Luotiliivit ja muut "sirpalesuojat"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkälaisia rakenteita on luotiliiveissä ja esim. ajoneuvoon kiinnitettävissä lisäpanssaroinneissa. Luotiliivit ovat ainakin käsittääkseni eri kerroksista koostuneita. Mitkä on eri kerrosten merkitykset ja kerroksissa käytettävät materiaalit?

Ovatko ajoneuvoissa käytettävät lisäpanssaroinnit aina puhdasta terästä, vai käytetäänkö niissä jotain komposiittimateriaaleja? Jos ei, niin mikä estäisi käyttämästä?

Kommentit (5)

Vierailija

eiköhän ne liivit ole kevlaria ja panssarit ovat suurimmaksi osaksi metallia johtuen helposta korjattavuudesta

Vierailija

RISTIKKÄIN LAITETTUJA KEVLAR-KUITUKERROKSIA NÄKYY
OLEVAN BUSHMANIN OMISSA KEVEISSÄ "SATURDAY NIGHT" LIIVEISSÄ,
SIIS NIISSÄ FRAKIN KANSSA KÄYTETTÄVISSÄ.

RYNNÄRIN KESTÄVISSÄ ON KAI LISÄNÄ KERAMIIKKALEVYJÄ ( ? ).

AUTOJEN PANSSAREISTA TUSKIN KERTOVAT VAIKKA KYSYISIKIN !

( OMIEN LIIVIEN HANKINTA TULI AJANKOHTAISEKSI KUN "BUSHMAN"
KERRAN NÄYTTI PITKÄÄ NENÄÄ MP-JENGILÄISILLE )

Vierailija

Normaalit luotiliivit koostuvat keraamisista panssareista jotka ovat kertakäyttöisiä, elikkä levy liivin sisään. Painaa kohtalaisen paljon. Sitten on kevlarit jotka ovat kerroksia kevlar kangasta. Sirpaleliivit ovat myös kerrosrakennettu.

Sitten on ajoneuvopanssarit jotka voivat olla ihan normaalia homogeenistä panssariterästä tai se on eri kerroksista koottu aktiivinen panssari. (nimestä en ole varma) On panssaria jonka välissä on ilmaa, jolloin panssariläpäisevän ohjuksen sula kärki leviää eikä läpäise yhtä paljon. Käytännössä panssarien sisään voi laittaa vähän mitä tahansa, hiekkaa, keraamia... kaikennäköistä. Kuitenkin idea on sama, muuttaa panssariläpäisevän ohjuksen tai ammuksen suuntaa panssarin sisällä tai hajoittaa sitä jolloin läpäisykyky vähenee huomattavasti. On myös räjähtäviä panssareita joihin osuessaan räjähtävät ulospäin, taas vähentäen ammuksen läpäisykykyä.

Räjähtävät- ja keraamisetpanssarit näyttävät tiiliskiviltä. Tosin kuin normaalit panssarit ovat perus levyn näköisiä ulospäin. Ajoneuvoissa kuitenkin muoto on tärkeämpi panssarointi. Esimerkiksi bmb-1 on kevyesti panssaroitu, siitä pääsee takaovista läpi ITKK:lla. Mutta se on edestä niin kalteva että ammukset kimpoavat siitä pois eivätkä pure.

Tähän voi kertoo jutun jonka kuulin meidän skapparilta. Oli rovalla taisteluammunnoissa Leopard2:n johtajana. Mukana oli 3 leopardii 2a4 ja 3 bmb-1. Oli kuitenki älyttömän sumusta eikä eteenpäin nähnyt oikeen kunnolla, ammunnan johtajat oli sanonu että maalit on kahen punasen valon välissä. No ajoivat siinä asemiin ja leopardin lämppärillä tottakai näkee eteempäin mutta kun bmb-1 ei semmosia ylellisyyksiä ole niin olivat luulleet Leopardin perällä olevia jarruvaloja maalivaloiksi ja paukuttaneet sarjalla siihen sitte. Oli kuulemma ollut vähän jännäkakka housuissa kun takaovessa rupes kolisemaan. Onneks Leopardin panssari kestää helposti 30mm mykän kudin, oli kuulemma vaan maalit lähteny irti. Tuli aikanopeasti kuitenki "tuli seis!"

Vierailija
ankero
Normaalit luotiliivit koostuvat keraamisista panssareista jotka ovat kertakäyttöisiä, elikkä levy liivin sisään. Painaa kohtalaisen paljon. Sitten on kevlarit jotka ovat kerroksia kevlar kangasta. Sirpaleliivit ovat myös kerrosrakennettu.

Kevlar-kangas on kyllä luodinkestävää, mutta ongelmana on sen taipuisuus, eli vaikka luoti ei menekään kevlarista läpi, niin osuma voi silti olla tappava. Tämän vuoksi luotiliiveissä on hyvä olla kevlarin lisäksi vielä levyjä levittämässä osuman voimaa laajemmalle alueelle...

Tuolla asiasta lisää: http://science.howstuffworks.com/body-armor.htm

Vierailija

Mikä vaunu on tämä bmb-1? Onko kyseessä kenties bmp-1? Ja jos on niin siinähän on 73mm sileä putki, ei 30mm konetykki. Ja näitä tornareita on ihan turha levitellä.

Uusimmat

Suosituimmat