Seuraa 
Viestejä8643

Jotenkin tuntuu siltä, että auton hukkalämmöllä voisi tislata alkoholin moottorin polttoaineeksi rankista suoraan.

Riittääkö alkoholilitran energiasisältö kiehuttamaan litran alkoholia rankista?

Googlasin. Löysin alkoholin höyrystymislämmöksi 904 kJ/kg. Polttoenergiasisältö on jotain 3000kJ/kg. Polttomoottorikäytössä liikkumisen energiaksi saadaan 30 % keskimäärin. Tislaamiseen jäisi noin 2000 kJ/kg. Vastavirtalämmityksellä taidettaisiin saada helposti moniportaisella tislauksella 90-prosenttista etanolia moottorille. Tuo prosentti riittää.

Eli miksi tislata alkoholi irti jossain muualla ja tuhlata energiasta 70 % moottorissa?

Rankkia voi jalostaa jäädyttämällä se. Hileisestä seoksesta lingotaan neste pois. Hileet ovat melko puhdasta jäätä.

Alkoholia käytettäessä on se muuten uudelleen höyrystettävä moottoriin. Tuo kuluttaa energiaa jostain. Valmiiksi kaasumainen alkoholi poistaa tuon energiaosuuden prosessista. Myös voidaan imun alipainetta käyttää, jolloin kiehuminen tehostuu.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (28)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Paul M
Jotenkin tuntuu siltä, että auton hukkalämmöllä voisi tislata alkoholin moottorin polttoaineeksi rankista suoraan.

Riittääkö alkoholilitran energiasisältö kiehuttamaan litran alkoholia rankista?

Googlasin. Löysin alkoholin höyrystymislämmöksi 904 kJ/kg. Polttoenergiasisältö on jotain 3000kJ/kg. Polttomoottorikäytössä liikkumisen energiaksi saadaan 30 % keskimäärin. Tislaamiseen jäisi noin 2000 kJ/kg. Vastavirtalämmityksellä taidettaisiin saada helposti moniportaisella tislauksella 90-prosenttista etanolia moottorille. Tuo prosentti riittää.

Eli miksi tislata alkoholi irti jossain muualla ja tuhlata energiasta 70 % moottorissa?

Rankkia voi jalostaa jäädyttämällä se. Hileisestä seoksesta lingotaan neste pois. Hileet ovat melko puhdasta jäätä.

Alkoholia käytettäessä on se muuten uudelleen höyrystettävä moottoriin. Tuo kuluttaa energiaa jostain. Valmiiksi kaasumainen alkoholi poistaa tuon energiaosuuden prosessista. Myös voidaan imun alipainetta käyttää, jolloin kiehuminen tehostuu.




Pidän tuosta ajatuksesta....kiljulla kulkeva auto.

Varmaan käynnistykseen ja alkulämmitykseen tarvitaan kuitenkin bensiiniä.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Aromirikas jälkituoksu kiljuautossa. Olisi 4 ruuhkassa mielenkiintoinen tuoksahdus.

Peräkärryyn voisi lisäksi sijoittaa mädätysreaktorin ja kattaa ajoneuvo aurinkopaneelein + suurella akustolla jota hyödynnettäisiin hybriditekniikalla.

- Ubi bene, ibi patria -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Ei kiljua, mutta prosentteja kumminkin.

Eräs tuttu jutteli, että olivat ottaneet kyljet kiinni atlantilla ja naapuripaatissa joka oli tulossa sumujen saarilta oli sattumoisin ollut 700 litran makeavesitankki täynnä blendaamatonta laadukasta skotti-viskiä. Heillä taasen oli ollut huomattava määrä pakkasessa naudan sisäfilettä Brasiliasta a 7mk kg. Viikko oli vierähtänyt siinä huomaamatta.

- Ubi bene, ibi patria -

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463

Kuulostaa kyllä nerokkaalta idealta. Autotallissa voisi olla iso fermentteri, josta voisi lonata kiljua tankkiin. Miksei kukaan ole älynnyt tuota aikaisemmin? Liekö ongelma siinä, että konepellistä törröttävä kolonni on jokseenkin hankala ja epäesteettinen kapistus? Kolonni ei kai toimi muussa asennossa. Kolonni pitäisi varmaan jotenkin mitoittaa auton maksimikulutuksen mukaan. Tai sitten vähän keskikulutuksen yläpuolelle; autossa voisi olla 2 tankkia - toinen rankille ja toinen tisleelle. Kojetaulussa mittari tarvittaessa varottelisi, että ajapa välillä vähän rauhallisemmin, että ehtii tiputtaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Heksu
autossa voisi olla 2 tankkia - toinen rankille ja toinen tisleelle. Kojetaulussa mittari tarvittaessa varottelisi, että ajapa välillä vähän rauhallisemmin, että ehtii tiputtaa.



Tai siis 3 tankkia: rankille, tisleelle ja alitteelle omansa.

Paul M
Jotenkin tuntuu siltä, että auton hukkalämmöllä voisi tislata alkoholin moottorin polttoaineeksi rankista suoraan.

Riittääkö alkoholilitran energiasisältö kiehuttamaan litran alkoholia rankista?

Googlasin. Löysin alkoholin höyrystymislämmöksi 904 kJ/kg. Polttoenergiasisältö on jotain 3000kJ/kg. Polttomoottorikäytössä liikkumisen energiaksi saadaan 30 % keskimäärin. Tislaamiseen jäisi noin 2000 kJ/kg. Vastavirtalämmityksellä taidettaisiin saada helposti moniportaisella tislauksella 90-prosenttista etanolia moottorille. Tuo prosentti riittää.

Eli miksi tislata alkoholi irti jossain muualla ja tuhlata energiasta 70 % moottorissa?

Rankkia voi jalostaa jäädyttämällä se. Hileisestä seoksesta lingotaan neste pois. Hileet ovat melko puhdasta jäätä.

Alkoholia käytettäessä on se muuten uudelleen höyrystettävä moottoriin. Tuo kuluttaa energiaa jostain. Valmiiksi kaasumainen alkoholi poistaa tuon energiaosuuden prosessista. Myös voidaan imun alipainetta käyttää, jolloin kiehuminen tehostuu.




Kuinka ajattelit jäähdyttää tislautuvan alkoholin?
Jossain aggregaatissa voisi toimia, kun tulee lisäksi ilmaiset viinat, jäisi ehkä + puolelle.
5 kilosta sokeria syntyy n. 2,5 litraa etanolia, eli pari euroa litra maksaisi se.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Jos pannun pistäisi perässä vedettävään matkailuvaunuun jossa matkustaja polttaisi klapeja muuripadan alla ja tislaisi menovettä reaaliajassa. Mukaan mahtuisi muutama rankkipytty ja motti klapeja energianlähteeksi. Moottorin hukkalämpö voitaisiin ottaa tässäkin toteutuksessa talteen.

- Ubi bene, ibi patria -

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
fenomenologi
Kuinka ajattelit jäähdyttää tislautuvan alkoholin?
Jossain aggregaatissa voisi toimia, kun tulee lisäksi ilmaiset viinat, jäisi ehkä + puolelle.
5 kilosta sokeria syntyy n. 2,5 litraa etanolia, eli pari euroa litra maksaisi se.



Jos ajatuksena olisi pyörittää alkoholilla moottoria, eikai sitä tarvitsisi mitenkään jäähdyttää*? Paitsi tietysti se osuus, mikä kussakin moottorin kuormitustilanteessa jää yli. Senhän voisi sitten jäähdyttää kätevästi auton ilmastointilaitteella. Rankkiahan ei sinänsä ole mikään pakko käyttää puhtaasta kidesokerista. Toisaalta ei kulune enää kovin pitkään siihen, kun bensalitran hinta ylittää 2€, tämän jälkeen kiljuauto tulisi halvemmaksi.

*) Toki jäähdytys olisi tarpeen, jos moottori olisi ruiskumalli ja alkoholi pitäisi muiluttaa koneeseen normaalia reittiä. Hyötysuhde varmaan paranisi vähän modaamalla moottoria siten, että alkoholihöyry käytettäisiin sellaisenaan.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46335
Heksu
Kuulostaa kyllä nerokkaalta idealta. Autotallissa voisi olla iso fermentteri, josta voisi lonata kiljua tankkiin. Miksei kukaan ole älynnyt tuota aikaisemmin? Liekö ongelma siinä, että konepellistä törröttävä kolonni on jokseenkin hankala ja epäesteettinen kapistus? Kolonni ei kai toimi muussa asennossa. Kolonni pitäisi varmaan jotenkin mitoittaa auton maksimikulutuksen mukaan. Tai sitten vähän keskikulutuksen yläpuolelle; autossa voisi olla 2 tankkia - toinen rankille ja toinen tisleelle. Kojetaulussa mittari tarvittaessa varottelisi, että ajapa välillä vähän rauhallisemmin, että ehtii tiputtaa.



Mikä olisi halvin sokeri jota voitaisiin käyttää mäskiin..perunanvarret / lehdet?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Dieselin imuilmaan voi dumpata esimerkiksi häkää. Koneesta tulee enempi tehoa ja dieselin syöttöä pienennetään ettei nopeus nouse. Dieselin ruiskutus huolehtii sytytyksestä.

Tämä sovellus syöttäisi alkoholihuurua imuun sen verran kuin sitä on tullakseen. Jos vaikka 10 litraa olisi panos, jota keitetään hukkalämmöllä, saataisiin kevennystä polttoainekuluun ehkä diesel-litran verran tuosta panoksesta. Kaikki höyrystetty menisi koneen läpi eli hajuhaitta taitaisi palaa pois. Rankin jämät voisi kyllä tiputtaa maantielle. Eihän siitä tulisi sadalla kilometrillä kuin desilitra kilometrille.

Dieseliin sumutetaan vesisumuakin jossain tarkoituksessa. Tällainen sumutus voisi olla energiatehokasta jo huonollakin tisleellä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Jäähdyttimen termostaatilla voisi vieläpä optimoida sen tislauslämmön. Vielä parempi, jos pistäisi säädettävän termostaatin, jolloin lämpötila olisi vieläkin optimaalisempi. Tislauskoneesta tuleva vesi voisi sitten kiertää syylärin kautta moottoriin. Tislauskoneelle tuleva vesiputki pitäisi eristää, ettei vesi ehtisi jäähtymään matkan aikana. Toisaalta etenkin kesällä sisätilanlämmittimen kennolle tuleva putki voisi olla vieläkin parempi, koska virtaus olisi tasaisempaa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Paul M
Dieselin imuilmaan voi dumpata esimerkiksi häkää. Koneesta tulee enempi tehoa ja dieselin syöttöä pienennetään ettei nopeus nouse. Dieselin ruiskutus huolehtii sytytyksestä.

Tämä sovellus syöttäisi alkoholihuurua imuun sen verran kuin sitä on tullakseen.




Tämähän voisi soveltua aivan hyvin esim. johonkin kuorma-autoon. Kuormatilaan sopisi hyvin vähän korkeampikin kolonni ja isompikin säiliöllinen kiljua.

Mitähän viranomainen sanoisi tästä? Dieselihän pysyisi ihan dieselinä edelleen. Ehkä viritelmä olisi viisainta jemmata jonkun väliseinän taakse, kaikki hyvät ideat kun on ilman muuta laittomia.

Simplex
Seuraa 
Viestejä3033
Heksu
Mitähän viranomainen sanoisi tästä? Dieselihän pysyisi ihan dieselinä edelleen. Ehkä viritelmä olisi viisainta jemmata jonkun väliseinän taakse, kaikki hyvät ideat kun on ilman muuta laittomia.



Tässäpä kaikille salaliittolaisille ajatuksentynkää: Valtion (ja Arabimaiden) kannalta olisi täydellinen katastrofi, mikäli joku keksisi ikiliikkuja-periaatteella toimivan auton. Kuinka Valtio voisi tässä tapauksessa kerätä polttoaineveroa, tai mitä tapahtuisi Arabimaiden taloudelle. Kyseessä olisi suurempi katastrofi kuin 3. maailmansota. Todennäköisesti kyseisen keksijän elinaikaodote olisi hyvin lyhyt. Oletteko muuten nähneet ikiliikkuja-periaatteella toimivaa autoa? Aivan.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156

Kuorma-autossa myöskin voisi hyödyntää pakokaasujen lämmön, joka vaatisi vain jonkinlaisen lämmönvaihtimen ja muuta viritelmää. Myöskin dieselmoottori saattaisi voida käyttää osittain alkoholia, jos sitä ruiskutettaisiin laihana seoksena imusarjaan, jolloin se ei itsesyttyisi. Kaiken muun hyvän lisäksi tislattu vesi voitaisiin valuttaa imusarjaan, joka lisäisi palopainetta! Etenkin biojäteautoissa tämä olisi melkoinen vallankumous, autot liikkuisivat omalla paskallaan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat