Seuraa 
Viestejä45973

Vähän tässä on oma lehmä ojassa koska ajattelin ehkä itsekin saada lapsia, joskus.
Kysyn siis missä ajassa geenit "päivittävät" itsensä?

Jos lopettaisin kaikki terveet elämäntavat ja muuttuisin sohvaperunaksi,
tai päin vastoin muokkaisin kroppaani kovan treenaamisen myötä adoniksen kaltaiseksi,
niin montako vuotta minun pitäisi pysyä siinä (hyvässä tai huonossa) tilassa,
jotta senhetkiset fyysiset (potentiaaliset) ominaispiirteeni siirtyisivät jälkikasvulleni?

Ja kuinka suuri vaikutus on kumppanilla? Aina 50%?
Jätetään kuitenkin pois todennäköisyys geenivirheistä, eli harvinaiset mutaatiot ym. tekijät jotka vaikuttavat ulkonäön ja olemuksen kehittymiseen.

Vai onko geeneillä jotkut "esiasetetut rajat" jotka eivät muutu, huolimatta siitä kuinka paljon kehoa muokkaisi, suuntaan tai toiseen, jopa kymmen vuotta ennen lasten saamisen?
Kehon muokkaamisella tarkoitan tietysti aitoa, sisäistä vahvistumista, kunnon kasvattamista jne., enkä plastiikkakirurgiaa tms.

Itse vähän ihmettelen sitä kuinka minä ja siskoni ollaan 185-175cm, äitini oli 170cm, ja isämme vain ~165cm. Ja "postimies kävi" vitsit voi jättää väliin, ihan omat biologiset vanhemmat kyseessä.

Kommentit (15)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
elemenz
Vähän tässä on oma lehmä ojassa koska ajattelin ehkä itsekin saada lapsia, joskus.
Kysyn siis missä ajassa geenit "päivittävät" itsensä?

Jos lopettaisin kaikki terveet elämäntavat ja muuttuisin sohvaperunaksi,
tai päin vastoin muokkaisin kroppaani kovan treenaamisen myötä adoniksen kaltaiseksi,
niin montako vuotta minun pitäisi pysyä siinä (hyvässä tai huonossa) tilassa,
jotta senhetkiset fyysiset (potentiaaliset) ominaispiirteeni siirtyisivät jälkikasvulleni?

Ja kuinka suuri vaikutus on kumppanilla? Aina 50%?
Jätetään kuitenkin pois todennäköisyys geenivirheistä, eli harvinaiset mutaatiot ym. tekijät jotka vaikuttavat ulkonäön ja olemuksen kehittymiseen.

Vai onko geeneillä jotkut "esiasetetut rajat" jotka eivät muutu, huolimatta siitä kuinka paljon kehoa muokkaisi, suuntaan tai toiseen, jopa kymmen vuotta ennen lasten saamisen?
Kehon muokkaamisella tarkoitan tietysti aitoa, sisäistä vahvistumista, kunnon kasvattamista jne., enkä plastiikkakirurgiaa tms.

Itse vähän ihmettelen sitä kuinka minä ja siskoni ollaan 185-175cm, äitini oli 170cm, ja isämme vain ~165cm. Ja "postimies kävi" vitsit voi jättää väliin, ihan omat biologiset vanhemmat kyseessä.

Perinnöllisyystieteen perusperiaate: Hankitut ominaisuudet eivät periydy.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

elemenz

Eli siskosi ja sinä olette saaneet kaikista pituuteen vaikuttavista geeneistä perimäänne hieman enemmän isompaa pituutta tuottavia geenejä. Lisäksi kai teidän ikäluokassanne edelleen on ollut tendenssinä käsvaa hieman vanhempia pidemmiksi. Kai tätä on selitetty elinolosuhteiden muutoksella. Ei siis mitään tarvetta sen postimiehen perään huudella. Toista se olisi, jos vaikkapa veriryhmänne vanhempienne kanssa eivät täsmäisi periytymislakien mukaan ja vaikkapa 0-ryhmään kuuluville vanhemmille syntyisi AB-ryhmän lapsi. Pituus, ihon tummuus ja monet muut ominaisuudet ovat useamman geenin aikaansaamia ominaisuuksia.

Wiki:

Polygeeniset ominaisuudet ovat eliöillä ominaisuuksia, joiden kehitystä säätelevät useat vuorovaikutuksessa olevat geenit. Toisin kuin yhden geenin määrittelemät kvalitatiiviset ominaisuudet (kuten Gregor Mendelin tutkimat suora- tai angorakarvaisuus ja kelta- tai vihersiemenisyys), polygeeniset ominaisuudet ovat usein kvantitatiivisia (kuten pituus ja paino). Tällaisten ominaisuuksien muuntelu ole ryhmiteltävissä selvästi toisistaan erottuviin tyyppeihin, koska sen lisäksi että niiden syntyyn vaikuttaa useampia geenejä, ei useinkaan mikään geenien alleeleista ole dominoiva, vaan niiden vaikutus on summautuva.
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä ainakin minun käsittääkseni elämän tapahtumat jonkin verran aktivoi eri geenejä tai sulkee toisia jotka saattaa myös periytyä, taitaa kuitenkin olla vielä toistaiseksi niin että tiede ei ihan ymmärrä kunnolla näitä mekanismeja joita tähän liittyy.

Seppo_Pietikainen

Epigenetiikka on nykyään ihan tunnustettu asia. Eli kyllä hankitutkin ominaisuudet periytyvät osittain.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
kabus
Seppo_Pietikainen

Epigenetiikka on nykyään ihan tunnustettu asia. Eli kyllä hankitutkin ominaisuudet periytyvät osittain.

Pitää paikkansa, mutta epigenetiikka tuskin liittyy ketjun aloittajan skenaarioon.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
kabus
Seppo_Pietikainen

Pitää paikkansa, mutta epigenetiikka tuskin liittyy ketjun aloittajan skenaarioon.

Epigenetiikkaahan tuo geenien "muokkaaminen" juuri on.

Mielenkiintoista, varsinkin kun en ole aikaisemmin perehtynyt aiheeseen sen tarkemmin.

Miten on identtisten kaksosten laita sitten näin epigeneettiseltä kannalta katsottuna?
Jos identtinen pari saa lapsen, niin eikö tämän pitäisi olla täysin heidän identtisten sisarusten saaman lapsen näköinen, tai ainakin muistuttaa serkkuaan hyvin paljon?
Onko tätä päästy tutkimaan, miten on asian laita?

Itse olen kyllä edelleen sitä mieltä, että hankitut ominaisuudet jossain määrin vaikuttavat jälkikasvuun. Harvemmin näkee superkondiksessa olevia pitkiä nuoria joilla on lyhyet ja ylipainoiset vanhemmat, tai vice versa? En ole täysin vakuuttunut siitä, että olemus on täysin ennalta määrätty ja vain ympäristötekijät ja olosuhteet voivat muokata sitä.

Miten on identtisten kaksosten laita sitten näin epigeneettiseltä kannalta katsottuna?
Jos identtinen pari saa lapsen, niin eikö tämän pitäisi olla täysin heidän identtisten sisarusten saaman lapsen näköinen, tai ainakin muistuttaa serkkuaan hyvin paljon?
Onko tätä päästy tutkimaan, miten on asian laita?

Ei sisaruksetkaan ole toistensa näköisiä.
Sisarusten välinen ero johtuu munasolun ja siittiön kromosomien vaihtelusta. Joku voi kertoa tästä enemmän. Toivottavasti kertoo, kun minullakin on tietoaukkoja asiasta.

Itse olen kyllä edelleen sitä mieltä, että hankitut ominaisuudet jossain määrin vaikuttavat jälkikasvuun. Harvemmin näkee superkondiksessa olevia pitkiä nuoria joilla on lyhyet ja ylipainoiset vanhemmat, tai vice versa? En ole täysin vakuuttunut siitä, että olemus on täysin ennalta määrätty ja vain ympäristötekijät ja olosuhteet voivat muokata sitä.

Epigenetiikka on todistettu ilmiö edelleen. Mutta sillä on vain todella pieni merkitys fenotyyppiin.

Taitaa olla niin että miehen elämäntavoilla ei ole väliä, kunhan vain sittiöiden tuotanto ei esty.
Naisen elämäntavoilla sitä vastoin varmaan on suurehko merkitys sillä sikiö kasvaa naisessa ja saa koko kasvun ajan ties minkälaisia solusignaaleja äidin ravitsemuksellisesta tilasta, jotka voivat vaikuttaa sikiön kehitykseen.

Olen vähän miettinyt jos vaikka heitettäisiin lauma koiria uima-altaaseen ja niitä ruokittaisiin kaiken aikaa niin miljoonassa vuodessa koirista mukautuisi ihan erilainen laji vaikka kaikki pääsisi lisääntymään ruokinnan takia - johtuen epigenetiikasta. Luonnonvalinta taasen vain nopeuttaa tätä prosessia ja eriytymistä joka saattaisi tapahtua jokatapauksessa.

Voin toki olla väärässäkin.

vapaatyyli
Olen vähän miettinyt jos vaikka heitettäisiin lauma koiria uima-altaaseen ja niitä ruokittaisiin kaiken aikaa niin miljoonassa vuodessa koirista mukautuisi ihan erilainen laji vaikka kaikki pääsisi lisääntymään ruokinnan takia - johtuen epigenetiikasta. Luonnonvalinta taasen vain nopeuttaa tätä prosessia ja eriytymistä joka saattaisi tapahtua jokatapauksessa.

Voin toki olla väärässäkin.

Ei tiettyjen koirien häntäkään ole lyhentynyt, vaikka niitä on typistetty sukupolvien ajan.

Einheri
"Ehkä oman sukupolvesi taipumus lihomiseen tai tiettyihin sairauksiin ei johdukaan vain omista huonoista elämäntavoista. Taipumukset saattavat olla perua kahden polven takaa..."

http://www.tiede.fi/artikkeli/610/karsi ... a_oloista_

Olipa muuten jännä havainto tämä:

"Tarkemmat analyysit paljastivat vielä jotain, mitä tutkijat eivät osanneet odottaa: isän varhain aloittama tupakointi kytkeytyi vain poikien ylipainoon, ei tyttöjen. Kun Överkalixin tulokset analysoitiin uudestaan, todettiin samankaltainen sukupuoleen liittyvä ero; tässä tapauksessa se vain siirtyi miesten sukusolujen mukana kahden sukupolven yli. Isoisän ravinnonsaanti näytti vaikuttavan pojanpoikien elinikään, isoäidin puolestaan pojantyttärien."

Todella mielenkiintoista. Kiitti linkistä, jännä artikkeli.

Miehillä elämäntavat vaikuttavat sperman laatuun. äidin elämäntavat vaikuttavat koko ajan munasarjoissa oleviin munasoluihin ja raskausajalla on pitkälle meneviä vaikutuksia lapsen kehitykseen. Naisilla periaatteessa isoäidin elämäntavat vaikuttavat tyttö-lapsenlapsien geeneihin, koska munasolun alkiot kehittyvät jo äidin mahassa olevassa tyttö-sikiössä.

Ilmeisesti myös teini-iässä koettu aliravitsemus jättää jälkensä miesten siittiöiden tuotantoon. Muistaakseni ruotsissa oli havaittu nälkävuosien vaikuttaneen seuraavaan sukupolveen.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat