Seuraa 
Viestejä45973

Vihdoinkin nuoret ovat löytäneet oman juttunsa. Sen, jonka pariin voi aina palata pitkän ja sateisen päivän jälkeen, yhä uudelleen ja uudelleen rentoutumaan ja vuodattamaan syvimmät tunteensa. Puhun tietenkin blogeista, noista kaikenkarvaisista nettipäiväkirjoista joista iloa voi repiä irti jokainen onnekas, joka sellaiseen sattuu törmäämään.

Koska ketäpä ei kiinnostaisi, millaiset farkut ja meikit nuorella vaatemallilla on tänään päällä, tai miksi se ihana unelmien prinssi leikki tänään muumien Mörköä. Ongelmathan eivät ole mitään, ellei niitä pääse jonkun onnekkaan kanssa jakamaan. Kuitenkin, valitettavan usein tämä onnekas ei olekaan kiinnostunut lukemastaan blogista! Tässä tilanteessa itsestään hyvin tietoisen ”bloggaajan” on löydettävä kaikki 2000 maailmassa olevaa verkkopalvelua mainostaakseen kirjallista mestariteostaan, tavoitteenaan saada ainakin 1 lukija enemmän kuin naapurin ärsyttävällä Liisalla, sillä toiseksi jääminen ei missään tapauksessa tule kysymykseenkään. Sitä paitsi ärsyttävällä mutta ah, niin rakkaalla kilpailijattarella saattaa olla uudet kengät tai parempi keskiarvo, joita sinä et omista! Enää ei ole muuta vaihto-ehtoa kuin vajota syvään apatiaan ja syyttää tilanteesta yhteiskunnan taloudellista ja yksilöllistä epätasa-arvoisuutta.

Maamme arvovaltaisimman mediamahdin, Suomi24:sen vapaalla keskustelupalstalla kohdasta blogit löydämme lähestulkoon vain huonolla nuorisokielellä kirjoitettuja aiheita, joista huomioni saa otsikko ”liittykää lukijax --> saatte lukijan (:”. Kyseinen 13-vuotias tyttö julistaa mestarillisella kielellisellä lahjakkuudella omaa blogiaan todeten, että ”mun blogi on vasta pari ekaa askelta ottanu ja menestyäkseen se tarvis vähä lukijoita. kirjotan näitä perus 13-vuotiaan mietelmiä: kauneus, muoti ja tietysti mun mielesnkiintoinen elämä (;” Avataanpas palstan aloittajan hengentuote, ja saamme todistaa Finlandia-palkinnon tasoista lukuelämystä suunnattuna niin harmaaparroille kuin pahnanpohjimmaisillekin.

Tai vaihtoehtoisesti näemme sivun täynnä valokuvia, jotka nähdessään Annie Leibovitz kääntyisi haudassaan heti kuoltuaan ensijärkytyksestä, ja tekstiä, joka asettaa kyseenalaiseksi joko suomalaiset äidinkielenopettajat tai nuorten kiinnostuksen oikeakielisyyteen. Molempi parempi.

En tietenkään tarkoita, että jokainen näistä nettipäiväkirjoista olisi materialististen nuorten virtuaalinen leikkipuisto; varmasti suuressa Internetin aarniometsässä on tuhansittain tyylikkäitä ja asiapitoisia blogeja. Ongelma onkin suhdeluku. Jos yhtä hyvää tekstiä vastaa 100–400 huonoa, kumpia tavallisen kansalaisen tulee luettua enemmän?

Valitettavasti vastaus on selvä.

Kommentit (4)

MooM
Seuraa 
Viestejä7994

no en minä ainakaan valitse blogeja satunnaisotannalla. Enkä suomi24-sivustoilta. Teinixeillä on omat verkostonsa, harvempi noita lukee, jos ei kiinnosta. Minä seuraan lähinnä vain ammatillisesti tai harrastusteni kautta mielenkiintoisia blogeja.

Ihan sama kuin valittaisit siitä, että aloittelevia harrastajabändejä ja niiden säälittäviä keikan tapaisia esiintymisiä on liikaa ja huippukonsertteja harvoin. Niin kauan kuin kokonaismäärää ei ole rajattu, heikkotasoisten juttujen mukana olo ei ole ongelma.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521

Ajattelen kuten Moom.

Ei ole keneltäkään pois jos pyrkii ilmaisemaan ja harjaannuttamaan ajatuksenkulkuaan ja järjestelemään matskua eri tavoin.

Toki lukijoilla on innostava vaikutus ja se luo yhteyttä, mutta sinällään suosio on vähän toissijaista oman henkisen pääoman kartuttamisessa.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kiitoksia hyvästä palautteesta!

Itse en siis lue blogeja ollenkaan, ja pyrinkin käsittelemään niitä tavallisen kansalaisen (lue=ei blogeja lukevan) kansalaisen asemasta. Me kaikki näemme niitä kyllä, mutta ainakin niistä muutamista, joita olen katsonut, vain minimalistisen pieni osa on ollut hyviä. Tottakai hyviä blogeja löytyisi, jos vain niitä jaksaisi etsiä.

MooM
Seuraa 
Viestejä7994
jusshako
. Me kaikki näemme niitä kyllä, mutta ainakin niistä muutamista, joita olen katsonut, vain minimalistisen pieni osa on ollut hyviä. Tottakai hyviä blogeja löytyisi, jos vain niitä jaksaisi etsiä.

Enemmän niitä tulee vastaan kiinnostavien aiheiden mukana. Suurin osa seuraamistani blogeista on tarttunut hihaan LinkedInin keskusteluryhmistä. Ja täällä Tiede-lehdessä seuraan noita blogeja samoin parissa muussa lehdessä. Osa taas on tullut tietooni pedagogiikkaan liittyvien nettikeskustelujen ja verkko-opintojen kautta.

"MooM": Luultavasti entinen "Mummo", vahvimpien arvelujen mukaan entinen päätoimittaja, jota kolleega hesarista kuvasi "Kovan luokan feministi ja käheä äänikin". https://www.tiede.fi/keskustelu/4000675/ketju/hyvastit_ja_arvioita_nimim...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat