Seuraa 
Viestejä16844

Ravintoterapeutti Stephanie Middleberg listasi Yhdysvaltojen Cosmopolitan-lehdelle viisi ruokaa, joista kannattaisi kieltäytyä.

1. Keinotekoiset makeuttajat

Aito sokeri on pieninä määrinä nautittuna ihan ok. Keinotekoisia makeuttajia kannattaisi kuitenkin välttää. Ne ovat sokeria huomattavasti makeampia ja voivat saada makunystyräsi himoitsemaan makeaa vielä enemmän. Makeakoukusta vapautuneet ovat raportoineet olevansa energisempiä ja himoitsevansa vähemmän herkkuja.

2. Margariini

Sitä luulisi, että margariini on terveellisempi vaihtoehto voille. Margariinissa on kuitenkin paljon pahoja transrasvoja, jotka nostavat kolesterolia. Kalorimäärä on aika sama kuin voissa, mutta saatamme helposti sivellä margariinia enemmän leivän päälle, koska kuvittelemme sen olevan terveellistä.

3. Eristetty soijaproteiini

Kaikki soijatuotteet eivät ole pahasta. Kuitenkin eristetty soijaproteiini, jota on useissa soijapohjaisissa tuotteissa, lisää joidenkin tutkimusten mukaan syöpäriskiä ja hedelmättömyysriskiä naisilla. Soija ei ole myöskään se ekologisin vaihtoehto. Jos haluat noudattaa kasvisruokavaliota, kokeile soijan sijaan quinoaa, papuja ja pähkinöitä tai luonnollisia soijan lähteitä, kuten tofua tai tempehia.

4. Kevyttuotteet

Kevyt ei välttämättä tarkoita vähäkalorista tai ainakaan terveellistä. Monesti rasva on dieettituotteissa korvattu suuremmilla määrillä suolaa, sokeria ja keinotekoisia makeutusaineita, jotta ne maistuisivat joltain. Tämän lisäksi saatamme helposti syödä kevyttuotteita enemmän, koska pidämme niitä terveellisinä.

5. Pakasteateriat

Einekset ovat usein pitkälle prosessoituja ja täynnä rasvaa ja suolaa. Terveellisemmän ja monessa tapauksessa myös halvemman pakasteaterian saat, kun teet hiljaisena hetkenä isomman määrän vaikka pata- tai laatikkoruokia ja pakastat ne annoksittain. Pakastevihannekset ovat ok, jos niihin ei ole lisätty suolaa tai kastiketta.

IL

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012101516201557_ru.shtml

Vuosien varrella on tuon tuostakin tuotu esille Suomessa että ns. kevyttuotteiden antama hyöty menetetään kun näitä syödään läjäpäin eli moninkerroin enemmän kuin normaalia tuotetta. Ilmeisesti tuo yksinkertainen matematiikka ei amerikkalaisilta vielä onnistu että se pitää lehdissä esitellä vuonna 2012.

Makeus sellaisenaan on aika ällöttävää, joten tuntuu vaikealta ymmärtää minkä takia joku jäisi niin makeuskoukkuun että haluaa nauttimansa ruoan olevan aina vain makeampaa ja makeampaa. Keinotekoista makeutusainetta käyttävän kannattaakin arvioida tarvitsemansa materiaalin määrä ihan toisin kuin käyttäessään tavallista sokeria, ettei tule tungettua makeutinta liikaa. Toisaalta niitä on sellaisiakin missä määrä vastaa täysin 1:1 sokeria. Ainakin täällä Suomessa.

Ihmisten tosiaankin kannattaisi tutustua makujen nyansseihin, mausteisiin ja sen sellaisiin, ettei elämä ole pelkkää sokeria sokeria tai suolaa suolaa enemmän suolaa. Olen tuntenut ihmisen jolta puuttuu makuaisti lähes kokonaan, ja hän yritti kompensoida sitä juurikin em. ainesten ylikäytöllä. Tuskin auttoi.

Kaiken kaikkiaan ihmettelen että onko jatkuva tarve työntää jotain suuhunsa jonkinlainen vauvamainen oraalinen, lähes seksuaalinen tarve jolla ihminen yrittää tyydyttää jotain sellaista tarvetta mikä hänessä on kuin valtava ontto tila oman itsen sisällä. Ja mikä ei ruoalla, sen paremmin kuin omaisuudellakaan, tyydytetyksi tule. Vai mikä siinä on että ruoan kanssa pyritään nimenomaan määrään?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat