Seuraa 
Viestejä3331

Nainen näyttää tyttärelleen miten leivotaan lanttupiirakka. Tyttö opettaa saman omalle tyttärelleen, joka opettaa sen omalle tyttärelleen. Nainenkin on saanut opin äidiltään. Muori tietää, että naisen nimi on Siviä.

Muori ojentaa minulle tummanharmaaksi paahtuneen kampamaisen lanttusupikkaan. Muorin hiuksissa on jauhoa, toinen silmä kiinni. Se katsoo minuun, nyökkää, koskettaa ohimoa ja kiertää päätään samalla hihaa vasten, laittaa pellin katajaiselle aluselle, vaiti, sillä suuri osa kaikesta muusta on juuri toisaalla.

Reunaltaan rypytetyn supikkaan ruistaikinakuori on rapea, karhea ja sormiin kuuma, melkein hiiltynyt ohuelta nauhaltaan ryppyjen reunalta. Haukkaan maukkaan palan, mutta joudun vetämään sihisten henkeä hampaitteni välistä. Kieltä polttaa. Se maistaa kuoren rukiin, suolan ja vielä kuumemman vaalean täytteen. Haukkaan toisen palan, pienemmän, että henki pääsee lämmön läpi.

Pöytä on työhön liian korkea. Tyttö on kohottautunut varpaidensa varaan. Tyttö ottaa mukin ja painaa sillä taikinasta pyöreitä paloja, painelee kämmenellä palan ohuemmaksi, ottaa lusikalla lanttusosetta kattilasta taikinapalan keskelle, kääntää palan kaksinkerroin, nipistää etusormen ja peukalon välissä sen reunaan tarkat rypyt. Nainen katsoo tyttöä ja näkee.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Kommentit (9)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Olisi tämä sopinut syömäkyselyketjuunkin...

Lanttupiirakkaa en ole syönyt, mutta hyvää varmaankin. Lanttukukot ovat sitäkin tutumpia; ruistaikinan, lantun, sianlihan ja kukon kanssa nautitun voin yhdistelmä - avot.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

Ruokamikäketju? Vatsan ne saa sekasin, lanttusupikkaat, miulta ainaki.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Jos lanttulaatikko ei mahaa kärvellä..niin mistä saisi kunnon lanttusupikkaita?

Olisiko niille markkinarakoa? Minäkin voisin maistaa, kun en itse ole leipuriainesta..

EV+
Seuraa 
Viestejä770

Heräsin viipyillen aamuun. Päässäni soi Pepe Willbergin Aamu-kappale. Matkalla vessaan tiedostin että sanat kyseiseen biisiin on tehnyt Vexi Salmi, jo ennen syntymääni. On se veksi kova ukko, tuhansien sanoitusten mies ja jo seitenkymppinen. Hyvä että lopetti tupakoinnin. Mistähän tämänkin tiesin? Kenties parturissa lukemani roskalehti tai joutavanpäiväinen keskustelu työpaikan kahvihuoneessa firman kaikkitietävän sihteerin kanssa? Tosi pantavan näköinen mutta pää täynnä seiskapäivää ja Big Brotheria. Tyttö kyllä lukee minua kuin avointa kirjaa ja flirttailee kuin kiusallaan. Hyvä ettei polvelle istu. Pikkujouluihin on aikaa kaksi kuukautta. Olen naimisissa. En syö kuormasta. Vai syönkö?

Olikohan kappaleen nimi sittenkin "Aamuisin"? Muistin Willbergin sanoittaneen vaimoineen toki ikimuistoisen 1988-vuoden euroviisun. Kaksi maatahan sinne jäi, taakse. Matkalla vessaan pystyin aistimaan hiuksenhienon kahvin aromin. Totesin iloiten että en ollut vielä seniili ja ajatus nuorikkovaimostani aamutakkeineen kahvinkeitopuuhissa sai aikaan tutun värähdyksen. Sain erektion ymmärtäessäni että kohta, alle varttitunnin sisällä olisimme rakastelemassa tuossa vielä lämpöisessä vuoteessa.

Aamuvirtsaa laskiessani jäin ajattelemaan vuotta -88. Olin itse 8-vuotias. Osasin ravustaa mutta en runkata. Tomi Putaansuu katseli todennäköisesti jotain VHS-nauhaa jossain kulahtaneessa rovaniemeläisessä kerrostaloasunnossa. Mitä hän tekee aamuhetkessäni? Niin, euroviisuanalogia jäi jälleen pyörimään päässäni. Harjatessani hampaitani mietin kuolleita Suomen euroviisuedustajia. Muistan vain Kirkan ja "Hengaillaan". Olikohan se 1984? Seuraavana vuonna oli joka tapauksessa Sonja Lumme ja Sata salamaa . Eipäs , Virve Rosti se oli ja vuosi -87, ja sitten Kari Kuivalainen ja "Hetki kahden ihmisen", hienoin suomalainen euroviisuehdotus. Kuivalainen esitti kappaleensa toukokuussa -86. Chernobyl oli juuri lauennut ja Henry Toivonen kuollut karttureineen Korsikan rallissa.... Mutta milloin oli Kaija Kärkinen ja Yksi hullu yö? -89? Huomasin sotkevani nämä päivänselvät asiat päässäni. Mieleni teki googlettaa faktat selväksi. Huomasin ajatuksen järjettömäksi. Jäin kuitenkin mielessäni kasarille.

Broadcastin esittäessä Suomen euroviisuehdotusta Dublinin keväässä maailmassa ei ollut edes Super-Mariota. Matkapuhelimet painoivat 10 kiloa "Kulta, et arvaa mistä soitan..". Itsekin olin silloin vasta verso.

Nyt tunsin olevani vanhus. Ajatus vaimoni päärynämäisen pyöreästä pepusta palautti minut kuitenkin arkeen. Vaikka tuosta lapsuuteni kesästä 1988 oli aikaa jo lähes neljännesvuosisata ja taaperoajoistani vielä kauemmin, heittäydyin keittiön lattialle ja aloin suudella ihanaista nilkkaa, pohjetta, polvitaivetta...

Vaari
Seuraa 
Viestejä3331

?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Sepi
Olisi tämä sopinut syömäkyselyketjuunkin...

Lanttupiirakkaa en ole syönyt, mutta hyvää varmaankin. Lanttukukot ovat sitäkin tutumpia; ruistaikinan, lantun, sianlihan ja kukon kanssa nautitun voin yhdistelmä - avot.

Pitäs melkeen taas tehä kukkoa. Viimeksi tein n. vuosi sitten. Ja nimen omaan lanttukukkoa. Se ja muikkukukko on parhaita!

Hämmentää.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat