Seuraa 
Viestejä513

Suomen siirtyminen peruskoulujärjestelmään n. 40 vuotta sitten aiheutti aikoinaan melkoisen tunnekuohun eteenkin poliittisen oikeiston (ja vanhojen opettajien) keskuudessa. Pelättiin täydellistä kaaosta ja DDR-ilmiön soluttautumista kansalaisten sielun syövereihin.

Nyt myöhemmin on voitu jokseenkin oikeutetusti todeta että peruskouluun siirtyminen ja opettajan työn uudelleen arviointi ja kehittäminen olivat oikeita ratkaisuja. Jostain syystä uudistusta vastustanutta oikeistoa ei ole oikein koskaan pantu käpälälautaan asiasta. Mistähän moinen asioiden silittely?

Entä voisiko eräät muutkin oikeiston päähänpinttymät kuten kilpailuyhteiskunnan mantrojen toistamiset osoittautua samanlaiseksi huuhaaksi? Peruskoulun menestyksen eräs tekijä on ollut nimittäin se että järjestelmässä luovuttiin turhasta kilpailuhenkisyydestä, otettiin asiat "löysin rantein" ja annettiin oppilaiden rauhassa kehittyä osaavien opettajien johdolla. Tuloksena tason nousu maailman kärkikaartiin. Mallia talousviisaille myös yritysmaailmaan?

"En ymmärrä tätä herkkänahkaisuutta kaasun käytöstä...Kannatan jyrkästi myrkkykaasujen käyttöä sivistymättömiä heimoja vastaan....voidaan käyttää myös kaasuja jotka ovat epämiellyttäviä ja levittävät kauhua.."

- Winston Churchill (1919)

Sivut

Kommentit (52)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922

Minä jouduin käymään olosuhteiden pakosta yksityistä koulua, vaikka yhteiskunta oli suurin rahoittaja sillekin, jollei sitten ainoa, en tiedä, piti maksaa lukukausimaksut, kirjat, opintovälineet ja ruokailu duunarivanhempien kukkarosta. Opinnot eivät olleet sen kummemmpia, kuin viereisen kunnan peruskoulussakaan. Ainakin jos verrataan ylioppilaskirjoituksissa reputtaneiden määrään. Peruskoulussa niitä ei ollut yhtään vuosikausiin, meidän koulussa suurempi määrä suhteessakin.

Tätä koulua pitivät sen johtokunta yllä viimeiseen asti. Ei se koulu huono ollut, päinvastoin, mutta en vieläkään ymmärrä joidenkin tahojen yksityiskouluvimmaa. Jos on yksityisiä Steiner tai jotain Ruotsalaisia kouluja, maksakoot koko koulutuksen itse niitä ylläpitävät tahot. Opetuksen ja oppimisen kannalta ne ovat tarpeettomia. Ei peruskoulukaan mitenkään tasapäistä oppilaita, Köpösen koulumenestys nyt lukiossakin osoittaa sen.

Lierikki Riikonen

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
suolakaivos
Suomen siirtyminen peruskoulujärjestelmään n. 40 vuotta sitten aiheutti aikoinaan melkoisen tunnekuohun eteenkin poliittisen oikeiston (ja vanhojen opettajien) keskuudessa. Pelättiin täydellistä kaaosta ja DDR-ilmiön soluttautumista kansalaisten sielun syövereihin.

Voisko saada lisätietoja tästä. Eli lähteen. En itse löytänyt netistä ainakaan mitään muuta kuin jotain ympäripyöreää, enkö sitten osannut hakea?

Hämmentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse kävin yhtä vuotta lukuunottamatta vanhan kansakoulu-oppikoulun ja suurimmat ongelmat opetuksessa olivat:

1. Hiivatin suuret luokat (muistaakseni pahimmillaan 43-44 oppilasta). Voi sitä pierun, hien ja ties minkä ulosteen hajua luokissa joita ei edes tuuletettu.

2. Opettajien taso vähän sitä sun tätä. Jotkut hyviä, jotkut vähemmän hyviä, joukossa varsinaisia surkimuksia, joko aivan nössäjä kiusattavia tai sitten raivohulluja. Ainakin yksi tällainen ilmeisesti rintamalla liian kovia kokenut hullu saattoi lyödä oppilaan tekemän käsityn tämän itsensä päähän.

3. Turhaa nipottamista. Vaikka kovalle kurille on puolustajia niin siitä huolimatta pojat on poikia ja he saattoivat vaan panna kovan kovaa vastaan.

Omien lasteni koulunkäyntiä seuratessa havaitsin helposti miten melkoisilla harppauksilla oltiin yli 30 vuodessa menty parempaan suuntaan. Poliittisen oikeiston pelko lienee liittynyt siihen, että kaikkein köyhimmän sakin ilmaantuminen kouluun (ne jotka ennen menivät kansalaiskouluun) laskisi tasoa. Näin ei käynyt. Ja syykin oli selvä. Ei ennen kansalaiskouluun menneet oppilaat olleet sen tyhmempiä kuin muutkaan. Yksinkertaisesti vähävaraisten perheiden vanhemmat pitivät vain oppikoulua joutavanpäiväisenä touhuna josta työläisten pennuille ei olisi kuitenkaan mitään hyötyä.

Vähän vaikea sanoa onko tuolla oikeistolaisella hysterialla taipumus ulottua muuhunkin yhteiskunnan toimintaan. Voi olla. En nimittäin usko että tuo hitonmoinen kilpailuttamisvimma olisi joka asiassa hyväksi. Peruskoulun vastustaminen ja siitä pitkän nenän saaminen kirjataan nyt joka tapauksessa oikeiston tilikirjaan vaikka he kuinka yrittävät asiata nyt pitää vakan alla.

Nykyisin oikeistolaiset ja ns. markkinaliberaalit ovat alkaneet taas jankuttamaan siitä että Pisa-tutkimustulosten varjossa suomalainen korkeamman asteen koulutus ei olisi kovinkaan tasokasta. Mutta ehkäpä siinäkin on syy opettajien heikossa tasossa ja muussa järjestelmän saamattomuudessa.

Saadaanko siis Suomi kilpailukykyisemmäksi kun lopetetaan ainainen jankutus kilpailukyvystä ? Ehkä tuo ainainen suunsoitto rasittaan niin duunareita, liittoja sekä antaa työnantajalle vääriä signaaleja.

Anomalia
Seuraa 
Viestejä1784
suolakaivos
Peruskoulun menestyksen eräs tekijä on ollut nimittäin se että järjestelmässä luovuttiin turhasta kilpailuhenkisyydestä, otettiin asiat "löysin rantein" ja annettiin oppilaiden rauhassa kehittyä osaavien opettajien johdolla.

Onko sinulla tuolle väitteelle esittää mitään referenssiä vai onko kyseessä mutu?

Uudistunut virkamies: jokainen päivä on samankaltainen.

Vatkain
suolakaivos
Suomen siirtyminen peruskoulujärjestelmään n. 40 vuotta sitten aiheutti aikoinaan melkoisen tunnekuohun eteenkin poliittisen oikeiston (ja vanhojen opettajien) keskuudessa. Pelättiin täydellistä kaaosta ja DDR-ilmiön soluttautumista kansalaisten sielun syövereihin.

Voisko saada lisätietoja tästä. Eli lähteen. En itse löytänyt netistä ainakaan mitään muuta kuin jotain ympäripyöreää, enkö sitten osannut hakea?



Joo. Yllättävän vähän näyttää netistä löytyvän tietoa tuosta peruskoulukysymyksestä. Mutta ainakin itselleni jäi sellainen pikkupojan muistikuva että oikeiston piirissä uudistusta vastustettiin mutta onneksi vasemmistolla ja keskipuolueilla oli niin tukeva enemmistö ettei Kokoomus pystynyt edes jarruttamaan uudistusta. Muistaakseni uudistus myös eteni pohjoisesta etelään. Eli etelän rintamaiden rikkaat kokoomuslaiset halusivat kai katsoa miten tuolle "vasemmistolaiselle hulluttelulle" lopulta kävi.

http://blogit.demari.fi/petrijussila/

Demarien Petri Jussila ainakin blogissaan väittää samaa:

" Oikeisto vastusti aikoinaan peruskoulua kiivaasti, mutta ilmeisesti nykyään myös porvarilliset piirit tunnustavat sen merkityksen. Peruskoulun opettajien ja muiden työntekijöiden työpanos on äärimmäisen tärkeä. Meidän kaikkien pitää tukea heitä tässä työssä. Peruskoulun toiminnalle ja kehittämiselle pitää lamasta huolimatta turvata riittävät resurssit. Emme saa heikentää lastemme tulevaisuuden näkymiä ja sitä kautta koko yhteiskunnan perustaa."



Näyttää ne kuitenkin haaveilevan yksityiskoulujen yleistymisestä jotta parempien piirien lapset voitaisiin taas kerran pitää turvassa kaikenmaailman junttien ja somaalien turmiollisesta vaikutuksesta.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
ralf64
" Oikeisto vastusti aikoinaan peruskoulua kiivaasti, mutta ilmeisesti nykyään myös porvarilliset piirit tunnustavat sen merkityksen. Peruskoulun opettajien ja muiden työntekijöiden työpanos on äärimmäisen tärkeä. Meidän kaikkien pitää tukea heitä tässä työssä. Peruskoulun toiminnalle ja kehittämiselle pitää lamasta huolimatta turvata riittävät resurssit. Emme saa heikentää lastemme tulevaisuuden näkymiä ja sitä kautta koko yhteiskunnan perustaa."



Näyttää ne kuitenkin haaveilevan yksityiskoulujen yleistymisestä jotta parempien piirien lapset voitaisiin taas kerran pitää turvassa kaikenmaailman junttien ja somaalien turmiollisesta vaikutuksesta.



Perustakoot vain yksityiskouluja, mikäs siinä. Mitään yhteiskunnan tukea ei niille tarvitse kuitenkaan maksaa. Lukioihin pääsy on jo nyt pisteytetty niin, että joka lukio vaatii tietyn keskiarvon perukoulutodistukseen sinne päästäkseen.

Lierikki Riikonen

lierik
ralf64
" Oikeisto vastusti aikoinaan peruskoulua kiivaasti, mutta ilmeisesti nykyään myös porvarilliset piirit tunnustavat sen merkityksen. Peruskoulun opettajien ja muiden työntekijöiden työpanos on äärimmäisen tärkeä. Meidän kaikkien pitää tukea heitä tässä työssä. Peruskoulun toiminnalle ja kehittämiselle pitää lamasta huolimatta turvata riittävät resurssit. Emme saa heikentää lastemme tulevaisuuden näkymiä ja sitä kautta koko yhteiskunnan perustaa."



Näyttää ne kuitenkin haaveilevan yksityiskoulujen yleistymisestä jotta parempien piirien lapset voitaisiin taas kerran pitää turvassa kaikenmaailman junttien ja somaalien turmiollisesta vaikutuksesta.



Perustakoot vain yksityiskouluja, mikäs siinä. Mitään yhteiskunnan tukea ei niille tarvitse kuitenkaan maksaa. Lukioihin pääsy on jo nyt pisteytetty niin, että joka lukio vaatii tietyn keskiarvon perukoulutodistukseen sinne päästäkseen.



EI! Jos ns. paremman piirin jälkikasvulle tässä maassa perustetaan, vaikka omarahoitteisia, yksityiskouluja, alkaa välittömästi julkisrahoitteisella koululla rahat(ja opintotulokset) laskea! Perusteluksi riittänee maalaisjärki?

Näin se aika muuttuu ja tarinat sen mukana. Pitää paikkansa että oikeisto vastusti nykyisen kaltaista peruskoulua, koska heillä oli parempi vaihtoehto tarjolla. Jokainen, joka on peruskoulun käynut, tietää kuinka turha viimeinen 9. luokka on. Siellä ei opiskella mitään uutta, vaan kerrataan vanhaa. Jokainen osaa jo tässä vaiheessa laskea, kirjoittaa ja vähän kieliä.

Oikeiston vaihtoehto oli jättää 9. vuosiluokka pois ja siirtyä siitä suoraan 2. asteenopintoihin - ammattikouluun tai lukioon ja niitä olisi käyty vuoden pitempään. Ei tässä sen kummasta ollut kyse.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
amakela
Näin se aika muuttuu ja tarinat sen mukana. Pitää paikkansa että oikeisto vastusti nykyisen kaltaista peruskoulua, koska heillä oli parempi vaihtoehto tarjolla. Jokainen, joka on peruskoulun käynut, tietää kuinka turha viimeinen 9. luokka on. Siellä ei opiskella mitään uutta, vaan kerrataan vanhaa. Jokainen osaa jo tässä vaiheessa laskea, kirjoittaa ja vähän kieliä.

Oikeiston vaihtoehto oli jättää 9. vuosiluokka pois ja siirtyä siitä suoraan 2. asteenopintoihin - ammattikouluun tai lukioon ja niitä olisi käyty vuoden pitempään. Ei tässä sen kummasta ollut kyse.


Onko tämä mistä peräisin tämä tieto? Lukisin mielelläni itse.

Hämmentää.

Vierailija

Sellasta paskaa se amakela tällä kertaa yrittää syöttää:

Vapaan koulutuksen tukisäätiö

Vapaan koulutuksen tukisäätiö (VKTS) oli vuosina 1973–1991 toiminut elinkeinoelämän rahoittama säätiö. Sen päämääränä 1970-luvulla oli vasemmistolaisen koulutuspolitiikan vastustaminen.[1]
Säätiö syntyi 1970-luvulla toteutuneen peruskoulu-uudistuksen myötä, jota poliittinen oikeisto vastusti. Oikeisto halusi säätiön kautta vastustaa koulutuspolitiikan vasemmistolaisina pitämiään päämääriä, kuten kansalaisaktiivisuuteen kasvattamista. Oikeiston tavoitteena oli alunalkaen ollut yksityiskoulujen ja tasokokeiden lisääminen. Vuonna 1973 syntynyttä säätiötä alkoivat tukea pääasiassa Elinkeinoelämän valtuuskunta (EVA) ja Suomen teollisuuden keskusliitto (STK).
Vapaan koulutuksen tukisäätiön keskeisimpiä tavoitteita olivat kouludemokratian alasajaminen, yhteiskuntatiedon opetuksen vähentäminen ja peruskoulutuksen huomion siirtäminen kansalaiskasvatuksesta elinkeinoelämälle hyödyllisten aineiden opetukseen eli ns. tieto ja -taitoaineisiin. Kouludemokratia oli säätiön mielestä yksiselitteisesti haitallista. Säätiössä sovittiin, että sen toiminnasta ei puhuta ulkopuolisille. Tämä mahdollisti sen, että mukaan pyydetyt poliitikot ja virkamiehet uskalsivat tulla mukaan toimintaan ilman paljastumisen vaaraa.
Säätiön merkitys koulutuspolitiikassa alkoi kasvaa 1980-luvulla ja se saikin tavoitteitaan läpi useissa tuntijakouudistuksissa. Yhteiskuntatiedon opetus myöhäistettiin peruskoulun yhdeksänteen luokkaan ja kouluneuvostot ajettiin alas. Yritysmaailman tulosvastuumallia haluttiin soveltaa myös peruskoulussa.
Säätiö nousi julkisuuteen v. 2010, kun Helsingin Sanomat uutisoi mm. Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Anderssonin (kok) keränneen säätiölle tietoja opettajien poliitisesta suuntautumisesta. Myös niin ikään jyväskyläläisen Mauri Pekkarisen (kesk) kerrotaan toimineen säätiössä.[2] Pekkarinen on ollut ministerinä useissa hallituksissa, viimeksi kauppa- ja teollisuusministerinä Jäätteenmäen, Vanhasen ja Kiviniemen hallituksissa [3]. Virkanimikkeeksi vaihtui ministeriöitten yhdistämisessä elinkeinoministeri, lyhennettynä TEM. Säätiön ydinryhmään kuului SUPO:n tutkimusten mukaan myös entinen eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen (kok) sekä presidenttiehdokas Elisabeth Rehn (rkp).[4]
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaan_kou ... A4ti%C3%B6

suolakaivos
- - Entä voisiko eräät muutkin oikeiston päähänpinttymät kuten kilpailuyhteiskunnan mantrojen toistamiset osoittautua samanlaiseksi huuhaaksi? - -



Kyllä. Kilpailu tietenkin edistää kilpailuhaluisten kilpailuviettiä. Mutta kaikista tehokkain tapa toimia on kuitenkin puhaltaa yhteen hiileen - ei eri hiiliin

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Horinaahan maahan sopii/riittää, mutta peruskoulujärjestelmä on Suomessa parhaita asioita kuin myös maailmassakin ikinä, tasa-arvoisuus on oikein eikä sitä voine kiistää (ilman armeijan osastoa) pahinkaan oikeistolainen tai naapuri (mihin asiaan kaikkien olisi hyvä palata piakkoin)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
bergepanther
Horinaahan maahan sopii/riittää, mutta peruskoulujärjestelmä on Suomessa parhaita asioita kuin myös maailmassakin ikinä, tasa-arvoisuus on oikein eikä sitä voine kiistää (ilman armeijan osastoa) pahinkaan oikeistolainen tai naapuri (mihin asiaan kaikkien olisi hyvä palata piakkoin)



Tasa-arvo on hieno asia mutta sitä ei pidä sekoittaa tasapäistämiseen, mikä on peruskoulusysteemin heikko puoli nykymuodossaan. Kun opetuksen taso määräytyy heikoimman/hitaimman aineksen mukaan niin siinä tehdään kyllä suurta vahinkoa koko yhteiskunnalle hukkaamalla lahjakuuspotentiaalia ja vähintäänkin turhauttamalla ja passivoimalla osa oppilaista tai peräti ajamalla heidät yhteiskunnasta syrjäytyneiden tielle.

Kaavahan menee esim. niin, että älykäs ja vilkas oppilas saattaa ikänsä ja itsenäisyytensä vuoksi hieman uhmata auktoriteetteja ja tehdä kaikenlaista ilkikurista ajankulukseen kun löysätahtinen ja epäkiinnostava matalan vaatimustason opetus ei oikein nappaa. Siitä tulee sitten hieman kurinpitorangaistuksia ja päätyy opettajien silmätikuksi siinä missä ne takapulpetin kiusaaja-tupakoitsija-vitosenkeskiarvo-oppilaatkin. Varhaisteini-iässä älykäs ja turhautunut oppilas helposti päätyy näiden toisten seuraan joka tarjoaa sentään virikkeitä ja jännitystä. Lintsaamista voi seurata ja luvatonta tupakointia, kovisten/pahisten sosiaalinen asema houkuttaa ja nämä kaverit on hyvä tuntea. Ehkä pieniä rötöksiäkin tulee tehtyä ja viikonloppuisin tietysti näiden tyyppien kontaktien kautta saa hankittua viinaksia ja ehkä jotain muutakin jännää. Moni toki tajuaa itse vetää rajan johonkin tai sitten jää onnekkaasti esim. vanhemmille kiinni. Mutta jos kiinni sattuukin jäämään vaikkapa poliisille niin elämän suunta voi muuttua rajusti, tai mikä pahinta, ei jääkään vaan sen sijaan ajautuu ongelmiin joko velkojen, päihderiippuvuuksien tai koulumenestyksen vähittäisen heikenemisen vuoksi, niin vaara on jo todellinen pudota kelkasta. Tietty aina voi myös päätyä yliannostuksen tai myrkkyviinan uhriksi tai ihan vaan satunnaisen katuväkivallan taikka kännikaaharin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Koshille: En kiistä, joskin nyky-peruskoulussakin mahdollisuudet homman tasoitukseen ovat olemassa. Tuskin järjestelmältä mahdottomuus olisi poimia parhaat. Toisaalta kehitys kaikilla lapsilla on erillainen joten suht vaativaa olisi ja aikaa vaativaa, pieni maa ja pienet toleranssit

Sinänsä kirjoitit loistavasti kaavasta, tavallaan ikävä kyllä saman olen nähnyt alusta loppuun yhden ystävän kohdalta..Jos keksimme paremman systeemin pitää meidän sitä ajaa (typerä klisee tämä) vaan kaikki parempi on oikeesti parempi, pirun tunteettomaksi (tai ehkä välinpitämättömiksi) maailma vaan näyttää meidät muuttavan ja tietenkään semmoiseen ei pidä suostua

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat