Seuraa 
Viestejä1637

Ostin tässä äskettäin "veneakun", 100 Ah. Sillä ei kuitenkaan ihan nyt lähiaikoina ole ollut käyttöä. Pitäisikö se silti ladata kaupan jäljeltä? Entä jatkossa: pitäisikö pitää koko ajan laturissa vaikkapa koko talven yli, latailla silloin tällöin vai antaa olla lataamatta.Meneekö pilalle, jos en lataile?

Ohman

Sivut

Kommentit (19)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Avenger
Seuraa 
Viestejä655
Ohman
Ostin tässä äskettäin "veneakun", 100 Ah. Sillä ei kuitenkaan ihan nyt lähiaikoina ole ollut käyttöä. Pitäisikö se silti ladata kaupan jäljeltä? Entä jatkossa: pitäisikö pitää koko ajan laturissa vaikkapa koko talven yli, latailla silloin tällöin vai antaa olla lataamatta.Meneekö pilalle, jos en lataile?

Ohman


Myös pitkä talvi on akkujen käyttöiän kannalta hankala. Toisaalta asiantuntijat vakuuttavat, että akut kyllä kestävät talven yli vaurioitta, mikäli ne viitsitään laittaa veneen noston jälkeen talvikuntoon. Ja kyse on nimenomaan viitsimisestä, sillä akun syyshuoltoon ei kulu aikaa kymmentä minuuttia kauempaa.



http://venenetti.fi/oppaat/huolto/huolt ... u-talvella

-tuntoaisti on tärkein aistimme-

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7131
V.A.Littaa
Usein hyvänä pidetty ratkaisu liittyy sellaiseen kuin CTEK laturi ja jatkuva ylläpitolataus.



Samaa mieltä, CTEK.Vuosien kokemus mp ja traktorin akkujen talvehtimisesta.

Ja silloin tällöin "shokkihoito" auton akuillekin.
Clas Olssonilla on omia CETEK-malleja, vähän halvempia, vaan aitoja CTEK:ejä.
Aitous, kysytty tehtaalla kun oli matkan varrella, vaihtoivat odotellessa yhden rikkimenneen johdon. Sanoivat, että jos esim suositeltava yläraja on 90kWh, niin voi suurempaakin akkua ladata ilman vaaraa, menee vaan kauemmin.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5002
ing.geolog
Sanoivat, että jos esim suositeltava yläraja on 90kWh, niin voi suurempaakin akkua ladata ilman vaaraa, menee vaan kauemmin.



Taisi tulla geologille elämän toinen virhe, tarkoitit varmaan 90Ah.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

ing geolog
Seuraa 
Viestejä7131
ROOSTER
ing.geolog
Sanoivat, että jos esim suositeltava yläraja on 90kWh, niin voi suurempaakin akkua ladata ilman vaaraa, menee vaan kauemmin.



Taisi tulla geologille elämän toinen virhe, tarkoitit varmaan 90Ah.



Niin tarkoitin
Nå, tuo ei ollut niin vakava tilanne ku siellä kaupunginhotellissa.
Olihan se kuitenkin sähköä käsittelevä tuo kilowattitunti.
Ei voi edes kielitaidon puutetta syyttää.

Mutta minäkin voin tehdä virheitä, kerran nuorena sytytin, Haaparannan kaupunginhotellissa, tupakin väärästä päästä.

viitmar
Mitä lyijyakulle tapahtuu, kun se menee ns. vanhaksi eikä pidä / ota vastaan varausta?



Useimmiten se viedään ongelmajätepisteeseen. Tai sitten autotallin nurkkaan odottamaan ihmettä.

Ohman
Ostin tässä äskettäin "veneakun", 100 Ah. Sillä ei kuitenkaan ihan nyt lähiaikoina ole ollut käyttöä. Pitäisikö se silti ladata kaupan jäljeltä? Entä jatkossa: pitäisikö pitää koko ajan laturissa vaikkapa koko talven yli, latailla silloin tällöin vai antaa olla lataamatta.Meneekö pilalle, jos en lataile?

Ohman


Ett huomannut kysyä kun ostit akun myyjä olis ehkä osannut kertoa akusta jotain!

viitmar
Seuraa 
Viestejä336
Norppa
viitmar
Mitä lyijyakulle tapahtuu, kun se menee ns. vanhaksi eikä pidä / ota vastaan varausta?



Useimmiten se viedään ongelmajätepisteeseen. Tai sitten autotallin nurkkaan odottamaan ihmettä.



Kysytäänpä uudelleen..

Miksi lyijyakku ei enää ota virtaa vastaan eikä pidä varausta kun se tulee ns. vanhaksi?

- AIVAN MIELENVIKAST LÄPPÄNDEEROST! -

viitmar
Norppa
viitmar
Mitä lyijyakulle tapahtuu, kun se menee ns. vanhaksi eikä pidä / ota vastaan varausta?



Useimmiten se viedään ongelmajätepisteeseen. Tai sitten autotallin nurkkaan odottamaan ihmettä.



Kysytäänpä uudelleen..

Miksi lyijyakku ei enää ota virtaa vastaan eikä pidä varausta kun se tulee ns. vanhaksi?


Samoin käy ittellesikin..

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Norppa
viitmar
Mitä lyijyakulle tapahtuu, kun se menee ns. vanhaksi eikä pidä / ota vastaan varausta?



Useimmiten se viedään ongelmajätepisteeseen. Tai sitten autotallin nurkkaan odottamaan ihmettä.



Jotkut myös keräävät isomman erän ja myyvät ne raaka-aineeksi.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1572
tietää
Jos siinä on hapot, hanki ylläpitolaturi jolla se pysyy hoitamatta reilassa. Kuivana se säilyisi loputtomiin.

Kun laitoin veneen talvipakettiin, niin kytkin tällaisen akun napoihin. Pitää sitten juhlistaa talvipäivänseisausta ja kevätpäiväntasausta mittaamalla veneen akkujännite. Sitten tiedän, toimiiko idea. Jos ei toimi, niin pitää ajaa traktori viereen ja käyttää jälleen akun lataukseen käynnistyskaapeleita.

Vanha jäärä

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat