Seuraa 
Viestejä45973

Mitenkä tämä lauseke kirjoitettiin siinä yksinkertaisemmassa muodossa? Paikoin unohtunut.
(x-y) * (x+y)

Kommentit (14)

hmk
Seuraa 
Viestejä1034

Kerto- ja yhteenlasku noudattavat ns. osittelu- eli distributiivilakia:

z · (x + y) = (z · x) + (z · y)

ja

(x + y) · z = (x · z) + (y · z)

Voit ratkaista tehtävän tämän tiedon avulla. Huomaa, että voit aluksi käyttää z-kirjainta lyhennysmerkintänä esimerkiksi lausekkeelle (x - y), mikäli koet sen helpommaksi. Tämän jälkeen voit sijoittaa lausekkeen takaisin z:n paikalle, ja soveltaa osittelulakia uudelleen. Lopuksi katsot, mitkä termit lopputuloksessa mahdollisesti yhdistyvät tai kumoavat toisensa.

In so far as quantum mechanics is correct, chemical questions are problems in applied mathematics. -- H. Eyring

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitäs persettä?
Matikankortissani lukee, että:
a^2 - b^2 = (a+b) * (a-b) <= tuonhan pitäisi olla 2a +2b koska suluissa olevat lasketaan ensin.'
Esim. (7+5) * (7-5) = 12 * 2 = 24
Kortin mukaan tulisi 35 - 25 =10
Onko kortissa virhe vai laskenko minä päin persettä?

Miten voi olla näin dementoitunut, että lasku säännöt ovat on unohtuneet kokonaan.
Jään heti alkuun aloittajan laskussa.
x(x-y) + y(x-y) <= ei tuosta voi jatkaa.
Numeroilla sain , että tulos on 2x+2y

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31330
kabus
Mitäs persettä?
a^2 - b^2 = (a+b) * (a-b) <= tuonhan pitäisi olla 2a +2b koska suluissa olevat lasketaan ensin.'

Seitsemän kertotaulussa on errori. 7²=49.

(a+b) * (a-b) = a*(a-b) + b*(a-b) = a²-a*b+b*a-b² = a²-b².

PS. Onko tämä hienostelevien eksponenttien käyttö Linuxin vai Firefoxin neroutta. Kirjoitin neliöt ihan rahvaanomaisesti nuolinapilla.

Neutroni
kabus
Mitäs persettä?

Seitsemän kertotaulussa on errori. 7²=49.

Sehän se oli. En olekaan dementoitunut, vaan pelkästään idiootti.
Pyörittelin kaavaa yli puoli tuntia. Meinasin jo hieman suutahtaa, kun en osaa laskea laskuja, joita laskettiin jo 7-luokalla stna!

Mutta näköjään sain silti oikean vastauksen kaavalla 2a+2b. En tiedä kyllä yhtään miten tuon saa pyöriteltyä tuosta (a+b)*(a-b)

pöhl
Seuraa 
Viestejä937
kabus
Mutta näköjään sain silti oikean vastauksen kaavalla 2a+2b. En tiedä kyllä yhtään miten tuon saa pyöriteltyä tuosta (a+b)*(a-b)

Vain sattumaa. 2a+2b=2*7+2*5=24=12*2=(7+5)(7-5). Toisaalta vaikkapa (2*0+2*1)=2 eri kuin -1=(0+1)(0-1).

Puuhikki
kabus

Vain sattumaa. 2a+2b=2*7+2*5=24=12*2=(7+5)(7-5). Toisaalta vaikkapa (2*0+2*1)=2 eri kuin -1=(0+1)(0-1).

Kokeile muilla kuin nollalla tai ykkösellä.
kokeilin numeroilla 13 ja 12 ja tulos oli oikein.

En tiedä mihin kvanttifysikaaliseen hypertasoon tuo kaavojen pyörittely ja armoton vitutus aivoni vei, mutta silti 5 ja 7 olikin pelkkää sattumaa.
Silti aika ihmeellinen sattuma, että valitsin juuri nuo numerot kaikista mahdollisista, jotka sopivat kaavaan a^2 - b^2 = 2a + 2b. Siltikin olen

pöhl
Seuraa 
Viestejä937
kabus
Kokeile muilla kuin nollalla tai ykkösellä.
kokeilin numeroilla 13 ja 12 ja tulos oli oikein.

Ei ole. Jos a=12 ja b=13, niin 2a+2b=50 ja (a+b)(a-b)=-25. Yleisesti, jos 2a+2b=(a+b)(a-b) kokonaisluvuilla a ja b, niin a-b=2 tai a=-b.

kabus
a^2 - b^2 = 2a + 2b
Tuo vastaus on näköjään tosi yllättävän monesti. Tai vastaus on kaksin kertainen. Nyt ollaan jännän äärellä.

No ei olla. Jos halutaan, että a^2 - b^2 = (a-b)(a+b) = 2(a+b),
niin riittää, että a-b=2

Vierailija

No huhhu. (Se on vittu matikkaa. Tehkää ite parempi)

(Joo toi mun sigu pyrkii Hadamard:tiin, mutta en mä sitä vielä silloin tiennyt.)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat