Seuraa 
Viestejä2144

Jokainen meditaatiota pidempään harjoittanut tietää omasta kokemuksestaan meditaation olevan hyödyllistä tajunnantiloille ja mentaalisille kyvyille / elämälle. Minkään tutkimuksen ei tietenkään tarvitse tätä hänelle enää kertoa. Myös moderni aivotutkimus&psykologia on havainnut meditaation hyödyt (korrelaatit ilmiölle ovat objektiivisesti todennettuja):

Meditaatio lisää aivojen valkoista ja harmaata aivomassaa ja yhteyksiä aivoalueiden välillä, sekä ehkäisee aivojen kutistumista iän mukana:

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 091940.htm

Meditaatio lisää aivokuoren poimuttumista, millä on myönteisiä vaikutuksia informaation prosessoinnille, päätöksenteolle, muistille, jne.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 170647.htm

Tämä artikkeli puolestaan listaa oman tutkimuksensa lisäksi useita kymmeniä muita tutkimuksia, joista linkkejä seuraamalla useimpien kohdalla pääsee etenemään ainakin tiivistelmiin saakka. Esim:

Meditation training is associated with better performance on a wide range of prefrontally mediated attention tasks (Valentine and Sweet, 1999; Wenk-Sormaz, 2005; Brefczynski-Lewis et al., 2007; Chan and Woollacott, 2007; Jha et al., 2007; Pagnoni and Cekic, 2007; Slagter et al., 2007; Srinivasan and Baijal, 2007; Tang et al., 2007; Chambers et al., 2008; Bushell, 2009; Lutz et al., 2009; Goldin and Gross, 2010),

with increased activity in the (lateral) PFC (Herzog et al., 1990; Jevning et al., 1996; Khushu et al., 2000; Lazar et al., 2000; Baerentsen et al., 2001; Newberg et al., 2001; Ritskes et al., 2003; Brefczynski-Lewis et al., 2007; Creswell et al., 2007; Farb et al., 2007, 2010; Holzel et al., 2007),

larger frontal gray matter volumes (Lazar et al., 2005; Pagnoni and Cekic, 2007; Hölzel et al., 2008; Luders et al., 2009),

and decreased levels of negative affect, anxiety, and depression (Kabat-Zinn et al., 1992; Shapiro et al., 1998; Speca et al., 2000; Grossman et al., 2004; Allen et al., 2006; Jain et al., 2007; Kenny and Williams, 2007; Kuyken et al., 2008; Witek-Janusek et al., 2008).

Meditation training is associated with greater PFC inhibition of the amygdala (Brefczynski-Lewis et al., 2007; Creswell et al., 2007; Farb et al., 2007; Goldin and Gross, 2010; Hölzel et al., 2010; Way et al., 2010),

less emotional reactivity (Britton et al., in press)

and decreased sympathetic hyperarousal (Sudsuang et al., 1991; MacLean et al., 1994; Carlson et al., 2007; Britton et al., 2010).

Sivut

Kommentit (56)

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
jussipussi
Mitä sen "vastakohta" tekee, jatkuva mielen kautta menneisyydessä ja tulevaisuudessa reuhtominen ?



Esimerkiksi lisää rauhattomuutta ja stressiä, ja sitä kautta lyhentää myös ikää. Tässä tutkimuksessa, jonka eräs tekijä on v. 2009 Nobel-palkinnon saaja Elizabeth Blackburn, todetaan meditaation myönteiset vaikutukset telomeereihin.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... edMessage=

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meditaatiolla on itselleni ollut valtava apu kivun lievityksessä, stressitaso alentunut ja sen lähestyessä pystyy 'ajatuksellisesti' livittämään/ komensoimaan/ poistamaan aikomukset.
Mieli/ keho pysyy rauhallisena/ tasapainoisena sekä jotakuinkin energisenä.

Toki sillä on kääntöpuolensa myöskin. Näissä kanssakulkijoissa se saa ärsyynnysregtion rauhallisuudesta ja on henkilöitä, jotka sitten 'työkseen' tekevät kaikensa , jotta saa kiukkukapasiteettia nostettua. Muitakin tekijöitä löytyy, jos niitä haluaa/ tahtoo etsiä.

Kaikki lähtee itsestä ja kuinka sitten mihinkin suhtautuu.

Meditaatio tai yleensä itseensä keskittyminen olisi hyvä tuoda työyhteisöihin. Ja miksi: lisää työtehoa, ymmätämystä kohdata työssä kohdattavia ihmisiä sekä asoita.

T: meditaation puolesta puhuja.

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
Vaaka63
Meditaatiolla on itselleni ollut valtava apu kivun lievityksessä, stressitaso alentunut ja sen lähestyessä pystyy 'ajatuksellisesti' livittämään/ komensoimaan/ poistamaan aikomukset.
Mieli/ keho pysyy rauhallisena/ tasapainoisena sekä jotakuinkin energisenä.

Toki sillä on kääntöpuolensa myöskin. Näissä kanssakulkijoissa se saa ärsyynnysregtion rauhallisuudesta ja on henkilöitä, jotka sitten 'työkseen' tekevät kaikensa , jotta saa kiukkukapasiteettia nostettua. Muitakin tekijöitä löytyy, jos niitä haluaa/ tahtoo etsiä.

Kaikki lähtee itsestä ja kuinka sitten mihinkin suhtautuu.

Meditaatio tai yleensä itseensä keskittyminen olisi hyvä tuoda työyhteisöihin. Ja miksi: lisää työtehoa, ymmätämystä kohdata työssä kohdattavia ihmisiä sekä asoita.

T: meditaation puolesta puhuja.




Tulokset kroonisen kivun lievityksessä ovat tämän tutkimuksen mukaan melkoiset: kymmenessä viikossa yli puolella tutkimukseen osallistuneista kipu oli laskenut alle puoleen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... ch=7042457

Stressin lisäksi meditaation on todettu tehokkaasti poistavan yleistä ahdistusta ja paniikkihäiriötä.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... ch=1609875

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Vaaka63
Meditaatiolla on itselleni ollut valtava apu kivun lievityksessä, stressitaso alentunut ja sen lähestyessä pystyy 'ajatuksellisesti' livittämään/ komensoimaan/ poistamaan aikomukset.
Mieli/ keho pysyy rauhallisena/ tasapainoisena sekä jotakuinkin energisenä.

Toki sillä on kääntöpuolensa myöskin. Näissä kanssakulkijoissa se saa ärsyynnysregtion rauhallisuudesta ja on henkilöitä, jotka sitten 'työkseen' tekevät kaikensa , jotta saa kiukkukapasiteettia nostettua. Muitakin tekijöitä löytyy, jos niitä haluaa/ tahtoo etsiä.

Kaikki lähtee itsestä ja kuinka sitten mihinkin suhtautuu.

Meditaatio tai yleensä itseensä keskittyminen olisi hyvä tuoda työyhteisöihin. Ja miksi: lisää työtehoa, ymmätämystä kohdata työssä kohdattavia ihmisiä sekä asoita.

T: meditaation puolesta puhuja.




Zen Meditation: Thicker Brains Fend Off Pain



"Through training, Zen meditators appear to thicken certain areas of their cortex and this appears to be underlie their lower sensitivity to pain," says lead author Joshua A. Grant, a doctoral student in the Université de Montréal Department of Physiology and Institut universitaire de gériatrie de Montréal. "We found a relationship between cortical thickness and pain sensitivity, which supports our previous study on how Zen meditation regulates pain."



http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 103357.htm

Meditation Reduces the Emotional Impact of Pain, Study Finds



ScienceDaily (June 2, 2010) — People who meditate regularly find pain less unpleasant because their brains anticipate the pain less, a new study has found.



He said: "The results of the study confirm how we suspected meditation might affect the brain. Meditation trains the brain to be more present-focused and therefore to spend less time anticipating future negative events. This may be why meditation is effective at reducing the recurrence of depression, which makes chronic pain considerably worse."



http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 091315.htm

Kirjekuori
Jokainen meditaatiota pidempään harjoittanut tietää omasta kokemuksestaan meditaation olevan hyödyllistä tajunnantiloille ja mentaalisille kyvyille / elämälle. Minkään tutkimuksen ei tietenkään tarvitse tätä hänelle enää kertoa. Myös moderni aivotutkimus&psykologia on havainnut meditaation hyödyt (korrelaatit ilmiölle ovat objektiivisesti todennettuja):



Meditaatio tuskin toimii muilla kuin sen taitavilla ihmisillä. Menetelmän perusteiden opettelu voi viedä aikaa kuukausia, joten mitään akuutteja kiputiloja sillä tuskin voi keneltäkään hoitaa. Luultavasti päiväunien nukkuminen vaikuttaa yhtä positiivisesti immuniteettiin ja keskittymiskykyyn, ja tuo vähän samanlaisia hyötyjä kuin meditaatio. Elämänhallinnan kannalta meditaatio on ehkä parempi vaihtoehto kuin särkylääkkeiden tai piristeiden kuluttaminen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Shriek

Meditaatio tuskin toimii muilla kuin sen taitavilla ihmisillä.



Selitätkö mitä taitoja ns meditaatio vaatii ja miten niitä voi opetella ja miksi ne kestäisi kauan oppia?

Väitän ettei meditaatiota voi oppia sanan varsinaisessa merkityksessä kun siinä ei tehdä mitään.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Vaaka63

Toki sillä on kääntöpuolensa myöskin. Näissä kanssakulkijoissa se saa ärsyynnysregtion rauhallisuudesta



Tämä on mielenkiintoinen; tuohon kontrastina henkilöt joilla on "meemmejä pää täynnä" ja koheltavat kuin riivattuna?

Tulee mieleen CG Jungin matkat olikohan joku alkuasukasheimo ja olivat ihmeissään kun näkivät "valkoisia" ensimmäistä kerta, jonkun ajan päästä kysyivät kainosti että onko kaikki jonkun pahan hengen riivaamia kun eivat osaa olla ollenkaan rauhassa paikallaan?

jussipussi
Väitän ettei meditaatiota voi oppia sanan varsinaisessa merkityksessä kun siinä ei tehdä mitään.



Siis haluat sanoa, että sinä et tekisi meditaatiossa mitään tai sinä et tee sillä yhtään mitään. Näin asia varmasti onkin.

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
Shriek
Kirjekuori
Jokainen meditaatiota pidempään harjoittanut tietää omasta kokemuksestaan meditaation olevan hyödyllistä tajunnantiloille ja mentaalisille kyvyille / elämälle. Minkään tutkimuksen ei tietenkään tarvitse tätä hänelle enää kertoa. Myös moderni aivotutkimus&psykologia on havainnut meditaation hyödyt (korrelaatit ilmiölle ovat objektiivisesti todennettuja):



Meditaatio tuskin toimii muilla kuin sen taitavilla ihmisillä. Menetelmän perusteiden opettelu voi viedä aikaa kuukausia, joten mitään akuutteja kiputiloja sillä tuskin voi keneltäkään hoitaa. Luultavasti päiväunien nukkuminen vaikuttaa yhtä positiivisesti immuniteettiin ja keskittymiskykyyn, ja tuo vähän samanlaisia hyötyjä kuin meditaatio. Elämänhallinnan kannalta meditaatio on ehkä parempi vaihtoehto kuin särkylääkkeiden tai piristeiden kuluttaminen.



Tähän voin vastata vain omalla kokemuksellani siitä, kuinka meditaatio ja päiväunoset vaikuttavat aivan eri tavalla. Toki väsyneenä voi olla tarpeen ottaa torkut, mutta eivät päikkärit esim rauhallisuutta tai muita psykologisia hyötyjä lisää samaan tapaan kuin meditaatio.

Sophia jo vastasikin aloittamisen helppouteen. Alkuvaikeudet ja oikea suhtautumistapa niihin on siinä videossa hyvin kuvattu.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Kirjekuori
Tähän voin vastata vain omalla kokemuksellani siitä, kuinka meditaatio ja päiväunoset vaikuttavat aivan eri tavalla. Toki väsyneenä voi olla tarpeen ottaa torkut, mutta eivät päikkärit esim rauhallisuutta tai muita psykologisia hyötyjä lisää samaan tapaan kuin meditaatio.

Niin, torkuthan on vain sitä että menee tajuttomaksi ja sitten herää levänneenä mutta vähän tokkurassa. Meditaation aikana sen sijaan ollaan hereillä ja nautitaan joka sekunnista; syvä meditaatio tuntuu minuuttikaupalla jatkuvalta orgasmilta, tosin ei yhtä voimakkaalta. Sen jälkeen olo on hyvin kevyt ja energinen, ja kaiken näkee selkeästi. Tuntuu että sellaisesta on enemmän hyötyä kuin pelkästä unesta. Itselläni tosin kesti muutama viikko ennenkuin opin vaipumaan niin syvään meditaatioon.

Kirjekuori
Seuraa 
Viestejä2144
Sophia
Tässä on aika kiva meditaatiovinkki. Englanniksi tosin.
http://www.youtube.com/watch?v=F6eFFCi1 ... ture=share

Meditointiharjoituksilla oppii tahdonalaisesti säätelemään verenpainetta ja pulssiaan. Joissain tiedekeskuksissa oon leikkiny semmoisilla apparaateilla. Kivoja, saataispa sellainen Heurekaankin!




Meditaation myötä voi tahdonalaisesti oppia myös esim kesken syömisen olemaan erittämättä sylkeä, vaikka suussa on ruokaa. Ei sellaisesta tietysti mitään hyötyä ole, mutta onpa jännää havaita sellaisenkin olevan mahdollista! Samoin äkillisen "sattuu!"-kivun voi aivan eri lailla sivuuttaa, yms.

Tuosta videosta vielä. Meditaatiotekniikoita on suunnilleen yhtä paljon kuin meditaation harjoittajiakin. Muuten on helppoa yhtyä kaikkeen mitä videossa sanottiin, mutta en kyllä näe syytä, miksi meditaatiokerta tulisi rajoittaa yhteen minuuttiin. Alussa yksi minuutti on ok, mutta kyllä sitä pituutta voi lisätä sitä mukaa kuin hyvältä tuntuu. Henkilöstä riippuen jossakin 20 minuutin tietämillä sitten on sellainen paikka, jossa meditaatio muuttaa luonnettaan oleellisesti.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46205
Shriek
jussipussi
Väitän ettei meditaatiota voi oppia sanan varsinaisessa merkityksessä kun siinä ei tehdä mitään.



Siis haluat sanoa, että sinä et tekisi meditaatiossa mitään tai sinä et tee sillä yhtään mitään. Näin asia varmasti onkin.



Tässä ajatusprosessi on hyvä; minä uskoo siihen mitä prosessi ajattelee/päättelee. Tiedät olevasi oikeassa vaikket tiedäkkään. Siksi harvoin opimme mitään todella uutta, 99% on samojen ajatusprosessien jankutusta ja toistoa, väittäisin

Ainut pyrkimys/oppi on että pyrkii pois ajattelun kautta ehdollistumisista, eilisestä, huomisesta. Eli kysymys miten oppii tekemään "ei mitään" ajattelullisesti on paradoksaalinen, ns normaalitermein. Kysymys jää miten nämä fyysiset postiiviset muutokset tapahtuu aivoissa kun "ei tee mitään aivoilla"? Vastaus piilee siellä pois jättämisessä...

Antaa "kehon" olla mitä se on ihan itsekseen ajatusten sitä häiritsemättä, se tietää mitä tehdä "ollakseen olemassa" sinun sitä ajattelematta, ehdollistamatta.

Kirjekuori
Tähän voin vastata vain omalla kokemuksellani siitä, kuinka meditaatio ja päiväunoset vaikuttavat aivan eri tavalla. Toki väsyneenä voi olla tarpeen ottaa torkut, mutta eivät päikkärit esim rauhallisuutta tai muita psykologisia hyötyjä lisää samaan tapaan kuin meditaatio.

Sophia jo vastasikin aloittamisen helppouteen. Alkuvaikeudet ja oikea suhtautumistapa niihin on siinä videossa hyvin kuvattu.




Osalle on helppoa, osalle ei. Osa porukasta tykkää hankkia esimerkiksi liikunnan tuomat terveysedut zumbaamalla, osa ei. Minä en vaihtaisi päikkäreitä meditaation sen takia, että näen meditaation koostuvan erilaisista psykologisista ilmiöistä. Kyse on vähän samasta asiasta kuin se, jos haluaisin koota tietokoneen itse valitsemistani komponenteista, valmiin paketin ostamisen sijasta. Elämänhallintaa ja mieleterveyttä ylläpitäviä keinoja on monia. Harvemmin millään noista keinoista yksinään on sellainen tieteellinen näyttö takana, että se olisi ylitse muiden. Harvemmin mikään yksi keino on sellainen, että sopisi kaikille elämäntilanteesta riippumatta. En kuitenkaan väitä, että ei kannata edes kokeilla. Jos hyvä tilaisuus tulee, niin mikä ettei.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat