Seuraa 
Viestejä49

Metrossakin voi havaita, kuinka putkessa kulkevat junat joutuvat työntelemään edessään olevia ilmamassoja edestakaisin. Ongelma pahenee nopeuksien kasvaessa. Ratkaisuksi on ehdotettu tyhjöputkia, joissa poistetaan ilma putkesta. Se olisi kuitenkin kallis operaatio. Ajaisiko saman asian junan läpi kulkeva turbiiniputki? Se imisi ilmat junan edestä, kuljettaisi junan läpi ja puhaltaisi junan kulkunopeudella takaa ulos. Lopputuloksena olisi putkessa oleva liikkumaton ilmamassa, jonka läpi juna porautuu?

Kommentit (5)

bothnicum
Ajaisiko saman asian junan läpi kulkeva turbiiniputki?



Ajaisi. Energiataloudellisesti todennäköisesti hommasta ei olisi mitään hyötyä, sillä turbiini imisi saman energiamäärän turbiinin pyörittämiseen, kuin mitä ilman siirtämiseen junan edestä nykyään menee. Junan kompleksisuuskin nousisi, eikä tuollainen suihkuturbiini mikään halpa ole huoltaa ja käyttää, sekä polttoainetalous maanpinnalla surkea.

Summasummarum: Toimii se, mutta ole valmis maksamaan metromatkastasi huomattavasti enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Neutroni
Seuraa 
Viestejä31323
bothnicum
Metrossakin voi havaita, kuinka putkessa kulkevat junat joutuvat työntelemään edessään olevia ilmamassoja edestakaisin.



Ajatko metroa? Onko jossain oikeaa tietoa, kuinka paljon enemmän tunnelissa tarvitaan tehoa?

Ajaisiko saman asian junan läpi kulkeva turbiiniputki? Se imisi ilmat junan edestä, kuljettaisi junan läpi ja puhaltaisi junan kulkunopeudella takaa ulos. Lopputuloksena olisi putkessa oleva liikkumaton ilmamassa, jonka läpi juna porautuu?



Ei, vaan siinä kuluisi entistä enemmän energiaa, kun ahdettaisiin ilma putkeen. Putken aiheuttama vastus on karkeasti verrannollinen poikkipinnan neliöön. En voi kuvitella mitään käytännöllistä rakennetta, jossa junan läpi menisi putki, jonka poikkipinta olisi millään tavalla merkittävä junan ja tunnelin väliseen tilaan verrattuna. Tunneleissa on myös välejä, joiden kautta ilma pääsee kiertämään toisen tunnelin kautta.

Neutroni
Onko jossain oikeaa tietoa, kuinka paljon enemmän tunnelissa tarvitaan tehoa?



Rahtijunan ilmanvastus n. tuplautuu sen ollessa luokkaa 5km tunnelissa. Muita häviöitä (vierintä, kitkat) ei ole paljoa jos rata on suora.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875

Junien lykkäämä ilma on kuitenkin myös osa metron ilmanvaihtoa, joten kaiketi metrojen lykkäämässä ilmassa menetetty energia säästetään muuhun koneelliseen ilmanvaihtoon kuluvassa energiassa?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat