Seuraa 
Viestejä770

Olisikohan tämä mahdollista?
Ilman koiria, ilman pudotettuja/ennalta-asetettuja täydennyksiä. Tottakai ilman moottoriapuja.

Perinteistä Amundsenin reittiä noudattaen matkaa tulisi noin 1200km, 20 km päivässä taittaen tämä tarkoittaisi noin 60 päivän koitosta.

Lennot tulevat maksaamaan 30 000 - 40 000e per henkilö joten sponsorit olisivat tervetulleita.

Näkisin että 5 miehen retkikunta voisi selviytyä matkasta, jokainen vetäen 90kg, joka polttoaineen ja ruoan vähentyessä tippuu n. 30kg:n kuormaksi matkan edetessä.

Tämä on pakosti oltava tehtävissä!

Kommentit (13)

Flick
Seuraa 
Viestejä258

Huh huh, mikä suunnitelma. Suurin ongelma saattaisi liittyä noihin täydennyksiin, esim: Amundsenin etelänavan valloitusretkellä he tekivät varastoja kauaksi tukikohdasta ja näitä sitten käytettiin paluumatkalla.

Sponsorit olisivat varmaan tarpeen noin pitkällä ja kalliilla reissulla, nyt voi tietenkin tulla ongelmaksi se että kun siellä on jo käyty ja monesti niin siinä ei ole enää samaa hohtoa kuin ennen.

Olisi kyllä kiva käydä kun rikastuu mutta konevoimalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
torspo
Seuraa 
Viestejä156

Kova haaste tuo kieltämättä on, mikäli on tarkoitus mennä sukset ja ahkio -menetelmällä. Voisi olla mekoinen antikliimaksi päätyä matkan päätteksi Amundsen-Scott asemalle. Vaatisi melkoista itsekuria kulkea aseman läpi navalle ottamatta kontaktia kehenkään, ja kääntyä paluumatkalle. Voisi mietiskellä samalla, kuinka rakennusten sisällä on lämpöila plussan puolella, ja miten sieltä löytyy ruokala, suihku ja vessa. Ja kuinka lentokentälle voisi täydennyksiä.

Tietysti matkan voisi tehdä yksisuuntaisena joko rannikolta navalle tai päinvaistoin. Tämä tietysti pudottaisi retken vaatimustasoa ehkä neljännekseen alkuperäisen retken tasosta.

L'ancienne alliance est rompue ; l'homme sait enfin qu'il est seul dans l'immensité indifférente de l'Univers d'où il a émergé par hasard. Non plus que son destin, son devoir n'est écrit nulle part.
-Jacques Monod

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
V.A.Littaa
Onko sinullakokemusta äärimmäisistä arktisista oloista, vai…

…meinaan vaan, että tuo ei ole se reissu mikä tehdään "ensimmäisenä jäätikkövaelluksena". Ensin jonnekin merijäälle keskitalvella, sitten jäätikkökursseja, avotunturivaelluksia talvella, jäätikkövaelluksia ja ja… Sitten ei ehkä tarvitse enää kysellä täällä…

Kaverin veli on tehnyt Laskuvarjojääkärikillan porukan kanssa tämän tyyppisiä reissuja.
Ovat:
- ylittäneet Grönlannin
- käyneet pohjoisnavalla
- yrittäneet magneettiselle pohjoisnavalle (napa meni liian kovaa karkuun eivät saavuttaneet)
- muistaakseni yrittivät myös etelänavalle

Ei muuten ole sitten mitään pikkuhauskoja huviretkiä. Siellä on reissun jälkeen mm. amputoitu varvaskalustoa paleltumien johdosta ym.

Yksi ongelma oli hirvittävä päivittäinen energiatarpeen täyttäminen. Se ei olisi onnistunut muulla kuin pelkän puhtaan voin syömisellä ja jossain vaiheessa reissua jokaisella kävi päivittäinen 0.5 kilon voin syöminen oksettamaan. Painoa kavereilla noilla reissuilla katosi 10-15kg, vaikka olivat kovakuntoisia heppuja.

Suosittelen ensi alkuun vaikka käymään helmikuussa käsivarressa parin viikon vaelluksella, niin saa edes vähän kuvaa mihin aikoo ryhtyä. Siihen sitten lisäkuormat ja railoputoamiset ym. kivat jutut päälle ja nelinkertainen reissun pituus....

Niin ja se kaverin veljen nimi on Kari "Poppis" Suomela.
Varmaan löytyy juttua netistä kun hakee.

Jos on tosissaan tämän tyyppiselle reissulle lähdössä, niin ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä "Poppikseen" ja sen reissukavereihin. Ovat varmaankin Suomen kokeneinta kalustoa näissä hommissa.

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873

Juuri näin. Ensin vankka retkeily/vaelluskokemus talviolosuhteissa ja sitten jäätikkötouhuihin jne. Mutta eihän nyt tiedetä aloittajan kokemusta. Ainakin tuossa aloituksessa ollaan jo suunnilleen jollain jäljillä kilo per vuorokausi ruuan kulutuksessa. Mutta kilokaloreita kuluu se viiskertaa enemmän kuin normaalissa elossa., eikä riitäkään.

Yksi naparetkeilijä neuvoi että harjoitteluksi sopii vetää 150 kg kylpyammetta hiekkamontussa, koska tarpeeksi kylmäsä luisto on samaa luokkaa. Metalleista ja muoveista tulee pakkashauraita ja jos vetskari jumii, voi kusta haalariinsa -40 pakkasessa tai panna jäätyneen sakkelin suuhunsa -20 pakkasessa sulamaan ja menettää turtuneena nenänsä kun unohtaa kasvosuoja. On hyvä tietää mitä tekee äärimmäisen uupuneena äärimmäisen tylsässä paikassa jossa päivät ei eroa mitenkään toisistaan. Siellä voi iskeä mahdoton hinku istahtaa ja nukahtaa, vaikka se tietää varmaa kuolemaa. Yleisin kuolinsyy noissa hommissa. Täällä on merenjäätä harjoitella, se kannattaa varmasti.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä342
EV+
Olisikohan tämä mahdollista?
Ilman koiria, ilman pudotettuja/ennalta-asetettuja täydennyksiä. Tottakai ilman moottoriapuja.

Perinteistä Amundsenin reittiä noudattaen matkaa tulisi noin 1200km, 20 km päivässä taittaen tämä tarkoittaisi noin 60 päivän koitosta.

Lennot tulevat maksaamaan 30 000 - 40 000e per henkilö joten sponsorit olisivat tervetulleita.

Näkisin että 5 miehen retkikunta voisi selviytyä matkasta, jokainen vetäen 90kg, joka polttoaineen ja ruoan vähentyessä tippuu n. 30kg:n kuormaksi matkan edetessä.

Tämä on pakosti oltava tehtävissä!




Eikös tuo 20km ole jo huikea matka päivässä. Suurin osa matkasta mennään huonossa säässä ja silloin taittuu 2-5km päivässä

-PP74-
Eikös tuo 20km ole jo huikea matka päivässä. Suurin osa matkasta mennään huonossa säässä ja silloin taittuu 2-5km päivässä

Jos ei vähintään 15 km mene keskimäärin päivässä, niin ei tartte etelänavalle yrittää. Sen verran lyhyt on "kesä" sielläpäin maailmaa.... ja vain "kesäisessä" kelissä sinne on edes mahdollista yrittää. Talvikeli kun tarkoittaa 70 asteen pakkasta...

John Carter
Seuraa 
Viestejä11131

Timo Polari hiihti Etelänavalle vuonna 2002 Kanadalaisen oppaan johtaman retkikunnan mukana. Matka kesti 58 vuorokautta ja ryhmä hiihti matkan aikana 1135 km.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat