Seuraa 
Viestejä40

Minulla on tässä tämmöinen tiedonkäsittelytyö ja olen tehnyt Ca- ja Mg-pitoisuuksille standardikuvaajan niiden määrästä kivennäisvesinäytteessä. Muuten onnistuu, mutta en ymmärrä mitä tarkoitetaan sillä, kun pitäisi laskea Ca-pitoisuuden keskiarvo laimennoksesta 1/10. Olen saanut selville, että Ca-pitoisuus tässä tapauksessa on 0,140 ppm. Mikä ihmeen laimennos? Keskiarvo mistä?

Kommentit (4)

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

Kerros vähän taustaa. Onko kyse jollakin instrumentilla laimennuksesta mitattu Mg ja Ca määrä? Sotketko keskenään kalibrointipisteet ja varsinaiset mittaustulokset?

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

eek1
Seuraa 
Viestejä40

Mulla alkaa pikkuhiljaa mennä hermo tän tehtävän kanssa. Jos kerron nyt koko monisteen tähän...

Työn tarkoitus on selvittää annettujen tutkimustulosten avulla paljonko kivennäisvesinäyte sisältää Ca- ja Mg-ioneja ja vertailla tulosta tuotteen etiketissä ilmoitettuun pitoisuuteen.

Tulosten käsittely:

1. Piirrä erikseen mm paperille standardikuvaaja (absorbanssiarvo pitoisuuden funktiona) Ca ja Mg mittauksille taulukoiden 1 ja 2 perusteella. (Tehty)
2. Lue standardikuvaajalta kivennäisveden Ca pitoisuuus kummallekkin mitatulle näytteelle taulukon 3 perusteella.
4. Ilmoita Ca pitoisuus yksikössä mg/l (kivennäisveden tiheys on 1,0 mg/l)

Taulukko 3
Tutkitusta kivennäisvedestä saadut mittaustulokset

Ca-Mittaus (laimennos 1/10) Absoranssiarvo (423nm)
näyte 1___________________0,140
näyte 2___________________0,150

Katsoin kuvaajalta että näyte 1 on 0,140 ppm ja näyte 2 on about 0,155 ppm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
idiotus
Seuraa 
Viestejä1907

ppm = mg/kg vedelle suurinpiirtein ppm = mg/l
(0,140*10+0,150*10)/2 mg/l = 1,45 mg/l

EDIT pilkkuvirhe

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

eek1
Seuraa 
Viestejä40
idiotus
ppm = mg/kg vedelle suurinpiirtein ppm = mg/l
(0,140*10+0,150*10)/2 mg/l = 1,45 mg/l

EDIT pilkkuvirhe

No nyt valkeni. Kiitos!

Tosin tuo 0,150 varmaan tarkoittaa 0,155 koska 0,150 on absorbanssiarvo jonka kohdalla standardikuvaajani näyttää 0,155 ppm.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat