Seuraa 
Viestejä60

Finnairin kalustoluettelosta käy ilmi, että Airbus A319, A320 ja A321 ovat pohjimmiltaan sama kone, samat mitat ja samat suoritusarvot, ainoastaan pituus vaihtelee. Tämän seurauksena luonnollisesti myös massa vaihtelee. Ja jotta raskaampi kone kulkisi samaa vauhtia samalla korkeudella, tarvitaan varmaan myös tehokkaammat moottorit.

Eniten ihmetyttääkin se, että siipien kärkiväli on kaikissa sama. Onko koneissa samanlainen siipi? Maallikon mielestä näin ei voi olla, koska matkalentonopeus on kaikissa sama ja raskaampi kone tarvitsee enemmän nostovoimaa. Vai lennetäänkö raskaampia malleja isommalla kohtauskulmalla tai kenties jotain siivekkeitä enemmän ulkona?

Toinen ihmetyksen aihe on Airbus A330 ja A340, jotka näyttäisivät olevan samankokoiset koneet, toisella vain on kaksi moottoria ja toisella neljä. Mikähän mahtaa olla niiden keskinäinen logiikka? Milloin kaksi moottoria on parempi kuin neljä ja milloin päinvastoin?

Kommentit (5)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Squierrel
Finnairin kalustoluettelosta käy ilmi, että Airbus A319, A320 ja A321 ovat pohjimmiltaan sama kone, samat mitat ja samat suoritusarvot, ainoastaan pituus vaihtelee. Tämän seurauksena luonnollisesti myös massa vaihtelee. Ja jotta raskaampi kone kulkisi samaa vauhtia samalla korkeudella, tarvitaan varmaan myös tehokkaammat moottorit.

Eniten ihmetyttääkin se, että siipien kärkiväli on kaikissa sama. Onko koneissa samanlainen siipi? Maallikon mielestä näin ei voi olla, koska matkalentonopeus on kaikissa sama ja raskaampi kone tarvitsee enemmän nostovoimaa. Vai lennetäänkö raskaampia malleja isommalla kohtauskulmalla tai kenties jotain siivekkeitä enemmän ulkona?

Toinen ihmetyksen aihe on Airbus A330 ja A340, jotka näyttäisivät olevan samankokoiset koneet, toisella vain on kaksi moottoria ja toisella neljä. Mikähän mahtaa olla niiden keskinäinen logiikka? Milloin kaksi moottoria on parempi kuin neljä ja milloin päinvastoin?




A319, A320, A321 -koneissa on identtisinä osina:
- Keskirunko
- Siivet
- Nokka ohjaamoineen
- Pyrstö
(Moottorit saattavat olla erilaisia käyttötarkoituksesta riippuen)

Pienemmässä A318 -koneessa on hieman suurempi sivuvakain lyhyemmän rungon vuoksi.

Moottoreiden lukumäärä johtuu ilmailusäädösten muuttumisesta. A340 on vanhempi kuin A330, ja tuolloin mannertenvälisillä lennoilla täytyi varautua huomattavasti pitempiin lentomatkoihin yhden moottorin vikaantuessa.

Muutoksen jälkeen kaksikin moottoria katsottiin turvalliseksi moottorien luotettavuuden kasvettua. Lisäksi, neljä moottoria kuluttaa enemmän polttoainetta kuin kaksi moottoria (koon taloudellisuus, nääs).

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Squierrel
Seuraa 
Viestejä60
Seppo_Pietikainen

A319, A320, A321 -koneissa on identtisinä osina:
- Keskirunko
- Siivet
- Nokka ohjaamoineen
- Pyrstö




Eli jos siivet ovat identtiset, silloin isomman massan lentäminen samalla nopeudella samassa korkeudessa edellyttää suurempaa kohtauskulmaa tai siivekkeiden erilaista asentoa.

Moottoreiden lukumäärä johtuu ilmailusäädösten muuttumisesta. A340 on vanhempi kuin A330, ja tuolloin mannertenvälisillä lennoilla täytyi varautua huomattavasti pitempiin lentomatkoihin yhden moottorin vikaantuessa.



Ei muuten pidä paikkaansa. A340 on edelleen tuotannossa.

Muutoksen jälkeen kaksikin moottoria katsottiin turvalliseksi moottorien luotettavuuden kasvettua. Lisäksi, neljä moottoria kuluttaa enemmän polttoainetta kuin kaksi moottoria (koon taloudellisuus, nääs).



Näyttäisi itse asiassa siltä, että A340 kulkee pidempiä reittejä kuin A330. Tästä voisi pääterllä, että sen polttoaineenkulutus olisikin pienempi, kerosiinia riittää pidemmällekin reissulle. Toisaalta silloin taas A330:ssa ei olisi mitään järkeä, Ellei sitten moottorien vähäisemmät huoltokustannukset kompensoi suurempaa polttoaineenkulutusta?

Se ero koneissa myös on, että nelimoottorinen A340 nousee raskaamman näköisesti loivemmassa kulmassa, koska sen moottoreiden huipputeho on pienempi. Nimittäin kaikkien koneiden pitää pystyä nousemaan myös yhden moottorin sammuttua. Kaksimoottorisen täytyy siis sietää 50% tehonmenetys, mutta nelimoottorisen vain 25%.

Kuitenkin on epäselvää, miksi nelimoottorinen on pidemmillä matkoilla parempi vaihtoehto kuin kaksimoottorinen. Voihan se olla myös niin, että nelimoottorisessa onkin samat tehot, jolloin se voi ottaa mukaansa enemmän polttoainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Squierrel

Se ero koneissa myös on, että nelimoottorinen A340 nousee raskaamman näköisesti loivemmassa kulmassa, koska sen moottoreiden huipputeho on pienempi. Nimittäin kaikkien koneiden pitää pystyä nousemaan myös yhden moottorin sammuttua. Kaksimoottorisen täytyy siis sietää 50% tehonmenetys, mutta nelimoottorisen vain 25%.

Ei tuota voi yleistää.

Helsinki-Vantaalta nousevat koneet ovat yleens n. 1000 m korkedessaan tullessaan Espoon puolelle, mukaan lukien nelimoottorinen B747 jumbo.

Sen sijaan Finnairin A340 on siihen mennessä saavuttanut hädintuskin 600 m korkeuden ja lentää suoraan länttä kohden ja usein vasta Vihdin puolella on saanut kerättyä sen verran nopeutta ja korkeutta, että uskaltaa kääntää kurssia pikkuhiljaa luodetta, pohjoista ja sitten koillista (Itä-Aasiaa) kohti.

A330 koneissa on sen verran tehoa, että ne pystyvät seuraamaan samaa nousuprofiilia kuin muut koneet ja ovat jo Vantaan puolella lähes 1000 m korkeudessa ja saanut nokkansa käännettyä luoteeseen tai jopa pohjoista kohden, tulematta edes Espoon puolelle.

Kun on tottunut matalalla kaarteleviin (ja siten suurikokoisilta näyttäviin) A340 koneisiin, olen pari kertaa säikähtänyt, kun näennäisesti normaalikokoiselta näyttänyt nelimoottorikone näytti liikkuvan hyvin hitaasti ja ajattelin, että kohta tuo putoaa. Tarkemmalla katsomisella osoittautui että kyseessä oli B747, joka ilmeisesti ole reilusti yli 1000 m korkeudessa ja siksi näytti samankokoiselta muiden koneiden lailla ja näennäinen nopeus näytti hyvin pieneltä, vaikka absoluuttinen nopeus epäilemättä oli samaa luokkaa kuin pienemmillä koneilla .

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Squierrel
Moottoreiden lukumäärä johtuu ilmailusäädösten muuttumisesta. A340 on vanhempi kuin A330, ja tuolloin mannertenvälisillä lennoilla täytyi varautua huomattavasti pitempiin lentomatkoihin yhden moottorin vikaantuessa.



Ei muuten pidä paikkaansa. A340 on edelleen tuotannossa.




A340:n tuotanto päättyi tänä vuonna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A340


Näyttäisi itse asiassa siltä, että A340 kulkee pidempiä reittejä kuin A330. Tästä voisi pääterllä, että sen polttoaineenkulutus olisikin pienempi, kerosiinia riittää pidemmällekin reissulle. Toisaalta silloin taas A330:ssa ei olisi mitään järkeä, Ellei sitten moottorien vähäisemmät huoltokustannukset kompensoi suurempaa polttoaineenkulutusta?



Riippuu mallista n. 6700 nm - 9700 nm.


Se ero koneissa myös on, että nelimoottorinen A340 nousee raskaamman näköisesti loivemmassa kulmassa, koska sen moottoreiden huipputeho on pienempi. Nimittäin kaikkien koneiden pitää pystyä nousemaan myös yhden moottorin sammuttua. Kaksimoottorisen täytyy siis sietää 50% tehonmenetys, mutta nelimoottorisen vain 25%.

Kuitenkin on epäselvää, miksi nelimoottorinen on pidemmillä matkoilla parempi vaihtoehto kuin kaksimoottorinen. Voihan se olla myös niin, että nelimoottorisessa onkin samat tehot, jolloin se voi ottaa mukaansa enemmän polttoainetta.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615

A340:n tuotanto päättyikin näköjään jo v. 2010.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat