Seuraa 
Viestejä805

Soijaa taidamme saada (kuten sokeriakin ) monista ravintolähteistä ihan huomaamatta, liikaakin? Ja jopa geenimanipuloitunakin jne..

Mutta soijalla on kuulemma monia hyviä puolia
esim.

"1. Soija suitsii kolesterolia

- Soijan lisääminen ruokavalioon ei tarkoita, että kaadat jatkossa entistä enemmän soijakastiketta kiinalaisen noutoruokasi päälle, huomauttaa ravintoterapeutti Leslie Bonci Pittsburghin yliopistosta.
Todellisuudessa ruokavalioon tulee lisätä soijaa sisältävien ruokia kuten tofua, soijamaitoa, soijapapuja ja -pähkinöitä.

Soijan hyödyt ovat kiistattomat: sen on muun muassa todettu laskevan kolesterolia merkittävästi. Matala kolesteroli taas voi pienentää riskiä sairastua sydänsairauksiin. Erityisesti tämän luulisi kiinnostavan meitä suomalaisia, sillä esimerkiksi vuonna 2004 juuri sydänsairaudet olivat yleisin kuolinsyy maassamme.

Soijassa on myös runsaasti rautaa, jota varsinkin naisten elimistö usein kaipaa. Samoin soijasta on sanottu olevan hyötyä naisten vaihdevuosioireisiin. Soija on lisäksi proteiinipitoista, siinä on vain vähän tyydyttynyttä rasvaa eikä lainkaan kolesterolia."

http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=0139304

...mutta myös haittoja,
esim.

"Soijapavun kasvihappopitoisuus kuuluu korkeimpiin, mitä viljoista ja pavuista on voitu mitata, eikä sen kasvihappo katoa edes pitkän, hitaan keittämisen aikana. Vain pitkäaikainen fermentointi pystyy vähentämään sitä. Kasvihappo estää voimakkaasti tärkeiden mineraalien kuten kalkin, magnesiumin, raudan, kuparin ja sinkin imeytymistä suolistosta. Kasvihappoja on tutkittu runsaasti, ja tutkijat arvioivat, että kehitysmaiden ihmisten huomattavat mineraalipuutokset johtuvat niiden vahvasti kasvihappopitoisesta, viljoihin ja papuihin perustuvasta ruokavaliosta. Vaikka mineraaleja saattaa olla runsaasti näiden alueiden kasveissa, kasvihapot salpaavat niiden saannin elimistöön. Kun saostamalla valmistettu soijatuote kuten tofu syödään lihan ja kalan kanssa, kasvihappojen salpaava vaikutus heikkenee. Kasvissyöjät, jotka käyttävät lihan ja maidon sijaan tofulihaa, tofujäätelöä, tofujuustoja, tofujugurtteja jne., voivat ajautua vakaviin mineraalien puutostiloihin. Tutkijat ovat havainneet, että sekä Aasian että länsimaiden lapset, jotka eivät saa tarpeeksi lihaa tai kalaa ruoan kasvihappojen vastapainoksi, kärsivät usein riisitaudista ja erilaisista kasvuhäiriöistä.

Soijatuotteiden kasvihapot estävät erityisesti sinkin imeytymistä. Sinkkiä kutsutaan äly-mineraaliksi, koska se on välttämätön aivojen ja hermoston kehittymiselle. Se on mukana yli 300:ssa entsyymisysteemissä ja mm. verensokerin kontrollimekanismissa, joten se suojaa diabetesta vastaan, ja sitä tarvitaan sukuelinten terveessä kehittymisessä ja immuunivasteen ylläpidossa. Miehillä sen puute aiheuttaa eturauhasen ongelmia."

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/soija-ongelmaruokaa/

...

Kyselenkin että syöttekö soijaa ja jos niin missä muodossa ja kuinka paljon
ja tietenkin miksi syötte soijaa, korvaatteko jotain muita ruokia sillä tms?

Jostain luin että jos on soija-allergiaa ja/tai -herkkyyttä niin silloin usein on myös herkistymistä gluteiinille ja kaseiinille sekä myös pähkinöille?

Comments?

Don't give up!

Kommentit (15)

Kokeilin suolisto-ongelmien takia maidotonta ruokavaliota 3 viikkoa ja söin maustamattoman jogurtin tilalla soijajogurttia välillä, mutta ei sopinut. Aivan järjetöntä ilmavaivaa ihan koko ajan.

Viljat ei myöskään sovi.

Kyselenkin että syöttekö soijaa ja jos niin missä muodossa ja kuinka paljon
ja tietenkin miksi syötte soijaa, korvaatteko jotain muita ruokia sillä tms?



Käytän melko paljon Kikkoman soijakastiketta mausteeksi pataruoissa, keitoissa, ja marinaadeissa, vaikka ne eivät olisikaan itämaisia millään tavalla. Usein soijakastike korvaa suolan melkein kokonaan. Syy on hyvä, täyteläinen maku.

Muita soijatuotteita (esim. tofua) en käytä.

Pitää toivoa, että fermentointi tuhoaa kasvihapon..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
tootired
Seuraa 
Viestejä805
MsHorton
Kokeilin suolisto-ongelmien takia maidotonta ruokavaliota 3 viikkoa ja söin maustamattoman jogurtin tilalla soijajogurttia välillä, mutta ei sopinut. Aivan järjetöntä ilmavaivaa ihan koko ajan.

Viljat ei myöskään sovi.




Samat huomiot myös mulla. Lopetitko maidon ja mites pähkinät sulle sopii, tuleeko niistä vaivoja?

Siis soijan eri muotoja on hyvin monissa ruuissa ja ehkä ihan herkimmät saa reaktioita soijalesitiinistäkin yms. mutta kaiketi se soijan "pahis" on vain se soijaproteiini, ei -öljy eikä -lesitiini?

Don't give up!

tootired
Samat huomiot myös mulla. Lopetitko maidon ja mites pähkinät sulle sopii, tuleeko niistä vaivoja?

Siis soijan eri muotoja on hyvin monissa ruuissa ja ehkä ihan herkimmät saa reaktioita soijalesitiinistäkin yms. mutta kaiketi se soijan "pahis" on vain se soijaproteiini, ei -öljy eikä -lesitiini?




En käyttänyt mitään maitotuotteita, mutta vaivat ei lähtenyt.

Kaikki muu ruoka sopii.

Soijalesitiiniä söin pari vuotta ainakin jogurtissa, kun maistuu hyvälle. Nyt sitä ei ole kun olen vähentänyt jogurtin syömistä.

Vaihtelen aamupalaa, kun kyllästyin siihen jatkuvaan jogurtin syömiseen.

Maitoo en juo.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
MsHorton
tootired
Samat huomiot myös mulla. Lopetitko maidon ja mites pähkinät sulle sopii, tuleeko niistä vaivoja?

Siis soijan eri muotoja on hyvin monissa ruuissa ja ehkä ihan herkimmät saa reaktioita soijalesitiinistäkin yms. mutta kaiketi se soijan "pahis" on vain se soijaproteiini, ei -öljy eikä -lesitiini?




En käyttänyt mitään maitotuotteita, mutta vaivat ei lähtenyt.

Kaikki muu ruoka sopii.

Soijalesitiiniä söin pari vuotta ainakin jogurtissa, kun maistuu hyvälle. Nyt sitä ei ole kun olen vähentänyt jogurtin syömistä.

Vaihtelen aamupalaa, kun kyllästyin siihen jatkuvaan jogurtin syömiseen.

Maitoo en juo.




Olen jo aiemmin todennut samaa että viljaa (gluteiini) ja maitoa (kaseiini, laktoosi) ei pitäs munkaan käyttää mutta taas on lipsunut ja turvotus yms oireita. Aloin soppaa hämmentää vielä niin että juon nyt soijapapu (7%) juomia ja syön pähkinöitäkin ja selvästi ilmavaivat ovat lisääntyneet, toki positiivista vaikuttais olevan suolen toiminnan paraneminen joka vrkssä tyhjennys.

Luulen että muhun täsmää jotenkin nää yliherkkyydet em ruokiin (vilja, maito, soija, pähkinä) vaikkei varsinaisesta allergiasta joka näkyisi verikokeissa eikä näkynyt keliakiakaan suolitähystyksessä.

Harmittaa vaan kun niitä on niin helppo ostaa ja laittaa ruuaksi ja jos ne jättäisi pois laiskuushetkinä (usein ) joutuu taisteleen et saisi/viitsii muista ravinteista laittaa ruokaa (liha, öljy, kasvikset, juurekset, hedelmät, marjat, kala jne) mutta on ollut 1-2 kk jaksoja joissa olen "viitsinyt" noin toiminut ja olo silloin ollut myös vatsa/suolisto-alueella parempi!

Kumpa keksis tähän "soppaan" jonkun entsyymipaketin että voisi jatkaa laiskana syömistä mitä vaan em. ruokia?!

Don't give up!

Soijarouhe on oiva korvike jauhelihalle. Lapsillekkin maistui koulussa kasvislasagne jossa ei ollut vihanneksia, vain soijarouhetta. Itse käytän vaaleaa soijarouhetta ja teen risottoa pari kertaa kuukaudessa, sekä jatkan sillä lihapullia, kalkkunan tai kananjauhelihapihvejä ym. Halpaa!

MsHorton
Kokeilin suolisto-ongelmien takia maidotonta ruokavaliota 3 viikkoa ja söin maustamattoman jogurtin tilalla soijajogurttia välillä, mutta ei sopinut. Aivan järjetöntä ilmavaivaa ihan koko ajan.

Viljat ei myöskään sovi.


Minusta maistuu ihan pahville alpro soya tuotteet. Olen töissä maistanu, kun on ollut menossa vanhaksi.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
HPL
MsHorton
Kokeilin suolisto-ongelmien takia maidotonta ruokavaliota 3 viikkoa ja söin maustamattoman jogurtin tilalla soijajogurttia välillä, mutta ei sopinut. Aivan järjetöntä ilmavaivaa ihan koko ajan.

Viljat ei myöskään sovi.


Minusta maistuu ihan pahville alpro soya tuotteet. Olen töissä maistanu, kun on ollut menossa vanhaksi.



Itse juon juuri Alpro soya -juomaa (naturel, kuorittu soijapapu 6% ?) ja ihan hyvältä maistuu!?

(jatkan siis soijatestailuani mahdollisen piilevän allergian/herkkyyden suhteen?)
...

Pikkasen ihmettelen ettei keskustelua syntynyt tän enempää eli onkohan jo keskusteltu muualla (esim ympäristö koska soija luontoystävällinen proteiinilähde varsinkin kun vasta uutisissa että karppaamisen liika proteiinien syönti saatuttaa vesistöjä)?

Vai onko sittenkin kaikki todenneet soijan olevan vaan hyvä "maan lannoite" tms. kun muista ravinteista saa parempaa ruokaa?

Don't give up!

Itse käytän satunnaisesti soijapaloja, joita sitten keittelen makaronien kanssa ja syön sekoituksen peston kera. On varsin edullista opiskelijaevästä. Joskus esikypsennän soijapaloja keittämällä ja viimeistelen ne sitten paistinpannulla. Soijahiutaleita tulee syötyä jogurttiin sotkettuna. Joskus kokeilin laittaa soijahiutaleita puuroon, mutta ei siitä tullut kuin sanomista .

Vierailija
jonkku_
Itse käytän satunnaisesti soijapaloja, joita sitten keittelen makaronien kanssa ja syön sekoituksen peston kera. On varsin edullista opiskelijaevästä. Joskus esikypsennän soijapaloja keittämällä ja viimeistelen ne sitten paistinpannulla. Soijahiutaleita tulee syötyä jogurttiin sotkettuna. Joskus kokeilin laittaa soijahiutaleita puuroon, mutta ei siitä tullut kuin sanomista .



Ne tofut pitäisi kyllä ensiksi puristaa kuiviksi paperin välissä jokin paino päällä.

Puhuessani soijapaloista en tarkoittanut perinteistä tofua vaan kuivattuja soijapaloja. Löytyy esim. S-ryhmän kaupoista Soyappetit-nimellä jauhohyllystä.

HPL
MsHorton
Kokeilin suolisto-ongelmien takia maidotonta ruokavaliota 3 viikkoa ja söin maustamattoman jogurtin tilalla soijajogurttia välillä, mutta ei sopinut. Aivan järjetöntä ilmavaivaa ihan koko ajan.

Viljat ei myöskään sovi.


Minusta maistuu ihan pahville alpro soya tuotteet. Olen töissä maistanu, kun on ollut menossa vanhaksi.



Niin maistui vaikka mitä herkkua laittoi joukkoon.

Onneksi maito sopii, niin voi syödä jogurttia.

tootired
kun vasta uutisissa että karppaamisen liika proteiinien syönti saatuttaa vesistöjä?



YLE on alentunut Iltalehden tasolle

Joku alakarppaaja, joita on alle promille suomessa saattaa syödä lihaa ja rasvaa paljon.

Mutta kyllä karppauksessa syödään paljon kasviksia ja marjoja viljan, perunan ja riisin tilalla.

Terveýs kohenee, mutta sehän ei sovi margariiniteollisuudelle eikä leipomoille.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
MsHorton
tootired
kun vasta uutisissa että karppaamisen liika proteiinien syönti saatuttaa vesistöjä?

....
YLE on alentunut Iltalehden tasolle

Joku alakarppaaja, joita on alle promille suomessa saattaa syödä lihaa ja rasvaa paljon.
....





Joo siis uskomaton viittaus/syyllistäminen karppaamiseen?!

Don't give up!

Tavallisena hämäläisenä sodan jälkeen syntyneenä suomalaisena tietämykseni soijasta ei ollut suuren suuri 1900-luvulla eikä sitä tullut mitenkään syödyksikään lapsuudessa tai nuoruudessa. Siten kun puhkesi vilja-allergia (yli kolmekymmentä vuotta sitten) kotimaisia viljoja kohtaan, aloitin koostaa dieettiä, joka vuosien varrella päivitettynäkin kuitenkin alkoi tuntua yksipuoliseselta ja liian vähäproteiiniselta. Kovin suurta lihalla korvaamista en voinut tehdä, kun lihasta tuli nivelkipuja. Piti käyttää punaista lihaa vain rajoitetusti ja juuri tarpeen mukaan,joskus jokin siivu tai murekekastike, joulujuhlassa ja pääriäisenä oikein paistia, kananmaksaa kahdesti kuukaudessa, kalaa silloin tällöin, kananlihaa silloin tällöin. Herneistä tietysti saa proteiinia, mutta herneet tietysti vaikuttavat niitten sulamattomien oligosakkaridirakenteittensa vuoksi ilmavaivoja ihmisissä, jjoten hernekeittoa tai linssejä voi käyttää kerran viikossa vaivatta. Soijahan kuuluu samaan kategoriaan kuin pavut, joten siitä tulee samat ilmavaivat, jos sitä käyttää liikaa. Mutta soijajauho lisättynä pienessä mitassa päivän vohvelitaikinaan (1-2 rkl) menee aivan vaivatta ja kuitenkin antaa ne arvokkaat aminohappolisät. Leipä joka mielestäni on halpa ja miellyttävä ja mukava ja aina helppo nopeasti valmistaa on tuo vohveli. Teen sen Finaxin gluteenittomista jauhoista, Risentan hirssistä, pellavansiemenistä, Polenta -maissista, sesamin siemenistä, Fibrex- kuidusta , joka on gluteenitonta , kanamunasta, vedestä tai laktoosittomasta maidosta ja sitten vispaan pari rkl soijajauhoa sekaan, jotta vohveli on tosi leivän veroinen. Vohvelin päälle sitten voi asettaa laktoosittomasta vispikermasta vispattua vaahtoa ja marjahilloa.
Kahviin voi laittaa soijamaitoa tai laktoositonta maitoa. Molemmat ovat hyviä kahvikermana.
Pieni määrä soijaa taikinakombinaatioissa on hyvä. Silloin ei tule vatsavaivaa. JOS syö liian paljon soijaa voi sanoa olevansa kaasutehdas. Soija on niin arvokasta paroteiinia että sitä ei kannata tuhlaten käyttää yli tarpeen. Saa olla kiitollinen, jettei ole allergisoitunut soijaproteiinia vastaan.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat