Seuraa 
Viestejä29006

Eli opiskelu. Suomessahan on sillain kivasti että jos tykkää uusien taitojen opettelusta ja varsinkin uuden tiedon saamisesta siitä voi nauttia ilmaiseksi koko ikänsä. Tarkoitus kai on että valtion rahoilla koulutetut ihmiset sijoittuisivat jossain vaiheessa työelämään ja olisivat koulutuksen ansiosta valmiita tekemään asioita joista lopulta suoraan tai välillisesti hyötyy koko yhteiskunta.

Joitain ihmisiä ei välttämättä kuitenkaan kiinnosta työnteko mutta he ovat silti innokkaita oppimaan uutta. Voi olla että jollekin ihmiselle koko elämän sisältö muodostuu opiskelusta ja yrityksestä ymmärtää asioita. Toki jotkut tai ehkä useampikin tällaisista ihmisistä ovat halukkaita soveltamaan opittua käytäntöön ja näkevät sen olevan välttämätöntä asian lopullisen ymmärtämisen kannalta. Käytännön sovelluksissa kun yhdistyvät eri osa-alueiden lainalaisuudet ja yksi olennainen taito onkin niiden yhteensovittamisen taito.

Sellaisten ihmisten joita ei juurikaan kiinnosta myydä osaamistaan yhteiskunnan käyttöön kohdalla syy miksi heitä kuitenkin kannustetaan opiskelemaan on nähtävästi lähinnä syrjäytymisen estäminen. Pelkästään koulussa käyminen tekee ihmisestä aktiivisemman mutta myös ihminen joka mielellään lukee ja harjoittelee on varmasti onnellisempi saadessaan lukea ja harjoitella kuin mitä olisi jos mahdollisuutta siihen ei olisi. Lukeminen toki onnistuu kotikopissakin mutta oppilaitoksessa opiskelu on varmasti antoisampaa ja tehokkaampaa kuin itsenäisesti kirjastosta ja netistä tiedon etsiminen. Ihmisen vireys ja elämänilo saattavat pysyä paremmalla tasolla ja turhautuminen ei masenna kun syvällisen tiedon omaksumiseen vaadittava perustaso on tullut sisäistettyä ammattimaisessa johdatuksessa tehokkaasti. Organisoitu opetustoiminta mahdollistaa sen että kaikkien ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen eikä pudota samaan sudenkuoppaan vuorollaan. Tämä vähentää itsemurhien määrää.
Oppilaitoksissa on myös pääsy sellaiseen paikkansa pitävään tietoon jota muuten olisi työlästä löytää. Samalla tavoin oppilaitoksissa on mahdollista päästä käyttämään työkaluja joihin arkielämässä ei pääse tutustumaan. Tämä lisää oppilaitoksien terveyttä edistävää vaikutusta pitämällä ihmiset innostuneina ja siten vähemmän alttiina henkisille sairauksille.
Ylipäänsä yhteiskunnalle on eduksi se että sen jäsenet ovat sisällä jossain järjestelmässä jolloin heistä on helpompi pitää huolta ja lukua. Huolta siis sillä tavalla kuin se suhteellisen sosiaalidemokraattisessa suomessa on ollut perinteenä. Ja lukua niin että yhteiskunnan jäsenistössä olevat resurssit ja saadaan kätevästi taulukoitua ja tilastoitua jolloin niiden hallinta on tehokkaampaa. Yhteiskunnallinen suunnittelukin on sitä helpompaa mitä tarkemmat tiedot nykyhetken ihmisresursseista ovat.

Vaikka syrjäytyneiden ihmisten kykyjä ei saataisikaan käyttöön niin heissä piilevät ongelmat olisi kuitenkin hyvä saada näkyviin koska jos yhteiskunta kuitenkin joutuu kustantamaan ongelmien kulut niin ongelmiin tulee halvemmaksi puuttua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Koulussa istuminen itsekkäistä syistä on siis eduksi myös yhteiskunnalle.

Nno. Itsehän kuulun siihen porukkaan joka on kiinnostunut asioista ja tykkää kysellä että miksi? Opiskelu on oiva tapa elää elämää koska se antaa pääsyn tietoon ja välineisiin. Tykkään kyllä käytännöstä myös ja olen kiinnostunut näkemään teorian ja käytännön kohtaamisen. Tällaisia pieniä käytännön projekteja voikin sitten puuhastella iltaisin sen verran mihin työkalut ja muut resurssit riittävät. Projektin hinnalle ja laajuudelle on harrastepuuhastelussa tietenkin asetettava jotkin rajat koska ainakin ydinvoimala tai pohjoismaat kattava pankkijärjestelmä ovat liian isoja.
Tämmöisten pikku projektien anti yhteiskunnalle on se että ne pitävät tekijänsä iloisena ja terveenä jolloin terveyskeskuslääkäri voi varata aikansa mummojen hoitoon. Ehkä jossain vaiheessa lääkkeitäkään ei tarvitse kun on mahdollista saada jonkinlainen rauhan päähän sillä että saa tyydytettyä himoaan.
Mikään win-win tilannehan tämä ei ole minun ja yhteiskunnan välillä mutta itsepähän ovat yhteiskunnan johtoryhmässä tällaiset säännöt laatineet. Bruttokansantuotetta en todennäköisesti aio kasvattaa juurikaan enkä porvarin läskipersettä. Olenko paha ihminen?

ps. Niin sitä vielä että voihan sitä semmonen elinikäinen opiskelija ihan ahmatilisestikin olla yhteiskunnalle hyödyksi rupeamalla opettajaksi.

Kommentit (8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Varmaan tietysti jos sota syttyy niin sitten on harrastuksen vuoksi opiskelleista valtiollekin jotain hyötyä. Jos vaan tajuavat laittaa oikeet tyypit oikeisiin paikkoihin. Etteivät tapata kaikista kätevimpiä heti kun niitä tarvitaan sitten jälleenrakentamishommissa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Itsekeskeisenä henkilönä nostan tämän vaan suosittujen joukkoon.

Nähtävästi mun kertomukseni totuudesta on niin viiltävän totta että edes kokomusta äänestävät ei pysty kommentoimaan.

Haluaisin kommentteja.

Olen häiriöitynyt pikkukkunen kommari vaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330
CE-hyväksytty
Sellaisten ihmisten joita ei juurikaan kiinnosta myydä osaamistaan yhteiskunnan käyttöön kohdalla syy miksi heitä kuitenkin kannustetaan opiskelemaan on nähtävästi lähinnä syrjäytymisen estäminen.

Koulutus on valtiolta tilastollinen investointi. Koska suurin osa ihmisistä haluaa keskiluokkaisen elämän ja menee töihin heti kun vain pääsee, ei kannata alkaa seulomaan joukosta tuottavia ja tuottamattomia. Se olisi kallista ja mahdotonta ja tuottaisi rehellisille enemmän haittaa ja kuluja kuin pieni prosentti työhaluttomia. Tuokin yleensä vielä muuttuu iän mukana. Moni nuori idealisti muuttuu keski-ikäisenä keskiluokkaiseksi duunariksi.

Ja tosiaan sellainen, joka kokee elämänsä mielekkääksi, pysyy todennökäisemmin poissa suuria kuluja tuottamasta. Välinpitämättömyys omasta elämästä johtaa yhteiskunnan kannalta paljon kalliimpiin ongelmiin, kuten rikollisuuteen.

Nno. Itsehän kuulun siihen porukkaan joka on kiinnostunut asioista ja tykkää kysellä että miksi? Opiskelu on oiva tapa elää elämää koska se antaa pääsyn tietoon ja välineisiin. Tykkään kyllä käytännöstä myös ja olen kiinnostunut näkemään teorian ja käytännön kohtaamisen.

Tuo kaikki voisi toteutua myös työn puiteissa. Ei kaikki työ ole aamusta iltaan raatamista kaivoksilla.

Bruttokansantuotetta en todennäköisesti aio kasvattaa juurikaan enkä porvarin läskipersettä. Olenko paha ihminen?

Minun kokemuksen mukaan pahempia ovat pikkusieluiset wannabe-porvarivirkamiehet, jotka simputtavat kaikkia karsiakseen vapaamatkustajat millä hinnalla hyvänsä. Systeemi kestää kyllä muutaman työhaluttoman ja ainakin minä kustantaisin mieluummin kansalaispalkan kuin byrokraattiarmeijan.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006

Kiitos Neutroni kommentoinnista.

Mä näen kyllä unissani joskus sellaisia tilanteita missä mä pääsen tekemään osaamistani käytäntöön. Todelisuudessa sellaista ei ole vielä tullut vastaan.

Mä eritttäin suurella mielenkiinnolla katon että mitä tulee vastaan nyt kun joutessani tonne insinöörikouluun menin. Että mitä mukamas maailmalla on tarjota. HÄ?

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Eiköhän koulutuksen alkuperäinen tarkoitus ole ollut tuottaa lisää bruttokansatuloa. Jossain vaiheessa kuitenkin on todettu, että luonnonvarat eivät vain ole äärettömät. Ihmiskunta on viimeiset 40 vuotta ollut sen ongelman parissa, eikä siitä vielä hetkeen päästä eroon. Valitettavasti tätä ei vieläkään kaikki näe tai hyväksy, vaan uskovat kasvun voivan jatkua ikuisesti.

Itse sanoisin, että ihmisten pitäisi alata suunnittelemaan pitkätähtäimellisesti. Sivistys varmaan on hyvä, jos siihen kuuluu muutakin kuin syöminen pikkurilli pystyssä. Suomessa kuitenkin tuloerot kasvaa ja pahoinvointi vain lisääntyy, joten ei hyvältä näytä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat