Seuraa 
Viestejä29006

Se on erään asunnon erään huoneen eräässä vesipatterissa kilke jota itse en oo tajunnu. Voitteko kertoa että mikä on tämä lämpöpatterin lisäosa? Palikka on siis itse patterin alla jalkalistaan kiinnitettynä ja siitä lähtee rautanen lanka patterin termostaattiin. Kuvat ohessa.

Kommentit (13)

Pora
Seuraa 
Viestejä6

Termostaatin lämpöelementti. Se on erillään kapilaariputkella itse säätimestä jotta mahdolliset "lämpöhäiriöt" eivät voi estää termostaatin toimintaa.

Esim. jos putkisto on sijoitettu siten että "kompaktimallinen(=tavallinen) termostaatti tuntee lämmitysputken lämmön eikä huoneenlämpöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Pora
Termostaatin lämpöelementti. Se on erillään kapilaariputkella itse säätimestä jotta mahdolliset "lämpöhäiriöt" eivät voi estää termostaatin toimintaa.

Esim. jos putkisto on sijoitettu siten että "kompaktimallinen(=tavallinen) termostaatti tuntee lämmitysputken lämmön eikä huoneenlämpöä.

Aha. Asia selvä. Kenties hyväksyn laitteen mutta miksi se on yhden huoneen patterissa kiinni eikä muualla? Ja miksi se on asenettu niin että jopa minä voin koska tahansa poistaa sen? Kyse on kerrostaloasunnosta. Semmosesti asennettu että mä revin sen pois kohta ellei tarpeksi vahvaa vastalausetta tule. Taloyht...

ovolo
Seuraa 
Viestejä6616

Se on jonkun entisen asukkaan keksintö, jolle ei ole vielä patenttia haettu. Ehkä sijoituksella on haluttu päästä eroon kylmästä lattiasta?

Olen kyllä nähnyt kapillaariputkella varustettuja tunnistimia vesipatterin termostaateissa, mutta en tuollaisessa kotelossa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Oikeasti noilla tarkkaillaan asukkaitten liikkeitä. Rautalanka on antenni.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Mulla on matkailuvaunussa termostaatin anturi lattian rajassa.

Voisiko Sertifioidun kuvassa olla kyse systeemistä jossa on ollut jokin spezial idea, kuten pöytä tms. peittämässä patteria, jolloin ilman kierto häiriintyy.

Ei tuollaisia ihan huvikseen asennella. Ei pysty parempaan valistuneeseen arvaukseen, kun ei pääse syynään tilannetta.

Tuskin se yhtiön oman koksi-/ öljykattilan ajalta juontaa, mutta jos, niin sillä on voitu kompensoida toisinaan vallalla ollutta esipiipertäjäkausien lämmönsäännöstelyä jos on kyseessä esim kylmä ulkonurkka.

Oma ratkaisuni on ollut laittaa patteriin wanha kunnon patteriventtiili ja flekti erinäisin teknisin ratkaisuin äärimmäisissä oloissa.

Tuli muuten mieleen, että boxi voisi toimia umpinaisena ollessaan "viivelaitteena", jolloin patteri ei "sahaa" joka oven avauksella äärilämmöstä toiseen ja natise kuin kiukkuinen täti-ihminen. Tämä on mielestäni hyvä arvaus jos patteri on tilassa joka altistuu parvekkeen, tuuletusikkunan, ulko-oven tms. aiheuttamille nopeille lämpötilan vaihteluille.

Voin jatkaa etänäkemistä myöhemmin, mutta nyt kristallipalloni alkaa sumeta jonkun negatiivisen värähtelyn vuoksi.

- Ubi bene, ibi patria -

Diam
Seuraa 
Viestejä2754

Danfossilla tuollainen ulkoinen anturi on tarkoitettu siihe tapaukseen, että termostaatti on radiaattorin lämpövirrassa eli siirretty viileämpään paikkaan.

Mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
CE-hyväksytty
Ja miksi se on asenettu niin että jopa minä voin koska tahansa poistaa sen? Kyse on kerrostaloasunnosta. Semmosesti asennettu että mä revin sen pois kohta ellei tarpeksi vahvaa vastalausetta tule. Taloyht...

Voithan poistaa radiaattorinkin koska tahansa - ei siihen tarvita kuin jakoavain. Lämmitykseen kuuluvat laitteet kuuluvat taloyhtiölle, joten parempi olla siihen kajoamatta, jos et tieten halua maksumieheksi.

Tuo putken päässä oleva on siis anturi, jonka mukaan itse termostaatti säätää lämpötilaa. Siihen on ollut joku syy. Isännöitsijälle soitat ja kysyt.

MarkoP
Seuraa 
Viestejä14
CE-hyväksytty
Pora

Aha. Asia selvä. Kenties hyväksyn laitteen mutta miksi se on yhden huoneen patterissa kiinni eikä muualla? Ja miksi se on asenettu niin että jopa minä voin koska tahansa poistaa sen? Kyse on kerrostaloasunnosta. Semmosesti asennettu että mä revin sen pois kohta ellei tarpeksi vahvaa vastalausetta tule. Taloyht...

En suosittele sitä irrottamaan tai edes suuremmin siirtämään. Itse asuin myös joku vuosi sitten kerrostaloasunnossa jossa oli vastaava rautalankaviritys. Sehän näytti niin rumalta, että piilotettavahan se oli. Niinpä taittelin rautalankaa siten että koko mökkylä meni piiloon patterin taakse. Tästä taas seurasi se, että termostaatti sulki lämmityksen heti kun patteri oli hiukankin lämmennyt. Itse taas ihmettelin kun lämmöt huoneessa ei nouse vaikka patterin säätäisi täysille. Myöhemmin selvisi että tuo rautalankamötikkä oli lämpöanturi ja sen tosiaan kannatti olla lattian tasossa jotta lämpö olisi mahdollisimman todellinen. Niinpä laitoin sen verhojen taakse piiloon. Ei se siellä liiemmin haitannut sitten. Tälläsissä uudemmissa lämpöpattereissa kuten tämä on termostaatti sisäänrakennettu eikä siitä lähde siksi mitään erillisiä piuhavirityksiä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat