Seuraa 
Viestejä805

Hei!

Siis refluksillahan tarkoitetaan ruuansulatusnesteiden "takaisin virtausta" jopa ylös ruokatorveen/nieluun asti.

Olen tähän asti ymmärtänyt että refluksin syynä on liiallinen vatsahappo (ja löysä ruokatorven venttiili) mutta nyt olen ymmärtänyt että myös sappineste -refluksi on vielä ikäänkuin erikseen samanlaisin oirein?

Antasidit, protonipumpun estäjät jne ymmärtääkseni alentaa vatsahappoja (suolahappoa) mutta mites hillita liiallista sappinestestä ja ettei sekin liika määrä ala virtaan vatsalaukkuun ja ed ruokatorveen, siis mikä auttaisi?

Lääkäritkin vaan määrää "vatsahappoihin" Losec tms. ilman sen suurempaa analyysiä..

Kaiketi ainakin rasvainen ruoka saa sappinestettä erittyy ja kuulemma myös liian pitkään syömättä oleminen?

Kokemuksia?

http://edition.cnn.com/HEALTH/library/b ... 00651.html

edit: mulla ei "virallisesti" ole todettu liiallista sappinesteen kertymistä vaan mulla on ikäänkuin ihan vaan "normaalit vatsahappo/refluksi" -oireita aika ajoin

Don't give up!

Sivut

Kommentit (24)

Refluksitauti tarkoittaa että suljin falskaa ja happo pääsee ärsyttämään ruokatorvea ja röyhtäykset voi nostaa sitä nieluun saakka. Yksi tapa vähentää yöoireita on välttää reilua syöntiä illalla ja ja yleensäkkin rasvaisia ruokia ja korottaa sängyn pääpuolta 10 - 15 cm, johon tottuu pian ja yövaivat on historiaa. Vanhemmiten ihmisillä happojen tuotanto muutenkin vähenee joten happosalpaajat on huono ratkaisu.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023

Vanhuksille määrätään happosalpaajaa usein refluksitatuiin, vaikka luulisi, että juuri mikään ei ikääntyessä LISÄÄNNY, vaan juurikin vähenee...

Eli kyseessä vähähappoisuus paremminkin kuin liikahappoisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
tootired
Seuraa 
Viestejä805

Pointtini oli siinä että voiko olla refluksia liian sappinesteen takia ja jos voi mistä johtuu että liikaa sappinestettä joka "virtaa" väärään suuntaan? Kokemuksia myös?

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Barbaari
Ihan testinä koeta vähentää sokerin käyttöä ja katso miten elimistö reagoi.

Miksi sokeri lisäisi sappinestettä? Kokemusta?

Mun tapauksessa sokeri on jo aika minimissä ts yritän syödä kohtuudella vain alle 10 gr /100 gr kohti olevia sokeripitoisia ruokia esim. jääsalaattia, porkkanaa jne. , en esim sokerijukurttia joissa luokkaa 15 gr....Ts. mä syön mielluummin liikaa proteiinia kuin sokeria

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805

Siis vainko "venttiilivika", ei ruokavalio-ongelma ?

"The pyloric valve usually opens only slightly — enough to release about an eighth of an ounce (about 3.5 milliliters) of liquefied food at a time, but not enough to allow digestive juices to reflux into the stomach. In many cases of bile reflux, the valve doesn't close properly, and bile washes back into the stomach. "

YLEn sivuillakaan ei selitetä syytä..
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/omalaaka ... halaukkuun

..ja sain käsityksen että usein pitäisi syödä usein vähä väliä ja jopa juuri ennen nukkumaan menoa kun "normaalistihan" sanotaan että tyhjällä vatsalla nukkumaan, esim.ei ruokaa klo 1800 jälkeen?!

Don't give up!

tootired
edit: mulla ei "virallisesti" ole todettu liiallista sappinesteen kertymistä vaan mulla on ikäänkuin ihan vaan "normaalit vatsahappo/refluksi" -oireita aika ajoin

Kenelläpä ei olisi joskus närästänyt, happoillut, jms. Aika usein siihen akuuttiin oireiluun on syynä normaalista poikkeavat ruokailut, eikä niin, että söisi jotain 'pahaa' ruoka-ainetta.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Barbaari
tootired
Barbaari
Ihan testinä koeta vähentää sokerin käyttöä ja katso miten elimistö reagoi.

Miksi sokeri lisäisi sappinestettä? Kokemusta?

Ittelläni vissiin oli jonkinsortin refluksia niin se lähti sillä että vähensin sokerinkäyttöä.

Aivan kuten mullakin, mutta välillä sitten koen edelleenkin ikäänkuin "toisenlaisen" refluksin ja sitten törmäsin tähän sappineste-juttuun...

Don't give up!

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Shriek
tootired

Kenelläpä ei olisi joskus närästänyt, happoillut, jms. Aika usein siihen akuuttiin oireiluun on syynä normaalista poikkeavat ruokailut, eikä niin, että söisi jotain 'pahaa' ruoka-ainetta.

Joo, tuttua mullakin, jos esim. syön viljaa niin silloin tulee jonkin ajan kuluttua turvotustunne suolistossa ja siten kait juuri refluksipaine ylöspäin kun suoli "tukossa kaasutuksesta" tms?

Don't give up!

tootired
Joo, tuttua mullakin, jos esim. syön viljaa niin silloin tulee jonkin ajan kuluttua turvotustunne suolistossa ja siten kait juuri refluksipaine ylöspäin kun suoli "tukossa kaasutuksesta" tms?

Tuskinpa se vatsan ja suolen paineistus ihan noin karikatyyrisesti toimii. Toki vilja tuottaa joidenkin ihmisten suolistolle tavallista enemmän työtä, mutta tuskin ne suolen ongelmat refluksiongelmiin heijastuvat.

Tai ok, saat väittää sellaista, mutta tarjoathan samalla jotain neurobiologista tutkimusta asian tiimoilta.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Shriek
tootired

Tuskinpa se vatsan ja suolen paineistus ihan noin karikatyyrisesti toimii. Toki vilja tuottaa joidenkin ihmisten suolistolle tavallista enemmän työtä, mutta tuskin ne suolen ongelmat refluksiongelmiin heijastuvat.

Tai ok, saat väittää sellaista, mutta tarjoathan samalla jotain neurobiologista tutkimusta asian tiimoilta.

Tarkoitin siis mutua jotain edellä tuontapaista tapahtuu eli joku metaboliaongelma mulla on ja vilja (gluteeni, tärkkelyssokeri?) ainakin saa karmeet kaasutukset aikaiseksi. Toki ymmärrän että metabolihäiriö "tukos" pitäs tapahtua lähempänä vatsaa että refluksi syntyis kun paksusuoli on monen metrin päässä

Don't give up!

tootired
Tarkoitin siis mutua jotain edellä tuontapaista tapahtuu eli joku metaboliaongelma mulla on ja vilja (gluteeni, tärkkelyssokeri?) ainakin saa karmeet kaasutukset aikaiseksi. Toki ymmärrän että metabolihäiriö "tukos" pitäs tapahtua lähempänä vatsaa että refluksi syntyis kun paksusuoli on monen metrin päässä

No sinullahan oli muistaakseni monenmoista remppaa jo ennestään, joten tiedä sitten, että mikä vaikutus niillä kaikilla on tähän asiaan.

tootired
Seuraa 
Viestejä805

No harmi, luulin että jollakulla ois ollut vaikka omakohtaista kokemusta juuri
sappinesteen takaisin virtauksesta, refluksista...

Siis oma "perinteinen" refluksini, että vatsahapot nousee kurkkuun on tuttua ja pärjään sen kanssa mutta pohdin josko tässä refluksijutussa ois joku uusi selvä ero onko syynä liiat vatsahapot vai liiallinen sappineste....

Don't give up!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat