Seuraa 
Viestejä45973

Ajattelin aluksi kirjoittaa koko elämänkertani tähän, mutta lyhyesti virsi kaunis

kuinka paljon painaa 1000g kappale joka liikkuu 80km/h eli n. 22m/s?

Sivut

Kommentit (39)

ambulo, kun todistetusti osaat tekstissäsi käyttää isoja kirjaimia, niin tästä lähtiet käytät niitä myös otsikoissasi. Olen nyt systemaattisesti korjannut kymmeniä otsikoitasi kuntoon. Enää en viitsi. Minulle on helpompaa poistaa kaikki ketjut, jotka alkavat pienellä alkukirjaimella. Koskee muuten kaikkia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
ambulo
Ajattelin aluksi kirjoittaa koko elämänkertani tähän, mutta lyhyesti virsi kaunis

Riippu vähän siitä missä se on
Maan pinnalla se on vähän vajaan kilon.

MooM
Seuraa 
Viestejä8021
ambulo

Kysymyksen asettelusta voisi kuvitella, että puhe on suhteellisuusteoriasta ja liikemassasta. Kyseessä on siis suora kaavaan sovitus ja sitten tietysti jos haluaa olla eksakti, paino on annettava Newtoneina (g:n arvo riippuu paiksta, sitä kai CE vihjaisi edellä)

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Phony
ambulo, kun todistetusti osaat tekstissäsi käyttää isoja kirjaimia, niin tästä lähtiet käytät niitä myös otsikoissasi. Olen nyt systemaattisesti korjannut kymmeniä otsikoitasi kuntoon. Enää en viitsi. Minulle on helpompaa poistaa kaikki ketjut, jotka alkavat pienellä alkukirjaimella. Koskee muuten kaikkia!

Anteeksi, en tiennyt, että ollaan äidinkielen tunnilla.

Mutta siis.. tuo itse lasku, mikä kaava? Kun itse muistan vaan jotain f=ma toiseen jne... mutta ei ne tuohon toimi.

ambulo
Anteeksi, en tiennyt, että ollaan äidinkielen tunnilla.

Ei olla, mutta kyllähän sinunkin tuo täytyy oppia. Nuo otsikot näkyvät myös lehden etusivulla, eikä mikään itseään kunnioittava lehti halua etisivullaan toitottaa, että lehden lukijat ovat illitteraatteja, eivätkä osaa edes otsikkoa kirjoittaa oikein. Itse leipätekstiin en ole puuttunut, enkä puutu.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
ambulo
Mutta siis.. tuo itse lasku, mikä kaava? Kun itse muistan vaan jotain f=ma toiseen jne... mutta ei ne tuohon toimi.

Selvennä vähän kysymystä. Tavallisen arkielämän puitteissa (siis klassisen mekaniikan) kappale painaa saman verran liikuessaan kuin paikallaan.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31348

Ei tarkoitat kuinka suuren voiman tuolla nopeudella toiseen kappaleeseen törmäävä kappale aiheuttaa. Siihen ei voi noilla tiedoilla vastata. Voima riippuu törmäävän kappaleen ja kohteen ominaisuuksista. Mitä lyhyemmällä matkalla nopeus pysähtyy, sitä suurempi voima tietenkin on, mutta se matka riippuu kappaleiden rakenteesta. Kovat kappaleet pysähtyvät nopeammin ja tuottavat suuremman voiman.

Jos nyt otetaan joku esimerkki käytännön suuruusluokista, niin oletetaan vaikka kilon laakerikuula törmäämässä peltiseinään niin, että seinään tulee 20 mm syvä lommo. Tai täsmällisemmin niin, että vauhti hidastuu vakiokiihtyvyydellä nollaan 20 mm matkalla. Silloin kiihtyvyys a=0.5*v^2/s = 12100 m/s^2 ja voima F=m/a = 12100 N. Voiman vaikutus kestää noin 1,8 ms.

Paino tarkoittaa fysiikassa painovoiman kappaleeseen kohdistamaa voimaa. Se on kilon kappaleelle Maan pinnalla 9,8 N ja voidaan tuollaisessa törmäyksessä pitää merkityksettömänä.

Ymmärtäisin alkuperäisen kysymyksen niin että vastaus on vain 9,81 N.

Wikipedia:

"Paino on voima (vektorisuure), jonka yksikkönä SI-järjestelmässä on newton.[1]

Kappaleen paino G saadaan kaavasta G = mg, jossa m on kappaleen massa ja g gravitaatiokentän aiheuttama putoamiskiihtyvyys."

Eli sijoitetaan tarpeelliset arvot kaavaan:

G = 1 kg * 9,81 m/s^2 = 9,81 N.

Kysymyksessä ei tosin kerrota missä paino mitataan, vastaus muuttuu jos maapallolta lähdetään.

Siis en tarkoita törmäysvoimaa vaan siitä hetkellisestä painosta...

no otetaan vielä se toinen, nostat 100kg penkistä, varmana painaa enemmän hetkellisesti jos se tippuu viidestä sentistä käsiisi.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Duski

Kysymyksessä ei tosin kerrota missä paino mitataan, vastaus muuttuu jos maapallolta lähdetään.

Ei tarvitse kuin liikkua maapallon pinnalla, niin vastaus muuttuu. Vielä jos korkeusasema vaihtuu, on vaikutus vielä suurempi. Koska kappaleella ilmeisesti on nopeutta, silloin myös gravitaatiokenttä muuttuu ihan väistämättä.
Kuun ja muiden taivaankappaleiden aseman vaikutuksen voisi vielä sivuuttaa, mutta siltikin täysin mahdoton tehtävä ratkaistavaksi. En edes yrittäisi, jos olisi oma koulutehtävä.

ambulo
Siis en tarkoita törmäysvoimaa vaan siitä hetkellisestä painosta...

no otetaan vielä se toinen, nostat 100kg penkistä, varmana painaa enemmän hetkellisesti jos se tippuu viidestä sentistä käsiisi.

Neutroni antoi oikean vastauksen. Ei se 100 kg paina sen enempää vaikka tiputat sen mistä, mutta käsiisi kohdistuvaan voimaan se vaikuttaa.. ja samoin vaikuttaa se kuinka nopeasti kätesi sen painon liikkeen pysäyttävät.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Phony

miksi ei saa alkaa pienellä alkukirjaimella?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat