Seuraa 
Viestejä38

Katselin tuossa iltatupakin aikana taivaita, kuten aina, niin otavan tähdistön vasemman reunan tähdestä katsoen vasemmalla olevia kahta kirkasta tähteä (pystysuunnassa, suht etäällä toisistaan) zuumaillessani, alemman tähden yläpuolella välähti. Yhtä kirkas kuin ko.tähdet, keltasempana vaan. Siinä jäin kattelee ja välähti taas himmeämmin, joko samassa kohdassa (tai kuten luulen nähneeni, niin himpun ylempänä, mut katsehan ehti harhailla sen kaks sekunttia...)
Mikähän oli? Tarkkaan kun kattelin niin olin näkeväni sillä kohtaa todella himmeän tähden, mutta en menisi siihen ihan vannomaan, tarpeeks kun kaupungin tähtitaivasta kattoo on niitä näkevinään vaikka missä. Kohtisuora meteori minuun nähden?
Vielä siinä sihrustin aikani vaan ei ennää näkynä mittää.

"Maailma tarjoaa loputtomasti nähtävää sille, joka osaa katsoa. Jos taas maailmaa katsoo tiukan opin läpi, näkee vain sen minkä on oppinut näkemään."

Sivut

Kommentit (21)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047

"ne" otti kuvan sinusta. ehkä kaksikin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Volitans
Iridium-satelliitti mitä ilmeisemmin. Tuon voi tarkistaa, jos tiedossa on paikka ja kellonaika.

Tuolta löytyy:

http://www.heavens-above.com/

Iridium-sateliitti ei vain äkkinäisesti välähdä, vaan kirkastuu pikkuhiljaa suurimpaan kirkkauteensa josta sitten taas himmenee vastaavasti. Kestää sekunneissa mitattavan ajan. On tullut yksi jos toinenkin tarkoituksella bongattua ja kuvattua.

Ja itsekin näin viime yönä revontulia odotellessa useitakin pistemäisiä välähdyksiä eri puolilla taivasta. En jaksanut uskoa, että ne kaikki olisi olleet kohtisuoraan tulevia meteoreja. Mene ja tiedä sitten mitä olivat. Lienisikö Puolustusvoimien Ruska 2012-ilmaharjoituksilla jotain tekemistä asian kanssa...

Mikäli välähdykset näkyivät lähellä zeniittiä, eikä horisontissa, eikä taivaalta kuulunut lentokoneen suihkumoottorin pöhinää, ei kyseessä olleet Ilmavoimien taivaalle nakkaamat omasuojaheitteet.

Goswell
Seuraa 
Viestejä12914

Vastaavia havaittu täällä, mutta yksi niistä oli hyvin outo kolme vuotta sitten, sen kirkkaus oli samaa luokkaa kuin salamavalolla parin kymmenen metrin päästä.
Tämä oli myös terävä, hyvin nopea, hyvin kirkas välähdys, ei iridiumi selvästikään. Hetken kuluttua välhti toisen kerran reilusti eripaikassa taivaalla hiukan himmeämmin. Tuosta kirkkaudesta kertoo jotakin, että toinen henkilö huomasi sen välähdyksen rehevän pihakoivun latvuksen läpi, oli loppukesä, melko hämärää, ei kuitenkaan pimeää vielä.

Minun mielestä noin.

Ipetzi
Seuraa 
Viestejä38

Satelliitti-syy epäilyttää, kun ne tosiaan vain välähtivät, mutta jokin järkevä syy siihen on.
Hyvä, että muitakin löytyy tilanteen nähneitä
Mutta asiasta paljoakaan tietävänä, vielä kysyisin; Kohtisuora meteori voi tehdä moisen pistemäisen välähdyksen?

taucalm
"ne" otti kuvan sinusta. ehkä kaksikin.

Ja minulla kun ei ollut edes kenkiä saati sukkiakaan.

"Maailma tarjoaa loputtomasti nähtävää sille, joka osaa katsoa. Jos taas maailmaa katsoo tiukan opin läpi, näkee vain sen minkä on oppinut näkemään."

Goswell
Seuraa 
Viestejä12914

Eikös kohtisuoraan tuleva näkyisi pitkään sekin, se ei normaalisti välähdä heti kirkkaaksi vaan kirkastuu hiljalleen, lopuksi leimahtaa kunnolla. Pitkään ja hiljalleen on tässä melko suhteellinen ilmaisu.

Minun mielestä noin.

Ufot ne vaan valmistelee joulukuun maailmanloppua.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-19683687

Howard Parry spotted a "stream of light" while looking out to sea from his caravan in Llanrhystud in Ceredigion at around 23:00 BST.

"I thought first of all it was a plane going down then I thought what the devil is it?

"The best way I can explain it is that it looked like a train with all different carriages on it... it lasted about 25 to 30 seconds.

"I've never seen anything like it - it was really, really bright," he said.

Chris Butler, of Tonypandy in the Rhondda, said he saw "a triangle of orange lights" that "didn't look like a typical meteorite".

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1309

Itseasiassa olen nähnyt vastaavanlaisen ilmiön. Olin pimeässä keittiössä ikkunan ääressä katselemassa tähtiä talvipimeillä, kun näin noin 35-45 asteen kulmassa pohjoisen ja luoteen välimaastossa kirkkaan välähdyksen. Kestoltaan se oli ehkä puolisen sekuntia tai sekunnin luokkaa. Ei todellakaan yli sekuntia. Havainnon tein itä-suomessa, joskus klo 20-22 aikoihin, en nyt muista kellonaikaa kun siitä on jo niin pirun kauan. Olisko tapahtunut joskus 90- luvun alkupuolella.

Kyllä, olen nähnyt iridiumin monesti, olen nähnyt bolidin, ja sateliitit ynnä muut lentokoneen lähestymisvalot, mutta kyseessä ei todellakaan ollut mikään näistä edellämainituista. Ei myöskään heijastus palovaroittimesta tai muustakaan. Se oli selkeästi taivaalla tapahtunut ilmiö.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Piha6
Seuraa 
Viestejä907

Laskematta on jäänyt, mutta toivottavasti tää ei ole pahasti itsekehua, kun sanon että voihan noita omakohtaisia havaintoja olla kertynyt jo hyvinkin yli sata.

Kas kun nuorenpana, ei enää, oli toisinaan pikkuisen ihan harrastus katsella mökillä
kirkkaina syysöinä taivaalle. Jotta niskat ei mokomasta pällistelystä pahasti kipeytyisi, niin kävin tietysti selälleen makuulle. Sitten saattoikin mukavasti tiirailla taivaankannen liikennettä tuntitolkulla.

Kun jonkun satelliitin, (jätetään nyt tästä tarkoituksella ne iridiumit pois), kantoraketin jäänteiden, yms. avaruusromun joku hyvin valoa heijastava pinta (esim. aurinkopaneeli) on väläysmäisen hetken sopivassa kulmassa auringon ja katsojan suhteen, niin siinä se.

Muistakaas nyt että paitsi ne satelliitit kiitää eteenpäin maapallon ympäri, niin ne myös yleensä pyörii.

Toki taivaalla tapahtuu monia muitakin asiota, mm. meteorit, jne. Että tämä edellinen on vain eräs mahdollinen selitys tuommoisen näkemiselle.

iMuke
Aika usein tuollaiset välähdykset ovat yöllä suoritettavien ilmakuvausten salamavaloja.

Tä? -

Goswell
Seuraa 
Viestejä12914
Piha6
Laskematta on jäänyt,,,,,,

Totta tuokin, usein kuitenkin ensin näkyy satelliitti normaalisti, siis himmeänä liikkuvana pisteenä, kirkastuu sitten suht nopeasti ja hiipuu taas "normaaliksi". Omassa havainossa kiinnitin huomion vasta hyvin kirkkaaseen välähdykseen, hyvin nopeasti kylläkin kerkesin mukaan, kun sattui olemaan lähes katseen suunassa jo valmiiksi.

Taivasta tulee tuijoteltua vieläkin, truth is out there.

Minun mielestä noin.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat