Seuraa 
Viestejä9177

Harkittin mieki ehokhaksi alakamista, mutta ei löytyny sopevaa puoluvetta.
Semmosija lepsuja paskahousuja koko puoluvetokka.

Mie suunnittelin vaaliteemaksi semmosta verotusteemaa, että jokhainen kunta aluvhellans vastaa verotuksesta, ja verotuksen tulosta ! Ja jos jotaki sattuu jäämhän yli , niin se annettas valtiolle.
Semmonenki oli suunnitheilla, että kunnaninsinöörille lyyvhän luu kurkhun, niin että se ei kaikesta määrää. Nyhän on niin että inssi tekkee alothet ja valtuustu hyväksyy ne mukisematta.
Eiko kova kovvaa vasthan, ja valtuusto päättää mitä kunnassa tehhän, ja jos se ei kunnan virkamiehijä miellytä niin postimerkki persheshen ja sinne mistä ovat tulhekki , Eskelisen tai junantuomat , elätit ,,,aljut.
En ihan viittiny perustaa ommaa valtuustoryhmää , niin että jäi kaikki nuo vain ajatuksiksi.

Kommentit (10)

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

Katsoin vähän MTV3:n vaalitenttiä. Jyrki Katainen vastasi yksityisten törkeyksiin Ruotsissa niin, että kyseessä on kunnan ammattitaidottomuus vaatia laatua. Kokoomuksesta sitä laatua varmaan sitten saisikin kun olisi pukki kaalimaan vartijana.

Muuten minusta väite on yhtä pätevä kuin että ihmisestä johtuu se, että hän ei saa painonhallintaa paremmalle tolalle. Ihan varmasti näin, mutta yhtä paljon auttaa kunnanvaltuutettujen patistelu kuin sen ylipainoisen.

Eli ihan vaikuttaa olevan p-puhetta. Muutoksen mahdollisuus kunnanvaltuutettujen terästäytymisellä ei ole kovin realistista. Se voi olla tavoite, mutta kokoomus ei tätä varmaan oikeasti halua, sillä se syö sen omaa kakkua.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Minua on ihmetyttänyt tuo palveluitten yksityistäminen , niin että miten ne tulis yksityisten suorittamina halvemmiksi , kun yksityisen pitäs kaiken lisäksi saaha tuosta voitoa ?

Jos jonku palvelun esim: Ambulanssitoiminann järjestäminen maksaa kunnalle "miljoonan" ,jos toiminta nyt yksityistetään niin saahakseen voittoa on yksityisen , joko maksettava pienempää palkaa työntekijöille, tai laskettava
tasoa saadakseen voittoa , tai kunnan on maksettava tuosta palvelusta yli "miljoonan " ! Kumpikaa ei ole kuntalaisten kannalta mitenkään hyvä asia.

Niin onhan vielä se mahdollisuus, että joku ottaa toiminnan jonkun suuren toimijan nimissä, ja
homman voitot valuvat maasta ulos.
Mie ainaki vaatisin että jos yksityistetään toimintoja , niin yksityisen on maksettava veronsa kyseiseen kuntaan ,ja kaiken lisäksi kova valvonta päälle.
Esimerkkejä lepsuilusta löytyy vaikkapa teitten kunnossapidon yksityistämisestä , aura käy auraamassa lumet vasta sitten kun henkilöautoilla alkaa olla jo vaarallista liikkua .
Lukuisten puhelinsoittojen ja jopa uhkailujen jälkeen viimein auraauto lähtee liikkeelle, näin ainaki oli meilläpäin useilla tieosuuksilla viime talvena joitten kunnossapito oli yksityistetty.
Ja samalta näyttää muuten koko maan tillannekkin olevan , jokainen päivä on radiossa useita
" liikennetiedoituksia " useimmiten niitten kohteena on ojaan suistunut raskas ajoneuvo.
Mitä mie olen jutellut rekkamiesten kanssa niin kaikki kiroavat teitten huonoa kuntoa, kaikilla on ikävä vanhaa kunnon TVH: ta .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Aslak
Minua on ihmetyttänyt tuo palveluitten yksityistäminen , niin että miten ne tulis yksityisten suorittamina halvemmiksi , kun yksityisen pitäs kaiken lisäksi saaha tuosta voitoa ?

Jos jonku palvelun esim: Ambulanssitoiminann järjestäminen maksaa kunnalle "miljoonan" ,jos toiminta nyt yksityistetään niin saahakseen voittoa on yksityisen , joko maksettava pienempää palkaa työntekijöille, tai laskettava
tasoa saadakseen voittoa , tai kunnan on maksettava tuosta palvelusta yli "miljoonan " ! Kumpikaa ei ole kuntalaisten kannalta mitenkään hyvä asia.

Niin onhan vielä se mahdollisuus, että joku ottaa toiminnan jonkun suuren toimijan nimissä, ja
Mie ainaki vaatisin että jos yksityistetään toimintoja , niin yksityisen on maksettava veronsa kyseiseen kuntaan ,ja kaiken lisäksi kova valvonta päälle.
Esimerkkejä lepsuilusta löytyy vaikkapa teitten kunnossapidon yksityistämisestä , aura käy auraamassa lumet vasta sitten kun henkilöautoilla alkaa olla jo vaarallista liikkua .
Lukuisten puhelinsoittojen ja jopa uhkailujen jälkeen viimein auraauto lähtee liikkeelle, näin ainaki oli meilläpäin useilla tieosuuksilla viime talvena joitten kunnossapito oli yksityistetty.
Ja samalta näyttää muuten koko maan tillannekkin olevan , jokainen päivä on radiossa useita
" liikennetiedoituksia " useimmiten niitten kohteena on ojaan suistunut raskas ajoneuvo.
Mitä mie olen jutellut rekkamiesten kanssa niin kaikki kiroavat teitten huonoa kuntoa, kaikilla on ikävä vanhaa kunnon TVH: ta .

Olen täysin samaa mieltä. Yksityistämishuuman hypertyperyysesitys on katsastus, samaa systeemiä asiaan kuulumatta mm TeliaSonera, Suomen suurin veropakolainen!!!!! Kaivosoikeudet vaan koska oma kaveri on tärkeämpi kuin oma maa, hyi helvetti
Häkämies pyrkii myymään kavereilleen kaiken puoli-ilmaiseksi koska on vastuunkantaja

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

No nyt sitten kansa näyttää vastanneen poliitikoille, seuraamalla vaaleja sivusta.
Varsin ymmärrettävää touhua , mie pösilö kävin äänestämässä yhtä törkyturpaa, läpi se meni.
Tunnen kaverin rehelliseksi mieheksi, mutta varmasti joutuu Hänkin alistumaan "politikoimaan "
todellisen toiminnan sijaan. Alistumaan poliittisen käytännön luomiin uriin ovat joutuneet kaikki muutkin , vehkeilyn ja kaupanteon sekamelskaan. "Tuon jos saamme , niin tuo voihan antaa teille.
Tuo virka on Keskustan tuo Vasemmiston, tuo on aina kuulunut Kokoomukselle."
Mikään ei todellakaan vaaleissa muutu , virkamiehet laativat esitykset kuntapolitiikassa, jotka joko
hyväksytään tai hylätään. Yleensä esitykset ovat esittelijän poliittisen kannan värittämiä, jos
esittelijällä ei itsellään satu olemaan jotaki firmantápaista, jos on niin esitykset ovat sävyttyneet tuon "firman suuntaisesti ", kuten niin usein olemme saaneet täällä Lapissa nähdä.
No ihminen on ahne omahyväinen paska, ei siittä mihinkään pääse.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1356

Minusta on väärin aina olettaa että yksityisellä ja kunnalla jonkin tietyn palvelun/tuotteen tuottaminen maksaisi yhtä paljon. Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä että palvelujen siirrossa yksityisille on tehty virheitä ja kunnanisät ovat vaahto suussa hokeneet yksityistämisen autuutta. Mutta silti sanoisin että joitakin asioita voi yksityinen tehdä paljon tehokkaammin ja halvemmalla kuin kunta ja tuottaa siinä sivussa voittoa. Sitäpaitsi (mikäli tämä yksityinen ei satu olemaan joku virolainen pyykkäri) usein yritys myös tuottaa verotuloja kuntaan.

Aslak
Minua on ihmetyttänyt tuo palveluitten yksityistäminen , niin että miten ne tulis yksityisten suorittamina halvemmiksi , kun yksityisen pitäs kaiken lisäksi saaha tuosta voitoa?

Teoriassahän näin pitäisi olla, mutta onko joku koskaa nähnyt tehokasta julkishallintoa? Joo, olen minäkin nähnyt. Kun meidän kuntaan perustettiin aikoinaan uusi terveyskeskus, niin toiminta oli ensimmäiset pari vuotta tehokasta. Mutta muutama vuosi lisää niin 15 minuutin jonotusaika oli muuttunut 2 viikon jonotusajaksi ja hallintoa oli enemmän kuin hoitajia...

Kun lukee STM:n ja THL:n raportteja, niin aina törmää samoihin väitteisiin että terveyshuolto suosii rikkaita ja köyhät kärsii. Syyksi kerrotaan että varakkaat käy yksityisellä lääkärillä ja työssäkäyvät käyttävä yksityistä työterveyshuoltoa köyhien jonottaessa julkisella puolella. Ratkaisuksi ehdotetaan sitä että poistetaan KELA-maksut yksityislääkärin palkkioista ja hoidoista.

Siis mitä helvettiä - jopas on looginen päätelmä. Tyhmemmänkin pitäisi huomata että vikahan on julkisella puolella - ei yksityisellä puolella. Yksityinen terveydenhuolto toimii ja julkisella puolella saa ihan rauhassa kuolla "ensiapuun".

Helsingissä hampaan paikkaus maksaa 130 EUR julkisella puolella, josta asiakas maksaa 20 EUR ja kaupunki 110 EUR. Julkisella puolella hampaan paikkaus maksaa 99 EUR, josta KELA korvaa 29 EUR ja asiakas loput 70 EUR. Yksityiselle pääsee noin 1/2 tunnin jonotuksella, kun julkiselle saa jonottaa paikkaukseen 3 - 4 kuukautta. Sama miten pyörittelee lukuja, niin yhteiskunnalle tulee halvemmaksi korvata muutama kymppi yksityiselle, kuin polttaa rahaa hallinnon pyörittämiseen.

Kilpailutuksen ongelmana on se että kun kunta tai kaupunki kilpailuttaa jonkun toiminnon, niin siinä kilpailutetaan esimerkiksi hammaslääkärit ja hoitajat mutta se raskas hallinto jää - eli oikeasti ei saada mitään säästöjä.

Esimerkkinä käy meidän sairaalan siivous, joka ulkoistettiin SOL:lle viiden vuoden sopimuksella. Sairaalan 22 siivoojaa siirtyi SOL:n palvelukseen samoilla ehdoilla ja heidän viisi esimiestä jäi sairaalan hallintoon!!! Sitten ihmetellään miksi homma ei kannattanut. Ongelmana on ne viisi esimiestä - mihin ihmeeseen tarvitaan sairaalassa viisi esimiestä? Eikö yksi riitä tai oikeastaan tarvitaanko erillistä esimiestä ollenkaan? Kai nyt ammattilainen osaa ja tietää miten, missä ja milloin siivotaan joku leikkaussali?

syytinki
Seuraa 
Viestejä9462
bergepanther
Aslak

Olen täysin samaa mieltä. Yksityistämishuuman hypertyperyysesitys on katsastus, samaa systeemiä asiaan kuulumatta mm TeliaSonera, Suomen suurin veropakolainen!!!!! Kaivosoikeudet vaan koska oma kaveri on tärkeämpi kuin oma maa, hyi helvetti
Häkämies pyrkii myymään kavereilleen kaiken puoli-ilmaiseksi koska on vastuunkantaja

Veitte jalat suustani. Toivottavasti pesitte ne, ennenkuin työnsitte turpaan.

Asun Espoossa, jossa yksityistäminen on melkoisen suosittua ja pykää kokoajan.

Yrittäkääpä päästä lääkäriin (paitsi maksamalla yksityiselle). Koulujen ja muiden laitosten ruokahuolto nykii jatkuvasti, kuljetukset eivät pelaa, tiet tehdään liian kapeita, jos tehdään yleensä olleenkaan. Vaipanvaihdotkin ovat hänessään.

Puhuvat suu vaahdossa kuinka autuasta on suuret kunnat ja yksityistäminen. Paskapuhetta. Koko pääkaupunkiseutu on malliesimerkki. On kuntaliitosten luoma "hirmu". Joka saatanan paikkaan on jono. Paskalle mennessäkin (julkinen käymälä) joutuu kohta varaamaan ajan.

Yksityistämisessä on etunsa, mutta yrittäjänkin pitää elää. Ei ole varaa pitää joustoa, kaikki on vedettävä tiukalle. Kilpailutus pitää siitä huolen. Mistä hemmetistä pieni yrittäjä vetää rahat hommaan ja turha luulla, että suuri löytäisi ne varat paremmin. Pitäähän se firmassa kuin virmassa saada bemarit johtoportaalle.

Julkista toimintaa moititaan helposti tehottomaksi. Aivan väärässä ei olla, mutta suurin syy on huonossa johdossa ja huonoissa äänestäjissä (jos äänestävät ollenkaan). Äänestävät päättäjiksi älyvapaita pyrkyreitä, jotka tykkää suurista kunnista. Sinne suuren kunnan mahtavaan virastoon uppoaa niin mukavasti sälekaihtimien taakse. Ei tartte köyhiä tervehtiä.

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Systeemiä sairaanhoidossa on kehitettävä kiihkottomasti kautta linjan. kustannustehokkuutta on lisättävä. Se on ainoa keino parantaa tuotetta.

Puhun vain omasta puolestni

Nyt menee taas pakka sekaisin kun meillä erikoissairaanhoitovastuu siirtyy ja sairaanhoitopiirit ja perusturvakuntayhtymä lopetetaan. Sinänsä mielenkiintoista kun aiemman muutoksen jäljiltä arvauskeskus on nyt osa yliopistollista sairaalaa ja aluesairaala ja kaupunginsairaala on myös liitetty samaan ja tämäkin prosessi on ollut aina vain kesken ja vaiheessa.

Olen itse siirtynyt aikoinaan yksityisen Pulssin ja yliopisto/keskussairaalan asiakkaaksi kun paikallinen kunnallinen sairaanhoito on ollut aivan sekaisin ja siksi ala-arvoista. Konseptini on toiminut varsin hyvin. Ei juuri moittimista.

En tunne juuri ketään keskiluokan koulutettua hyvin toimeentulevaa työikäistä joka käyttäisi kunnallista palvelua muuta kuin reseptien uusimiseen yms. perusasioihin. Syystä että homma ei oikein toimi.

Itse pääsin täydelle eläkkeelle sen kerran kun asioin arvauskeskuksessa. Jos olisin mennyt Pulssiin, omalle lääkärille, olisin yhä työelämässä ja terve. Asia on selvitetty ja osin korvattu. Olin sen verta kipeä silloin, että en itse pystynyt järjestämään itseäni yksityiselle, joten kävi köpelösti. Turhan kova hinta.

Suosittelen asennoitumaan positiivisesti yksityiseen sektoriin joka tarjoaa huippuammattilaisten palveluja ja laajan tutkimusarsenaalin. Se voi joskus pelastaa henkesi. Itse kävin n. sentin päässä kuolemasta. Vitutti raakasti se hoitajien säälittely osastolla. Noin nuori jne...

Vahingosta viisastuu, mutta aina liian myöhään.

- Ubi bene, ibi patria -

i_gabe
Seuraa 
Viestejä153
planetisti
Onko julkishallinnossa jotain, mikä automaattisesti estää tehokkuuden?

On. Raskas byrokratia. Yksityistämisen seurauksena jääneet ylimääräiset virkakoneistot. Rahan puute. Julkishallinnon rahat täytyy käyttää johonkin, muuten kansa suuttuu, koska veroja on kerätty yli tarpeen.

Julkishallinnolla pitäisi kerätä ylimääräistä sukanvarteen huonompia aikoja varten.
Käteinen sanoi aikoinaan, että rahoja ei kerätä varastoon, vaan ne pyritään jakamaan hyödykkeinä kansalle takaisin. Kuulosti kovin hyvältä ennen kuin lama alkoi, koska se oli minulle sama kuin Jykä olisi sanonut, nyt alkaa lama. Jykä siis tiesi laman olevan tulossa ja siksi pyrki tyhjentämään valtion kassan, jotta voisi kriisin varjolla päästä ajamaan epämääräisiä lakeja median keskittyessäepämääräisiin asioihin. Julkishallinnon suurin kulu syntyy ihmisten vallan halusta ja itsekkyydestä.

Olen saattanut olla tätä mieltä

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat