään hälle uuden omalla nimellään.
Palloa ei varsinaisesti ohjattu haettiin korkeutta muuttamalla oikeaa tuulen suuntaa. Vähän voi suuntaan vaikuttaa sillä, miltä sivulta lasketaan kuumaa ilmaa ulos, pallo liikkuu siihen suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
ovolo
Seuraa 
Viestejä6596

Minä luulen, että ilmapallon rakentaminenkin on luvanvaraista puuhaa. Ja rakentamista valvoo joku lentoturvallisuusviranomainen. Ei sitä kuumailmapalloa ainakaan muovikalvosta voi tehdä, vaan tarvitaan sitä varten tehtyä materiaalia.

Käsitykseni mukaan myös kuumailmapallon lennättäjältä vaaditaan jonkinlainen koulutus ja lupakirja.

Tuossa ensihätään jotain tietoa:
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/ex ... nna__lenna

http://www.ecredo.fi/kuumailmapallo/kuu ... aa_lentaa/

http://www.pallo.net/

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/ ... ilmapallot

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Liitovarjo on yhtä makee.Paatilla tms. konevoimalla toinen kiskoo ja toinen räpiselee. Ja halpaa kuin saippua palloiluun verrattuna. Mitsun koukkuun vetoliina kiinni ja kiskaisee koekaniinin taivaalle, Bt.pyykkipoika korvaan tai muu hansfree, että saa infon kulkemaan.

Makoivat markka-aikaan jotain 3 tonnia markoissa.

- Ubi bene, ibi patria -

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Vatkain
Kun näitä palloketjuja ei vielä ole ihan tarpeeksi... Oletteko olleet kuumailmapallon kyytissä? Minä en ole ollut, mutta haluaisin mennä. En tiedä mitään kuumailmapalloista, mutta haluaisin tietää niistä enemmän.



Oon ollut kerran, helvetin hieno kokemus - kannattaa mennä jos suinkin vaan tulee tilaisuus. Kuumailmapallossahan ei siis todellakaan ole mitään moottoria ja sitä voidaan ohjata vain ylös ja alaspäin. Koskapa tuulen suunta riippuu yleensä korkeudesta, edettävään suuntaan voi jossain määrin vaikuttaa lentokorkeutta vaihtamalla. Tämä tosin riippuu suuresti vallitsevasta säätilasta. Palloissa on käsittääkseni usein venttiilit, joista pallon sisällä olevaa ilmaa voi laskea ulos. Niiden avulla voi ymmärrykseni mukaan myös kierää palloa pystyakselinsa ympäri, joten korin voi laskeutumisen yhteydessä kääntää edullisempaan asentoon.

Omalla pallokeikallani suurimman vaikutuksen teki se, miten hiljaista ja rauhallista lento oli. Pallohan etenee tuulen mukana, joten pallossa ei luonnollisestikaan tuule. Alhaalla lipuvan maiseman äänet - liikenne, ihmiset, koirien haukku yms - kuuluivat hyvin palloon. Lentoonlähtö oli hyvin jännittävä, pallo nousi sangen ripeästi ja aluksi se vähän ilskoitti. Laskeutuminen oli niin ikään vaikuttava suoritus. Lennon loppuvaiheessa lentäjä teki selväksi, että nyt aletaan tekemään laskua. Kun sopiva pelto löytyi, lentäjä ilmoitti, että laskeudumme pellon halki kulkevalle tielle (joka oli auton levyinen!). Ylitimme jonkun maatilan päärakennuksen piippua hipoen ja lentäjä laski korin täsmälleen mainitun autotien keskelle. Laskun tarkkuus oli hämmästyttävä ottaen huomioon pallon olemattoman ohjailtavuuden. Kori kaatui pehmeästi ja sieltä oli helppo kömpiä ulos. Lopuksi meidän piti avustaa pallon tyhjentämisessä, mikä oli yllättävän iso urakka - palloon mahtuu valtava määrä ilmaa ja se (ilma!) painaa ryökäleen paljon! Lopuksi siemailimme luonnollisesti shampanjaa, kuten asiaan kuuluu.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Onko ne polttimot vaan sellasia että tyyliin puolenkymmentä nestekaasupulloa nippusiteillä yhteen ja korin alle riimuilla roikkumaan? Kuinka monta nestekaasupulloa ja minkä kokosia ja kauanko niillä voi lentää? Riippuuko lentomatka lastin painosta vai lentääkö kuumailmapallo joka tapauksessa matkan X kun sehän menee siinä tuulivuossa.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Jägermeister
Miksi minusta tuntuu, jotta Vatkain kyselee noita triviaaleja pallokysymyksiään ihan vain ollakseen äänessä...

Mitä helevettiä? Kai sitä saa omassa kuumailmapalloketjussaan kysellä niin paljo ku haluaa. Siksi tämä on perustettu, daa.

Hämmentää.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Vatkain
Onko ne polttimot vaan sellasia että tyyliin puolenkymmentä nestekaasupulloa nippusiteillä yhteen ja korin alle riimuilla roikkumaan? Kuinka monta nestekaasupulloa ja minkä kokosia ja kauanko niillä voi lentää? Riippuuko lentomatka lastin painosta vai lentääkö kuumailmapallo joka tapauksessa matkan X kun sehän menee siinä tuulivuossa.



Onhan siinä korissa aika monta helvetin suurta kaasupulloa, mutta en tiedä kuinka pitkään niillä normaalisti lentää. Lentomatka riippuu varmaan painosta, polttoaineen määrästä ja ylätuulista. Pallohan vuotaa lämpöä ja jäähtyy, joten sitä pitää alinomaa vähän töhäyttää liekillä, ettei se ala vajuamaan. Nostovoima taas riippuu lämpötilaerosta pallon sisä- ja ulkopuolella, joten painavampi lasti kuluttaa enemmän polttoainetta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432

Niin ja luonnollisesti lentomatka riippuu myös pallon koosta, tuli mieleen... Isolla pallolla varmaan pötkii pitemmälle kuin pienellä.

Mitähän materiaalia lie semmonen pallokangas...

Hämmentää.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Heksu

Onhan siinä korissa aika monta helvetin suurta kaasupulloa, mutta en tiedä kuinka pitkään niillä normaalisti lentää. Lentomatka riippuu varmaan painosta, polttoaineen määrästä ja ylätuulista. Pallohan vuotaa lämpöä ja jäähtyy, joten sitä pitää alinomaa vähän töhäyttää liekillä, ettei se ala vajuamaan. Nostovoima taas riippuu lämpötilaerosta pallon sisä- ja ulkopuolella, joten painavampi lasti kuluttaa enemmän polttoainetta.



Noheva insinööri ajoittaa lennon iltaan siten, että ilman lämpötila laskee koko ajan. Silloin lämpötilaero säilyy pallon jäähtymisestä huolimatta samana ja saa ilmaista kyytiä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat