Seuraa 
Viestejä45973

Aika erikoista, että naapurini siellä Suomessa tarvitsi minulta luvan rakentaa mökin, kun vastapäistä joen rantaa on yli puoli kilometriä. Järvi alkaa vielä välittömästi joen jälkeen.

Byrokratia ennen kaikkea. Naapuri siis myi maansa (paitsi metsät ja ja pari hehtaaria rantaa). Semmoista Suomessa, mitenkähän olisi käynyt jos olisin sanonut ei? Ja miten olisi käynyt, jos hän ei olisi saanut minua kiinni? Siihen aikaan minulla oli vielä suomalainen puhelinliittymä-

Sivut

Kommentit (21)

SamBody
Seuraa 
Viestejä6457

Ei sinulta lupaa tarvittu vaan vakuutus siitä että olet tietoinen rakennussuunnitelmista. Vastustuksesi olisi mahd hidastanut rakennusluvan myöntämistä, mutta tuskin sitä estänyt ihan vain "en tykkää" pohjalta. Mutta käytännössä olisit tietysti kekkaillut erilaisia tekosyitä jotka olisivat viivästyttäneet projektia vuosi toisensa jälkeen.

Eräällä ystävälläni rakennusprojekti viivästyi 4...5 vuotta tuollaisel vmäisen naapurin vuoksi, mm tontin rajat riitauttaen. Tuosta aiheutui kuulema n 10 000 € suorat kustannukset kaiken viivästyksen lisäksi. Lopputuloksena oli yhden rajapaalun siirto 10 cm.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

SamBody
Ei sinulta lupaa tarvittu vaan vakuutus siitä että olet tietoinen rakennussuunnitelmista. Vastustuksesi olisi mahd hidastanut rakennusluvan myöntämistä, mutta tuskin sitä estänyt ihan vain "en tykkää" pohjalta. Mutta käytännössä olisit tietysti kekkaillut erilaisia tekosyitä jotka olisivat viivästyttäneet projektia vuosi toisensa jälkeen.

Eräällä ystävälläni rakennusprojekti viivästyi 4...5 vuotta tuollaisel vmäisen naapurin vuoksi, mm tontin rajat riitauttaen. Tuosta aiheutui kuulema n 10 000 € suorat kustannukset kaiken viivästyksen lisäksi. Lopputuloksena oli yhden rajapaalun siirto 10 cm.

No joka tapauksessa jouduin jonkin paperin täyttämään. Asuin jo silloin Brasiliassa, mutta silloin minulla oli vielä suomalainen puhelinliittymä, joten minut saatiin kiinni. En sitten tiedä, miten olisi käynyt, jos minua ei olisi tavoitettu. Mitään minulla ei tietenkään ollut naapurin rakennushommia vastaan, samassa hirviporukassa on oltu yli 20 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Rere
Aika erikoista, että naapurini siellä Suomessa tarvitsi minulta luvan rakentaa mökin, kun vastapäistä joen rantaa on yli puoli kilometriä. Järvi alkaa vielä välittömästi joen jälkeen.

Naapuri tarvitsee luvan Brasiliasta, vaikka hän ei rakentaisi mitään: pelkkä rakennuksen käyttötarkoituksen muutos laukaisee saman byrokratian, vaikka rakennustyöt rajoittuisivat huonekalujen siirtoon.

Esimerkki:

Naapurisi alkaa näprätä tietokonetta ja omakotitalosta tuleekin toimisto -> kysy Brasiliasta.
Naapurillasi on navetta, mutta lehmien kuoltua sinne laitetaankin rautahepo -> Navetta muuttuu autotalliksi, kysy Brasiliasta

Jne...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338
Rere
No joka tapauksessa jouduin jonkin paperin täyttämään. Asuin jo silloin Brasiliassa, mutta silloin minulla oli vielä suomalainen puhelinliittymä, joten minut saatiin kiinni. En sitten tiedä, miten olisi käynyt, jos minua ei olisi tavoitettu. Mitään minulla ei tietenkään ollut naapurin rakennushommia vastaan, samassa hirviporukassa on oltu yli 20 vuotta.

Tuon naapurien kuulemisen voi antaa kunnan tehtäväksi. Silloin se kuulemma tehdään niin, että pannaan lappu johonkin viralliseen ilmoitustauluun, ja olikojan se myös johonkin kunnan julkaisuun, ja naapureilla on tietty aika käydä lukemassa se. Jos et käy, se on oma moka. Mutta kunta veloittaa tuosta muistaakseni muutaman satasen, joten useimmat käyvät keräämässä nimet itse.

Naapurien suostumus ei mitenkään sido kuntaa. Esimerkiksi meille ei yksi naapuri suostunut allekirjoittamaan lappua. Mutta kunta katsoi uudet veronmaksajat arvokkaammiksi kuin vanhojen pitämisen tyytyväisinä ja myönsi luvan. Se aiheutti muistaakseni kuukauden viiveen, jona aikana naapuri olisi saanut valittaa lupapäätöksestä hallinto-oikeuteen, mutta ymmärsi sen itsekin turhaksi. Ehkä hän olisi päässyt meistä, koska meillä oli tontin kauppakirjassa ehdollinen pykälä, jonka mukaan kauppa vahvistuu vasta kun saamme rakennusluvan, mutta sen tontin omistaja olisi voinut hakea itse luvan ja myydä tontin sitten, kun lupa on myönnetty ja naapuri olisi saanut vain pari vuotta rauhaa muutamalla kymmenellä tuhannella tai mitä oikeudenkäytikulut olisivatkaan olleet.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Denzil Dexter
Rere

Naapuri tarvitsee luvan Brasiliasta, vaikka hän ei rakentaisi mitään: pelkkä rakennuksen käyttötarkoituksen muutos laukaisee saman byrokratian, vaikka rakennustyöt rajoittuisivat huonekalujen siirtoon.

Esimerkki:

Naapurisi alkaa näprätä tietokonetta ja omakotitalosta tuleekin toimisto -> kysy Brasiliasta.
Naapurillasi on navetta, mutta lehmien kuoltua sinne laitetaankin rautahepo -> Navetta muuttuu autotalliksi, kysy Brasiliasta

Jne...

Kutsutaanko tätä järjestelmää poliisivaltioksi vai fasistiseksi, jossa MITÄÄN ei saa tehdä ilman lupaa? Miten järjettömästä byrokratiasta päästäisiin eroon?

Maataloudessa oleva kertoi, että oli esim. EU:n hanke byrokratian vähentämiseksi. Tulos: byrokratia lisääntyi!

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327

Aikanaan naapurimme joutui keräämään nuo luvat naapureiltaan rakennuslupaa varten, jotta sai asuntonsa myytyä. Oli näet kiinteistönvälittäjän kanssa papereita tutkiessaan huomannut, että edellinen omistaja oli muuttanut avokuistin kiinteäksi mitään rakennuslupia kyselemättä. Ensimmäinen kauppa oli onnistunut, mutta toinen enää ei. Rakennuslupa oli haettava ennen talon myyntiä.

Tuo muuten vaihtelee kovastikin keneltä pitää tuo tiedoksianto hakea. Rajanaapuri nyt on vielä selvä asia, mutta entäpä jos tien takana on metsäpalsta, jolle on kyllä kaavoitettu tontteja, mutta omistaja ei ole näitä rakennuspaikkoja vielä myynyt? Tuo vesistön takaa kyseleminenkin vaikuttaa jo vähän 'eijokakunnassa' -jutulta.

Riso abundat in ore stultorum

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Neutroni

Tuon naapurien kuulemisen voi antaa kunnan tehtäväksi. Silloin se kuulemma tehdään niin, että pannaan lappu johonkin viralliseen ilmoitustauluun, ja olikojan se myös johonkin kunnan julkaisuun, ja naapureilla on tietty aika käydä lukemassa se. Jos et käy, se on oma moka. Mutta kunta veloittaa tuosta muistaakseni muutaman satasen, joten useimmat käyvät keräämässä nimet itse.

Työ kannattaa kokemusten mukaan antaa kunnan tehtäväksi varsinkin silloin, jos naapuripalstan omistaa perikunta, jolla on 1500 osakasta kolmella mantereella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä31338
Denzil Dexter
Työ kannattaa kokemusten mukaan antaa kunnan tehtäväksi varsinkin silloin, jos naapuripalstan omistaa perikunta, jolla on 1500 osakasta kolmella mantereella.

Silloin, jos jotakuta on vaikea tai mahdoton tavoittaa, se kannattaa teettää kunnalla. Mutta jos on 4-5 kohtuullisen täyspäistä naapuria, ei se ole ylivoimaista kerätä niitä nimiä itsekään. Saa siinä ainakin tuntipalkan ja tilaisuuden tutustua millaista porukkaa ympärilllä asuu.

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819

Viime vuonna tuli törmättyä aika hölmöön tapaukseen, naapurin kuuleminen oli kahden venäläisen välillä kesämökkitapauksessa myös, kuultava ei ymmärtänyt systeemiä (eivät olleet tuttuja keskenään) joten pyysi 100e nimestä ja kuulemista pyytänyt sen maksoi. Myöhemmin selitettiin ettei olisi kannattanut maksaa mutta hieman hankalaksi selittäminen meni kun systeemit ovat aika erilaisia. Tuossa tapauksessa kaikki olivat ilmeisen tyytyväisiä joten hällä sinänsä väliä

Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845

Kun ei tee papereita, ei hae lupia, ei tee ilmoituksia, välttyy aika monelta.

Urbaanisoitunut ja sivistynyt kansanosa on vieraantunut ikiaikaisesta kruunun byrokratiasta niin totaalisesti, että ei edes osaa ajatella sitä voitavan vältellä.

Se, että elää keskellä maailman raskainta ja tiiveintä byrokratiaverkostoa ei merkitse sitä, että siihen pitäisi kaikessa ottaa osaa.

Olenko muuten koskaan kertonut siitä entisestä TVH.n sorakuopasta Lapissa jonka ostin joskus? Enkö? En kerro nytkään. Asia perustuu juuri siihen. Ettei kerro.

- Ubi bene, ibi patria -

Niin, huomasin pienen virheen aloitusviestissäni. Siis sekä joen rantaa että joen rantaan on noin puoli kilometriä perimälläni kotitilalla, vähän järven rantaakin siinä. Miksi minun pitää antaa lausuntoja, jos joku haluaa rakentaa kesämökin puolen kilometrin päähän?

Kotitilani tyypilliseen savolaiseen tapaan sijaitsee korkealla mäellä. Harvoin tulee sieilä käydyksi enää, mutta lapseni pitävät paikkaa yllä.

SamBody
Seuraa 
Viestejä6457
Rere
Niin, huomasin pienen virheen aloitusviestissäni. Siis sekä joen rantaa että joen rantaan on noin puoli kilometriä perimälläni kotitilalla, vähän järven rantaakin siinä. Miksi minun pitää antaa lausuntoja, jos joku haluaa rakentaa kesämökin puolen kilometrin päähän?

Nyt yrität ajatella järjellä, etkä säännöksillä. Paha virhe! Wirallisessa mailmassa wirallinen rajanaapuri määritellään kartoista. Aivan samoin kuten esim rantaviiva. Kosketus todellisuuteen voi olla hentoinen, mutta sillä ei ole merkitystä wirallisesti.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Rere

Kotitilani tyypilliseen savolaiseen tapaan sijaitsee korkealla mäellä. Harvoin tulee sieilä käydyksi enää, mutta lapseni pitävät paikkaa yllä.

Kannattaa huomata, että Oulun pohjoispuolella alkaa olla melko kookkaita valtionmaa-nimisiä kiinteistöjä. Niillä saattaa olla muutama tuhatkin naapuria joten seuraavan kerran kun näette jonkun tekevän tai edes suunnittelevansa tekevänsä jotakin valtion mailla, menkää antamaan lausunto.

Miemiemie
Seuraa 
Viestejä148

Syystä, että!

Mielestäni tuossa kuvastuu suomalaisen yhteiskunnan pyrkimys naapurisopuun - ja harmoniaan. Käytäntönähän siis on, että aina, jos rakennetaan sellaiselle paikalle, että se edes teoriassa näkyy toiisen pihapiiriin tai on toisen ihmisen rajalinjan läheisyydessä, kysytään naapurin mielipidettä. Sen voi kysyä myös ihan suullisesti, niin kuin meillä päin on tapana,

Kuten jo kerrottiinkin, kyseinen lupa ei ole välttämättömyys, vaan rakennuslupa voidaan myöntää ilman sitäkin,.

Suomessa nyt ei ole elämä edes kovin byrokraattista, täällä sentään ei asuinalueen säännöt voi velvoittaa ylläpitämään juuri tietynlajista nurmikkoa, joka vielä lakastuu heti istutuksen jälkeen. Sitten nurmikkopoliisit kiertävät kyttäämässä ja pelottelemassa asukkaita, jos nurmikko ei miellytä silmää. Pyykkiäkään ei jumalauta(ainakaan alusvaatteita) saa kuivata omalla pihallaan naapurien puuttumatta asiaan. Nämä siis ovat USA:ssa asuneiden tuttavieni kokemuksia.Tuosta nurmikkofasismista tuli dokkarikin, piti ihan kysyä, että onko tämä totta.

Kyllä anglomaat ovat mielestäni ylivoimaisia Suomeen verrattuna, mitä tulee naapurien törkeään kyttäämiseen ja kiusaamisen ja turhaan byrokratiaan.

SamBody
Rere

Nyt yrität ajatella järjellä, etkä säännöksillä. Paha virhe! Wirallisessa mailmassa wirallinen rajanaapuri määritellään kartoista. Aivan samoin kuten esim rantaviiva. Kosketus todellisuuteen voi olla hentoinen, mutta sillä ei ole merkitystä wirallisesti.

Niin, joku tolkkuhan noissa rakentamissakin pitää olla. Puolen kilometrin päähänhän minulta piti saada jokin lausunto. Uskomatonta mutta totta. Lähin naapuri asuu yli kilometrin päässä ja minä 11 000 kilometrin päässä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat