Seuraa 
Viestejä165

Päivää. Eli tarvisi ideoita noin kahden tulitikkurasian kokoiseen korkeajännitekipinä lähteelle.
Tällä pitäisi saada tuotettua noin 2cm kipinää normi ilmassa.

Esim. Kertakäyttökameran HV-yksikkö+auton sytytyspuola olisi hyvä idea, mutta aiva liian iso.
Olen miettinyt kertakäyttökameran hv-ykikkö+todella pieni sytyspuola, mutta meinaa olla hankaluuksia löytää tällainen puola.

Ja tosiaan HV-lähteen ei tarvitse tuottaa jatkuvaa valokaarta vaan ihan kipinää kertaluonteisesti.

Olisiko ideoita mahdollisista pienistä sähköpiireistä jolla saisi tuotettua näitä kipinöitä?

Kommentit (7)

kfa
Seuraa 
Viestejä2517

Miten olisi Marx - generaattori? Pienelle jännitteelle sellainen ei vie kovin paljoa tilaa. Tässä on kuvaus itse tehtyistä laitteista, joilla tuotetaan jännitteitä kymmenien tuhansien volttien suuruusluokasta aina miljoonaan volttiin asti:

http://www.electricstuff.co.uk/marxgen.htm

Sinua kiinnostanee tämän epelin omaan tarkoitukseesi lyhennetty versio:

Kipinöiden välinen aika riippuu suurjännitelähteen tuottamasta virrasta, konkkien kapasitanssista ja itsepurkautumisen nopeudesta. Tässä konkka Ct ja vastus Rt yrittävät laukaista kipinän RC - aikavakionsa mukaisin välein eli pitkää kipinäväliä varten joudut säätämään näiden arvoja. Muista, että vastuksilla on jännitekesto, jonka yläpuolella niiden vastusarvo voi muuttua rajusti alaspäin.

Kim Fallström kfa+news@iki.fi

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976

Tsekkaa tämä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Juovamuuntaja
Tällasella vekottimella tehtiin joskus kauan sitten suurjännite esim television tai oskilloskoopin kuvaputkelle.... Voi olla että näitä ei löydä enää mistään kun telkkareissa ei käytetä enää kuvaputkia. Jos kuitenkin juovamuuntajan jostain löydät, niin kyllä se kipinän antaa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Gunner
Päivää. Eli tarvisi ideoita noin kahden tulitikkurasian kokoiseen korkeajännitekipinä lähteelle.
Tällä pitäisi saada tuotettua noin 2cm kipinää normi ilmassa.

Esim. Kertakäyttökameran HV-yksikkö+auton sytytyspuola olisi hyvä idea, mutta aiva liian iso.
Olen miettinyt kertakäyttökameran hv-ykikkö+todella pieni sytyspuola, mutta meinaa olla hankaluuksia löytää tällainen puola.

Ja tosiaan HV-lähteen ei tarvitse tuottaa jatkuvaa valokaarta vaan ihan kipinää kertaluonteisesti.

Olisiko ideoita mahdollisista pienistä sähköpiireistä jolla saisi tuotettua näitä kipinöitä?

Pura kameran salamalaite.

Vuosia sitten rakentelin tuollaisen laitteen sähkökärpäslätkän muuntajan runkoon. Eli lätkästä löytyi suht. helposti purettava muuntaja, johon sitten laitettiin uudet käämit tilalle. Käämi oli luokkaa 5 kierrosta 0,7mm lankaa + niin monta kierrosta kun runkoon mahtui jotain ohuempaa lankaa. Ei ollut niin justiinsa miettiä suhteita

Sopivalla taajuudella (NE555 piirin ympärille tehty oskillaattori mahtuu tosi pieneen tilaan) tuosta sai irti muutaman millin jatkuvan rätinän.

Voisi kuvitella että vastaavalla modauksella + edellä mainitulla marx-generaattorilla saisi useamman sentin-parin kipinää. Vaatii varmasti aika paljon virittelyä kyllä...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Kertakäyttökameroissa taitaa olla hieman kesyt jännitteet. Purkaus xenon-putkessa ei vaadi kymmeniä kV.

Minulla on kertakäyttökameroitten piirilevyjä pussillinen. Käväisen katsomassa rakennetta...

Nonniin. Siinä on joku 400 V elko, johon varataan se varsinainen energia. Sen lisäksi Xenon-putken päällä on kupariliuska, johon johdatetaan korkeajännitteinen pulssi. Elko on varattuna sen putken yli ja läpilyönti tapahtuu kun siihen kupariliuskaan annetaan sätky. Sätkyä varten näkyy olevan kela, jossa on kolme karvaa. Tuo apukela on aivan selvästi Teslakela. Eli Xenon-putkeen tehdään isolla jännitteellä ionisaatio ja 400 V konkasta purkautuu varsinainen jytky.

Voin lähettää valokuvan, jos on tarpeen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Minulla on pieniä keloja. Varmaan tuhannen kierrosta kelaa kohti. Lanka on jotain 0,05 mm. Myyn euron ketale. Kelat ovat noin 5 mm halkaisijaltaan ja reikä 3,5 mm. Ulkomuistista.

Noista jos tekee Teslamuuntajan niin johan rätisee. Pitää valaa steariiniin, jottei rätise takaperoisesti.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat