Seuraa 
Viestejä2645

Olen kuullut mielipiteitä sekä puolesta että vastaan aiheesta: Onko ihmisellä sielu?
Omasta mielestäni on koska on järkevää ajatella että sielu on se mikä saa aikaan elossa pysymisen kroppamme sisällä. Onhan moni ihminen kuollut ja herännyt pitkänkin kuoleman jälkeen takaisin henkiin.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Sivut

Kommentit (174)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
deep'n'dark
Olen kuullut mielipiteitä sekä puolesta että vastaan aiheesta: Onko ihmisellä sielu?
Omasta mielestäni on koska on järkevää ajatella että sielu on se mikä saa aikaan elossa pysymisen kroppamme sisällä. Onhan moni ihminen kuollut ja herännyt pitkänkin kuoleman jälkeen takaisin henkiin.

Ihmisellä on sielu. Muuten ei ole selitettävissä se, miksi ihmiset tappaa toisiaan hymyhuulin, tai haluavat aiheuttaa lähimmäiselleen maksimaalista vahinkoa ja kärsimystä. Tämän piirteen ihmisen käyttäytymisen evoluutiossa on saanut aikaan termi "sielu".

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

ihmisellä on sielu, silmät ovat sielun peili. kun ruumis kuolee sielu jatkaa matkaa. ikuisia olentoja olemme.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
työntäjä
Seuraa 
Viestejä121
Omasta mielestäni on koska on järkevää ajatella että sielu on se mikä saa aikaan elossa pysymisen kroppamme sisällä.

Ei elintoiminnot millään sielulla pyöri, se on kompleksinen kemiabiologinen järjestelmä joka pitää homman pyörimässä.

Kysymystä sielun olemassaolosta kannattaa lähestyä miettimällä mitä maailmankaikkeuden ulkopuolella on.
Jos uskoo että siellä ei ole mitään, ei siellä voi olla sieluakaan.
Jos uskoo että siellä on jotain, voi siellä lymytä sielukin.
Kun ajattelee tietokonesimulaatiota ja tekoälyn ja ihmispelaajien yhdistelmiä, tekoälyllä ei ole ulkopuolista sielua, mutta pelaajien hahmoilla on, se pelaaja. Samalla tavoin olisi mahdollista maailmankaikkeuden ulkopuolelta "sielun" kytkeytyä "hahmoon". Tämän mahdollisuuden voisi poissulkea vain ymmärtämällä täysin kvanttitason fysiikan aivojen ja hermoston toiminnalle .

Ihminen kuitenkin muuttuu ajan myötä aikalailla, jos sielu olisi ikuinen ja muuttumaton pysyisi ihmisetkin elämänsä ajan samanlaisina, tai sielua ei ole, tai sitten joidenkin ihmisten sielu vaihtaa pelihahmoa keskenkaiken

Muutenkin pitää ihmistä ajatella koko elinkaaren integraationa joka tekee koko jutusta hieman monimutkaisempaa.

Vastaus on siis: ehkä, ehkäpä kuitenkaan ei.

Määrittele sielu. Tietoisuus? Juu, kyllä minulla on tietoisuus, mutta selittäisin sen enemmänkin aistieni summana joista muistini on yksi iso osa.

Mouho
Seuraa 
Viestejä2673
ambulo
Mouho
Ei ole.

No mutta äläs nyt, riippuu mitä sielulla tarkoitetaan.

Niin, no jospa joku nyt vaikka määrittelisi "sielun", josta tässä ketjussa keskustellaan?

Se, mitä minä olen käsittänyt ihmisten yleensä tarkoittavan puhuessaan sielusta, on jotakin sellaista, jota ei todellisuudessa ole olemassa.

*Enää et ole Se, mikä alkoi lukea tätä virkettä.
.....................enkä minäkään ole oikeasti Mouho.

Mouho
ambulo
Mouho
Ei ole.

No mutta äläs nyt, riippuu mitä sielulla tarkoitetaan.

Niin, no jospa joku nyt vaikka määrittelisi "sielun", josta tässä ketjussa keskustellaan?

Se, mitä minä olen käsittänyt ihmisten yleensä tarkoittavan puhuessaan sielusta, on jotakin sellaista, jota ei todellisuudessa ole olemassa.

Se on vaikeaa jos on vain sana... ilman perusteluja.
Jumalakin voi olla olemassa, riippuu mitä sillä tarkoitetaan..

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
työntäjä
Ihminen kuitenkin muuttuu ajan myötä aikalailla, jos sielu olisi ikuinen ja muuttumaton pysyisi ihmisetkin elämänsä ajan samanlaisina, tai sielua ei ole, tai sitten joidenkin ihmisten sielu vaihtaa pelihahmoa keskenkaiken
miksi ikuinen olisi muuttumaton? sitten on myös vanhoja ja nuoria sieluja, jotka sekoittavat pakkaa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

deep'n'dark
Minusta tietoisuus vaatii sielun - en usko että minun aivot, silmät, korvat jne. ovat teknieseti itsenäisesti tomivia.

Kävisikö monien miljoonien vuodessa kehitelty huippu teknologiaa sisältävä super tietokone, eli aivot?

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
ambulo
deep'n'dark
Minusta tietoisuus vaatii sielun - en usko että minun aivot, silmät, korvat jne. ovat teknieseti itsenäisesti tomivia.

Kävisikö monien miljoonien vuodessa kehitelty huippu teknologiaa sisältävä super tietokone, eli aivot?

Koska aivot ovat kehittyneet evoluutioteorian taustalla itse niin on vaikeaa käsittää että semmoiset kehityy itse tyhjästä. Aivojen materiaalit ovat aika outoja tomiakseen supertietokoneina. Kunhan mietin vaan.

deep'n'dark

Itse rinnastan sielun kokijaan. Jokainen meistä on ainutlaatuinen kokija, näkökulma todellisuuteen/maailmaan. Persoona, psyyke jne. voivat muuttua, mutta tämä kokija, subjektiivinen näkökulma säilyy ainakin kuolemaan asti. Kuka tosin edes tietää tapahtuuko kokijan kuolemaa/häviämistä, vai jatkaako kokija aina olemistaan (ikuinen sielu/kvanttikuolemattomuus). Onko kuolema vain tapa poistaa muita historiapiiristämme?

deep'n'dark
ambulo
deep'n'dark

Koska aivot ovat kehittyneet evoluutioteorian taustalla itse niin on vaikeaa käsittää että semmoiset kehityy itse tyhjästä. Aivojen materiaalit ovat aika outoja tomiakseen supertietokoneina. Kunhan mietin vaan.

Koska et osaa ymmärtää/selittää jotain luot itsellesi oman totuuden?

deepndark
Seuraa 
Viestejä2645
ambulo

Koska et osaa ymmärtää/selittää jotain luot itsellesi oman totuuden?

Moni "luulee" osavansa muttei todellisuudessa tiedä itekkään. Sen oon huomannut. He luulee että jonkin asian ymmärtäminen vaatii hienoja sanoja ja sen tajuaminen korkean IQ'n. Jos osaat selittää että miksi meillä ei ole sielua niin voisin yrittää ymmärtää sinua.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat