Seuraa 
Viestejä45973

Syksy Räsäsen blogiin tulleessa kommentissa väitettiin, että ihmiskunta on kulttuurista riippumatta sijoittanut tärkeimmät jumalansa avaruuteen. Koska tieto oli minulle uusi, ajattelin tarkistaa sen eri uskontoja koskevista lähteistä. Ajattelin myös laittaa tulokset muualle; ei varmaan olisi kovin sopivaa käyttää Räsäsen blogin kommenttiosastoa uskonasioiden jaamaamiseen.

Ottakaamme ensinnä vaikka tärkeä uskon laji, hindulaisuus. Sijoittuuko brahman avaruuteen? Wikipedian tärkeisiin lähteisiin perustuva tiivistelmä ei puolla tätä käsitystä. Brahman on pikemminkin maailmansielu, perimmäinen totuus, kaikkitietävä voima:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Brahman

Brahman (sanskritia; devanagari: ब्रह्मन्; IAST: brahman) on hindulaisuuteen liittyvä käsite, joka tarkoittaa maailman sielua, kaikkeuden taustalla olevaa perimmäistä totuutta.[1] Brahmanin katsotaan olevan muuttumaton, voittamaton ja kaikkialla läsnä oleva, sukupuoleton, kaikkivoipa ja kaikkitietävä voima. Siksi sitä ei tarvitse enempää kuvailla.

Entä sitten monen uskonnon esimuotona pidetty samanismi. Onko samanistinen "korkein" avaruudessa? Ei niinkään, vaan se ilmenee samaanissa tämän tultua transsitilaan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakanuus

Šamanistisessa kulttuurissa on keskeinen osa šamaanilla. Hän on usein parantaja ja ennustaja, hän neuvoo eri ongelmissa ja toimii yhdyssiteenä henkimaailman ja ihmisten välillä. Šamanismiin liittyy usein muuttuneiden tajunnantilojen käyttö yhteytenä henkimaailmaan. Transsitilaa haettiin muun muassa huumaavilla aineilla, rytmikkäällä musiikilla ja laululla, toistuvilla tanssiliikkeillä ja muilla toistuvilla rituaaleilla.[6] Lähes kaikilla maapallon pohjoisilla alueilla on harjoitettu šamanismia.[6]

Islamissa Allahin olinpaikka on täysin määrittelemätön (ei siis ainakaan avaruus..). Pikemminkin vallitsee Allahin kaikkiallaolo ja mahdollinen välitön yhteys muslimiin:

http://www.islamopas.com/missupp1.html

Yksi islamin ainutlaatuisista piirteistä on, että sen opetuksen mukaan ihmisellä voi olla henkilökohtainen ja suora yhteys Kaikkivaltiaaseen Jumalaan ilman, että tehtäisiin kompromisseja Jumalan täydellisyyden ja ylivoimaisuuden suhteen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Allah

Muslimifilosofi Ibn Arabi tulkitsi islamilaista uskontunnustusta "La ilaaha illa-Allah" siten, että Allah on kaikki ja kaikki on Allah; että ainoa olevainen on Allah. Tämä on panteismia eli uskoa siihen, että Allāh ja maailmankaikkeus ovat yhtä.

Entäpä kristinusko, kätkeytyykö sen jumala avaruuteen? Miten sitten Herra voisi olla kuin kastepilvi elonajan helteessä? (Erwin Metzge, kirjassaan "Jumala ja materia" esittelee Lutherin ubikviteettioppia (Jumalan kaikkiallaolo-oppia). Luther toteaa: Jumala on pienessä lehdykäisessäkin..).

Korkeus voidaan tietysti vulgaariuskonnossa kuvitella avaruudeksi, mutta se ei ole "korkeuden" uskonnollinen olemus: "Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki." ja "Teissä minä tahdon asua ja teissä vaeltaa."

Sivut

Kommentit (16)

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621

Taitaa olla totta että jumala sijoitetaan melkein poikkeuksetta avaruuteen poisluettuna tietty sellaiset uskonnot joissa monia jumaluuksia jollon näitä on sijoitettu milloin minnekkin. Aihe on niin laaja etten tiedä mistä sitä lähtisi käsittelemään eikä välttämättä jaksa tehdäkkään niin.

Aloittajalla oli viestissä Allah joka sijoittuu sekin taivaalle alunperin. Naiset huntuihin peittäminen on lähtöisin juuri siitä että Jumala (aurinko) polttaa heiltä kasvot. Abrahamilaisissa uskontoihin siirrettiin pakanallisia piirteitä ja eräs tabu näillä pakanakansoilla on auringonvalo koska silloin Jumala näkee auringonvalossa ne tehdyt synnit.

Auringonpalvontaa harrastettiin myös Egyptissä jolloin ehkä se että aurinko osuu pyramidien päällä olevaan kiiltävään metallikartioon on ollut jollain tavalla merkittävä hetki. Jumalan piirtäminen kuvana on ollut myös tabuna jolloin tämä eye of providence on siirtynyt kuvaamaan Jumalan kaikkinäkevää silmää.

Taivas on taivaalla ja Jumala sijoittuu kiintotähtien tuolle puolen ainakin näin keskiaikana uskottiin. Tässä on esimerkkinä vaikka Danten kuvaus paratiisista.

http://thewhim.blogspot.fi/2010/11/beyo ... dante.html

Eikö mormonien planeetta sijoitu maapallon sisälle jossa on eri kerroksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
P.S.V.

Ottakaamme ensinnä vaikka tärkeä uskon laji, hindulaisuus. Sijoittuuko brahman avaruuteen? Wikipedian tärkeisiin lähteisiin perustuva tiivistelmä ei puolla tätä käsitystä. Brahman on pikemminkin maailmansielu, perimmäinen totuus, kaikkitietävä voima:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Brahman

Brahman (sanskritia; devanagari: ब्रह्मन्; IAST: brahman) on hindulaisuuteen liittyvä käsite, joka tarkoittaa maailman sielua, kaikkeuden taustalla olevaa perimmäistä totuutta.[1] Brahmanin katsotaan olevan muuttumaton, voittamaton ja kaikkialla läsnä oleva, sukupuoleton, kaikkivoipa ja kaikkitietävä voima. Siksi sitä ei tarvitse enempää kuvailla.


Kuka tuon kuvauksen antoi?
Tuolla kysymyksellä viittaan siihen, että kaikki, mitä ihminen sanoo Jumalasta on ihmisen oman mielen tuote, vaikka ihminen kuvaakin niillä sanoillaan kaikkein suurinta, mitä hän voi ajatella, niin ne sanat eivät kuitenkaan ole Jumala.

Jos Jumala määritellään maailmansieluksi, niin siitä on johdettavissa ajatus, että silloin aineellinen maailma tai maailmankaikkeus olisi Jumalan ruumis. Sitä käsitystä ei suurten uskontojen ilmaisijat tue, koska Jumalaa kuvataan myös sanoilla Muuttumaton ja Ikuinen. Mutta me tiedämme hyvin, että aineellinen maailma ei ole muuttumaton; tällöin Jumalaan ei myöskään voida viitata maailman sieluna.

P.S.V.
Muslimifilosofi Ibn Arabi tulkitsi islamilaista uskontunnustusta "La ilaaha illa-Allah" siten, että Allah on kaikki ja kaikki on Allah; että ainoa olevainen on Allah. Tämä on panteismia eli uskoa siihen, että Allāh ja maailmankaikkeus ovat yhtä.

Se ei välttämättä ole panteismia, jos otetaan joitakin muita filosofisia määrityksiä siihen mukaan. En tietysti tiedä, noin lyhyestä lainauksesta, selittikö hän jossain muussa kohdassa suhteellisuutta ihmisen ja Jumalan välillä.

Mutta koska Muhammad ei tuo Koraanissa esiin panteistista jumalkäsitystä, niin oletan, että Ibn Arabin sanomana siihen liittyy suhteellisuuskäsitys. Jos siis puhutaan Jumalasta, niin kaikki suhteessa Jumalan olemassaoloon on olemattomuutta. Vähän samaan tapaan kuin sanotaan että tieto on olemassa, mutta tietämättömyys ei, koska tietämättömyys on vain tiedon puutetta.

P.S.V.
Yksi islamin ainutlaatuisista piirteistä on, että sen opetuksen mukaan ihmisellä voi olla henkilökohtainen ja suora yhteys Kaikkivaltiaaseen Jumalaan ilman, että tehtäisiin kompromisseja Jumalan täydellisyyden ja ylivoimaisuuden suhteen. Islamissa ei ole mitään epäselvää jumalallisuutta - Jumala on Jumala ja ihminen on ihminen! Muslimit uskovat, että Jumala on "Kaikkein Anteeksiantavaisin" ja että Hänellä on suora yhteys ihmiseen, ilman mitään välikäsiä. Tosiaankin, sanonta "Jumalan, Armeliaan, Armahtajan nimeen" on yksi Koraanin useimmin toistuvista lausahduksista.

En usko, että tuotakaan on johdettu Koraanista. Mihin uskontojen ilmaisijoita, kuten Jeesus ja Muhammad ja Buddha tarvittaisiin, jos jokaisella ihmisellä olisi suora yhteys Jumalaan?
Silloin jokainen ihminen tekisi Jumalasta oman kuvansa eikä niin päin, että ihminen olisi heijaste Jumalasta.

Karjan suurassa, jakeessa 98 Muhammad sanoo: "Hän (Jumala) on myös se, joka on tuonut teidät esiin yhdestä ainoasta sielusta, ja teillä on olinpaikka ja tila. Me olemme selittäneet merkit kansalle, joka älyää."

Muhammad sanoo Koraanissa myös, että hän on Aatami, Mooses ja Jeesus. Koska Aatami luotiin ensimmäiseksi ihmiseksi, joka kuuli Jumalan äänen, niin tuosta on johdettavissa ajatus, että Jumala luo jokaisen aikakauden alussa ”yhden ihmisen”, joka kuulee Jumalan äänen, ja kaikki muut ihmiset ”luodaan” tai uudesti syntyvät, kuten Jeesus sanoo, näiden aikakauden ensimmäisten ihmisten opetusten ymmärtämisen ja noudattamisen kautta.

Uskontojen ilmaisijat edustavat muulle ihmiskunnalle Jumalan Tahtoa ja ovat Jumalan Sana, kukin aloittamansa aikakauden alussa.

Bahái-uskon ilmaisija Bahá'u'lláh sanoo, että Jumalan ydinolemus ylittää kaiken ihmisymmärryksen, mutta Jumalaa voidaan oppia tuntemaan Hänen nimiensä ja ominaisuuksiensa kautta, jotka heijastuvat luomakunnasta.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Shamaani voi mennä transsitilassa yliseen tai aliseen. Kaiketi "ylinen" voi avaruuskin olla, eikä pelkästään ilmatila jossa lennellään lintujen kanssa. Jostain syystä shamanismin jumaluudet ovat jääneet minulle vieraiksi vaikka jonkin verran olen shamanismista lueskellutkin, ehkä sen takia että eri kansoilla kuitenkin on aina eri nimiset jumaluudet. Mutta käsittääkseni ei mitenkään erikoisesti arvoteta jotain yhtä jumalaa tai taivasjumalaa yli muiden?

Mikähän siitä taivaasta niin merkittävän tekee että länkkäri vaistomaisesti kohottaa katseensa ylöspäin kun tulee "Jumalasta" puhe? Peritty tapa ja alunperin muistelua siitä miten taivaalta aikoinaan tuli sen verran älykästä porukkaa että esi-ihmiset pitivät näitä "jumalina"?

Miksi pitää karata vuorille ollakseen lähempänä jotain jumalaa? Miksei yhtähyvin voi sukeltaa mereen?

Rousseau
Miksi pitää karata vuorille ollakseen lähempänä jotain jumalaa? Miksei yhtähyvin voi sukeltaa mereen?

Molempia käytetään uskonnoissa symboleina.
Vuori nousee esiin niin, että kaikki näkevät ja erottavat sen tasamaasta ja vuoripurot, tuovat sen huipuilta alas vettä. Molemmat sekä vesi, että vuori ovat uskontojärjestelmien perustajien symboleja; vuori kuvastaa korkeutta ja vesi viisautta ja tietoa.

Viikunapuun suura 95 kuuluu Muhammadin ilmaisemiin ensimmäisiin ja siis vanhimpiin suuriin:

1. Kautta viikunapuun ja oliivin,
2. kautta Siinain vuoren
3. ja tämän pyhitetyn kaupungin.
4. Totisesti Me loimme ihmisen parhaaseen muotoonsa,
5. mutta Me kyllä alennammekin hänet alhaista alemmaksi,
6. lukuun ottamatta niitä, jotka uskovat ja hyvää tekevät; niitä odottaa ehtymätön palkka.
7. Mikä siis saa sinut pitämään tulevaa tuomiota valheena?
8. Eikö Jumala ole tuomareista parhain?

Bahá'u'lláh selittää sen merkityksiä:
Aabraham ilmaantui Viikunavuorella, Jeesus Oliivivuorella, Mooses Siinain vuorella ja Muhammad Mekassa.
Kun tietää tuon, niin kolme ensimmäistä riviä tulee ymmärretyiksi.
Siinä Muhammad siis viittaa vuorilla häntä edeltäviin uskontojen ilmaisijoihin ja itseensä kaupungilla eli Mekalla.

- Profeetta Nooan symbolinen ”hänen rakentamansa opetusten arkki” pysähtyi Ararat vuorelle.
- Mooses sai laintaulut Siinain vuorella, niitä säilytettiin myöhemmin liiton-arkissa (vertaa Nooan arkki).
- Profeetta Elia pakeni vihollisiaan Horeb vuorelle ja yöpyi sen luolassa
- Muhammad pakeni vihollisiaan Hira vuoren luolaan.
- Jeesus nousi vuorelle ja piti sieltä käsin Vuorisaarnan.
- Báb oli vangittuna Mah Kun ja Shiricin vuoristovankiloissa.
- Baha’u’llah (suom. Jumalan kunnia) bahai-uskon perustajaprofeetta pystytti telttansa Karmel vuorelle 1800-luvun puolivälin jälkeen ja kysyi: ”Missä ovat ne, jotka odottavat minua”?
Hän viittasi sillä mm. Jesajan ennustukseen

Jesaja 35:1-2 Erämaa ja hietikko iloitsee, aromaa riemuitsee ja kukoistaa kuin lilja...Sille annetaan Libanonin kunnia Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.

Jes.2:2-4
2. Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne.
3. Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana".
4. Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

Rabbiinisen kirjallisuuden mukaan Siinain vuori on pyhyyden symboli ja on sanottu, että kun Messias saapuu Jumala tuo yhteen Siinain vuoren (Mooses) Karmel vuoren (Bahá'u'lláh ) ja Taborin vuoren (Jeesus) ja uudelleen rakentaa Temppelin yhdistetyille kukkuloille jolloin vuorenhuiput laulavat kuorossa ylistystä Jumalalle.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844

Tai sitten uhvomiähet parkkeerasivat lentokojeensa vuorien huipuille, etteivät suotta joudu villi-ihmisten sekaan. Muutama harva ja valittu, kuten Mooses, sai heitä lähestyä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46258

Jos ja kun olisi "omnipotentti" miksi "se" pitäisi sijoittaa jonnekkin /miten sitä voisi sijoittaa mihinkään?

Mielestäni lahtökohtaisesti omipotentin sijoittaminen "jonnekkin" on typerä ajatus itsessään.

kaksoispilari
P.S.V.

Ottakaamme ensinnä vaikka tärkeä uskon laji, hindulaisuus. Sijoittuuko brahman avaruuteen? Wikipedian tärkeisiin lähteisiin perustuva tiivistelmä ei puolla tätä käsitystä. Brahman on pikemminkin maailmansielu, perimmäinen totuus, kaikkitietävä voima:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Brahman

Brahman (sanskritia; devanagari: ब्रह्मन्; IAST: brahman) on hindulaisuuteen liittyvä käsite, joka tarkoittaa maailman sielua, kaikkeuden taustalla olevaa perimmäistä totuutta.[1] Brahmanin katsotaan olevan muuttumaton, voittamaton ja kaikkialla läsnä oleva, sukupuoleton, kaikkivoipa ja kaikkitietävä voima. Siksi sitä ei tarvitse enempää kuvailla.


Kuka tuon kuvauksen antoi?
Tuolla kysymyksellä viittaan siihen, että kaikki, mitä ihminen sanoo Jumalasta on ihmisen oman mielen tuote, vaikka ihminen kuvaakin niillä sanoillaan kaikkein suurinta, mitä hän voi ajatella, niin ne sanat eivät kuitenkaan ole Jumala.

Jos Jumala määritellään maailmansieluksi, niin siitä on johdettavissa ajatus, että silloin aineellinen maailma tai maailmankaikkeus olisi Jumalan ruumis. Sitä käsitystä ei suurten uskontojen ilmaisijat tue, koska Jumalaa kuvataan myös sanoilla Muuttumaton ja Ikuinen. Mutta me tiedämme hyvin, että aineellinen maailma ei ole muuttumaton; tällöin Jumalaan ei myöskään voida viitata maailman sieluna.


Itse olen eri mieltä, aineellinen maailma Jumalan ruumiina tai ylösnousemuskoneena voi olla muuttumaton ja ikuinen suuremmassa mittakaavassa, koska onhan maailmankaikkeuden kokonaisenergiaksikin ajateltu nollaa.

Paavali sanoi: ”Hänessä me elämme, liikumme ja olemme” (Ap.t.: 17:28)
"Kaiken, mitä sinä olet tehnyt yhdelle näistä Minun vähimmistä veljistäni,sinä olet tehnyt sen minulle" (Matt 25:40)

Kuulostaa aika tavalla Jumalan ruumiilta. Jumala on siis kaikkialla, meissä, muissa ja luonnossa, ei missään avaruudessa tai universumin ulkopuolella.

Prossimo Treno
Seuraa 
Viestejä1428

Raamatussa Jumala on luonut myös avaruuden. Hänen täytyi elellä jossakin ennen luomistyötään. Ja sen aikanakin. Tästä voimme päätellä, että ainakaan Raamatun Jumala ei asu avaruudessa.

Ennen muinoin neuvostoliittolaiset kosmonautit naureskelivat etteivät olleet nähneet Jumalaa avaruusreissuillaan. Heille ei oltu kerrottu, että avaruus on tosi iso paikka, josta ei yhdellä käymisellä kerkiä näkemään ihan kaikkea. Puhumattakaan mahdollisista avaruuden ulkopuolisista paikoista.

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti, Iina Viinatossu).

Barbaari
Taitaa olla totta että jumala sijoitetaan melkein poikkeuksetta avaruuteen poisluettuna tietty sellaiset uskonnot joissa monia jumaluuksia jollon näitä on sijoitettu milloin minnekkin. Aihe on niin laaja etten tiedä mistä sitä lähtisi käsittelemään eikä välttämättä jaksa tehdäkkään niin.

Aloittajalla oli viestissä Allah joka sijoittuu sekin taivaalle alunperin. Naiset huntuihin peittäminen on lähtöisin juuri siitä että Jumala (aurinko) polttaa heiltä kasvot. Abrahamilaisissa uskontoihin siirrettiin pakanallisia piirteitä ja eräs tabu näillä pakanakansoilla on auringonvalo koska silloin Jumala näkee auringonvalossa ne tehdyt synnit.

Auringonpalvontaa harrastettiin myös Egyptissä jolloin ehkä se että aurinko osuu pyramidien päällä olevaan kiiltävään metallikartioon on ollut jollain tavalla merkittävä hetki. Jumalan piirtäminen kuvana on ollut myös tabuna jolloin tämä eye of providence on siirtynyt kuvaamaan Jumalan kaikkinäkevää silmää.

Taivas on taivaalla ja Jumala sijoittuu kiintotähtien tuolle puolen ainakin näin keskiaikana uskottiin. Tässä on esimerkkinä vaikka Danten kuvaus paratiisista.

http://thewhim.blogspot.fi/2010/11/beyo ... dante.html

Eikö mormonien planeetta sijoitu maapallon sisälle jossa on eri kerroksia?




"Vain C-optinkielinen voi tämän tulkita oikein"

ja pyramidin alaosassa, on viite Septuagintaan (LXX); "(Ettekö te ole kuulleet että Luoja loi Jumalat, ja) Jumalat loi Naisen (naisjumala) ja Miehen (miesjumala) kaltaisekseen".

Muistelen lukeneeni, että maanviljely-yhteiskuntien ns. pakanauskonnoissa ylimmän jumalan paikka on hyvin usein taivas, nopeasti tulee mieleen ainakin Thor, Zeus/Juppiter ja Ukko Ylijumala. Tämä jumala ei kuitenkaan välttämättä olisi sama kuin auringonjumala, joka usein on nuori mies, jonkinlainen sanakarihahmo, joka kenties käy läpi kuoleman ja jälleensyntymän syklejä. Tästä tietysti tulee mieleen juutalaisten Jahve ja Jeesuksen rooli kristillisessä teologiassa.

On ajateltu, että korkeimman jumalan on ajateltu liittyvän taivaaseen, koska sateet tulevat taivaalta, ja varhaisille maatalousyhteiskunnille sateilla on ollut aivan keskeinen rooli. Tämän ajatusmallin mukaan taivaanjumalan rooli olisi siis korostunut juuri maanviljelyyn siirtyttäessä, ja metsästäjä-keräilijäkansoilla tärkein jumalolento olisi ollut esim. Äiti Maa. Tosin mitä tulee shamanismiin, sieltä on vaikea erottaa mitään pysyviä jumalolentoja saati teologisia hierarkioita.

Ns. suurten maailmanuskontojen tapauksessa kysymys Jumalan asuinpaikasta on taas absurdi. Käsittääkseni sekä kristillisessä että islamilaisessa teologiassa Jumala ajatellaan ajan ja paikan ulkopuolella olevaksi voimaksi, josta ei voi oikein mielekkäästi edes puhua ajan ja paikan käsitteillä. Buddhalaisuudessa tämä on tietysti sanomattakin selvää; maailmansielu ei voi tietenkään olla missään tietyssä paikassa, ja mitä Buddhaan tulee, hän kai ei ole oikeastaan mikään jumala ensinkään, ja sitä paitsi hänhän on jo yhtynyt maailmansieluun ajat sitten.

Kirjoitin seuraavat lainaukset keskusteluun, 'Miksi uskonnot aiheuttavat idioottimaisuutta', mutta koska ote siitä sopii myös tähän aiheeseen, niin kopioin sen tänne.

Bahá'u'lláh, jonka kirjoituksia lainaan on bahá'i-uskon ilmaisija. Ja bahá'i-usko on Suomessa virallinen uskonto ja siinä mielessä täysin verrattavissa kristinuskoon.

En mielelläni lainaa Bahá'u'lláhin kirjoituksista otteita palstalle saamieni palautteiden vuoksi, mutta poikkeus vahvistakoon säännön.

Ensinnäkään bahá'it evät usko kristinuskon kolminaisuuteen ja toiseksi Bahá'u'lláhin mukaan: ”Jumalaa voidaan oppia tuntemaan, Hänen nimiensä ja ominaisuuksiensa perusteella, jotka heijastuvat luomakunnasta ja puhtaimmillaan niitä heijastavat uskontojärjestelmien perustajat."

Bahá'u'lláh: ”Tiedä varmasti, näkymätön (Jumala) ei mitenkään voi ruumiillistaa sisintä olemustansa eikä sitä ihmisille ilmaista. Hän on ja aina hän on ollut mittaamattoman korkealla kaiken sen yläpuolella, mikä voidaan kertoa tai käsittää.
...Häntä, joka on ikuisesti ihmissilmältä salattu, ei voida milloinkaan tuntea muutoin kuin ilmaisijansa kautta, eikä hänen ilmaisijansa voi esittää suurempaa todistusta lähetystehtävänsä todenperäisyydestä kuin on hänen oman henkilönsä todistus.” (Poim. 20)

”Ei mikään, minkä viisaat ja mystikot ovat sanoneet tahi kirjoittaneet, ole koskaan ylittänyt, eivätkä he voi sen koskaan toivoa ylittävänkään, niitä rajoja, jotka ihmisen äärellistä ymmärrystä tiukasti kahlitsevat.
...Mittaamattomasti on hän (Jumala) ylempänä ihmismielen pyrkimyksiä ymmärtää hänen sisintä olemustansa tai ihmiskielen pyrintöjä kuvata hänen salaisuuttansa. Milloinkaan ei mikään välitön yhdysside voi liittää häntä luotuihinsa eivätkä hänen luotujensa hämärimmät ja verhotuimmatkaan viittaukset tehdä oikeutta hänen olemuksellensa.
...Hän on ja aina hän on ollut verhottuna ylhäisen ja jakamattoman olemuksensa ikiaikaiseen iäisyyteen ja on ikuisesti pysyvä saavuttamattomaan majesteettiuteensa ja kirkkauteensa kätkettynä.
...Kuinka siis luotu, jonka Jumalan sana on muovannut, voisi käsittää hänen luonnettansa, joka on ikiaikainen.”... (Poim. 148)

”Jumalan uskotut sanansaattajat (uskontojärjestelmien perustajat) ilmaistaan maan kansoille uuden asian tulkitsijoina ja uuden sanoman ilmoittajina.
...Näillä Jumalan ilmaisijoilla on jokaisella kaksinainen asema. Toinen on puhtaan käsitteellisyyden ja perimmäisenykseyden asema.
…Toinen asema on erilaisuuden asema, joka on yhteydessä luomakunnan maailmaan ja sen rajoituksiin. Tässä suhteessa jokaisella Jumalan ilmaisijalla on oma selvästi erottuva yksilöllisyytensä, tarkoin määritelty tehtävänsä....” (Poim:22)

kaksoispilari
Bahá'u'lláh, jonka kirjoituksia lainaan on bahá'i-uskon ilmaisija. Ja bahá'i-usko on Suomessa virallinen uskonto ja siinä mielessä täysin verrattavissa kristinuskoon.




Tuo on totta. Bahá'u'lláh "kirjoituksiin" kuuluu, että hän käänsi osan Muslimeja Bahá'u'lláhlaisiksi, mikä johti vainoihin, pakolaisuuteen, joukkomurhaan, y m v.

kaksoispilari
Matti E Simonaho

Eikö Bahá'u'lláhin "kirjoituksiin" kuulu, että hän käänsi osan Muslimeista Bahá'u'lláhilaisiksi, mikä johti ihmisten vainoihin, pakolaisuuteen, joukkotuhoamiseen?

Ei kuulu. Hän jopa kielsi puhumasta bahá'i-uskosta silloisille muslimeille. Vain häntä itseään ja bahá'ita vainottiin. Vielä nykyäänkin bahá'ita vainotaan Iranissa. He ovat siellä täysin lainsuojattomia.
Sellaisia kuin Bahá'u'lláhilaiset ei ole.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat