Mistä johtuu päänsärky?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Osaako joku kertoa, mistä päänsärky johtuu? Kaikilla on varmaan helkkarinmoinen hedari silloin tällöin, mutta olen jo pitkään ihmetellyt, että onko särky aivoissa, verisuonissa vai missä ja miksi särkee?

Kommentit (11)

Vierailija

Kipuherkkää kudosta on pään verisuonet, luita verhoavat kalvot ja jotkut aivokalvojen osat. Itse aivokudosta ei särje. Säryn on tarkoitus olla varoitus jostain, joko ihan vain stressistä tai sitten jopa aivoverenvuodosta. Tarkempaa selvitystä varten googleta tai lainaa kirjastosta lääkärikirja sillä en ole lääkäri,ja voin kirjoittaa tänne vaikka mita päättömyyksiä . Löysin itsekin paljon juttua netistä.

Vierailija

Luulisin, että yleisin syy päänsärylle on lihasjännitys niskassa tai ohimoissa (leukalihakset). Pään sisäinen särky taas liittyy yleensä muihin sairauksiin. Pyydäpä jotakuta hieromaan kevyesti ohimoitasi.

Vierailija

Jos on esimerkiksi juonut liian vähän, niin aivot tavallaan kutistuvat, jolloin ne venyttävät myös aivojen ja kallon välissä olevia kudoksia. Verenkiertoon liittyvät häiritöt ovat kait aika yleisiä.
Migreeni (josta kärsin ajoittan ) johtuu verisuonten laajenemisesta ja supistumisesta, joka aiheuttaa paineen vaihteluita pääköpassa.
Googleta niin löydät muita syitä. Nuo yllä taitavat olla yleisimmät

Vierailija
Ameba
Osaako joku kertoa, mistä päänsärky johtuu? Kaikilla on varmaan helkkarinmoinen hedari silloin tällöin, mutta olen jo pitkään ihmetellyt, että onko särky aivoissa, verisuonissa vai missä ja miksi särkee?

Eikö päänsäryllä ole myöskin jotain tekemistä silmien kanssa? Tarkoitan tällä sitä, että taittovirhe aiheuttaa joillekkin ihmisille päänsärkyä ja kirkas valo on tunnettu päänsäryn aiheuttaja.

Vierailija
Gideon
myöskin jotain tekemistä silmien kanssa? Tarkoitan tällä sitä, että taittovirhe aiheuttaa joillekkin ihmisille päänsärkyä ja kirkas valo on tunnettu päänsäryn aiheuttaja.

x))

joo ei mutta.. Silmät koittavat korja taittovirhettä, joka aiheuttaa rasitusta ja jännitystä. Yleensä kaikki missä joutuu käyttämään aktiivisesti silmiä, alkaa aiheuttaa vanhemmiten särkyä silmissä ja päässä.

Vierailija

Asperiinin takia ja tietysti Buranan. Lääketehtaat aiheuttavat energia-aalloillaan ihmisille särkyjä jotta ihmisten kvantti-tila ajautuisi pois Argos itse kaltaisille psyyketiloille.

Vierailija

Yleisesti itse särky on pään verisuonten supistumista ja laajentumisesta johtuvaa.

Syitä päänsärkyyn taas on monia:
Pään lihaksien lisäksi voi päänsärky olla lähtöisin muualtakin.

Joillakin tulee kipeiksi niskat kun kädet ovat tukossa ja pää kun niska on tukossa. Väsymys näkyy lihasten yleisenä jännityksenä, mutta kipupisteen voivat olla niska- tai käsisäryn johdannaisia.

Esimerkiksi migreeni voi olla ruoka-aineista johtuvaa. (Minulla oli lasten migreeni joka luokiteltiin ruoka-aineallergia-tyyppieksi ja en syönyt kahteen vuoteen suklaata tai pähkinöitä enkä vieläkään koske tiettyyn sitruunaesanssiin. Sitrushedelmiä taasen olen syönyt aina minkään ruumiinosan valittamatta.) Muita tällätavalla voimakkaasti allergisoivia aineita voivat olla mansikat, juustot,voimakkaat mausteet ja esimerkiksi tomaatit.

Stressi ja erityisesti väsymys aiheuttavat erityisesti pään lihasten jännittämistä (niin kasvo-, kaula-, niska-, silmä- kuin leukalihakset voivat olla jännittämisen kohteina. Joillakin se voi olla joskus loukattu paikkakin). Jotkut ihmiset stressaavat helpommin kuin toiset olosuhteistakin johtuen.

Rakas ystäväni tuppasi sanoa päänsäryn johtuvan liiallisesta ajattelusta ja auttoi vaihtamaan vaihdetta... sen jälkeen vasta päänsärky olikin. Hierottuani sen pois nukuin koko päivän. Hauskaa näissä parissa krapulassani on ollut se, että kun olen kärsinyt päänsäryn, olen ollut pirteä ja aina kun olen hieronut päänsäryn pois olen hirveän väsynyt. Edelleen sammumispisteessä?

Vierailija

Naisilla päänsärkyä voi myös esiintyä kuukautiskierron eri aikoina. Itselläni nykyään päivää ennen, mutta ennen se oli aina tasan keskivälissä ja saatoin kalenteria käyttämällä paikallistaa särkylääkepäiväni.

Uusimmat

Suosituimmat