Seuraa 
Viestejä3

Otetaan dieselmoottori ja laitetaan vettä tankkiin. Puristustahdin aikana ilma sylinterissä lämpenee noin tuhanteen asteeseen. Ruiskutetaan vettä palotilaan. Vesi höyrystyy lämmön vaikutuksesta välittömästi ja laajenee. Hörykoneen tapaan tapahtuu työtahti ja moottori pyörii. Hörystyminen ottaa energian moottorin lohkosta jota jäähdytysjärjestelmä lämmittää ulkoilman lämmöllä.

Näin teoriassa. Tuo ei kuitenkaan voi toimia, koska koskaan ei ole uutisoitu energiakriisin ratkaisusta. Vai ovatko öljy-yhtiöt tukahduttaneet kaikki vastaavat ideat?

Mutta siis, mikä on ongelma? Oma äly ei riitä - vielä.

Kommentit (1)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Toimiakseen tuo kai edellyttäisi, että lämpöenergia siirtyisi siitä varsin kylmästä lohkosta siihen kuumaan kaasuun sylinterissä, kuulostaa termodynamiikan lakien vastaiselta. Yleensä kun lämmöllä on taipumus siirtyä kuumasta kylmempään päin. Toisaalta on varmaan niinkin, että kun vesi höyrystyy ts. muuttuu nesteestä kaasuksi, se sitoo itseensä sangen valtavasti energiaa, jolloin kaasu sylinterissä jäähtyy ja paine pienenee. Taitaisi käydä niin, että puristustahdin aikana olisi paljon suurempi paine kuin "työtahdin" aikana eikä moottori näin ollen pyörisi.

Miksi sen muuten pitäisi olla nimenomaan vettä? Kuvittele normaali dieselmoottori, joka ei jostain syystä käynnisty: dieselöljy höyrystyy sylinterissä, mutta ei ota syttyäkseen. Eipä jää pyörimään sekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat