Seuraa 
Viestejä45973

Oletteko huomanneet oi te muut funguusista kärsvivät että esimerkiksi kanttarelleja
on hyvin paljon, mutta ksvavat hiukan eri paikassakuin menneinä vuosina, samoin
kuin suppilovahverot ja mustatorvisienet?
Kehnäsieniä turha kerätä, toukkia täynnä, tuurilla olen löytänyt muutaman pienen
kunnollisen herkkutatin. Haperot, toukkaisia, samoin kuin ne pari rouskua.

Lieneekö märkää/ja lämmintä öisin täällä Et-karjalan/kaakon kulmilla?

Ps.Suppiksia tuli kun oli pari kylmempää yötä, mustikset löytynyt "siitä prkl. pusikosta minkä
koirakin kiertää" . Kanttikset tulee kohta korvistakin ulos, kuivattuna jo ensi syksynkin tarpeet,
ja lisää pitää kerätä, funguusi siis...

Sivut

Kommentit (21)

No en..kanttareleja löysin vain yhden paikan ja niin näkyvillä kulkijoille että käyn melkein päivittäin peittoamassa näkyvät osaset. Suppilovahverot ja mustatorvet ovat outoja, en uskalla poimia kuin maitoa heruvia sieniä

Mitä ihmettä on kehnäsienet? Ja mitä puskikkoa koirat muka kiertää?

Voitatteja olisi kuulemman kassikaupalla tarjolla, mutta en tykkää niiden pesusienimäisestä ulkoasusta, joten poistan ne ruokalistalta.

Hupsista heijjaa pusikkoa piti sanomani, oikaisin hiukan ja olipa siinä sitten
sangen tiheää parin metrin kuusikkoa. Koira päätti kiertää..
Mustatorvisienet parhaita sieniä mitä kotoisesta loskaisesta maastamme löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jorma
Seuraa 
Viestejä2351
sorsa0477
Oletteko huomanneet oi te muut funguusista kärsvivät että esimerkiksi kanttarelleja
on hyvin paljon, mutta ksvavat hiukan eri paikassakuin menneinä vuosina, samoin
kuin suppilovahverot ja mustatorvisienet?
Kehnäsieniä turha kerätä, toukkia täynnä, tuurilla olen löytänyt muutaman pienen
kunnollisen herkkutatin. Haperot, toukkaisia, samoin kuin ne pari rouskua.

Lieneekö märkää/ja lämmintä öisin täällä Et-karjalan/kaakon kulmilla?

Ps.Suppiksia tuli kun oli pari kylmempää yötä, mustikset löytynyt "siitä prkl. pusikosta minkä
koirakin kiertää" . Kanttikset tulee kohta korvistakin ulos, kuivattuna jo ensi syksynkin tarpeet,
ja lisää pitää kerätä, funguusi siis...

Täällä on ollut ihan älyttömästi kantarelleja, herkkutatteja ei lainkaan, mustatorvisienet ovat tulollaan samoin kuin kostikset ja suppikset pölkkysieniäkin on noussut runsaasti, en tosin kerää niitä.
Nyt on satanut pari päivää, enkä ole viitsinyt mennä metsään enkä liioin kalaan.

Röyh!
Kieltämättä maitosienet ovat syötäviä, ellei satu olemaan allerginen hartsimyrkkylle (noin 10% suomalaisista), jota niissä on.
Ainakin vahverot kannattaa opetella keltavahvero, kalvasvahvero, suppilovahvero, kosteikkovahvero, pölkkysieni ja mustatorvisieni. Kaikki hyviä ruokasieniä ja voi suoraan paloitella pannuun.
Muita suosikkejani ovat palterohapero ja muutkin miedot haperot nekin suoraan pannuun.
Rouskuista kerään yleensä vain leppärouskuja ja kerran vuodessa kultarouskua.
Suosittelen käymään jollain sienisivustolla ja tutustumaan muihinkin syötäviin sieniin. Itse aloitin sienestämisen joskus kauan sitten Mauri Korhosen Sienestäjän kirja apunani yritin joka vuosi opetella ainakin muutaman uuden syötävän sienen.
http://sienet.luontonetti.com/fi/haku/haku4.htm

Hartsimyrkkyä? Maitosienissä?

Olen vasta nyt innostunut sienten keräilyyn ja säilömiseen/pakastamiseen. Meinaan tunkea niitä kaikenlaisiin keitoksiin..jos enää uskallan

Käväisin jo muutamalla sivustolla, mutta en uskalla niiden mukaan...ehkä olisi parempi ostaa joku sieniopas tai kirja mukaan metsään etten edes poimisi mukaan mitään "herkulta näyttävää. "

Yllättävän vaikea silti erottaa noita..siksi olen luottanut noihin "maitosieniin", paitsi tuo harvinainen kanttarelliherkku.

Jorma otin talteen noiden sienten nimet ja ajattelin etsiä vartavasten niille kuvat, joiden mukaan kuljeskelen etsimässä..

Viimeinen suuri (ja ensimmäinen) kantarellilöytöni sai katselemaan muitakin sieniä. Mutta kun ei ole kuvaa mukana en uskalla poimia vahingossakaan mitään herkulliselta näyttävää. Pitää perehtyä noihin. Varmasti olen tarponut yli monista herkuista paitsi tuo mustatorvisieni...en ole tainnut koskaan nähdäkkään

Nyt ainakin tiedän ensi syksyä varten hyvän paikan korvasienille ja kantarelleille.
Paistoin kauhean määrän puhdistettuja kantarelleja, osa suoraan soijalevitteen ja suolarippusen kanssa. Osaa testaan raakana pakastimeen, osaa paistettuna ilman suolaa tietty luomutattari näkkileivän päälle joka maistuu mannalle. Vähähiilarinen kotimainen ruisleipä ei sointunut jostain syystä juuri paistetun tai jäähtyneenkään kantarellin kanssa?

Ja Early Harvest punaviiniä lasillinen menovedeksi.

Osan paistoksista lisäsin soijarouhe/linssi/kasvissoppaan jossa kelluu sattumina tofu kasvisgrilleriä

Vierailija

Hienoa jos muutkin kuin hipit jaksavat keräillä sieniä. Onhan niitä kaupassakin, mutta itse kerättynä niille miettii aivan eri mentaliteetilla käyttöä. Suppiksia ajattelin lähteä itsekin poimimaan tuolta lähimetsistä.

Ei sen elämän tarvitse olla niin vaikeeta.

(On niillä taikasienipelloillakin monenlaista vipeltäjää. Aina tutustuu uusiin tyyppeihin ihan teineistä harmaapartoihin asti. Teinit kyllä usein häädän sieltä kunhan ovat annoksensa keränneet, ettei mene ihan överiksi. Toki näitä urpojakin löytyy, joille tekisi mieli itsekin soittaa poliisit. Ne pullot ja tölkit sun muut roskat ottaa päähän.)

jees
Hienoa jos muutkin kuin hipit jaksavat keräillä sieniä. Onhan niitä kaupassakin, mutta itse kerättynä niille miettii aivan eri mentaliteetilla käyttöä. Suppiksia ajattelin lähteä itsekin poimimaan tuolta lähimetsistä.

Ei sen elämän tarvitse olla niin vaikeeta.

(On niillä taikasienipelloillakin monenlaista vipeltäjää. Aina tutustuu uusiin tyyppeihin ihan teineistä harmaapartoihin asti. Teinit kyllä usein häädän sieltä kunhan ovat annoksensa keränneet, ettei mene ihan överiksi. Toki näitä urpojakin löytyy, joille tekisi mieli itsekin soittaa poliisit. Ne pullot ja tölkit sun muut roskat ottaa päähän.)

Kuka ostaa sieniä kaupasta jos on mahdollisuus poiketa metsään ja itse näkee mistä poimitaan ja mitä? Ei käy mielessäkään ostella mitään "kuivatettuja kantarelleja virosta" tai muualtakaan, kun ei tiedä missä niitä on pyöritelty ja miten..

Täällä sentään pääsee suht puhtaaseen metsään jos vain uskaltaa ulos asvaltilta, eikä googlaile löydöksistä kuten http://www.avi.fi/fi/tiedotepalvelu/201 ... jilta.aspx

Taikasienipellot on jotain ihan muuta..?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
Volitans
Monet sienet keräävät myös raskasmetalleja hyvin. Mistä sen tietää mitä itse poimituissakin on, jos ei satu olemaan kunnollisia mittalaitteita käytettävissä?

Tietenkin näin on. Kaikessa ruuassa on kuitenkin monenlaista ylimääräistä paskaa. Luonnonsienistä taas puuttuu pitkä rivi lisäaineita joita kaupan tuotteissa on.

Sienistä olen huomannut että kanttarelleja on hyvin tänä vuonna, herkkutatteja en ole löytänyt, suppilot vasta tulollaan ja mustia torvisieniä on jonkin verran.

Lampaankääpää löytynyt eri kasvupaikoilta kuin aiemmin, lisäksi matoisia. Bytheway, mikä mato se on kun viihtyy lampaankäävissä - kuka tietää?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sienissä on tietenkin tuota Tsernobylin radioaktiivista cesiumia - Tampereen-Jyväskylän alueella jopa 1500-2000 bekkerelliä - muualla Suomessa ollaan selvästi alle 100 bekkerellin lukemissa (Helsingissä ehkä n 500 bc). Keittämällä pitoisuus vähenee selvästi (käy STUK:n sivuilla). Suositushan on jotakin max 600-700 luokkaa. Radioaktiivisuuden ongelma on se, että tilanne ei korjaannu muuta kuin maaperä vaihtamalla. Ensi vuonna siis samat lukemat taas.

Sienivuosi on kuulemani mukaan pääkaupunkiseudulla ollut todella kurja - kanttarelleja on normaalisti, mutta muita sieniä ei oikeastaan lainkaan. Kaikki tatit puuttuvat lähes kokonaan. Rouskujakin on erittäin vähän. Suppilovahveroita näyttäisi tulevan normaalisti.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1356

Itäisellä Uudellamaalla on kanttarellia aika runsaasti, eilen viimeksi hain melkoisen kasan niitä. Suppilovahveroa on paljon myös mutta ei mielestäni yhtä paljon kun viimevuonna. Herkkutatteja olen löytänyt vain muutamia ja mustatorvisieniä en juuri ollenkaan. Haaparouskuja olen löytänyt myös mutta en läheskään niin paljon kuin vuosi sitten ja matoa näyttää olevan niissäkin runsaasti.

Yhteistä tosiaan muuten kaikille muille sienille paitsi suppilolle on se, että en ole löytänyt niitä samoilta paikoilta kuin ennen.

Röyh!
Jorma otin talteen noiden sienten nimet ja ........

Nyt ainakin tiedän ensi syksyä varten hyvän paikan korvasienille ja kantarelleille.

Korvasieniä? Ettei piispanhattuja syksy sentäins

Ja Early Harvest punaviiniä lasillinen menovedeksi.
Samaa mieltä.

Osan paistoksista lisäsin soijarouhe/linssi/kasvissoppaan jossa kelluu sattumina tofu kasvisgrilleriä

.
ps.thai mausteet ja suppikset on kovin kovin kovin hyviä, taas...

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Volitans
Monet sienet keräävät myös raskasmetalleja hyvin. Mistä sen tietää mitä itse poimituissakin on, jos ei satu olemaan kunnollisia mittalaitteita käytettävissä?

Kasvupaikasta sen tietää aika hyvin.

Ja monet sienet eivät kerää raskasmetalleja. Esim. jossain testissä joskus moottoritien asfalttipinnan vierestä poimitusta kantarellista ei löytynyt mitään saasteita laboratoriossa.

Sen sijaan tänään poimin muovikassillisen valkoisia mustesieniä naapurin nurmikolta. Valkoinen mustesieni on oikein erityisen tehokas ympäristömyrkkyjen ja etenkin raskasmetallien kerääjä. Aiemmin olen löytänyt valkoisia mustesieniä vain kerran sellaisesta paikasta, josta olen niitä uskaltanut syödä. Maanantaina valmistan kastikkeen näistä todella herkullisista ja hankalasti löydettävistä (syömäkelpoisista) sienistä.

Harmaata mustesientä ei kannata erehtyä poimimaan, jos tykkää juoda viintä. Antabus-efekti taattu.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
ROOSTER
Volitans

Tietenkin näin on. Kaikessa ruuassa on kuitenkin monenlaista ylimääräistä paskaa. Luonnonsienistä taas puuttuu pitkä rivi lisäaineita joita kaupan tuotteissa on.

Mitä lisäaineita muka kaupan sienissä on?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Academician
Sienissä on tietenkin tuota Tsernobylin radioaktiivista cesiumia - Tampereen-Jyväskylän alueella jopa 1500-2000 bekkerelliä - muualla Suomessa ollaan selvästi alle 100 bekkerellin lukemissa (Helsingissä ehkä n 500 bc). Keittämällä pitoisuus vähenee selvästi (käy STUK:n sivuilla). Suositushan on jotakin max 600-700 luokkaa. Radioaktiivisuuden ongelma on se, että tilanne ei korjaannu muuta kuin maaperä vaihtamalla. Ensi vuonna siis samat lukemat taas.

Sienivuosi on kuulemani mukaan pääkaupunkiseudulla ollut todella kurja - kanttarelleja on normaalisti, mutta muita sieniä ei oikeastaan lainkaan. Kaikki tatit puuttuvat lähes kokonaan. Rouskujakin on erittäin vähän. Suppilovahveroita näyttäisi tulevan normaalisti.

No nythän se tattien aika vasta alkaa. Ihme jos tulisi huono sienivuosi, kun on ollut niin sateista.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat