Seuraa 
Viestejä136

Moni on varmasti kuullut otsikon mukaisen fraasin, ja itsekin sitä olen aikoinaan viljellut.
Kun autoni oli varustettu katkojankärjillä ja työntötangoilla, olettamukseni oli, että ruisku ja ABS olivat paholaisen keksintöjä, köyhän autoilijan kiusaksi luotuja.

Nyt tulee kuluneeksi 9 vuotta viimeisestä kaasari autosta ja mielipiteeni on muuttunut. Kertaakaan en ole korjaamon palveluja tarvinnut (tai kansipahvi vaihdettiin korjaamolla, mutta se meni autoliikkeen piikkiin), jarrupalojen, tukivarsien, puslien, suodattimien ym. vaihto samaa kauraa kuin 20 vuotta sitten. Ja ne pelottavat, epämääräiset sähköviat ( tämänhetkinen auto pösö ) selviävät yleensä jollain anturin vaihdolla tai liittimen putsauksella.
Ja internet ja merkkikohtaiset keskustelufoorumit ovat oivia paikkoja vian selvitykseen.

Sivut

Kommentit (61)

Flick
Seuraa 
Viestejä258

Suurimman osan pikkuhommista voi tehdä itse ja se loppukin on enemmän sitten kiinni siitä ettei ole sopivia työkaluja. Olen ihmetellyt tuota yleensä vanhemman autoilijapolven kritiikkiä uusia autoja kohtaan siitä ettei niitä pystyisi itse korjaamaan. Toki ennen autot oli ehkä yksinkertaisempia (esim: tuulilasit kiinni ruuveilla) mutta oli niissä paljon enemmän töitäkin; venttiilinvälyksiä piti parhaimmillaan säätää 10 000 ajon jälkeen, katkojan kärjet piti vaihtaa max. 20 000 km jälkeen, pohjassa oli öljynipoja jotka piti aina aika ajoin rasvata, kaasuttimet saattoivat kivasti syttyä palamaan kesken ajon jne...Laatu on selkeästi parantunut kaikilla merkeillä.

Eräs sukulaiseni inttää edelleen aina kovaan miten autot oli ennen parempia ja miten auton pitää olla diesel, käsivaihteinen ja takatyöntöinen. Ilmastointi ja cd-soitin ovat tietenkin täysin tarpeettomia autossa. Koska käyttövoimavero on diesel-henkilöautoissa korkea, ainoa vaihtoehto on siis pakettiauto. Mitään kuljettamista hänellä ei ole mutta onhan se hienoa ajaa pakulla, se kun on melkein rekka!

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
Flick
Suurimman osan pikkuhommista voi tehdä itse ja se loppukin on enemmän sitten kiinni siitä ettei ole sopivia työkaluja. Olen ihmetellyt tuota yleensä vanhemman autoilijapolven kritiikkiä uusia autoja kohtaan siitä ettei niitä pystyisi itse korjaamaan. Toki ennen autot oli ehkä yksinkertaisempia (esim: tuulilasit kiinni ruuveilla) mutta oli niissä paljon enemmän töitäkin; venttiilinvälyksiä piti parhaimmillaan säätää 10 000 ajon jälkeen, katkojan kärjet piti vaihtaa max. 20 000 km jälkeen, pohjassa oli öljynipoja jotka piti aina aika ajoin rasvata, kaasuttimet saattoivat kivasti syttyä palamaan kesken ajon jne...Laatu on selkeästi parantunut kaikilla merkeillä.

Eräs sukulaiseni inttää edelleen aina kovaan miten autot oli ennen parempia ja miten auton pitää olla diesel, käsivaihteinen ja takatyöntöinen. Ilmastointi ja cd-soitin ovat tietenkin täysin tarpeettomia autossa. Koska käyttövoimavero on diesel-henkilöautoissa korkea, ainoa vaihtoehto on siis pakettiauto. Mitään kuljettamista hänellä ei ole mutta onhan se hienoa ajaa pakulla, se kun on melkein rekka!

No kyllähän Auton kuuluu olla manuaalivaihteinen, takavetoinen ja siinä kuuluu olla aivan tarpeettoman tehokas moottori.

Muut ovat sitten siirtymävälineitä...

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1735

Kyllähän ne mekaniikkaviat ja lampunvaihdot onnistuvat siinä kuin wanhoissa autoissakin, mutta jos automatiikkavika iskee niin on ihan turha tulla väittämään että se hoituu kätevästi kotikonstein.

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

Jos verrataan katkojankärkiin ja työntötankoihin, vertailukohta on väärä. Luotettavimmat autot tehtiin -80 luvulla ja -90 luvun alussa. Kärjetön sytytys, venttiilin välyksen tasaus tai tasaus käsiruuvein yläpuoliseen nokka-akseliin ovat olleet arkipäivää jo 70 -luvulta saakka. Välillä osattiin jo tehdä lähes idiottivarmoja autoja, jotka eivät öljyn vaihdon ja jakopään remmin lisäksi juuri huoltoa kaivanneet. 50-luvun Volga vaati varmasti enemmän huoltoa mutta sen todellakin pystyi tekemään helposti myös itse. Jos esim. venttiilin välyksen säädössä on hyvät käsiruuvit, sen voi todellakin tehdä helposti kotona ja ei varmasti venttiilit naputa. Tarvitaan vain 5 euron hintainen rakotulkki ja yhdellä säädällä pääsee 50 - 100 000 km. Automaattiset välyksen tasaimet harvoin toimivat kunnolla korjaamatta enää 300 000 km jälkeen ja niiden korjaaminen on jo varsin kiitettävän monimutkainen ja kallis toimenpide kotimekaanikolle.

Mekaniikkahan autoissa ei ole parin kymmenen viimevuoden aikana kovin paljon muuttunut ja sitä varmaan osataan korjata siinä kuin aikaisemminkin. Tosin monet autot on rakennettu niin, että esim. jakopään pyöriä ei passaa ottaa irti koska niitä ei kotikonstein voi asentaa paikoilleen, jos ne tulee rrottaneeksi.

Useimmat ajon tai moottorin käynnistämisen estävät viat liittyvät elekrtoniikkaan ja sen korjaaminen ei ilman testereitä ja mallikohtaisiavaraosia ole mahdollista. Tosi testereitä on monenlaisia ja jo melko pitkälle voi päästä muutaman satasen hintaisella välimokkulalla, jolla auton saa kytkettyä tietokoneeseen. Vihkiytymällä asiaan, auto jossain määrin itse kertoo mitä ongelmia elektroniikka puolella on. Tosin aikaisemmin näitä ongelmia ei ollut, kun ei ollut sitä elektroniikaa. Mekaanisista vioista testerit eivät puhu eikä pukahda. Radio ei mielestäni tähän keskusteluun liity.

Surullisinta auton käyttäjän kannalta on varmaan, että elektroniikkapuoli on täysin merkki- ja mallikohtaista. Tästä on luotu rahastusautomaatti autonvalmistajille. Mitättömillä osilla on tähtitieteelliset hinnat. Vaihtoehtona on joko ostaa uusi auto tai kallis "ikääntynyt" mokkula. Molemmat myyjälle yhtä tuottoisia vaihtoehtoja.

Flick
Seuraa 
Viestejä258

Noista 1980 -luvun autoista. Kyllä silloinkin laatua rakennettiin, minulla oli pitkään v. 1987 Toyota Corolla, 5 -v manuaalia ja 1,3 litran koneella varustettuna. Luotettava kuin mikä, pieni ruostetahra oli lokasuojassa kun aiempi omistaja oli sitä tallinoveen kolhinut mutta muutoin teknisesti loistava. Pakkasesta lähti aina käyntiin eikä syönyt öljyä yhtään. Toki kun ostin niin sillä oli ajettu vähän, vain 70 000 km. Ajo-ominaisuudet ihan kivat, joskin nykyautoihin verrattuna (kuten sen ajan kaikissa autoissa) oli lievää aliohjausta.

Kulutus oli sekalaisessa ajossa n. 6,4 litraa sadalle, jos oikein nuukasti ajoi niin maantiellä saattoi saada tippumaan noin 5,6 litran keskikulutukseen.

Muuten hyvä mutta radiota oli melko turha pitää edes päällä yli 90 km/h nopeuksissa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Oi niitä aikoja, kun TM:n 50000 km kestotestin aikana piti tehdä pari kertaa koneremontti

20000 km niin sai vaihtaa vetoniveliä, pallopäitä, laakereita jne ja tehdä vähän peltitöitäkin. Siinä välissä sitten sai vaihtaa 5 tkm välein öljyt, säätää 10 tkm välein venttiilit ja katkojankärjet, vaihtaa tulpat ja tehdä kaikkea pikkuremppaa.

Nyt on tylsää kun öljynvaihtoväli on 30-40 tkm ja sinä aikana saa korkeintaan jonkun polttimon vaihtaa.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033

Oman autoni kohdalla (amerikkalainen, vm. 2000, kohtuullisesti elektroniikkaa) netissä oleva "klubi" on toiminut verrattomana tietolähteenä. Vaikka itse en osaa tehdä autolle mitään (ei ole työkaluja, sopivaa paikkaa, hallinosturia jne.) niin klubin kautta olen saanut paljon hyödyllistä tietoa tyyppivioista (automaattilaatikon anturit saattavat antaa virheellisesti vikailmoituksen laatikon hajoamisesta, vaikka kyseessä on vain muutaman kympin anturin vaihtamisesta jne.). Esimerkiksi jakohihnan vaihdon yhteydessä tilasin tarvittavat osat netistä klubin ohjeiden mukaan ja vaihdatin samalla kaikki muut tilpehöörit, kun konepelti oli sopivasti auki. Olen säästänyt satoja euroja siinä, että olen osannut pyytää korjaamolta juuri oikeat huollot ja osien vaihdot. Merkkihuoltoon en ole autoa vienyt, koska siellä varaosien hinnat ovat aivan tähtitieteelliset. Eli kyllä nykyautoa voi korjata/korjauttaa edullisesti kunhan tietää mitä tekee.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

On olemassa väliltä 1900-nykypäivä autojen komponentteja jotka ovat ylitse muiden. Niistä kasaamalla pystyisi kasaamaan auton joka olisi jotain ihan muuta.

Tämä ei kuitenkaan ole autoteollisuuden etu. Autoteollisuuden etu on saada autot paaliin ja uutta tilalle.

Jokainen pitkän linjan konemies ja -harrastaja pystyy luettelemaan joitakin ym. komponentteja ja ratkaisuja ja perustelemaan valintansa.

On outoja juttuja. Maailman kestävimmäksi ja luotettavimmaksi mainittu auto-/teollisuusdiiseli jenkkikutonen korkkaa muutaman euron osan vuoksi vuosikymmenestä toiseen ja rikkoo koko myllyn.

Folkkaria kestävämmäksi mainittu Zokotan rinnakkaismalli käyttää 1965 julkistettua Zokotan täysalumiinimoottorin plokia.

Hmmmm.

-----------------------------------------------------

Kyse kuitenkin taitaa olla siitä, mitä autolta haluaa. Tapasin eilen nuoren räväkän naisen joka ajaa samalla hirviöllä jonka hänen isänsä peri omalta isältään. Pahaa pelkään, että seuraava sukupolvikin ajaa vielä sillä

--------------------------------------------------

Minullakin on tallessa ja rekisterissä 1983 uutena ostamani bensarosvo. Ajattelin museorekisteröidä. 150 tkm ajettu auto ja ihan ehjä ja nätti.

- Ubi bene, ibi patria -

Otetaan esimerkiksi kupla. perusrakenne vuodesta -36. Kaiken voi korjata tai vaihtaa perustyökaluilla ja varamoottorin voi kuljettaa mukana ja vaihtaa tien varressa parin miehen toimesta. Samaan ei pääse yksikään nykyauto.

Nykyisissä tarvitaan erikoistyökaluja, diagnoosipääte ja yleimittari. Oppimiseen tarvitaan vähemmän kuin auton perustekniikan oppimiseen perustasolle. Nykyään netti on tietolähdeenä mammuttimainen jota ennen edusti ehkä pari kirjaa ja tutun neuvot ja mokat.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Se ettei osaa korjata, niin ei tarkoita ettei voisi korjata.

Itse hommasin moottorin, niin siitä puuttui imusarjan alipaineanturi. Uutena vastaava olisi maksanu satoja euroja. Kuitenkin itse tilasin vastaavan parilla kympillä käytettynä, raavin liittimen muovitapit pois, tökkäsin paikoilleen ja hyvin pelaa. Yksinkertainen anturi, joka mittaa väliä 1 - 0 bar absoluuttista painetta, ulos antaa 0 - 5 volttia lineaarista analogisignaalia. Varmaan vastaavia antureita saisi halvemmallakin, jos vain innostuisi kolvaamaan ja näpertelemään. Moottorinohjain taas on kestäny oikosulkuja ja vaikka mitä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Joku C-Kadet on ehkä jopa simppelimpi kuin Kuppeli. Järjetön sytytys, turbo ja ruutta /80 hp, niin menisi täydestä. Painaa 700 kg ja kulutus olisi 4 litran luokkaa. Vielä galvanoitu kori, tiukka ruosteenesto-ohjelma ja moottoriin Mobil 1. 5 vaihdetta, perusilmastointi, suodatettu raitisilma.

Kardaanipeli jäykällä taka-akselilla on toista diy-korjaajalle kuin etuvedot.

Sellainen ihminen jolle tulee vain vähän kilometrejä, eikä ajot ole aikataulutettu pääsee todella huokealla tekniikan puolesta. Auton saa (ennen liikaa elektroniikkaa tehdyn) kestämään helposti yhden ihmisen käyttökauden +- 50 vuotta, ellei sitä romuta. Serkulla on isoisänsä 30-luvun Chevy vakiajossa kesäisin ja toisella sukulaisella 67 Mustang. Itse körröttelen kesät nykyään vähän vanhemmalla Mersulla. Mersujen valmistus valitettavasti lopetettiin 90-luvulla, joten merkin vaihto on edessä tai vanhan ylläpito. Hiukan nakottaisi 300 Chrysler tummalla nahkasisustalla.

- Ubi bene, ibi patria -

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Pacanus Rusticanus
Hiukan nakottaisi 300 Chrysler tummalla nahkasisustalla.

Samaa itsekin katsellut. Noiden 300C-sarjan hinnat pysyvät yllättävän korkealla. Eli ajelen siis edelleen sillä vanhemmalla mallilla.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Flick
Taitaa Chryslerit olla enemmän tee-se-itse miehille, katsastustilastoissa löytyy väärästä päästä

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288449314099.html

Ohjausnivelet ja tangot vaikuttaa amerikkalaisilla olevan tosi vaikeita rakentaa

Mersun kilkkeet ei tahdo kestää yli 1800 kg painoista järkälettä. Nuo nivelet voi antaa vaihtaa jonkun huollon yhtedessä. Ei ole vika vaan ominaisuus.

- Ubi bene, ibi patria -

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Flick
no kyllä hän osaksi on ihan oikeassakin. ennen autoissa pellit oli kovia eivätkä pienestä tömähdyksestä olleet rattiin asti rutussa. ennen autoissa ei ollut niin paljon hajoavaa elektroniikkaa ja kilometrejä piuhaa ristiin rastiin. ilmastointi on Suomessa kohtuullisen turha, koska lämmintä harvemmin on ja kylmällä vanhakin auto lämmittää liiaksi asti.

autot olivat paremmin törmäyksiä kestäviä ennen eikä katsastuksen jälkeen voinut tulla nälkävuoden pituista listaa korjattavista asioista, koska turhia hienouksia ei autoissa ollut.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat