Seuraa 
Viestejä40

En vaan nyt silti tahdo ymmärtää. Miksi hiilimonoksidi on http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilimonoksidi tuon näköinen kaavaltaan. Kolmoissidoksen muodostaessahan hiilelle pitäisi jäädä vain 1 ylimääräinen elektroni eikä kuvan esittämää 2 (: merkki hiilen takana) koska hiilellä on 4 elektronia uloimmalla kuorella. Hapella taas mielestäni kuvassa on yksi liian vähän koska sillä on 6 elektronia uloimmalla kuorella. Mikä tässä mulla jää tajuamatta?

Kommentit (11)

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
eek1
En vaan nyt silti tahdo ymmärtää. Miksi hiilimonoksidi on http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilimonoksidi tuon näköinen kaavaltaan. Kolmoissidoksen muodostaessahan hiilelle pitäisi jäädä vain 1 ylimääräinen elektroni eikä kuvan esittämää 2 (: merkki hiilen takana) koska hiilellä on 4 elektronia uloimmalla kuorella. Hapella taas mielestäni kuvassa on yksi liian vähän koska sillä on 6 elektronia uloimmalla kuorella. Mikä tässä mulla jää tajuamatta?

Jos hiiliatomilla on "yksi liikaa" ja happiatomilla "yksi liian vähän" niin...

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
kytoann
Seuraa 
Viestejä1934

Ei ihan niin, vaan noista kolmesta viivalla merkitystä yhteisestä elektroniparista yksi tulee kokonaan hapelta, kahdessa on yksi elektroni hapelta ja yksi hiileltä.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
eek1
Eli luovuttaako happiatomi kolmannen elektronin hiilen käyttöön jolloinka molemmilla on 2 ylimääräistä elektronia?

Voit tuossa ajatella vaikka siten, että kun kolmoissidokseen vaaditaan 6 elektronia, niin happi luovuttaa 4 ja hiili 2. Siten molemmille jää nuo 2 "omaa" ja lisäksi "yhteiskäytössä" on 6, jolloin molemmilla on 8 valenssielektronia ja molemmat ovat iloisia.

Edit. Olen hidas.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

En ole asiaan perehtynyt mutta olen kuullut myytin, että jos atomi jakaa elektroninsta jonkun kanssa niin se ei anna niitä vaan pitää ne samalla myös itsellänsä.

eek1
Seuraa 
Viestejä40

Kyllä mä ymmärrän esimerkiks CO2 rakennekaavan, hiili tekee 2x kaksoissidoksia jolloinka kaikki sen omat elektronit on mennyt jakoon ja saa oktetin. Hapet tekee molemmat yhden kaksoissidoksen sen hiilen kanssa ja saa kanssa oktetin. Kaikki menee mukavasti tasan simppeliä kaavaa.

Bonding and dipole moment

Carbon and oxygen together have a total of 10 valence electrons in carbon monoxide. To satisfy the octet rule for the carbon, the two atoms form a triple bond, with six shared electrons in three bonding molecular orbitals, rather than the usual double bond found in organic carbonyl compounds. Since four of the shared electrons come from the oxygen atom and only two from carbon, one of the bonding orbitals is occupied by two electrons from oxygen, forming a dative or dipolar bond. This causes a polarization of the molecule, with a small negative charge on carbon and a small positive charge on oxygen. The other two bonding orbitals are each occupied by one electron from carbon and one from oxygen, forming (polar) covalent bonds, and a reverse polarization is produced by the greater electronegativity of oxygen, with a small negative charge on oxygen. In the free carbon monoxide, a net negative charge δ- remains at the carbon end and the molecule has a small dipole moment of 0.122 D.[14]

Oxygen has more electron density, but also more positive charge. Because most electron density is located between the atoms, the molecule has a net positive charge on the oxygen end. By contrast, the isoelectronic dinitrogen molecule has no dipole moment.

If carbon monoxide acts as a ligand, the polarity of the dipole may reverse with a net negative charge on the oxygen end, depending on the structure of the coordination complex.[15] See also the section "Coordination chemistry" below.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat