Seuraa 
Viestejä44

Ajatuksena olisi tehdä työntö potkuri ilmatyynyalukseen. Potkurin halkaisija 160 cm kaksilapainen säätö lavoilla. Pyörintä nopeus noin 1500- 2000 r/min. Jos lavan painepuolella tekisi samalla tyylillä kuin golf pallossa ja ilmupuolelle turbulaattorit 5-10 cm etureunasta . Onko tälläinen laparakenne hyvä hyötysuhteeltaan ja kevyt pyörimään.

Kommentit (5)

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873

Se on juuri niin kevyt tai raskas pyörimään mitä on laitteen nopeus vedessä. Mitä nopeammin laitteen pitää kulkea, niin sitä vaikeampi potkuria on pyörittää. Jos poptkuria on helpompi pyörittää, kulkee laite hitaammin. Potkurin mekaaninen rakenne ei tuota muuta miksikään.

Aarre31
Seuraa 
Viestejä44

Ilmatyynyn potkuri ei pyöri vedessä. Ajatus tullut myytinmurtajista siellä kokeilivat autolla. Pinnoittivat pinnat savella ajoivat radalla ja mittasivat auton kulutuksen. Sitten kaivoivat pinnan kuopille ja ottivat poistetun saven kyytiin jotta auton paino oli sama kuin ensimmäisellä ajolla. Mittasivat kummastakin ajosta kulutuksen. kuoppapintainen kulutti huomattavasti vähemmän. Tästä päättelivät että sen ilmanvastus on pienempi. Itsellä tuli ajatus saada potkurin pyörintä vastus pienemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
syytinki
Seuraa 
Viestejä9466
Aarre31
Ilmatyynyn potkuri ei pyöri vedessä. Ajatus tullut myytinmurtajista siellä kokeilivat autolla. Pinnoittivat pinnat savella ajoivat radalla ja mittasivat auton kulutuksen. Sitten kaivoivat pinnan kuopille ja ottivat poistetun saven kyytiin jotta auton paino oli sama kuin ensimmäisellä ajolla. Mittasivat kummastakin ajosta kulutuksen. kuoppapintainen kulutti huomattavasti vähemmän. Tästä päättelivät että sen ilmanvastus on pienempi. Itsellä tuli ajatus saada potkurin pyörintä vastus pienemmäksi.

En ole tuota jaksoa/Myytinmurtajat nähnyt. Epäilyttää kuitenkin.

Äkikseltään on melkoisen vaikea ongelma mitattavaksi. Ilman tarkempaa tietoa pidän tuloksen luotettavuutta vähintään epäilyttävänä.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Aarre31
Ilmatyynyn potkuri ei pyöri vedessä. Ajatus tullut myytinmurtajista siellä kokeilivat autolla. Pinnoittivat pinnat savella ajoivat radalla ja mittasivat auton kulutuksen. Sitten kaivoivat pinnan kuopille ja ottivat poistetun saven kyytiin jotta auton paino oli sama kuin ensimmäisellä ajolla. Mittasivat kummastakin ajosta kulutuksen. kuoppapintainen kulutti huomattavasti vähemmän. Tästä päättelivät että sen ilmanvastus on pienempi. Itsellä tuli ajatus saada potkurin pyörintä vastus pienemmäksi.



Potkurit ovat sattuneesta syystä olleet aika pitkän ja aktiivisen tutkimisen aiheena. Sen vuoksi niiden profiilit ovat myös varsin kehittyneitä. Profiilin muotovastus on erittäin pieni verrattuna vaikkapa auton tai golfpallon vastukseen. Golfpallon kuopat voisivat helpottaa tilannetta silloin, jos rakenne olisi aerodynaamiselta muodoltaan huomattavasti lapaprofiilia huonompi. Toinen tilanne voisi mahdollisesti olla sellainen, jossa rakenne on huomattavan pitkä ja laminaarikerros alkaa paksuuntua. Potkurin lapa on virtaussuunnassa hyvin lyhyt, joten tämäkään ei tule kysymykseen.

lokki
Seuraa 
Viestejä5108

Määrittelemäsi potkurin koko ja ilmanopeus potkurin ohi on niin suuri, että karhennuksista potkurissa on lähinnä vain haittaa. Karhennuksen vaikutus perustuu kappaleen pinnan lähellä virtaavan ilman ns. rajakerroksen muuttamiseen turbulenttiseksi. Turbulenttinen rajakerros saa kokonaisvirtauksen seuraamaan paremmin kappaleen muotoja ja pienentää vastusta siinä tapauksessa, että virtaus laminaarisena ilman noita turbulaarrorikarhennuksia irtoaisi aikaisemmin.

Siipiprofiililla Reynoldsinlukualue, jossa turbulaattorista voi olla hyötyä on noin 50000 - 500000. Tämä tarkoittaa sinun tapauksessasi, että n. 10 cm levyisellä siiven kärjellä 2000 rpm nopeudessa Reynoldsin luku on 1,2 miljoonaa. Keskellä siiven sädettä esim. 20 cm siiven leveydellä saman 1,2 milj. ja laskee napaa kohti siiven leveyden ja kehänopeuden laskiessa kohti nollaa. Puhalletun ilman nopeus ja laitteen kulkunopeus täytyy vielä nekin laskea mukaan tuohon Re arvioon, eli kriittisen Reynoldsin luvun alue navan lähellä vielä entisestäänkin pienenee ja mahdollinen hyöty.

Kriittinen 500000 saavutetaan vasta niin lähellä napaa, ettei potkurin profiili enää tällä kohdalla muutenkaan ole enää täydellinen, vaan yleensä varsinkin säätölapaisessa lähinnä pyöreä. Toisaalta sisimmäinen neljännes potkurista vastaa pinta-alaltaan vain noin 6% potkurin pinta-alasta ja kehänopeuskin on vain tuon neljäsosan kärkinopeudesta, joten vastusvoimiakaan ei hirmuisesti lavan tyvi tuota.

Lavan tyven kaventaminen napaan kiinnittämiseksi tehdään leikkaamalla lavan jättöreunaa poikki, jolloin lavan poikkileikkaus on luotimainen ja virtaus ei edes pääse niin kauas, että karhennuksesta voisi olla hyötyä.

Turbulaattorien (siis niiden kuoppien) ilmanvastusta pienentävä vaikutus on parhaimmillaan, kun kappale on pyöreä tai muuten huonosti virtaviivainen ja ilman virtausnopeus sen ohi on suhteellisen hidas. Tässä mielessä, jos lavoista tehdään tyvestään pyöreät, voisi karhennuksesta olla marginaalista hyötyä.

Lapojen kärjissä ja muutenkin ulommalla kehällä kovilla nopeuksilla, suurilla ja virtaviivaisilla profiileilla siitä on vain haittaa. Lennokeissa turbulaattoreita käytetään parantamaan siiven nosto-vastusvoiman suhdetta vain pienissä ja hitaasti lentävissä koneissa. Isoissa ja nopeasti lentävissä karhennuksesta on vaina haittaa.

Nyrkkikaava Reynoldsin luvun laskemiseksi normaaliolosuhteissa ilmassa on:
70 x siiven jänne milleinä x nopeus metreinä sekunnissa

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat