Seuraa 
Viestejä6665

Ilmeisesti Bahamalainen tankkeri vetäisi kiville Tallinnan lähistöllä. Tuossa oli taas kerran enemmän kuin lähellä suurenpuoleinen Itämeri-katastrofi, mutta ilmeisesti laiva on tyhjä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012092 ... 9_uu.shtml

http://yle.fi/uutiset/sailioalus_karill ... la/6306383

Kommentit (13)

Jokin vikahan tuohon on ilmiselvästi tullut. Ilmeisesti ohjauskyvytöntä laivaa on yritetty ajaa kauemaksi mutta 10 metrin koillistuuli on viimein painanut laivan karille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ankkurissa on ollut, mutta se ei ole pitänyt. Siksak-kuvion leveys on riippuvainen siitä kuinka paljon ankkuriketjua on meressä (yleensä n. 3 x veden syvyys). Kuviosta näkee että ankkuri ei ole pitänyt koska kuvio siirtyy koko ajan enemmän etelään. Ovat sitten käynnistäneet koneet ja koittaneet päästä selvemmille vesille, mutta siinä vaiheessa on kolahtanut.

Ollut ankkurissa ja vahti ei ole huomannut ankkurin irtoamista ja laiva on ajelhtinut kiville? Pimeässä liikettä ei näe kuin karttaplotterilta tai tutkalta.

No onhan ne sen huomanneet kun ovat laittaneet koneet käyntiin. Se kun ei vaan ihan virta-avainta kääntämällä noissa käysissä onnistu niin on tullut vähän liian kiire eivätkä ole päässeet enää turvallisemmille vesille.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615

Kovasti tuntui kiinnostusta olla avustustehtävistä tallinnassa.
Marinetrafficin mukaan haverilaivan luona oli/ollut 4 n.40m hinaajaa ja öljyntorjunta-alus.
Hylje lähti porkkalasta ja ankkuroi inkoon saaristossa, mutta palasi takaisin satamaan.
Eilen iltapäivästä Urho lähti kahden hinaajan kanssa Tallinaa kohden. Jonkun tunnin päästä hinaajat kääntyivät takaisin Helsinkiin. Urho lilluskeli suomenlahdella, mutta palasi kotiin aamuyöstä.. Meentutkimus alus Arandakin lillutteli Tallinan edustalla.

Virallista avunpyyntöä ei ole median mukaan tullut, mutta kovasti valmiuksia on nostettu ja aluksia ajettu ulos.

Jäänmurtajat taitaa olla myös hyviä hinaajia, paaluvedosta löytynee tehoja. Mutta kyllähän tuollainen iso öljykanisteri istuu tukevasti kivillä.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
vorrester
Kovasti tuntui kiinnostusta olla avustustehtävistä tallinnassa.

Tuollaisessa tankkerissa on tyhjänäkin reissatessa öljyä omaan käyttöön niin paljon, että vakavan paikallisen ympäristökatastrofin ainekset ovat kasassa. Avustusinnokkuus riippuu tietysti siitäkin, mistä päin tuuli käy.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
tietää
Ilman lastia syntyy ongelma ettei ole mitä keventää, jää vain se polttoainelasti jota voi pumpata pois.



Laivoissa, joissa ei ole lastia, on hyvin usein painolastitankit täynnä merivettä.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

http: //laivakonetekniikka.wikispaces.com/Painolastijärjestelmä Ääkkösvikainen osoite

Silläkin on rajansa kuinka paljon syväystä voi muuttaa. Jos lastissa ottaa pohjaan, riittää kun siirtää lastia pois.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Tottakai rajat tulevat vastaan, mutta koetin van kertoa että on muitakin keinoja keventää laiva kuin vain pumppaamalla polttoainetta pois.

edit: ja toki jos lastissa oleva laiva karauttaa kiville, ei tuolloin yleensä ole painolastia jolloin on vain luonnollista keventää varsinaista lastia.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

myooppi
Seuraa 
Viestejä3521

Laivan liikkeistä päätellen ankkuri on pettänyt ja laiva on yrittänyt päästä pois ankkuripaikalta. Laiva oli ilman lastia ja sillä oli suuri tuulipinta-ala. Yrityksistä huolimatta laiva ei ole päässyt kääntämään tuulta kohti. Välillä on otettu pakkia ja taas yritetty. Ei ole raskittu kutsua hinaajaa apuun tai ei ole ollut aikaa odottaa ja niin viimein on ajauduttu kiville kapeahkossa väylässä.

Tieteellisesti tutkittu ja todistettu - mutta silti voi olla totta.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat