Tislattu vesi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen joskus pohtinut varoitusta juoda tislattua vettä...miksi ei puhdistettua vettä voisi juoda?
En ole löytänyt tyhjentävää vastausta asiaan, siis jos voi niin kuinka paljon voi turvallisesti juoda.
Kysymyshän on hypoteettinen, koska kenenkään ei tarvitse juoda tislattua vettä, mutta silti kiinnostaa tieto asiasta.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Minäkin olen joskus miettinyt tuota. Jos se kerran on niin puhdasta, niin miksi ei? En silti ole uskaltanut maistaa.

Vierailija

Lyhyesti: Tislattu vesi ei sisällä elektrolyyttejä elimistön nesteiden
elektrolyyttipitoisuus voi laskea liikaa terveyshaittoja, jopa kuolema sydänlihaksen johtoradan brakaukseen.

Vierailija
Informa
Lyhyesti: Tislattu vesi ei sisällä elektrolyyttejä elimistön nesteiden
elektrolyyttipitoisuus voi laskea liikaa terveyshaittoja, jopa kuolema sydänlihaksen johtoradan brakaukseen.

Jos sulattaa lumesta juomavettä ottaa riskin? Kahvit keitetään usein metsässä sulatetusta lumesta.

Vierailija

Olen käsittänyt, että tislattu vesi vähän niin kuin puhdistaa elimistöä liikaa. Eikä sisällä yhtään suoloja mitä tavallisessa kraanavedessä normaalisti on.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Taitaa sen legendan mukaan mennä niin että osmoosin kautta solut imee niin paljon vettä että ne sanoo poks. Liekö sitten totta vai ei. Ainakaan säännöllisesti tai suuria määriä en itse menisi tislattua vettä juomaan ellei oikeasti ole tarvetta.

Vierailija

Sadevesikin on "tislattua".

On sitä tullut juotua paljonkin, eikä siitä haittaa ole.
Ruoan mukana saa suoloja aivan riittämiin.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005
Q-ball
Sadevesikin on "tislattua".

On sitä tullut juotua paljonkin, eikä siitä haittaa ole.
Ruoan mukana saa suoloja aivan riittämiin.

Sadevesi nyt kerää matkallaan niin paljon paskaa että se on kaukana tislatusta kun se alas sataa.

Vierailija

Joudun autiolle saarelle keskelle valtamerta, jolla ei ole ainoatakaan puuta ja jossa ei sada lainkaan. Lämpötila on jatkuvasti 20 C, kalaa on niin paljon kuin jaksan syödä ja minulla on ikuinen tuli sekä rantaan ajautunut kontillinen pullotettua tislattua vettä (30 000l).

Miten selviän kauiten hengissä?

Vierailija
altitude
Joudun autiolle saarelle keskelle valtamerta, jolla ei ole ainoatakaan puuta ja jossa ei sada lainkaan. Lämpötila on jatkuvasti 20 C, kalaa on niin paljon kuin jaksan syödä ja minulla on ikuinen tuli sekä rantaan ajautunut kontillinen pullotettua tislattua vettä (30 000l).

Miten selviän kauiten hengissä?

Pariviikko voine turvallisesti juoda tislattua vettä mikäli et ole paastolla, eli jos olet kova poika kalastamaan niin homma ok. Lähdet siis tuona kahden viikon periodina "jatkamaan" löytöäsi.
Laitat jokayö kookospähkinöistä kaivertamiisi mukeihin tislattua vettä ja lehti siihen päälle. Yöllä kosteus tiivistyy lehden alapintaan ja jos
ei itekseen valu niin aamulla valutat veden mukiin näin sekoittaen sitä tislatuun veteen. ELI. Ihan yhtä kauan kuin sillä määrällä normaalia vettä.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Tästä muistui mieleen muutama vuosi sitten lukemani eräs "terveen elämän" ohjekirja, nimeä en nyt muista. Siinä nimenomaan kehotettiin juomaan pelkästään tislattua vettä. Oli muutenkin aika omituista lukemista. Esimerkiksi peräruiskeet tuntuivat kirjoittajan mielestä tarpeellisilta melkein kaikissa elämäntilanteissa.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Miten selviän kauiten hengissä?[/quote]

Laitat jokayö kookospähkinöistä kaivertamiisi mukeihin tislattua vettä ja lehti siihen päälle. Yöllä kosteus tiivistyy lehden alapintaan ja jos
ei itekseen valu niin aamulla valutat veden mukiin näin sekoittaen sitä tislatuun veteen. ELI. Ihan yhtä kauan kuin sillä määrällä normaalia vettä.[/quote]

Mistä minä niitä kookospähkinöitä ja lehtiä saan saarella, jossa ei ole yhtään puuta ja miten se vesi tiivistyy tasaisessa 20C lämpötilassa?

Mutta missähän suhteessa valtameren vettä pitää lisätä tislattuun.

Vierailija

Muistaakseni elintarvikekemian assari sanoi muutama vuosi sitten labroissa, että tislattu vesi laimentaa solujen ulkopuolella olevaa nestettä, jonka seurauksena osmoosi toimii soluissa väärään suuntaan ja suolat lähtevät ulos solusta. Kuolema todennäköisesti tulee sitten kun natrium-kaliumpumpun häiriöt aiheuttavat sydänlihaksen värinän. Ennen sitä tulee kyllä kovia kramppeja muualle kehoon.

Pieninä määrinä tislatusta vedestä ei siis ole ongelmaa, kunhan suolatasapaino on kohdallaan. Olen sitä käyttänyt esim. viskin blandaukseen, koska se ei tuo ainakaan häiritseviä lisämakuja. Useat ulkomaiset vahvat alkoholijuomat tehdään lisäämällä tislattua vettä pullotusvaiheessa vahvan alkoholin sekaan. Johtunee varmaan valmistuspaikkakunnan veden laadusta, sillä esim. Suomessa vesijohtovesi on yleensä tarpeeksi puhdasta sellaisenaan.

Merisuola on kyllä mainitsemassasi tilanteessa ihan hyvä vaihtoehto, mutta pelkkä sekaruokavaliokin tuo tarpeelliset kaliumit, natriumit, magnesiumit ym. kehoosi, jos siinä on tarpeeksi lihaa tai kalaa.

Luultavasi 70-kiloinen ihminen voisi kuolla jo 8-10 tavallisen vesilitran juomiseen, jos neste ei poistu kehosta. En kyllä tiedä kenenkään siinä onnistuneen. Itsekin kokeilin nuorena poikana, kuinka paljon vettä pystyy juomaan urinoimatta. En päässyt kuin vajaaseen neljään litraan. Veikkaisin, että tuollaisessa yrityksessä rakko alkaa toimia lopulta itsestään ja silloinhan neste poistuu. Onneksi minulla oli vessa lähellä, vaikka kiire tulikin.

Lopuksi vanha vitsi: Mitä kemistille opetetaan ensimmäiseksi? Kaikki mikä on pullossa ei ole juotavaa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
altitude
Olen joskus pohtinut varoitusta juoda tislattua vettä...miksi ei puhdistettua vettä voisi juoda?
En ole löytänyt tyhjentävää vastausta asiaan, siis jos voi niin kuinka paljon voi turvallisesti juoda.
Kysymyshän on hypoteettinen, koska kenenkään ei tarvitse juoda tislattua vettä, mutta silti kiinnostaa tieto asiasta.

Ålä nyt helvetissä mene juomaan tislattua vettä kovin paljon. Tietääkseni jo 300 l vuorokaudessa jo tappaa tavallisen tyypin.

Edit: Huomaat sopivan määrän, kun olet kuralla, sittenkin vielä kannattaa ottaa, ettet kuivu, jos ihan lörönä tulee.

Lierikki Riikonen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat