Seuraa 
Viestejä40

Miten lähden ratkomaan tälläistä tehtävää?

Kivennäisveden suola on natriumkloridia NaCl. Suola on vedessä ionimuodossa. Natriumia on keskimäärin 0-300 mg/l

Kuinka monta grammaa enintään natriumkloridia on lisätty kutakin kivennäisvesilitraa kohti, jos tuotteen ainoa natriumlähde on natriumkloridi?

Eli kuinka paljon painaa natriumkloridihippu jossa natriumia on 300 mg?

Kloorin osuus natriumkloridin moolimassasta on noin 64,9% jolloin 300 mg Natrium x 1,649 tekee 494,7 jolloinka koko tavara painaa 794,7 mg ja kirjan takana on vastaus 0,8 grammaa. Oonko pyöristelly jotenki päin prinkkalaa vai onko lasku väärin muuten? Ei tuo kovin kaukaa oikeasta tuloksesta hae.

Kommentit (8)

Tee pyöristys ainoastaan lopputulokselle, lopputuloksen pyöristys tulee suorittaa samoilla tarkkuuksilla millä annetut lähtöarvot on ilmoitettu, sillä ethän voi epätarkoilla arvoilla laskea tarkasti.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1934

Minä saan tosin natriumin osuudeksi n.39,34 ja kloorin 60.66, jolloin lopputulos on vielä pienempi, mutta kuitenkin pyöristettynä 0,8,g.

vai sekoilenko taas

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
eek1
Seuraa 
Viestejä40

no nyt rustasin tätä paperille, onnistuin tuonki prosenttimäärän laskemaa väärin mutta darran piikkiin. eikö tämä nyt näin mene että kun natrium on 22,99g/mol ja kloori on 35,45 g/mol jolloinka natrium on niiden yhteen lasketusta moolimassasta 39,34% ja kloori juurikin se 60,66%. Ainemäärä tietenkin on sama joten 0,300g / 22,99 g/mol = 0,01305 moolia eli koska kloorilla on sama ainemäärä siinä seoksessa niin lasken kloorin massan seuraavanlaisesti

0,01305mol x 35,45g/mol = 0,4626g

Natrium 300mg + kloori 462mg = 762 mg = 0,762g

Eikö näin tää mene? Varmaan se on vaan kirjan takana pyöristetty ylös kun vastaus on 0,8g.

Mistä tiedetään, tarkoittaako 300 mg 0,300 g vai 0,3 g? Toisin sanoen, onko lähtöarvo annettu kolmella numerolla vai yhdellä numerolla? Tässä taas oiva esimerkki, kuinka pieleen pyöristykset voi mennä ohjeella, että vastauksen oikeiden numeroiden määrä on oltava sama kuin lähtöarvojen. Pitäisi sopia, että lähtöarvot ovat täysin tarkkoja tai annettava virhemarginaali prosentteina ja tehdä virhetarkastelu edes suunnilleen oikein. Jos oletetaan, että tuo 300 on yhden numeron tarkkuudella, on virhe ±17% eli vastaus 0,762 g ± 17% = 0,6...0,9 g eli tuo 0,8 g on tarkempi arvo kuin lähtöarvo.
Yksinkertaisemmin tuo tulos saadaan 0,3 g / 0,3545 = 0,762 g ≈ 0,8 g.

eek1
Seuraa 
Viestejä40
korant

Minä saan tästä 0,846 ≈ 0,8 kuitenkin.

Kirjassa kysytään vain, että kuinka monta grammaa natriumkloridia on lisätty kutakin kivennäisvesilitraa kohti. Lähtöarvo on 300 milligrammaa natriumia per litra.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1934
korant kirjoitti:
Minä saan tästä 0,846 ≈ 0,8 kuitenkin.

Kirjassa kysytään vain, että kuinka monta grammaa natriumkloridia on lisätty kutakin kivennäisvesilitraa kohti. Lähtöarvo on 300 milligrammaa natriumia per litra.

Jos kysytään kuinka monta grammaa, eikö vastaukseksi pitäisi riittää 1 g? Se on vastaus gramman tarkkuudella.

Korant tuossa kirjoitti kaavaan kloorin atomimassan 35,45, kun piti olla natriumin prosenttiosuus 39 ja risat. Kuitenkin hän oli laskenut oikein käyttäen natriumin prosenttiosuutta; vastaus 0,762 on oikein.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

En ole ikinä tajunnut miksi kokonaisluvun nollat eivät muka ole merkitseviä numeroita.
SI:ssä toki sitten 300 saadaan muotoon 0.3. (joka siis ei mennyt jakeluun. 0.8g on siis huonompi vastaus kuin 800mg)
Koulussa en jotenkin saanut langanpäästä kiinni, mutta tein kuitenkin työtä käskettyä.

Solmun artikkeli nyt jeesasi jo enemmän.
http://solmu.math.helsinki.fi/2011/2/virheista.pdf

(Nyt kun katsoin sitä, niin piikki osoittaa pienempään muistisääntö on saanut minut aina sijoittamaan merkin joko oikealle tai vasemmalle. )

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat