Seuraa 
Viestejä129

Lueskelin mielenkiintoisia tutkimuksia elefanttien aivoista ja niiden käyttäytymisestä.

Tähän johti aiemmin tällä palstalla olleet kirjoitukset kissojen ja koirien kekseliäisyyksien/älyn eroista sekä omasta kokemuksta pintapuolisesti tutkia mehiläisten älykkäitä toimintoja.

If an elephant's brain is bigger than a human's, how come they aren't as intelligent?
http://www.answerbag.com/q_view/40993

Intelligence: A Natural Gift for Elephant
http://elephantreintroduction.blogspot. ... phant.html

Video - ELEPHANT DRAWING ELEPHANT (elefantit osaavat piirtää)
http://www.youtube.com/watch?v=USP8gX2IBVc

Olisi mielenkiintoista tietää, esimerkiksi, että mitä kaikkea elefantin lähes kaksikertaa ihmisen pikkuaivoja suuremmat pikku-aivot ohjaavat puumattakaan isoista aivoista (miten ne kokevat sen mikä minä koen). Eli teoriassa ne korjaavat ja oppivat motorisia liikkeitä ja korjaavat aistelta saatuja signaaleja. Mitä muuta ihmeellistä sen salaisuuksiin kätkeytyykään?

Olen esim. mehiläisten kohdalla huomannut paljon uskomattoman älykkäältä vaikuttavia piirteitä. Tässä muutama.

* Jos avaan päivällä ruokinta mehupurkin 100m päässä mehiläispesästä, ensimmäiset mehiläistiedustelijat käyvät 20 sekunnin sisällä tutkimassa paikan 5 minuutin päästä paikalla on kymmeniä mehiläisiä. 15minuutin päästä satoja 30 minuutin päästä saattaa paikalla olla jo yli tuhat mehiläistä.

* Jos avorukinta-automaatilla mehiläinen luiskahtaa ruokinta nesteeseen, hyvin usein sen avuksi lentää kaveri joka koittaa pelastaa sitä. Esim tarttuu raajoillaan hädässä olevasta ja alkaa yrittää siivillään vetää molemmat pois. Tämä tapahtuu aika usein, eli jopa alkuvaiheessa ruokintaa. jolloin eripesien tiedustelijat ovat löytäneet vasta ruokinta-automaatin. Eli minusta vaikuttaisi siltä, kun mehiläinen osaisi viestittää/"huutaa" tmv. apua signaalin ja usein sitä yritetäänkin tulla auttamaan ja mahdollisesti "kilpailijapesän" tiedustelijan toimesta. Mehiläispesät ovat vihollisia toisilleen. Lisäksi jos auttajakin hukkuu, niin kaikki muut eivät ryntää päätä pahkaa auttamaan vaan ne jätetään oman onnensa nojaan ruokintaliemeen.. Aika ihmeellistä

* Mehiläiset muodostavat pesän sisällä kehältä toiselle siltoja ottamalla toisiensa raajoista kiinni, jotta muu yhduskunta ja yhdyskunnan rakentajat pääsisivät nopeammin työmailleen? Kuinka ihmeessä nuo esim kolmesta viiteen "silta mehiläistä" tuhansista valikoituvat?

* Mehiläispesän tuuletusta alkaa hoitamaan ensiksi yksi ja sitten siihen liittyyy riviin useampia jos tarvetta, miksi juuri nuo mehiläiset tuhansista? Muut jatkavat normaalia pesän toimiaan.

* Hälytyksen sattuessa esim. jos menen ronkkimaan pesälle olen huomannut usein yhden tain useamman mehiläisen (ei kaikkien) tekevän feromoni hälytystä samalla seuraten esim usein minua tiukasti katseellaan (kääntäen normaalia enemmän päätään), pitäen jaloilla tiukasti kiinni alustasta ja siivillä levittäen taisteluferomonia ympäristöön.

* Dedikoituja Vartijoita/ Sotilaita on yksi tai useampia, jos menen pesälle ilman suojavarusteita, niin usein riittää, että tiedän missä vartiat ovat esim pesän suuaukolla ja seuraan heidän käyttäytymistään. Kun huomaavat minun tulevan liian lähelle ensiksi kääntävät rintamasuunnan minua kohti. Seuraavaksi mikäli lähestyn edelleen ottavat pari askelta minua kohti. Edellä mainitun jälkeen jos edelleen lähestyn lähtevät lentoon ja tulevat 10 cm päähän naamastani lentämään Z-kuviota. Jos en edelleentään tajua loitota pesästä, tekevät feromoni hälytyksen ja pistävät.

* Ensimmäisen sotilaan pistäessä minua sotilas merkkaa pistokohdan feromonilla. (Mehiläisen myrkky sisältää Apamiinia, joka on voimakas hermomyrkky, Histamiinia joka on voimakkaasti allergisoiva aine, kahta eri solunhajottaja myrkkyä, jotka edistävät Histamiinin allergisoivaa vaikutusta hajoittaen kudosta.) Eli tämän jälkeen pesän suuaukolle jääneistä sotilaista osa hälyyttää pesän muut sotilaat feromoni hälytyksellä taisteluun ja osa tulee kimppuun tähdäten millin tarkasti samaan pistokohtaan johonka ensimmäinen sotilas oli pistänyt. Ilmeisesti pistokohdan feromoni merkki on kuin "neon värinen huutomerkki mehiläisille", koska se on se paikka johonka tulevatkin pistot tähdätään. Usein tuon ensimmäisen piston paras paikka on ihmisen silmien välissä, keskellä otsaa. Minulla on lievä pisto allergia ja jos toinen mehiläinen pääsee pistämään samaan paikkaan edellisen kanssa on vaikutus minuun kymmenkertainen (tulehduksen muodossa) siksi peitän ensimmäiset pistokohdat usein kädelläni.

* jne jne... uskomattomasti hienoja monimutkaisia hierarkia rakenteita puhumattakaan mehiläisen omasta rakenteesta, esim. eritaajuuksille omia silmiä, monikamioinen putkisydän ja keuhkot jotka sijaitsevat otuksen peräosassa, äärettömän tarkat tuntosarvet jotka aistivat 0.5C lämpötilan muutokset 1 tunnin sisällä ja joissa on äärettömän tarkarkasti kemiallisesti toimivat paine- ja virtausnopeus -anturit jne.

Entäs Elefantit sitten? Niiden pelkät pikkuaivot ovat lähes puolet ihmisen isojen aivojen koosta. Mitä kaikkea ihmeellistä niiden taakse kätkeytyykää, siis sellaista mitä ihminen ei kinä ymmärrä tai edes pysty ymmärtämään kaikessa tietoisuudessaan

Kommentit (6)

Tuskin kovinkaan ihmellistä. Aivojen koko ei korreloi älykkyyden kanssa. Ennemminkin aivojen ja ruumiin painon suhde.

Eniten ihmetyttää norsujen hiiripelko. Miksi ne hiiriä pelkäävät, vaikka ne ovat eliöistä norsuille varmaan harmittomimpia?

kabus
Tuskin kovinkaan ihmellistä. Aivojen koko ei korreloi älykkyyden kanssa. Ennemminkin aivojen ja ruumiin painon suhde.

Eniten ihmetyttää norsujen hiiripelko. Miksi ne hiiriä pelkäävät, vaikka ne ovat eliöistä norsuille varmaan harmittomimpia?

Eivät ne hiiri pelkää?
Pelkkä myth.. vähän niin kuin härkä posliinikaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ambulo
kabus

Eivät ne hiiri pelkää?
Pelkkä myth.. vähän niin kuin härkä posliinikaupassa.

Ei ole myytti. Myytinmurtajat mursivat sen.

totinen
Seuraa 
Viestejä4880

Elefanteilla on ilmeisesti omat sanansa varoittamaan ihmisistä ja mehiläisistä.

http://phys.org/news/2014-03-elephants-human.html#ajTabs

Norsujen mehiläiskammoa on käytetty Keniassa peltojen suojelussa; peltojen reunoille on laitetu mehiläispesiä suojavyöhykkeeksi. Samalla peltojen omistajat saavat hunajaa.

Vierailija

Pikkuaivot johtunevat lihasten määrästä ja varsinkin kärsästä, jossa useita lihaksia pitää koordinoida samaan aikaan. Hiiren tapauksessa kyse saattaa olla kärpäsen litistämisestä. Ei onnistu ihan niin vain.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat