Seuraa 
Viestejä111

Ottakaamme esimerkiksi Illuusio teorioineen. Ketju oli aluksi hupaisa, sitten ärsyttävä. Kun Illuusio esitti kuun sisältävän neutronitähden, se muuttui säälittäväksi. Mitä musertavimmiksi tieteelliset vasta-argumentit muuttuvat, sitä syvemmälle Illuusio kaivautuu poteroonsa. Nyt ketju vaikuttaa ainostaan surulliselta.

Illuusio ei ole yksin. Ainakin minä olen ollut tilanteessa, jossa olen sinnikkäästi puolustanut mielipidettäni, kunnes on tullut hetki, jolloin olen väistämättömän edessä joutunut peräytymään. Miksi se on niin vaikeaa? Pelkäämmekö mekin täysikasvuiset ihmiset, kasvojen menettämistä? Mitä seuraa, jos menetämme ne?

,

Sivut

Kommentit (30)

Follet
Seuraa 
Viestejä111

Noloa?
Viimevuotinen maailmanlopun ennustaja veikkasi Jeesuksen toisen tulemisen ajankohdan väärin sen jälkeen, kun hänen opetuslapsensa olivat jo luopuneet omaisuudestaan. Hänen mieleensä ei juolahtanut muuta kuin jatkaa väärässäoloaan ennustamalla uuden päivämäärän, joka sekin on jo mennyt.

,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Follet
Ottakaamme esimerkiksi Illuusio teorioineen. Ketju oli aluksi hupaisa, sitten ärsyttävä. Kun Illuusio esitti kuun sisältävän neutronitähden, se muuttui säälittäväksi. Mitä musertavimmiksi tieteelliset vasta-argumentit muuttuvat, sitä syvemmälle Illuusio kaivautuu poteroonsa. Nyt ketju vaikuttaa ainostaan surulliselta.

Illuusio ei ole yksin. Ainakin minä olen ollut tilanteessa, jossa olen sinnikkäästi puolustanut mielipidettäni, kunnes on tullut hetki, jolloin olen väistämättömän edessä joutunut peräytymään. Miksi se on niin vaikeaa? Pelkäämmekö mekin täysikasvuiset ihmiset, kasvojen menettämistä? Mitä seuraa, jos menetämme ne?

Miksi pitää peräytyä? Vaikka kaikki vastustaisivat, pidä vaan oma pääsi.

Follet
Seuraa 
Viestejä111

Jos kyse on vakaumuksesta, peräytymiseen ei olekkaan syytä. Esimerkiksi lukemattomissa uskonnollisia kysymyksiä käsitelleissä ketjuissa kukaan ei nähdäkseni ole peräytyny tuumaakaan. Sekä ateistit että uskovaiset pitävät päänsä ja puolustavat näkemyksiään omista lähtökohdistaan.

Mutta jopa eräs poliitikko - muutoin kyllä täysin erehtymätön - joutui muuttamaan mielensä yön yli nukuttuaan.

,

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323
antimateria

Silloin, kun kyse on mielipiteistä, oman pään pitäminen voi olla perusteltua ja kunnoitettavaa. Mutta jos on tullut väittäneeksi jotain faktaa vääräksi ja se on osoitettu, niin silloin tekee itsestään uhmaikäisen pikkukakaran jatkaessaan turhaa kitinää.

Neutroni
antimateria

Silloin, kun kyse on mielipiteistä, oman pään pitäminen voi olla perusteltua ja kunnoitettavaa. Mutta jos on tullut väittäneeksi jotain faktaa vääräksi ja se on osoitettu, niin silloin tekee itsestään uhmaikäisen pikkukakaran jatkaessaan turhaa kitinää.

Joo, silloin olisi asiallista perääntyä, jos väite on aukottomasti todistettu perättömäksi.

Nimimerkeillä kirjoittavat voivat kiusallaan pitää päänsä eivätkä myönny tosiasioiden edessä. He ovat vain trolleja.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46060
Follet

Mielestäni ongelma on siinä että uskomme tiukasti ns. omiin ajatuksiimme, luulemme niitä aina loogisiksi, järkeviksi ja linkitämme itsemme niihin esiin pullahtaviin ajatuksiin ja silloin sotkemme myös egon mukaan joka ei kirveelläkään myönnä olevansa väärässä.

Tämä vamma löytyy meistä jokaisesta, jos sitä ei tunnista itse ollenkaan tilanne saattaa olla ulkopuolisen silmin katsottuna vähintäänkin tragikoominen.

Mielestäni tämä on eräänlaista itsen sokeutta.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46060
DedMoroz
CE-hyväksytty
Se on vaan niin noloa.

Eikös * tyhmyys ole vielä nolompaa.

edit: *lukutaitoisen

Kysy siltä joka sen nolouden tunteen luo. Kysy miksi nolottaa, väitän että et saa itseltä siihen kunnon vastausta.

Voin toki olla väärässäkin

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46060
antimateria
Follet

Miksi pitää oma pää ja miten sen pään voi pitää? Peräytyä, mielikuvilla ja symboleilla kinastelua, miten voit peräytyä?

"Jos et tee mitään, mikään ei mene väärin"

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Se riippuu kai vähän siitäkin että millä tavalla on omaa asiaansa ajanut. Ja kuinka pitkään. Kuinka pitkälti oma elämä pohjautuu niille asioille joissa on erehtynyt. Jos on kymmenen vuotta ollut jotakin mieltä ja toiminut sen mukaisesti elämässään niin voi se olla vähän karvasta yhtäkkiä kääntää kelkkaa. Varsinkin jos on mielipidettään totuutena kaikille julistanut jne. Tulee mieleen ravitsemussuositukset ja nää.

Joskus se tosiaan vaan on suhteellisen kiusallista jo pelkästään itse tajuta että on väärässä, tai ainakin huomata ettei välttämättä olekaan oikeassa. Joskus ne vastapuolen ihmiset sattuvat vituttamaan niin paljon että vaikka tietäisikin erehtyneensä niin sitä ei koskaan pysty heille myöntämään, ihan vaan koska se tuntuisi niin hemmetin alentavalta. Jotenkin siinä myisi sielunsa tai siltä se tuntuisi. Ehkä tärkeintä onkin myöntää näitä erehdyksiään itselleen koska se kasvattaa. Jos on oikealla asenteella keskustelemassa niin pitäisi se onnistua myöntämään myös kanssaihmisille, se osoittaa kunnioitusta ja on kohteliasta.

くそっ!

Follet

Mitä on "kasvojen menettäminen" oikeasti? Sinua kunnioitetaan enemmän, jos peräydyt oikeista syistä. Jos pidät kiinni väärästä faktasta, sinua ei enää oteta vakavasti ja silloin olosi ei kyllä ole yhtään hyvä.. Fiksumpaa peräytyä rohkeasti ja pää pystyssä

---
Seuraa 
Viestejä3561
CE-hyväksytty
Se on vaan niin noloa.

Etenkään ei kannata ruveta väittelemään idioottien kanssa, he eivät koskaan opi omasta oikeassa olemisestaan mitään. Hetkinen, kuulostaa ihan..

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat